Apua! vauvan nukkumista

Vierailija

Hei!
Nyt hyviä vinkkejä kipeästi tarvitaan.. tyttömme on nyt 11kk eikä nuku vieläkään!!
Päivisin kieppuu minussa kiinni kokoajan ja sylissä pitäisi olla jatkuvasti tai sitten hän roikkuu jalassa itkien, ja siis viettää todella paljon sylissä. Välillä ihan 5min malttaa tutkia jotain omia leluja tai jos annan hänelle joitain turvallisia kodin tarvikkeita.. isä ei kelpaa kun pakon edessä eli sillon kun olen itse poissa, muuten tyttö rimpuilee ja itkee isän sylistä minun syliin. Päiväunet nukkuu ulkona rattaissa n. 2h.
Varsinainen ongelma on kyllä yöt.. imetin tyttöä 8kk ja silloin hän heräsi öisin 1-2 kertaa yössä. Nykyään hän herää öisin 5-20 kertaa näin karkeasti arvioituna. Usein puolen tunnin välein. Kaikki ateriat syö päivällä ja en usko että nälkää olisi koska rauhoittuu yleensä jo sillä että laittaa pudonneen tutin takaisin suuhun tai käy vaan näyttäytymässä. Olemme kyllä kokeilleetkin joskus auttaako jos antaa vähän maitoa mutta ei vaikutusta sillä.
Unikoulua pidimme jonka aikana ensimmäiset 3 päivää huusi, sitten 4 yötä nukkui ja aloitti taas heräilyn eikä uudesta unikoulusta ollut enää apua.
olen ottanut tytön myös viereen nukkumaan joskus, sillon tyttö herää ehkä "vain 4 kertaa" mutta itse en nuku yhtään kun tyttö haluaa olla aivan iholla ja silti hän on kova pyörimään ja kokoajan on tytön jalka tai käsi minun naamassani.. eli ei toimi näinkään.. kokeilimme myös niin että olisi isän vieressä nukkunut ja minä sohvalla mutta silloinkin tyttö heräili n. 30min välein ja huusi ehkä 10min aina putkeen.. taaskaan kukaan ei nukkunut.
Nyt apua! Vinkkejä.. ihan mitä vaan. .

Kommentit (11)

Vierailija

Tuon ikäinen kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia ja valitettavasti yöt voi muuttua levottomiksi. Oletteko kokeilleet nukuttaa omaan huoneeseensa, niin ette herää ihan pieneen yninään? Onko hampaita tulossa, saattaa aiheuttaa levottomuutta?

Vierailija

Ehdottomasti oma huone ja tutti pois. Tuttia ei kannata ottaa lapsilla lainkaan käyttöön - aiheuttaa juuri sitä että tuttia etsitään yöllä suuhun! Ja ensimmäisen äänähdykseen ei mennä katsomaan lasta,

Vierailija

Hampaita on kyllä tulossa.. särkylääkettä illallakin kokeiltu.
Tällä tytöllä on 2 vanhempaa sisarusta ja ylimääräiset huoneet heidän käytössään ainakin siihen asti kunnes yöt alkaisivat helpottamaan..

Ap

Vierailija

Juu ei olla kovin herkästi menty katsomaan jos huutaa.. kumpikaan vanhemmista sisaruksista ei ole ollut samanlainen että vielä tämän ikäisenä huudellaan.

ap

Vierailija

Vitsi ku osais sanoa tähän jotain.
Meillä on molemmat lapset nukkuneet aina meidän vanhempien kanssa samassa sängyssä, ja nukkuvat siis edelleen (2- ja 4-vuotiaat).
Ovat nukkuneet aina ilman ongelmia, vauvana toki oli yösyöttöjä, mutta niiden loputtua ovat nukkuneet kuin tukit koko yön. Ainut vaan että minä alan kokea tämän ratkaisun ahtaaksi jo tässä vaiheessa, kun taas mies ja lapset haluavat ehdottomasti nukkua yhdessä. Hiippailenkin usein keskellä yötä sohvalle nukkumaan..
Tämä nyt meni vähän ohi aiheen, sori.

Sellainen tuli tuossa mieleen, ett entäs lapselle oma sänky ihan teidän sängyn viereen? Ei siis pinnasänkyä, vaan lasten sänky (tai jos pinnasänky niin laita pois siltä puolen mikä on teidän sängyn puolella). Nukkuisitte näin vierekkäin, muttette liian likellä. Ja jos lapsi nukahtaa paremmin sinun kainaloosi, niin anna nukahtaa ja siirrä varoen omaan sänkyyn siihen viereen kun on nukahtanut.

Vierailija

Lapsella on jostain syystä tosi turvaton olo. Älä työnnä lasta pois ja ole ole tuskastunut, tuon ikäinen vaistoaa sen. Lapsihan kuulostaa ihan epätoivoiselta!!!

Vierailija

Muistan kuinka olin helisemässä noihin aikoihin, kun lapsi oli noin vuoden vanha. Kuuluu ikään pyöriä jaloissa ja roikkua lahkeessa kuin takiainen ja itkeskellä huoltajan perään joka käänteessä. Todella väsyttävää, mutta on kehitysvaihe, jolloin lapsi alkaa tajuamaan olevansa erillinen ihminen ja kokee ahdistusta. Meillä meni ohi noin 1,5-vuotiaana. Samoin nukkuminen oli levotonta vuoden vanhana, mutta ei kuitenkaan noin hankalaa kuin teillä. Lapsi nukkui vieressäni silloin ja luulen että siitä oli iso apu. Totuin niihin potkuihin ja siihen että joskus nukuin jalka suussa :D

Vierailija

Tuota tosiaan en ollut tullutkaan ajatelleeksi että pinnasänky avonaisena viereen. Ensi yöksi kyllä kokeiluun.
Se aikaisempi joka sanoit että lapsella olisi jostain syystä turvaton olo niin kovasti epäilen vaikka toki onhan sekin mahdollista. . Mutta en ole tuskastunut yhtään. Pidän mielelläni sylissä mutta kyllä tänne ruokaa tarvitsee tehdä ja omia wc taukoja tarvitsen myös :D ihan perusarkea eletään säännöllisillä rytmeillä ja ulkoilulla. Tämä pieni on vaan kovin iholapsi ja yöt meillä alkaa tuntua raskailta kun tuntuu että ei hetkeäkään olisi kunnon unessa ollut.. ja olen jo unohdellutkin unenpuutteesta johtuen kaikenlaista.. esim vanhempainillan koululla..
toivottavasti kohta saadaan unta :)

C

Mitä lapsi syö iltapalaksi? Toivottavasti täyttävää puuroa vellin tai hedelmäsoseen sijaan. Muksu "vauvan" valmispuurot maistuivat meidän lapsille ja yöunet paranivat iltapuurotankkauksen myötä.

Päivän  levottomuus voi mennä huonojen yöunien piikkiiin.

Vierailija

Auttaisiko yöuniin, jos vauva saa päivisin tankata läheisyyttä esim. kantoliinassa tai -repussa? Ottaisin myös yöksi viereen, mutta toki silloin olisi tärkeää, että sinäkin saisit siinä jollain keinolla nukuttua... Entä jos lapsi nukkuisi toisen vanhemman vieressä, eikä

kiinni sinussa?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat