Kävelisitkö sinä yhteensä 6km suklaan takia lauantai-iltana? :D
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla tänään 6kilsan kävely+hölkkälenkeillä 700kcal kului.. Mene mene':)
Tämä voi pitää paikkansa, jos painat selvästi päälle 100 kg. Muussa tapauksessa sykemittari on antanut sinulle aivan liian suuren kalorinkulutuksen. Sykemittarihan ei pysty mittaamaan suoraan kuluneita kaloreita, vaan se vain arvioi kulutuksen eri tietojen perusteella.
Juoksu kuluttaa yhden kilokalorin jokaista juostua kilometriä ja juoksijan painokiloa kohti, kävely taas 0,8 kilokaloria. Toisin sanoen 60 kg painavalla henkilöllä jokainen juostu kilometri kuluttaa 60 kcal ja jokainen kävelty kilometri noin 48 kg. Nopeudella ei ole juurikaan vaikutusta kulutukseen, vaan kilometrit ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Kävelisin, mutta kato ku ei tartte. Mulla on auto ja taskussa Ärrän alekuponki, jolla saan levyn ilmaseksi.
Miksi alapeukut? Aina ei mee nallekarkit tasan. Valitan.
Vierailija kirjoitti:
6km kuluttaa korkeintaan 200 kcal vaikka juoksisit.
Pitää paikkansa, jos juoksija painaa alle 35 kg. Esimerkiksi 70 kg painavalla kaloreita kuluu kaksinkertainen määrä.
Olen just lähdössä koirien kanssa lenkille (noin 8 km) ja sitten suihkuun ja katsomaan leffoja. Ehkä
käyn hakemassa suklaata ja karkkia myös :)
En, mutta sipsin ja dipin takia kävelisin.:) Eli kauppaan vaan, saat liikuntaa, raitista ilmaa ja lauantai-illan herkun samalla iskulla.
Joskus sitä miettii, missä tällaisenkin aloituksen kirjoittaja oikein asuu. Minä olen opiskeluaikoja lukuun ottamatta asunut aina pienillä paikkakunnilla taikka isojen kaupunkien syrjäkylillä, koska en kaipaa joka päivä iltarientoja tai liikenteen melua. Kolme kilometriä suuntaansa on ihan tavallinen matka lähiöstä kyläkeskustaan, ei tunnu missään. Mukulana jo fillaroitiin tuollainen matka kouluun 12 vuotta (no joo, oli 2,9 km, joten ei päästy linja-autolla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi pitää paikkansa, jos painat selvästi päälle 100 kg. Muussa tapauksessa sykemittari on antanut sinulle aivan liian suuren kalorinkulutuksen. Sykemittarihan ei pysty mittaamaan suoraan kuluneita kaloreita, vaan se vain arvioi kulutuksen eri tietojen perusteella.
Juoksu kuluttaa yhden kilokalorin jokaista juostua kilometriä ja juoksijan painokiloa kohti, kävely taas 0,8 kilokaloria. Toisin sanoen 60 kg painavalla henkilöllä jokainen juostu kilometri kuluttaa 60 kcal ja jokainen kävelty kilometri noin 48 kg. Nopeudella ei ole juurikaan vaikutusta kulutukseen, vaan kilometrit ratkaisevat.
sä siis sanot että vaan matka ja paino vaikuttaa? Mites kehon koostumus (lihakset kuluttaa enemmän kuin läski) ja syke? Aika hurjasti yliarvioi kyllä sit 400euron sykemittari mihin on syötetty kaikki mahdolliset tiedot ja testit tehtynä... Niin ja GPS löytyy myös eli kilometrinkin se tiesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sä siis sanot että vaan matka ja paino vaikuttaa? Mites kehon koostumus (lihakset kuluttaa enemmän kuin läski) ja syke? Aika hurjasti yliarvioi kyllä sit 400euron sykemittari mihin on syötetty kaikki mahdolliset tiedot ja testit tehtynä... Niin ja GPS löytyy myös eli kilometrinkin se tiesi!
Tulee ihan fysiikan laista, että energiankulutukseen vaikuttaa pääosin siirrettävän kappaleen massa (eli kävelijän paino arkikielellä) ja siirretty massa. Lihasten lepokulutus on suurempi kuin läskin, mutta itse kävelyn aiheuttamaan energiankulutukseen ei ole vaikutusta sillä, siirretäänkö lihasta vai läskiä. Juoksun energiankulutus on jonkin verran suurempi kuin kävelyn, koska juoksussa ylös-alasliikettä tapahtuu selvästi enemmän kuin kävelyssä.
Korkeampi syke ja elimistön lämmöntuotto kyllä lisäävät energiankulutusta hiukan, mutta käytännössä niin vähän, että niiden vaikutus kokonaiskulutuksesta on merkityksetön. Sillä on kyllä jonkin verran merkitystä, miten hyvällä tekniikalla kävelee tai juoksee, sillä se vaikuttaa hyötysuhteeseen. Mitä huonompi tekniikka, sitä enemmän kuluu energiaa kuljettua kilometriä kohti.
Jos painat selvästi alle 100 kg ja kunnollinen sykemittari näytti sinulle 700 kcal energiankulutusta 6 km:n lenkistä, niin tarkistaisin ensin, että olet varmasti asettanut kaikki arvot sykemittariin oikein. Virhe painossa selittäisi kaikista helpoiten liian suuren arvon. Toinen vaihtoehto on se, että olet paljon huonommassa kunnossa kuin mitä sykemittari olettaa. Vaikka sykemittarilla on tieto kulkemastasi matkasta, niin sen energiankulutusarvio ei välttämättä käytä tätä tietoa laskentakaavassaan.
Tänään kävelinkin, koska yhdistin lenkin kauppareissuun.