Mistähän johtuu, että ihmiset vaivaantuvat, kun istun heitä vastapäätä?

Vierailija

Olen kiinnittänyt huomiota siihen että jos vastapäätä minua istuu henkilö sukupuoleen katsomatta, hän ensin katsoo minua hyvin tarkkaan ja sen jälkeen yleensä alkaa kiemurrella tuskissaan, välillä katsoo varovasti, tuntuu kuin hän haluaisi katsoa koko ajan. Sitten kaivetaan puhelin esiin tai aletaan hieroa naamaa hermostuneena. Etenkin miehet tekevät tuota viimeksi mainittua.
Kyse ei siis ole siitä että ihmiset käyttäytyisivät niin kaikkien edessä istuessaan, sillä olen katsellut muita vastakkain istuvia erinäisissä tilanteissa eivätkä he ole käyttäytyneet samalla tavalla kuin monet niistä jotka istuvat minua vastapäätä.
Mikä minussa on sellaista että ihmiset vaivaantuvat?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Onhan toi vähän noloo. Istut vastapäätä ja tuijotat uhria herkeemättä:) Vähemmästäkin vaivaantuu ja alkaa kasvoja kutkuttaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Onhan toi vähän noloo. Istut vastapäätä ja tuijotat uhria herkeemättä:) Vähemmästäkin vaivaantuu ja alkaa kasvoja kutkuttaan.

No kun en edes katso. Katson suoraan eteen esim. mainosta tai ikkunasta ulos riippuen siitä missä istun esim.metrossa. Huomaan tottakai jos joku katsoo, jopa tuijottaa ja/tai alkaa kiemurrella vaivaantuneena.
Ap

Vierailija

Mä käyttäydyn aika pitkälti juuri noin jos joku tuijottaa mua. Jätän vaan tuon alun takaisin katsomisen pois. On todella kiusallista kun aikuinen ihminen tuijottaa. Välillä sitten yrittää vilkaista varovasti että ei kai se tuijota mua vieläkin. Katso muualle, älä toisiin ihmisiin niin heille ei tule niin kiusaantunut olo.

Vierailija

Samoja kokemuksia. Itse pystyn istumaan selkä menosuuntaan päin paikallisbussissa hyvinkin vaivaantumatta, mutta monet muut minua vastapäätä eivät. Kerran yksi pariskunta vaihtoi heti paikkaa kun kykeni. Aika huonoa käytöstä mun mielestä.

Mikseivät ihmiset osaa olla luonnollisesti ihmisten seurassa?

Vierailija

Onneksi lapset sentään ovat luonnollisia tässäkin asiassa. Katsovat jos katsovat eivätkä häpeä sitä. He osaavat myös hymyillä.

Kerran pieni tyttö alkoi lauleskella bussin takaosassa ja tyypilliseen suomalaiseen latistavaan kasvatustyyliin äiti puhui tytölleen komentavaan sävyyn: kotona pestään toi sun naamas. Ei mitään lämpöä äidin äänessä. Ei mitään kykyä puhua oman tyttärensä kanssa! Lapsi oli eläväinen ja hauskan tuntuinen, mutta aikuisena muuttuu samanlaiseksi tuppisuuksi ja oudoksi kuin muutkin suomalaiset.

Se johtuu kasvatuksesta, täällä ei osata olla lasten kanssa eikä heitä kannusteta yhtään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä käyttäydyn aika pitkälti juuri noin jos joku tuijottaa mua. Jätän vaan tuon alun takaisin katsomisen pois. On todella kiusallista kun aikuinen ihminen tuijottaa. Välillä sitten yrittää vilkaista varovasti että ei kai se tuijota mua vieläkin. Katso muualle, älä toisiin ihmisiin niin heille ei tule niin kiusaantunut olo.

Mutta kun en minä heitä edes katso! Hyvä kun tiedän miltä näyttävät. He taas tietävät varsin hyvin miltä minä näytäb sillä huomaan kyllä jos joku katsoo. Sen vaan tuntee, voi myös vilkaista varmistukseksi ja sivusilmälläkin näkee. Kyllä minua saa katsoakin. Se on vaan mielenkiintoista miksi ihmiset niin kovasti haluavat katsoa minua. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun en minä heitä edes katso! Hyvä kun tiedän miltä näyttävät. He taas tietävät varsin hyvin miltä minä näytäb sillä huomaan kyllä jos joku katsoo. Sen vaan tuntee, voi myös vilkaista varmistukseksi ja sivusilmälläkin näkee. Kyllä minua saa katsoakin. Se on vaan mielenkiintoista miksi ihmiset niin kovasti haluavat katsoa minua. Ap

Jos on jotenki erikoisennäköinen niin jotkut voi kuvitella että sulla on huono itsetunto ja koet epämiellyttävänä että joku katsoo, taikka sitten heillä on huono itsetunto. Ihmiset on vähän outoja silleen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Samoja kokemuksia. Itse pystyn istumaan selkä menosuuntaan päin paikallisbussissa hyvinkin vaivaantumatta, mutta monet muut minua vastapäätä eivät. Kerran yksi pariskunta vaihtoi heti paikkaa kun kykeni. Aika huonoa käytöstä mun mielestä.

Mikseivät ihmiset osaa olla luonnollisesti ihmisten seurassa?

No minä vaan en pysty. Jos joku istuu minua vastapäätä, se tarkoittaa väkisinkin sitä että hänen katseensa on suunnattu minua kohti. Ja en tykkää siitä että vieraat ihmiset kiinnittää minuun huomiota. Tuntuu että tuntematon ihminen tulee liian lähelle minua ja se nyt vaan on epämiellyttävää. Kaikilla meistä on oma pieni alueensa, jolle toisen tunkeutuminen aiheuttaa epämukavuutta. Oletan että sinäkin tuntisit olosi epämukavaksi jos joku randomtyyppi hyppäisi syliisi. Minulla nyt vaan sattuu  olemaan isompi se alue jolle en halua tuntemattomia, ja oletan että näin on monella muullakin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat