Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten terapia voi auttaa huonoon itsetuntoon,

Vierailija

jos terapeutti ei anna mitään ohjeita, vastauksia tms.

Miten mä voin itse keksiä että olenkin ookoo enkä ihan paska?

Kommentit (10)

Vierailija

Kukaan muu ei voi sinua parantaa. Sinun täytyy itsekin tehdä töitä sen eteen millaiseksi haluat tulla. Mutta muutos lähtee ajatuksistasi. Itselläni oli ongelmia itsetuntoni kanssa ja kävin terapiassakin joka oli ihan turhaa paskaa kun olin vielä niin nuori ja hukassa.
Muutuin ihan ilman terapiaa tai lääkitystä sellaiseksi kuin olen nyt. Minun on vaikea kertoa miten näkemys itsestäni muuttui. Se vain muuttui kun aloin nähdä maailman ihan eri tavalla. Osaisinpa auttaa.
Ehkä yksi asia mitä suosittelen olisi se että älä ota itseäsi tai muita ihmisiä niin vakavasti äläkä katso heitä ylöspäin. Eheytymiseen vaaditaan hieman röyhkeyttä. Kaikkein tärkeintä on tajuta että me kaikki ollaan samassa veneessä, mutta vaikka olemme erilaisia kukaan meistä ei ole toista arvokkaampi tai arvottomampi.
Ja se on myös tärkeä ymmärtää ettei sinun eikä kenenkään muunkaan tarvitse olla täydellinen tai toisenlainen. Sinä synnyit kahdesta erilaisesta ihmisestä ja toista sinunlaista ei ole, olet ainutlaatuinen.
Pyydän että menet nyt peilin eteen ja katsot itseäsi syvälle silmiin, hymyilet,levität kätesi ja sanot "olenpa ihana!" Tai mitä tahansa positiivista josta sinulle tulisi hyvä mieli jos joku muu niin sanoisi.
En tiedä auttoiko mutta ainakin toivon niin ;)

Vierailija

Tätä itsekin mietin monesti. En voi päästä eroon itseinhosta koska olen huono ihminen, ja huonon ihmisen tuleeekin tiedostaa epäkelpoisuutensa, muutenhan hän olisi entistä vastenmielisempi. Luuppi on valmis. Ikävä kyllä noista pakotetuista itsekehuista on melkein enemmän haittaa kuin hyötyä, nehän on vain yritys valehdella itselleen ja antaa itselleen jotain mitä ei ansaitse.

Vierailija

todella upea kommentti kakkoselta. Näitä asioita pyörittelen itsekin mielessäni. Enkä ole vielä keksinyt keinoa edetä tästä. Sain tästä vastauksestasi paljon ajattelemisen aihetta vaikken ap olekaan. Kiitos tästä. Ja ap.lle tietysti tsempit, tiedän aikalailla millaisia tuntemuksia sulla voi olla.

Resiprookkinen
Seuraa 
Liittynyt24.10.2015

Ei psykologin ole tarkoitus antaa valmiita ratkaisuita, vaan hän antaa sinulle rakennuspalikoita, joita käyttämällä osaat itse ratkaista ongelmasi. Tutustu kognitiiviseen psykoterapiaan.

Niin paljon on eläin ihmistä viisaampi, että se ei ota enempää kuin tarvitsee. Ihminen ei edes tiedä, mitä tarvitsee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tätä itsekin mietin monesti. En voi päästä eroon itseinhosta koska olen huono ihminen, ja huonon ihmisen tuleeekin tiedostaa epäkelpoisuutensa, muutenhan hän olisi entistä vastenmielisempi. Luuppi on valmis. Ikävä kyllä noista pakotetuista itsekehuista on melkein enemmän haittaa kuin hyötyä, nehän on vain yritys valehdella itselleen ja antaa itselleen jotain mitä ei ansaitse.

Ratkaisu on siinä, että ei ole huonoja ihmisiä, joten sinäkään et voi sellainen olla. Et ole yhtään muita huonompi, etkä toisaalta myöskään parempi. Olet vain erilainen, kuten me kaikki muutkin, enemmän tai vähemmän.

Sitä, miten tuon asian saa sisästettyä, en osaa neuvoa. Voin vain lohduttaa kertomalla, että itsellänikin meni noin 30 vuotta sen ymmärtämiseen. Lopulta kun ymmärsin, vapauduin sekä itseinhostani että ylimielisyydestäni, joista siis kärsin molemmista yhtä aikaa.

Sinäkin onnistut vielä. Anna itsellesi aikaa omaksua asia. Jonakin päivänä huomaat, että olet ymmärtänyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

jos terapeutti ei anna mitään ohjeita, vastauksia tms.

Miten mä voin itse keksiä että olenkin ookoo enkä ihan paska?

Sinulla on väärä terapeutti! Kun löydät sinulle sopivan, asiat alkavat ratketa. Ihan oikeasti: vaihda terapeuttia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat