"Kympin tytöt"

Vierailija

Olen viime aikoina nettiä selatessani törmännyt usein nuorten tai ainakin nuorehkojen naisten kirjoituksiin, joissa todetaan "olin aina se kympin tyttö". Yhtäkkiä puoli Suomea on täynnä "kympin tyttöjä".

Itse olin ainakin ihan vaan "ysin tyttö", enkä ole vielä kertaakaan maininnut tätä asiaa missään. Ehkä minua hävettää se, etten koskaan ollut se "kympin tyttö". Ehkä olen vieläkin katkera niille "kympin tytöille", joilla ei ollut muuta elämää kuin suorittaminen. Tai sitten sillä ei ole minulle mitään väliä, onko joku ollut koulussa kympinarvoinen vaiko vain ysin. Mielestäni se, mitä arvosanoja sain ala-asteella tai edes lukiossa, ei määrittele älykkyyttäni tai saavutuksiani enää päälle kolmekymppisenä. Oikeastaan kouluarvosanat eivät ole koskaan merkinneet minulle mitään. 

Joten voisitteko vain lopettaa tuon "kympin tyttö"-jauhamisen? Saan siitä todellakin vatsanväänteitä ja tuo "kympin tyttö" vaikuttaa silmissäni vain tyhjänjauhajalta, joka yrittää korostaa erinomaisuuttaan muiden silmissä vuosia sitten hankittujen kouluarvosanojen valossa. Miksi nykyään kaikki haluavat oikein korostaa olleensa jo lapsesta asti työllä itsensä piippuun vetäviä ylisuorittajia, "kympin tyttöjä", joilla on aina tuhat rautaa tulessa ja aikaavieviä harrastuksia täyttämässä kaiken vapaa-ajan? Todella ihailtavaa...

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Minä en ollut kympin vaan kasin tyttö, joten en tituleeraa itseäni sinua ärsyttävällä tavalla. Mainitsen kyllä tarpeen tullen, että olen ällän ylioppilas, vaikka kirjoituksista onkin aikaa ja olen ollut maisterikin jo parikymmentä vuotta. :)

Vierailija

Jos kouluarvosanat eivät ole koskaan merkinneet sinulle mitään, niin miksi ilmaisu "kympin tyttö" saa aikaan vatsansäänteitä? Jos se kerran ei merkitse mitään, niin miksi se merkitsee noin paljon?

Vierailija

Peruskoulussa sen kympin saa suorittamattakin, lukiossa joutuu tekemään vähän enemmän. Eli kympin tyttö voi kyllä olla ilman että elämä on "pelkkää suorittamista". Minulle tuli työnteon oppimisen paikka eteen vasta TKK:lla ja kyllä olis ollut helpompaa, kun sen olisi reenannut jo aikaisemmassa vaiheessa. No, hyvin siinä kävi kaikin puolin.

t. DI

Vierailija

Mä olin kasipuolen tyttö. Sain kympit niistä aineista, mistä kiinnosti ja mitä viitsin lukea. Suunnitteluinsinööri tuli isona ja onneksi en päässyt yliopistoon, sillä tämä on ehdottomasti alani. Koulukin meni ok, yliopistossa näin laiska lukija ei olisi pärjännyt. 

Vierailija

mulle ainakin tulee tuosta  "kympin tyttö" -hokemasta mielikuva, että kyseessä on sellainen hiljainen ja kiltti hikke, joka on koko kouluikänsä vakavana puurtanut hyvien arvosanojen eteen käyttänättä kuitenkaan lainkaan omaa ajatteluaan. on pitänyt saada hyviä arvosanoja, koska niin vain pitää tehdä. ylipäätään kaikki on ollut suorittamista ja vanhempien sekä opettajien mielistelyä, elämästä nauttiminen sekä omat kiinnostukset on laitettu sivuun. Aikuisena nämä kympin tytöt sitten havahtuvat todelliseen elämään ja siihen että kaikki ei aina menekkään niin kuin strömsössä. se kymppien eteen puurtaminen on saattanut olla jopa täysin turhaa tulevan menestyksen kannalta. 

Vierailija

sinäkin sanoit lopuksi mitä se kympin tyttö tarkoittaa. Sinulle taisi ysin tyttökin tarkoittaa samaa. Luultavasti ne kuvaamasi kirjoitukset tarkoittavat juuri teitä 9 - 10 oppilaita, jotka uhrasivat elämänsä saadakseen hyvän arvosanan.

minä olin vajaa ysi. Mitään tekemättä tai uhraamatta. Lukiosta 3 L.. Helposti. Samaa toivon lapsilleni. Tavoitetaso on päästä sinne opiskelemaan minne haluaa. Muita arvosanoja ei kukaan myöhemmin katso.Toki on kaikkein tärkeintä oppia oppimaan ja ajattelemaan

Vierailija

Kympin tytöt tarkoittaa jotain säälittävää. Perfektionisteja. Samalta kuulostaa aloittaja. Hän on kympin tyttö, joka ei kelpaa edes itselleen

Vierailija

No, mä olin yläasteella 'kasin' tyttö ja lukiossa 'kutosen' tyttö lukuunottamatta kahta kiinnostavaa ainetta. Nyt lähes neljäkymppisenä vakiduunissa koulutusta vastaavassa työssä amk:n ja yliopiston jälkeen. Pointtina siis, et aina ei tarvitse olla se 'kympin' tyttö, että pärjäis.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Olen viime aikoina nettiä selatessani törmännyt usein nuorten tai ainakin nuorehkojen naisten kirjoituksiin, joissa todetaan "olin aina se kympin tyttö". Yhtäkkiä puoli Suomea on täynnä "kympin tyttöjä".

Itse olin ainakin ihan vaan "ysin tyttö", enkä ole vielä kertaakaan maininnut tätä asiaa missään. Ehkä minua hävettää se, etten koskaan ollut se "kympin tyttö". Ehkä olen vieläkin katkera niille "kympin tytöille", joilla ei ollut muuta elämää kuin suorittaminen. Tai sitten sillä ei ole minulle mitään väliä, onko joku ollut koulussa kympinarvoinen vaiko vain ysin. Mielestäni se, mitä arvosanoja sain ala-asteella tai edes lukiossa, ei määrittele älykkyyttäni tai saavutuksiani enää päälle kolmekymppisenä. Oikeastaan kouluarvosanat eivät ole koskaan merkinneet minulle mitään. 

Joten voisitteko vain lopettaa tuon "kympin tyttö"-jauhamisen? Saan siitä todellakin vatsanväänteitä ja tuo "kympin tyttö" vaikuttaa silmissäni vain tyhjänjauhajalta, joka yrittää korostaa erinomaisuuttaan muiden silmissä vuosia sitten hankittujen kouluarvosanojen valossa. Miksi nykyään kaikki haluavat oikein korostaa olleensa jo lapsesta asti työllä itsensä piippuun vetäviä ylisuorittajia, "kympin tyttöjä", joilla on aina tuhat rautaa tulessa ja aikaavieviä harrastuksia täyttämässä kaiken vapaa-ajan? Todella ihailtavaa...

Mikä meriitti tuo kympin tyttö oikein on? Tytöillä tuollainen koulumenestys kertoo lähinnä suorituskeskeisyydestä. Kympin poika sen sijaan on usein nero.

Vierailija

En todellakaan ole ollut kympin tyttö, vaan seiskan - kasin tyttö, siis Gaussin käyrän huipulla. Kuitenkin menestyin ongelmitta yliopisto-opinnoissa ja iloitsin jokaisesta hyvästä tenttituloksesta. Suuri yllätys oli, kun silloin tällöin napsahtivat jopa täydet pisteet. Ne kympin tytöt eivät enää olleetkaan välttämättä niitä parhaita, vaan tulokset olivat vain meidän kuolevaisten luokkaa. Sitten nämä tytöt itkivät järjen köyhyyttä, kun huomasivat olevansa "vain" suuren joukon osasia. Moni oli käyttänyt jo lukiossa resurssinsa loppuun ja nyt menestys jäi verrattain keskinkertaiseksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat