Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paksusuolen tähystys, selviänkö siitä?

Vierailija
08.10.2015 |

tuli aika paksusuolen tähystykseen tänään, pakko varmaan mennäkin kun kerran jo olen ko. toimenpiteen perunut mutta selkeästi suolistossa on jotain vakavampaakin ongelmaa.

selviänkö mä hengissä siitä? Pelottaa ihan järkyttävästi!

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviät! Kovasti tsemppiä. :)

Itse sain tänään ajan gastroskopiaan, olen siinä jo ollut 20 vuotta sitten. Hengissä selvisin, mutta on se silti ilkeä toimenpide. 

Vierailija
2/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma tulossa. Ja meinasin itse asiassa aloituksen siitä väsäillä. Kyllä me selvitään? Millasia oireita;miksi menet? Oletko nuori?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä siitä tähystyksestä selviää... Se on sitten eri asia selviääkö siitä, jos suolistossa on jotain pahasti pielessä... Kannattaa käydä tutkimuksessa :) 

Vierailija
4/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jotain rauhoittavaa. Mun lapselle on tehty 3 kertaa, nukutuksessa.

Vierailija
5/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma tulossa. Ja meinasin itse asiassa aloituksen siitä väsäillä. Kyllä me selvitään? Millasia oireita;miksi menet? Oletko nuori?

mulla on muutaman kerran ollut leikkaushoitoa vaativia abskesseja suolistossa. Viimeisen vuoden sisällä on operoitu kolme kertaa, kahdesti päivystysluonteisesti.

lisäksi veriarvot heittää, anemiaa yms.

oon 30++

miksi sä joudut? Tsemppiä sinne myös!

ap

Vierailija
6/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä selviätte. :) Minäkin pelkäsin mutta ei ollut läheskään niin paha kuin pelkäsin. Ei toki mikään miellyttäväkään mutta ei maailmanloppu. Pahinta oli tyhjennysjuoman juominen kun peräsin ärtyi pyyhkimisestä :D Käyttäkää suihkua.

Ja muistakaa pitää oikea ruokavalio ennen tähystystä. Ei siemeniä jne.

Vierailija
7/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

antaako ne rauhoittavaa siellä polilla paikan päällä vai tarviiko mun soittaa sinne asiasta etukäteen?

ap

Vierailija
8/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, ei ole paha rasti.

Vierailija
9/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No selviät tietysti! Mulle on tehty molemmat toimenpiteet ( siis paksusuolen tähystys ja gastroskopia) samalla kertaa, ihan perä jälkeen. Sitä en kyllä suosittele, varsinkin kun gastroskopia tehtiin ilman nielun puudutusta. Mutta siitäkin selvittiin eli tsemppiä vaan!

Vierailija
10/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviät sä, vaikka tyhjennysjuomat ja itse toimenpide onkin ihan hanurista :)

Vierailija
11/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

antaako ne rauhoittavaa siellä polilla paikan päällä vai tarviiko mun soittaa sinne asiasta etukäteen?

ap

Et tarvitse rauhoittavaa, relax vaan. Kokeiltu on ja ei ole kummoinen juttu...

Vierailija
12/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aijaa, sulla ei sitten taida olla kovin mutkainen suoli? Mä saan aina kipu+rauhoittavan ennen toimenpidettä. Muutoin on ihan heeelvettiä..

Vierailija
13/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö paksusuolen tähystys ylä- vai alakautta? Mulle on tehty yläkautta tehty tähystys kaksi kertaa. Ilman rauhoittavia tai puudutteita. , kyllä siitä selviää.

Vierailija
14/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Soita ja kysy. Rauhoittava pitää antaa hyvissä ajoin että ehtii vaikuttaa. Ettei käy niin että rauhoittava puree vasta toimenpiteen jälkeen. :D Tarvitset myös saattajan jos otat rauhoittavaa.

Vierailija
15/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehty molemmat useaampaan kertaan ja vaihtelevia kokemuksia. Pari kertaa kolonoskopia ollut tosi kivulias, mut yleensä menee hyvin rauhallisesti hengittäessä. Aina oon saanu rauhotettavaa pyydettäessä, jonkunlaisen tabletin. Jos kovia kipuja tulee niin sit vaan älähdät, hoitaja painelee mahaa mikä voi auttaa ja jos vaan menee kauheammaksi niin asentojen vaihdoksetki auttaa. Pahinta munki mielestä on se tyhjennysjuoman litkiminen, toimenpide ei kuitenkaan kestä ikuisuuksia :)
Tsemppiä, hyvin se menee!

Vierailija
16/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla on muutaman kerran ollut leikkaushoitoa vaativia abskesseja suolistossa. Viimeisen vuoden sisällä on operoitu kolme kertaa, kahdesti päivystysluonteisesti.

lisäksi veriarvot heittää, anemiaa yms.

oon 30++

miksi sä joudut? Tsemppiä sinne myös!

ap

Ajattelin etten vaan miettisi asiaa etukäteen, se on ensi viikolla. Kyllä me selvitään ja toivotaan ettei mitään vakavaa ole. Tuleepa ainakin suoli puhdistettua samalla!

Vierailija
17/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aijaa, sulla ei sitten taida olla kovin mutkainen suoli? Mä saan aina kipu+rauhoittavan ennen toimenpidettä. Muutoin on ihan heeelvettiä..

Kaikilla on mutkainen suoli. Mutkissa painetaan kädellä, että saadaan taipumaan. Pimeässä huoneessa näkee itsekin, missä valo kulkee. Turha pelätä, tehtävä mikä tehtävä..

Vierailija
18/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänkö paksusuolen tähystys ylä- vai alakautta? Mulle on tehty yläkautta tehty tähystys kaksi kertaa. Ilman rauhoittavia tai puudutteita. , kyllä siitä selviää.

Aina alakautta. Eikä se tyhjennysjuoman juominen ole myöskään paha juttu, oikeastaan tuntui hyvältä huuhdella kunnolla. Itse toimenpidekin on aivan helppo. Turha sitä on jännittää. Aistin keskustelussa samaa tunnelmaa, kuin inttitarinoissa.

Vierailija
19/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain se on kivuliaampi toimenpide kuin toisilla. Itse koen sen varsin epämukavana ja myös kivuliaana toimenpiteenä, mutta en niin pahana, että lääkkeitä olisin tarvinnut. Mulle vaikeinta on se litkun juominen! Sitä pelkään jo etukäteen. No viimeisimmällä gastroenterologin vastaanotolla sain armonaikaa seuraavaan tähystykseen muistaakseni kolme vuotta, JOS tilanne pysyy stabiilina. Tää on tätä colitis-ihmisen kurjuutta, kun aina vaan uudestaan joutuu tähystyksen läpikäymään :P Mutta tsemppiä, kyllä siitä selviää! Synnytys oli pahempi nakki :D

Vierailija
20/54 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuli aika paksusuolen tähystykseen tänään, pakko varmaan mennäkin kun kerran jo olen ko. toimenpiteen perunut mutta selkeästi suolistossa on jotain vakavampaakin ongelmaa.

selviänkö mä hengissä siitä? Pelottaa ihan järkyttävästi!

Soitat etukäteen ja sanot että haluat esilääkityksen. Antavat sitten Litalginia ja jotain rauhoittavaakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan