Voisitko seurustella ex-koulukiusatun kanssa?

Vierailija

Kysymys otsikossa. Aloittaisitko seurustelun vain silloin, jos tausta ei näkyisi enää mitenkään normaalielämässä (tulotaso, ihmissuhteet yms. samanveroiset kuin "normaaleilla" ikätovereilla) vai voisitko seurustella sellaisen henkilön kanssa, jolla kiusaamistausta näkyy edelleen (masentuneisuus, pelot yms.)?

Kommentit (11)

Vierailija

Jaa-a. Itse olen ollut koulukiusattu ja kyllä minun kanssani on seurusteltu ihan sujuvasti ja menty jopa naimisiin. Toki seurustelujen aloitus siirtyi keskimääräistä myöhemmälle iälle, kun kiusatun itsetunnolla ei uskaltanut lähestyä ketään eikä päästää ketään lähelleen vuosiin kiusaamisen päätyttyäkään. Ymmärrän kyllä täysin ajatuksenjuoksusi, ap. Koulukiusaaminen vääristää kiusatun minäkuvaa ja kiusattu pohjimmiltaan kuvittelee olevansa huonompi kuin muut eikä oikeastaan oikeutettu samaan kuin muut. Helposti tulee kuvitelma, että itse on erilainen ja kaikki muut enemmän samanlaisia keskenään. Totuus on, että joka toisella on jokin kokemus elämässään, mikä tekee hänestä "erilaisen".

Eli vastauksena kysymykseesi, totta kai voisin. Ihminen, jolla on jotakin repaleista menneisyydessään, on yleensä hyvin inhimillinen ja rakastettava. Toki akuutti masennus vaikeuttaa ihmissuhteita ja olisikin hyvä saada hoitoa masennukseen, jotta ihmissuhteet eivät kuormitu liikaa. Toki huolensa ja murheensa saa kertoa kumppanilleen, mutta häntä ei voi käyttää terapeuttina.

Tsemppiä! Olet ihana!

T. 40+ nainen

Vierailija

Oletko itse kiusaaja kun kyselet tälläistä? Mitä ihmettä! Ennemmin ihmettelisin voisiko joku seurustella kiusaajan kanssa. Ei kiusatussa ole mitään vikaa. Kiusaaja on ongelmatapaus!

Vierailija

Tuolla toisessa keskustelussa ihmiset kirjoittavat, etteivät seurustelisi masentuneen kanssa. Mietin, että onko sitten eri asia, jos masennukselle on jokin "syy", kuten kiusaaminen. Itselläkin on seurustelun aloittaminen viivästynyt näin liki kolmikymppiseksi ja punnitsen vieläkin sitä uskallanko yrittää ottaa kontaktia ihmisiin. ap

Vierailija

Totta kai voisin. Olen itsekin koulukiusattu, joka näin aikuisenakin sosiaalisten tilanteiden pelkoinen. Ei nämä asiat parisuhteessa mitään haittaa, koska ei sitä tuttua puolisoa toki kukaan pelkää tai jännitä enää hetken päästä kunhan ensin tutustuu.

Vierailija

Mun miehellä on taipumusta masentuneisuuteen ja kyllä se terapeuttina olo on raskasta. Minun väsymykselle ei juurikaan ole tilaa tässä parisuhteessa. Joten en toistamiseen seurustelisi henkilön kanssa, jolla on masennusta oli syy mikä hyvänsä. 

Vierailija

En seurustelisi kenenkään kanssa joka roikkuisi pakkomielteisesti kiinni jossain vuosia tai vuosikymmeniä sitten tapahtuneessa. Oli kyse sitten mistä tahansa tragediasta, jossain vaiheessa oikeasti pitäisi jo päästää irti ja jatkaa elämää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

En seurustelisi kenenkään kanssa joka roikkuisi pakkomielteisesti kiinni jossain vuosia tai vuosikymmeniä sitten tapahtuneessa. Oli kyse sitten mistä tahansa tragediasta, jossain vaiheessa oikeasti pitäisi jo päästää irti ja jatkaa elämää.

Tismalleen. Mulla on omaakin masennustaustaa, ja mieheni oli masentunut, kun tapasimme. Mutta itse ainakin opin omasta masennuksestani sen, että mitä lapsuudessa ja nuoruudessa sitten onkin kullekin tapahtunut, niin aikuinen ihminen on itse se ainoa avain omaan oloonsa ja sen kohentamiseen. Jos vuosi vuoden perään roikkuu kiinni kohtaamissaan vääryyksissä niin ei tule paranemaan, ja sellaisen ihmisen kanssa on raskasta olla parisuhteessa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat