Kuiva päänahka, MIKÄÄN ei auta
Kookosöljyä olen laittanut, mutta pesun jälkeen pään etuosa on aivan yhtä kuiva :(
Takaosassa ei tätä ongelmaa ole, vain otsan alueella hiusrajan lähellä. Hilsettä hiukset täynnä ja päänahkaa katsoessa näkee selvästi kuivuuden
Mikä avuksi?
Kommentit (39)
Minulla auttoi samaan vaivaan Phyto - merkin voideshampoo. Apteekista(ainakin yliopiston) saa.
Kaikkia noita voi kokeilla, olen kokeillut luoja tietää kaikenlaista oliiviöljyhauteista shea-voin kautta kalliisiin erikois-shamppoisiin.
Päänahka pölisee sellaista kuivaa valkeaa jauhetta, ei ihan perinteisesti hilsettä - näin ainakin sanoi kampaaja. Hiuksia ei tarttisi pestä juuri koskaan, ne eivät rasvoitu lainkaan. Kampaaja ja ihotautilääkäri sanoivat molemmat, että hilseshamppoo on tähän väärä keino. Eikä Head & Shoulders kyllä auttanutkaan, sekin on kokeiltu.
Ihotautilääkärille vei lopulta tie. Avun vaivaan toi kuureina käytettävä Diprosalic -lius. Se on kuin eliksiiriä, pelkkä laittaminen tuntuu hyvältä ja auttaa aina. Toki tää on lääke, eli luontaisjutut kannattaa kokeilla ekana. Tässä on siis jotain antiseptistä ainetta, haisee ihan jollekin haavanpuhdistusaineelle.
Yksi mikä mulla auttaa hetkellisesti, kummaa kyllä, on hiusten värjääminen.
Mulla oli kyse psorista. Päänahkaa kuumotti, hilseili ja oli tuota taliköhnää. Välillä valui märkää kun raavin verille. Kortisoniliuos auttoi.
Miten hoidat hiuksiasi?
Monenko päivän välein pesu? Käytätkö kuivashampoota tai muotoilutuotteita? Minkä lämpöisellä vedellä peset? Osuuko suihkun paine mahdollisesti juuri siihen kuivaan kohtaan? Onko käyttämäsi shampoo juuri sinulle sopiva?
Olettaen että kyseessä on kuivuus, pesisin hiukset ensin hyvin, mutta hellävaraisin tuottein ja kuorisin päänahan. Hiuspohjan voi laitta voidetta tai siihen tarkoitettua kosteuttavaa suihketta ennen ja jälkeen pesun. Pidentäisin myös pesuväliä ja välittäisin myös kuivashampoota. Kannattaa kiinnittää huomiota pesuveden lämpötilaan (haalea vesi) ja veden paineen kohdistumiseen tasaisesti. Seurauksiin tilannetta reilun viikon, uskoisin että jotain muutosta pitäisi olla havaittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihotautilääkärille vei lopulta tie. Avun vaivaan toi kuureina käytettävä Diprosalic -lius. Se on kuin eliksiiriä, pelkkä laittaminen tuntuu hyvältä ja auttaa aina. Toki tää on lääke, eli luontaisjutut kannattaa kokeilla ekana. Tässä on siis jotain antiseptistä ainetta, haisee ihan jollekin haavanpuhdistusaineelle.
Yksi mikä mulla auttaa hetkellisesti, kummaa kyllä, on hiusten värjääminen.
Mulla auttaa täsmälleen samat! Diprosalic ja hiusten värjääminen! :D Ylläpitoon tilaan iHerbistä sulfaatittoman shampoon (moni erilainen käy), SLS-markettishampoot ja myös kalliit kampaamotuotteet räjäyttää päänahan heti.
Apteekista saa suht edullisesti Decubal-merkkistä päänahan hoitovoidetta, laitetaan huuhdeltuun päänahkaan ja annetaan vaikuttaa pari minuuttia, pestään pois. Itselläni pelastus talvisin!
Jos kyse on kuivuudesta, niin oletko kokeillut sulfaatitonta shampoota? Minulla tuppasi päänahka kuivumaan etenkin talvisin, mutta kun vaihdoin sulfataittomaan, ongelma katosi, ennen kovin karheat hiuksetkin tuntuvat pehmeämmiltä eivätkä latvat haaroitu yhtä paljon kuin ennen. Tämä ei ole mikään patenttikeino, mutta joillekin sulfaatit ovat liian peseviäja kuivattavia.
Etikkahuuhteluita ei kannata yhdistää ainakaan ruokasoodapesuihin, ph-arvojen heittely on pahasta hiuksille ja monilla tulee pitkäaikaisessa käytössä (=6-24 kk) ongelmia. Pari kokemusta http://blog.kanelstrand.com/2014/01/baking-soda-destroyed-my-hair.html ja https://abetterwaytothrive.com/what-years-of-baking-soda-no-poo-did-to-… . Lyhytaikaisessa käytössä ei tietenkään ole noin paha.
Taas alkoi päänahan kutina.... Viime talvena oli sama. Ei auta apteekin hilseshampoot eikä System 4. Ärsyttävää. Kulmakarvatkin hieman hilseilee.
Vierailija kirjoitti:
Taas alkoi päänahan kutina.... Viime talvena oli sama. Ei auta apteekin hilseshampoot eikä System 4. Ärsyttävää. Kulmakarvatkin hieman hilseilee.
Ootko kokeillut laimennetulla etikalla huuhtelemista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut laimennetulla etikalla huuhtelemista?
Viime talvena kokeilin. Ei mitään vaikutusta.
Lisäksi pahimpina aikoina nukuin perusvoidetta päänahassa pyyhe tyynyn suojana. Auttoi hetkellisesti kutinaan.
Vierailija kirjoitti:
Head&shoulders ei auta ollenkaan, kokeiltu on sitäkin. Tuntuu että pahentaa vain.
ja hilse on sellaista läpikuultavaa laattaa juurikin.
Paikallinen ongelma, eli ei ole koko päässä. Voisiko olla kuitenkin sitten jokin sieni
Head&shoulders shampoo nimenomaan KUIVALLE päänahalle (supreme moisture TAI dry scalp) on ihan erilainen kuin merkin muut shampoot. On kosteuttava! Kannattaa kokeilla, meillä toimii tämä miehellä.
Minäkin suosittelen aiemmin mainittua omenaviinietikkaa! Auttaa ihan oikeasti ja ei todellakaan mitään polta. Itse käytän ihan sellaisenaan mutta etenkin jos laimentaa vedellä niin ei ole mitään vaaraa!
Itse kärsin kans kuivasta päänahasta. Itse laitan ennen hiustenpesua öljyn vaikuttamaan päänahkaan, pesen hellävaraisella shampoolla (ei SLS tai hajusteita) ja huuhtelen laimennetulla omenaviinietikalla. Välillä pesen hiukset myös perusvoiteella, mutta jos pesee vain rasvalla, joutuu hiukset pesemään päivittäin. Päivällä jos päänahka kutiaa kuivuudesta laitan Acon dry scalp treatment liuosta.
Kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä shampoota käyttää, usein myös herkälle/kuivalle päänahalle tarkoitetut tuotteet sisältää sulfaatteja, jotka siis kuivatta ja ärsyttää ihoa.
Joskus luin että joku oli saanut apua tällaiseen ongelmaan laittamalla päänahkaan kosteuttavaa kasvovettä.
Mä olen lukenut käsidesin käytöstä kutisevaan päänahkaan. Tiedän kuulostaa kauhealta, mutta oli ihan jossain apteekin sivuilla toi vinkki. Glyserolipitoisen käsidesin kuivuessa se glyseroli jää päänahkaan ja jotenkin auttaa.
Jätä shampoo pois, pese vaikka ruisjauhoilla.
Kokemuksesta voin kertoa, että mikään ulkoinen hoito ei auta.
Viljat ja sokeri pois, sekä maitotuotteet minimiin (kovat ja pitkään kypsytetyt juustot on ok). Raju lisäys viherkasveihin ruokavaliossa.
Paljon lepoa ja KEVYTTÄ liikuntaa, kävelyä jne.
Siinäpä. Tiedän miten tyhmältä kuulostaa, mutta kokeile pois.
Hei!
Minulla on ollut vajaa vuoden päänahan kutinaa, välillä ihan sietämätöntä. Mutta ei hilsettä. Kokeilin vaikka mitä hoitonesteitä -ja konsteja (joista jotkut lievittivät kutinaa mutta oireet eivät loppuneet). No muutama viikko sitten päätin testata miehen head&shoulders:ia ja kutina loppui kuin seinään. Ihan älytöntä että se halpa puteli on ollut siinä käden ulottuvilla koko ajan, mutta jotenkin en ajatellut sen auttavan kun pidän sitä hilseshampoona! Heidän kannattaisi ehkä miettiä sitä markkinointistrategiaansa...