Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaus ja valinnanvapaus

Vierailija

Vapaudesta ja valinnanvapaudesta; oletteko koskaan ajatelleet, että vapaus ei ehkä enään olekaan se tärkein arvo yhteiskunnassa, vaan on ikäänkuin sivuutettu "vapaudella VALITA" - mikä ei tarkoita samaa asiaa kuin vapaus, vaikka se alkuun siltä voisi kuulostaakin.

"Vapaus valita" antaa ihmiselle oikeuden valita "VALIKOIMASTA" jonka muut antavat hänelle ja siksi "vapaudella valita" on yksityistyttävä ja eristävä ominaisuus - se "eristää" koska "vapaus valita" - voi olla "yhdenlainen minulle" ja "toisenlainen sinulle". Esimerkiksi jos sinä valitset väärin on se sinun probleemasi .. ja jos minä valitsen väärin on se minun probleemani.

"Vapaus valita" voi näin viedä ihmisiä eroon toisistaan - kun taas "vapaus" on rajaton - vapaus antaa jokaiselle oikeuden itse etsiä ne paikat ja asiat joita hän itse haluaa .. ja vapaudella on vain yksi rajoitus .. mutta tärkeä sellainen .. minä en saa estää muiden vapautta itse etsiä ..

Näin vapaus on on hyvässä tarkoituksessa ihmisiä yhdistävä tekijä ihmisten elämässä => koska se edellyttää muiden huomioon ottamisen.

Vapaa ihminen ei estä muilta samaa vapautta kuin hänellä itsellään on - mikä johtaa myös siihen että vapaus edellyttää tasa-arvoisuutta ihmisten kesken. Vapaus on mahdottomuus yhteiskunnissa joissa ei ole tasa-arvoisuutta ihmisten välillä - minkä jokainen voi huomata jos tutkii sellaisia yhteiskuntia (esimerkiksi etelä-amerikan valtioita) joissa rikkaat elävät elävät luxus-elämää, mutta vapautta heillä ei ole - koska riski että he joutuvat ryöstön kohteeksi pakottaa heidät elämään erilaisten suojamuurien takana ja turvautumaan yksityisiin poliiseihin ja vartiointi firmoihin. Luxus elämä ja rahaa heillä on - mutta vapautta heillä ei ole.

Kuullut joskus sanottavan "Ole sen tähden hieman varuillasi ettet menetä vapauttasi ja korvaa sitä "valinnan vapaudella".

----

Jos ajattelemme Raamattua (ilman kirkkoja ja lahkoja) on siellä juuri tämä sanoma - ihmisiä kehoitetaan "etsimään" ensin" .. ei niinkään uskomaan mitä se tai tuo pappi, pastori tai muu saarnamies sanoo - vaan itse toteamaan ja etsimään ja antamaan muille sama oikeus ..

Kommentit (4)

fil.tri

En jaksanut lukea kokonaan, mutta vapaus on nimenomaan sitä, että olisi valinnut toisin. 

Vapaus valita on taas niistä vähistä valinnoista jäljellä oleva.

Vapaudessa voin asua missä haluan ja toteuttaa mitä haluan. Vähempiarvoisessa vapaudessa valita voin valita esim. ruokaostokseni, mutta joudun kokkaamaan niitä paskassa keittiössä, jota en olisi valinnut vapaudessa.

Vapaus siis voitaa ylivoimaisesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
vapaus ei ehkä enään olekaan se tärkein arvo yhteiskunnassa,

Enää? Onko se joskus ollut?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:vapaus ei ehkä enään olekaan se tärkein arvo yhteiskunnassa,

Ihmiset ovat orjuuttaneet toisiaan raamatun ajoista lähtien ja nyt välikappaleeksi on vain keksitty raha jolla voi orjuuttaa ihmisiä ja estää vapaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:vapaus ei ehkä enään olekaan se tärkein arvo yhteiskunnassa,

Ihmiset ovat orjuuttaneet toisiaan raamatun ajoista lähtien ja nyt välikappaleeksi on vain keksitty raha jolla voi orjuuttaa ihmisiä ja estää vapaus.

Niin, millainen maailma olisi, ilman rahajärjestelmää ym. "hierarkiaa"?
Yksilötasolla tämä toki onnistuu ;).

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat