Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Levinnyt rintasyöpä? Tässäkö tämä nyt oli? Pelottaa!

Vierailija

Kävin eilen lääkärissä polvikivun takia ja lääkäri totesi, että vähän kulumaa, sain lähetteen röntgeniin jonne pääsinkin heti lääkärin jälkeen. Röntgenhoitaja sanoi, että hän katsoo tuliko kuvista hyvät vai pitääkö ottaa uudet, kuvat olivat hyvät, mutta hoitaja kysyikin, että onko minulla joskus naulattu jalasta jotakin vai vastaavaa.

Järkytykseni oli siis melkoinen, koska reisiluun päässä näkyi jokin tumma alue. Olen sairastanut rintasyövän pari vuotta sitten ja nyt olen todella peloissani, että syöpä on levinnyt luustoon. Siis jalalleni ei ole tehty koskaan mitään toimenpiteitä eikä siihen ole sattunut koskaan mitään. Lääkärin soittoaika on vasta pari viikon päästä, hermoraunioksihan tässä tulee ja en osaa tehdä muuta kuin surra ja itkeä salaa. Olen 45 v, 10- ja 12-vuotiaiden äiti, kyllä tuntuu epäreilulta.

Kommentit (14)

Vierailija

Etkö sitten siinä tilanteessa selvittänyt, voiko se olla syöpää?

Mutta soita heti, kun voit äläkä elä epätietoisuudessa yhtään kauemmin kuin tarvis. Kai he siis tiesivät hoidetusta rintasyövästäsi ja osasivat tämän heti ottaa huomioon. 

Vai? Terveydenhuollossa ei ilman omaa informaatiota kyllä tieto liiku kovin hyvin. Esim. julkisen ja yksityisen välillä ei käytännössä ollenkaan. Ja työterveyshuoltohan on sitten oma lukunsa. 

Vierailija

Jos sinulta on leikattu rintasyöpä, etkös silloin ole saanut yliopistosairaalan syöpähoitajan numeron? Tarkista milloin hänelle voi soittaa ja kerro hänelle.

Voit myös mennä suoraan tk:n vastaanottoon kysymään mitä kuvissasi näkyy. Jos hoitajat tietävät jotain vakavampaa olevan, he kyllä siirtävät vastuun ja kuvat samantien lääkärille.

Vierailija

No minä asun täällä "maalla", en ole minkään yliopistollisen sairaalan potilas, vaan paikallisen keskussairaalan. Soitin syöpäsairaanhoitajalle, sehän oli lomalla tän viikon.

En huomannut alkaa kyselemään röntgenhoitajalta, kun hän sanoi, että hän ei saa kommentoida kuvia. Se kysymys naulaamisesta oli vain hänelle ensimmäisenä mieleen tullut asia. Hän ei tiennyt syövästäni ja minä olin niin hölmistynyt, että en osannut kysyä muuta ja minulle oli siinä vaiheessa annettu lääkärin soittoaika. 

Vierailija

Joo ja itse otin soittoajan vasta, ei ensi vaan seuraavalle viikolle, koska olen lapsien kanssa reissussa ensi viikon. Uskoin vaan sen olevan kulumaa tai nivelrikkoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kävin eilen lääkärissä polvikivun takia ja lääkäri totesi, että vähän kulumaa, sain lähetteen röntgeniin jonne pääsinkin heti lääkärin jälkeen. Röntgenhoitaja sanoi, että hän katsoo tuliko kuvista hyvät vai pitääkö ottaa uudet, kuvat olivat hyvät, mutta hoitaja kysyikin, että onko minulla joskus naulattu jalasta jotakin vai vastaavaa.

Järkytykseni oli siis melkoinen, koska reisiluun päässä näkyi jokin tumma alue. Olen sairastanut rintasyövän pari vuotta sitten ja nyt olen todella peloissani, että syöpä on levinnyt luustoon. Siis jalalleni ei ole tehty koskaan mitään toimenpiteitä eikä siihen ole sattunut koskaan mitään. Lääkärin soittoaika on vasta pari viikon päästä, hermoraunioksihan tässä tulee ja en osaa tehdä muuta kuin surra ja itkeä salaa. Olen 45 v, 10- ja 12-vuotiaiden äiti, kyllä tuntuu epäreilulta.

Ole yhteydessä terveyskeskukseen, kerro rtg-hoitajan huomio ja oma arviosi, ja pyydä lääkäriä soittamaan sinulle aikaisemmin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulta on leikattu rintasyöpä, etkös silloin ole saanut yliopistosairaalan syöpähoitajan numeron? Tarkista milloin hänelle voi soittaa ja kerro hänelle.

Voit myös mennä suoraan tk:n vastaanottoon kysymään mitä kuvissasi näkyy. Jos hoitajat tietävät jotain vakavampaa olevan, he kyllä siirtävät vastuun ja kuvat samantien lääkärille.

Hoitajat eivät koskaan tulkitse rtg-kuvia potilaalle, se on lääkärin tehtävä. Myöskään rtg-hoitajan ei olisi pitänyt kertoa havainnoistaan kuvassa sinulle. 

Vierailija

Tässähän ei ole kiire sairausperusteella, jos syöpä onkin levinnyt luustoon. Kiire on vain siksi, että potilas saa mielenrauhan. 

Vierailija

Ymmärrän hyvin huolesi, se VOI olla aiheellinen ja tietysti heti arjen tullen otat yhteyttä lääkäriin. Mutta, olen nähnyt useita röntgenkuvia luustometastaaseista, eikä ne kyllä heralta ajatusta jostain naulatusta murtumasta tai sellaisesta. Luissa voi olla vaikka mitä muutoksia, hyvänlaatuisia ja monet niistä muistuttavat kyllä enemmän trauman jälkitilaa , joten jos se muutos toi sille röntgenhoitajalle mieleen sellaisen, ei se todella välttämättä ole mitään vakavaa.

Vierailija

Kiitos sinulle 9!

Tartun tähän oljenkorteen, että olisi vaan sitä kulumaa ja se kuvassa näkynyt naulan jälki vaan jotain vaaratonta.

Vähän paremmalla mielellä olen nyt ja hoidan sen ensi viikon reissun enkä kerro lapsille ennen kuin jos muuta todetaan. 

Terv. ap

lliiillilliviaO

Eikö puhelimet toimi ulkomaan reissuilla? Hengestäs kyse ja pelleilet tolla lailla.mut kai sä tuntisit väsymystä jos syöpä oisi levinny. Kai sulta jotai verikoe kontrolleja otetaan missä näkyis jotai merkkejä?

Vierailija

Kerran rtg-hoitaja on naulaamisesta kysellyt niin kyllä minullekin tulee ensisijaisesti mieleen kystan (hyvänlaatuinen) tapainen muutos mieleen. Hoitaja teki asiattomasti kysellessä sinulta asiasta, jos ei kerran vienyt asiaa kuitenkaan lääkärille eteenpäin (pikku terkkuloissa joskus on hoitaja tullut sanomaan, jos epäilee poikkeavaa). Turhaa huolta vain sinulle, oman ammatillisen uteliaisuuden tyydyttämisen tarvetta saisi aina harkita miettien, miten se potilaaseen vaikuttaa. Yleensä tämmöisissä tapauksissa lääkärin yhteydenottoa voi jouduttaa. Soita maanantaina tk:een ja selitä hoitajalle tilanne. Lääkäri ei välttämättä katso ei-kiireellistä kuvaa ennen soittoaikaa ja toisaalta ei tiedä sinun stressaavan ehkä täysin mitättömän löydöksen merkitystä.

Terkuin tk-lääkäri.

Vierailija

Syöpäpolin kontrollikäyntiä varten kävin verikokeissa viime keskiviikkona (tuloksistahan en tiedä vielä mitään) ja käynti syöpäpolilla on 20. päivä, se tk-lääkärin soittoaika on 19. päivä. Tällä kertaa käynti on vain hoitajalla syöpäpolilla, aikaisemmin ollut aina lääkärillä.

Joo, en leiki hengelläni ja aion soittaa syöpäsairaanhoitajalle heti maanantaina josko verikokeiden tulokset olisivat jo tulleet hoitajalle asti. Samalla aion kertoa siitä "luulöydöksestä"

Silloin kun sairastuin rintasyöpään, en tuntenut väsymystä tai muutakaan ja kävin mammografiassa koska meillä on suvussa niin paljon rintasyöpään sairastuneita, nuorempiakin. Se kyhmykin oli niin rinnan sisällä, ettei edes lääkäri tuntenut sitä tarkalleen. Se syöpä yllätti todella, ei mitään oireita.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat