Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies sairastui masennukseen, en saa puhua

Vierailija

Hirveän raskasta. Mies sairastui pahasti ja jäi kotiin. Ei anna mun puhua asiasta ystävilleni. Kukaan ei siis tiedä eikä siksi osaa tullakaan minua. Pienet lapset, on hankalaa arki.

Kommentit (11)

Vierailija

Nyt pitää ajatella sinun jaksamista ja lasten hyvinvointia. Onko teillä läheisiä, joilta voisitte saada apua arkeen? Luultavasti miestäsi hävettää ja siksi hän ei halua puhua asiasta. Ette kuitenkaan voi jäädä pitämään asiaa salassa kaikilta, miehen pitää se ymmärtää.

vierailija12345

Hae maksullista apua, myös keskusteluapua. Älä jää yksin asian kanssa. Käy juttelemassa mahdollisuuksien mukaan ja hae vertaistukea. Halaus sinne.

Vierailija

Ei se ihan niinkään mene, että ap saa lörpötellä miehen sairaudet ihmisille, ja miehen pitää vain ymmärtää.

Vierailija

Been there. Pakko sun on kuitenkin jollekin puhua. Onko miehesi hoidossa? Saatko esim mt-toimistosta keskusteluapua? Ainakin meidän paikkakunnalla myös sairastuneen puoliso voi saada.

Vierailija

Minä en aikanani lupia kysellyt, vaan kerroin asiasta parhaalle ystävälleni. Olisi ollut erittäin valheellista ja outoa jos minun olisi pitänyt asiasta olla täysin hiljaa. Se asia ei myöskään miestäni mitenkään vahingoittanut, päinvastoin. Sitä paitsi asia ei todellakaan koskenut vain miestäni vaan koko perhettä. Nuorin lapsemme oli silloin parin kuukauden ikäinen ja kaksi vanhempaa lasta olivat noin 3 ja 5 vuotiaita ja minun oli erittäin tärkeää saada jutella asiasta jonkun arkemme tuntevan kanssa, muuten olisi voinut käydä todella huonosti. Näin tekisin nytkin jos tilanne olisi sama ja mieheni sen tietää.

Vierailija

Kiitos kun olette vastanneet. Olen jo ihan väsynyt, vaikeaa aikaa on jatkunut koko lasten lapsuus. Sain ajan terapeutille, josko se vähentäisi tätä painetta.

läheisistä ei ole apua, asuvat eri paikassa ja kavereillakin on omat perheet. Haluaisin jo ottaa eron, mutt rahat ei riitä kun olen ollut kotiäitinä.

Vierailija

Kerron omasta kokemuksestani. Olin juuri omilleni muuttanut opiskelija, kun äiti sairastui syöpään. Hän kielsi ankarasti kertomasta kellekään mitään. Pitkien hoitojen aikana minä ja muu perhe sit valehdeltiin ja änkytettiin, kun äidin lukuisat tutut ja ystävät kyselivät häntä puhelimeen. Suututti pirusti, kun itse leimauduin ihme valehtelijaksi ja sössöttäjäksi. En voinut suoraan sanotakaan, et äitini kielsi kertomasta.
Puhuin sit omalla työpaikallani työtovereilleni, jotka eivät olleet missään tekemisissä äidin kanssa. Avauduin jopa kampaajalleni pahimmassa olossani.
Puhu vaikka täällä meille, kunhan jollekin sellaiselle puhut, joka ei miehellesi puhu asiasta.

Vierailija

Kaikenlainen salailu on perseestä. Kanssaihmiset näkevät kuitenkin, että jotain on pielessä, se näkyy lapsista ja kaikesta. Salailu sairastuttaa lisää ja yritetään entistä vahvemmin korottaa salailun muuria, jottei muka mitään ikävää paljastuisi. Lapset ymmärtävät paljon enemmän kuin halutaan myöntää ja toisaalta sairastunut itsekin menee huonommaksi, kun asioista ei puhuta.

Tiedän omasta kokemuksesta. Mulla on sairastunut lapsi parantumattomasti. Ainoa tapa selvitä oli puhua siitä kaikille.

Tulin jätetyksi kesällä, ainoa tapa selvitä oli puhua siitä kaikille.

Ystäväni vanhempi kuoli alkuvuodesta. Hänelle ei kerrottu vanhemman vakavasta sairaudesta kuin vasta saattohoitovaiheessa. Oli haluttu säästää. Säästää miltä? Totuudelta? Nyt on itse masentunut.

Elämä antaa ja ottaa, ei tämä kellään täydellistä ole. Kun avautuu itse omista haasteistaan, saa apua ja tukea. Vastaavasti osaat itse antaa sitä jatkossa tarvitseville.

lörpönlörpön

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun olette vastanneet. Olen jo ihan väsynyt, vaikeaa aikaa on jatkunut koko lasten lapsuus. Sain ajan terapeutille, josko se vähentäisi tätä painetta.

läheisistä ei ole apua, asuvat eri paikassa ja kavereillakin on omat perheet. Haluaisin jo ottaa eron, mutt rahat ei riitä kun olen ollut kotiäitinä.

Nuin sitä pitää.Vasta ja myötämäessä.Ota se ero ehkä kaikki sitten järjestyy kannaltas parhain päin.Ensin puhut masiksesta sitten jo erosta. Olet päätökses tehnyt.Älä syytä murhe masista erosta.Eroonhan on muut syyt eikös olekin. Ehkä miehesikin löytää uuden rakkauden.

lärpänlärpän

Edellinen kirjaa että " älä syytä miehen masista ero päätöksestä", kirjoitusvirhe.Ehkä alakuloon on toisaalta syynä myös suhteenne joka luo toivottomuuden ja pystyynkuolleisuuden tunnetta miehelle. Ettekö osaa keskustella tai analysoida suhdetta. Sehän on vain yksi ihmissuhde muiden joukossa josta kuitenkin lapsia. Kerro nyt kaikki tänne niin voimme auttaa ..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat