Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väärät yhdyssanat; uusi-ilmiö?

ap
08.10.2015 |

Tällainen on pistänyt silmään viimeaikoina...Eli kirjoitetaan sanapareja yhdyssanoina, esim. paraskaveri, pieniannos, pahamieli...Todella paljon törmää nykyisin näihin, ja olen alkanut miettiä että onko kyse jostain "jutusta", vastaisku yhdyssanoista nillittämistä vastaan vai sattuuko nää vaan mun silmään...

Ja ps. kyllä, otsikon virhe on tahallinen...;)

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs yhdyssanat joiden väliin laitetaan isoja kirjaimia?
"Tehtiin iltaPalaks SieniSipuliPekoniPizzaa ja VoiLeipäKakkua" Onko syy se että kirjoittaja tietää oikean kirjoitusasun mutta ei uskalla luottaa itseensä ja ns. lieventää pitkää yhdyssanaa noin? Koska muutenhan kai kirjoittaisi "voi leipä kakkua"?

Tää raastaa mun hermoja ja on aika yleistä.

Vierailija
22/23 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No no, älkää olko tuollaisia pilkun- ja yhdyssanojen nussijoita! Kukaan ei voi aina kirjoittaa virheetöntä kieltä ja ei-ammattilaisilta sitä ei voi vaatiakaan! En minäkään osaa kaikkia suomen oikeakielisyyden ja kieliopin koukeroita, vaikka äidinkieltä yläkoulussa opetankin! Perusasioiden hallinta riittää normaalissa kanssakäymisessä, eikä tarvitse jumittua yksityiskohtiin. Kirjoittamaan oppii lukemalla eli kannattaa lukea paljon erityyppisiä tekstejä pienestä pitäen ja kirjoittaa tietysti paljon. Onko kielen hiomiseen aikaa edes toimittajilla? Ei useinkaan ole. On otettava myös huomioon, että suomen kielen lautakunta on antanut monista ilmauksista vaihtoehtoisia kirjoitusmalleja, enkä minäkään tiedä jokaikisen sanan kohdalla aina, mikä olikaan se suositus tällä hetkellä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
08.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai kai.

Vierailija kirjoitti:

No entäs yhdyssanat joiden väliin laitetaan isoja kirjaimia?
"Tehtiin iltaPalaks SieniSipuliPekoniPizzaa ja VoiLeipäKakkua" Onko syy se että kirjoittaja tietää oikean kirjoitusasun mutta ei uskalla luottaa itseensä ja ns. lieventää pitkää yhdyssanaa noin? Koska muutenhan kai kirjoittaisi "voi leipä kakkua"?

Tää raastaa mun hermoja ja on aika yleistä.

Tuohon en olekaan törmännyt. Siihen kyllä, että sanojen väliin laitetaan randomisti isoja kirjaimia, mutta se on kyllä ihan tarkoituksella tehty, näyttää teksti mielenkiintoisemmalta kuulemma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi