Meille sanottiin neuvolassa että lapselle pitää tarjota ruokajuomaksi vettä, ei maitoa tai mehua.
Kommentit (70)
Mietityttää vaan, miksi Suomessa sitten osteoporoosia on niin paljon, jos kaikki sitä maitoa juovat kehdosta hautaan?
missä aurinko paistaa aika lailla enemmän kuin näillä pohjoisen leveysasteilla. Tule sitten kertomaan, jos ja kun keksit syyn.
Vai miksi sitä juodaan, jos ei kuitenkaan suojaa osteoporoosilta?
Kalsium tarvii myös sitä d-vitamiinia
"D-vitamiini
D-vitamiini lisää kalsiumin ja fosfaatin imeytymistä suolistosta ja turvaa näin luuston tärkeiden rakennusaineiden saannin. Auringonvalon ansiosta iholla muodostuu D-vitamiinin esiastetta. Ihmisen ikääntyessä ihon toimintakyky heikkenee, jolloin auringon merkitys D-vitamiinin lähteenä vähenee. Pilvinen sää, vaatetus ja aurinkorasvat (suojakerroin yli 8) estävät auringon vaikutuksen. Valitettavasti Suomessa ei ole tarpeeksi ympärivuotista auringonvaloa, joten D-vitamiinia tulisi saada ravinnosta tai harkita D-vitamiinilisän käyttöä. Aikuinen ihminen kuluttaa vuorokaudessa n. 7,5 µg D-vitamiinia, joka on myös minimisuositus päivittäiselle saannille."
http://www.suojaaluustosi.fi/Default.aspx?Id=1072
tai joku tollanen yhteys on, siks suomessa osteoporoosia kum kalsium yksin ei riitä ja deetä saadaan vähän.
Kalsiumia suomalaiset saavat tutkimusten mukaan riittävästi, mutta eivät D-vitamiinia. Näillä leveysasteilla pitäisikin jokaisen syödä päivittäin D-vitamiinilisää, ainakin 10 mikrogrammaa päivässä. Jossain Keski-Euroopassa ollaan jo ihan toisenlaisessa tilanteessa, kun aurinkoa riittää huomattavasti enemmän kuin Pohjois-Euroopassa.
siis voiko sun mielestä juoda maitoa vai ei? nyt en kyllä ymmärrä oletko sä puolesta vai vastaan, ja mitä sä haluaisit siellä työssäsi opettaa.
Onpa yksinkertainen maailmankäsitys sinulla :-) "Puolesta tai vastaan". Minä en näe asiaa näin, vaan (kuten aloitin ensimmäisen viestin) asialla on monta puolta.
Ravitsemusasiat eivät ole sellaisia, että olisi olemassa joku yksi kaikille paras (ja kaikilta näkökannoilta paras!) ruokavalio johon kaikkien tulisi pyrkiä.
Työssäni haluaisin, kun sitä nyt kysyt, välittää juuri tämän oivalluksen, ja vastuuttaa ihmisiä itseään tekemään valintansa perustellusti. Ja niitä varten, jotka eivät halua tai pysty ottamaan kaikesta itse selvää, ovat olemassa ateriamallit ja ehdotukset.
Pointtini on, että suomalaisessa ruokavaliossa maidolla on todella suuri osa, ja että on VAIKEA TIETÄÄ miten perusteltua se on. Sitä on vaikea tietää, koska täällä on sukupolvien ajan uskottu että hyvinvoiva ihminen tarvitsee maitoa, ja tätä uskomusta vahvistetaan edelleen myös maidontuottajien taholta (ymmärrettävästi, mutta ovatko he luotettava lähde?).
Terveydenhoitajan työssä minun tehtäväni on kertoa ihmisille virallisista suosituksista ja niiden perusteluista. Ja niin teenkin. Mutta suosituksissakin on ristiriitoja. Joista yksi on juuri tämä, että ruokajuomana vesi olisi luultavasti useimmille parempi vaihtoehto JOS ei samaan aikaan suositeltaisi 5-6 dl maitoa päivässä, jota määrää voi olla vaikea saada täytymään ellei käytä maitoa ruokajuomana.
Saat ihan itse ratkaista, mitä johtopäätöksiä tästä teet. Ja oma tilanteesikin ratkaisee! Jos syöt jo valmiiksi paljon juustoa ja jäätelöä ja jos hemoglobiinisi on usein viitearvojen alarajoilla, vaihdapa veteen. Jos olet erityisen huolissasi kalsiuminsaannista etkä esimerkiksi halua käyttää keinotekoisia lisäravinteita, tai jos pidät hurjasti maidon mausta ruoan kanssa, käytä ruokajuomana maitoa. Mutta tiedä silloin, että siinäkin on kaloreita, ja tiedä sen raudan imetytymistä heikentävä vaikutus.
Itse en maitoa käytä ollenkaan, mutta syynä eivät ole terveysseikat vaan eettiset. En halua tukea eläinten taloudellista riistämistä. Työssäni kerron mielelläni kasvissyönnin käytännöstä (esimerkiksi kalsiuminsaannista) jos joku haluaa siitä tietää, mutten mainosta sitä.
just joo. Me sanottiin neuvolassa, että lapsi juo lähes aina vain maitoa, eikä juuri muuta, niin ei ne sanonut mitään kuin että hyvä juttu. Haluan lapselleni päivittäisen kalsiumtarpeen täyteen.
Ehkä jos teillä on syömisissä jotain ongelmia, niin sanoi siksi?
Maitoa (ja halutessa mehua) voi juoda ruokajuomaksi, mutta ei janojuomaksi.Idea on se, että kaikki muu paitsi vesi aiheuttaa happohyökkäyksen hampaille ja reikiintyminen lisääntyy. Sitä varmaan tarkoittivat. Eli ruuan kanssa maitoa ja ruokien välissä,jos on jano,niin vettä.
olisipa meilläkin tällainen neuvolantätiterveydenhoitaja, jonka kanssa filosofoida syömisasioista! :)
siis voiko sun mielestä juoda maitoa vai ei? nyt en kyllä ymmärrä oletko sä puolesta vai vastaan, ja mitä sä haluaisit siellä työssäsi opettaa.Onpa yksinkertainen maailmankäsitys sinulla :-) "Puolesta tai vastaan". Minä en näe asiaa näin, vaan (kuten aloitin ensimmäisen viestin) asialla on monta puolta.
Ravitsemusasiat eivät ole sellaisia, että olisi olemassa joku yksi kaikille paras (ja kaikilta näkökannoilta paras!) ruokavalio johon kaikkien tulisi pyrkiä.
Työssäni haluaisin, kun sitä nyt kysyt, välittää juuri tämän oivalluksen, ja vastuuttaa ihmisiä itseään tekemään valintansa perustellusti. Ja niitä varten, jotka eivät halua tai pysty ottamaan kaikesta itse selvää, ovat olemassa ateriamallit ja ehdotukset.
Pointtini on, että suomalaisessa ruokavaliossa maidolla on todella suuri osa, ja että on VAIKEA TIETÄÄ miten perusteltua se on. Sitä on vaikea tietää, koska täällä on sukupolvien ajan uskottu että hyvinvoiva ihminen tarvitsee maitoa, ja tätä uskomusta vahvistetaan edelleen myös maidontuottajien taholta (ymmärrettävästi, mutta ovatko he luotettava lähde?).
Terveydenhoitajan työssä minun tehtäväni on kertoa ihmisille virallisista suosituksista ja niiden perusteluista. Ja niin teenkin. Mutta suosituksissakin on ristiriitoja. Joista yksi on juuri tämä, että ruokajuomana vesi olisi luultavasti useimmille parempi vaihtoehto JOS ei samaan aikaan suositeltaisi 5-6 dl maitoa päivässä, jota määrää voi olla vaikea saada täytymään ellei käytä maitoa ruokajuomana.
Saat ihan itse ratkaista, mitä johtopäätöksiä tästä teet. Ja oma tilanteesikin ratkaisee! Jos syöt jo valmiiksi paljon juustoa ja jäätelöä ja jos hemoglobiinisi on usein viitearvojen alarajoilla, vaihdapa veteen. Jos olet erityisen huolissasi kalsiuminsaannista etkä esimerkiksi halua käyttää keinotekoisia lisäravinteita, tai jos pidät hurjasti maidon mausta ruoan kanssa, käytä ruokajuomana maitoa. Mutta tiedä silloin, että siinäkin on kaloreita, ja tiedä sen raudan imetytymistä heikentävä vaikutus.
Itse en maitoa käytä ollenkaan, mutta syynä eivät ole terveysseikat vaan eettiset. En halua tukea eläinten taloudellista riistämistä. Työssäni kerron mielelläni kasvissyönnin käytännöstä (esimerkiksi kalsiuminsaannista) jos joku haluaa siitä tietää, mutten mainosta sitä.
Onpa yksinkertainen maailmankäsitys sinulla :-) "Puolesta tai vastaan". Minä en näe asiaa näin, vaan (kuten aloitin ensimmäisen viestin) asialla on monta puolta.
mä halusin vain selvän vastauksen, siksi kysyin puolesta vai vastaan.
Sä kerroit että haluaisit työssäsi sanoa, että , "niinkuin asia on, että vesi olisi parempi ruokajuoma." mutta toisaalta myönnät että ilman maitoa on hyvin vaikea saada tarvittavaa määrää kalsiumia.
Eli kaikille niille tavis-nico-pettereiden mammoille haluaisit tätä toitottaa, vaikka tiedät, ettei heistä ole ottamaan selvää, ja huolehtimaan, että kalsiumin saanti on turvattu.
Haluaisit sanoa, ettei eläinten taloudellista riistämistä tule tukea (luoja varjelkoon meitä sellaisilta neuvolatädeiltä).
Haluat sanoa, että maitosuositusten takana on salaliitto ja valion päämäärä kasvattaa osakkaiden omaisuutta.
Miksi et neuvolantätinä voi sanoa, että kalsiumin suositukset ovat niin ja niin paljon, ja sen määrän saa maidosta tuolla määrällä, mutta jollei maitoa halua, niin juustosta ja kasviksista ja kalasta...
Ei mun tietääkseni suositella nimenomaan 5-6dl maitoa, vaan kalsiumia tietyn määrän, jonka saa tuosta määrästä maitoa.
Ja se on tavis-ihmisille, jotka tykkäävät juoda maitoa, ihan hyvä tieto.
Ne, jotka haluavat noudattaa erikoisruokavalioita voivat ottaa selvää millä muulla tavoin sen saavat, kunhan neuvolantäti nyt edes ilmaisee, että suositusten mukainen määrä kalsiumia on suotavaa saada.
Ettei käy just näin, että joku kuvittelee, että kun "tuttuja asuu keski-euroopassa, eikä siellä juoda maitoa niin ei kai mekään tartteta", vaikka ruokavalio ja veden kalsiumin ja d-vitamiinin saannissa on huomattavat erot.
mä halusin vain selvän vastauksen, siksi kysyin puolesta vai vastaan.Miksi et neuvolantätinä voi sanoa, että kalsiumin suositukset ovat niin ja niin paljon, ja sen määrän saa maidosta tuolla määrällä, mutta jollei maitoa halua, niin juustosta ja kasviksista ja kalasta... Ei mun tietääkseni suositella nimenomaan 5-6dl maitoa, vaan kalsiumia tietyn määrän, jonka saa tuosta määrästä maitoa.
Sinun on ilmeisesti vaikea ymmärtää, että kaikkiin kysymyksiin ei ole olemassa selkeää vastausta joka pätee jokaiselle ja kaikissa olosuhteissa.
Mutta älä ole huolissasi, kuten sanoin, minä nimenomaan kerron työssäni suosituksista ja ateriamalleista ja pystyn eteeni tuodusta ruokapäiväkirjasta osoittamaan selkeimmät puutteet tai parannusehdotukset, ja pohjaan ehdotukseni siihen mitä asiakas itse toivoo ja millaiseen ruokaan on tottunut.
Juuri noin sanon kuin sinäkin tuossa muotoilet. Mutta tässä ketjussahan ei olla haluttu tuollaista itselle vastuun jättävää muotoilua, vaan on haluttu tietää KUMPAA PITÄÄ JUODA RUOAN KANSSA ;-)