Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trombosytonpenia ja synnytys

08.02.2006 |

Millä tavalla on synnytys sujunut jos äidillä on ollut trombosytopenia ja millaisilla arvoilla. Itselläni vaihtelee 10 (tästä ei puutu nollaa) ja yli 180 välillilä tässä raskaudessa. Vaihtelua on ollut ennen raskauttakin, mutta nyt on ollut tarkempaa seurantaa. Viimeeksi oli 67, mutta luulenpa, että taas tänään tulee korkeampi lukema, koska iho näyttää siistiltä ja ei tule verenpurkaumia.

Sen väitteen olen kuullut, että epiduraalia ei laitettaisi alle 80 tai siis jossain päin Suomea olisi sellainen käytäntö.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ensimmäisessä raskaudessa todettiin alhaiset trombosyytit, alimmillaan tosin 74, synnytyksessä annettiin 4 yksikköä trombosyyttejä ja otettiin kaksi valutustestiä, joissa molemmissa erityisen pitkä aika (yli 20 min), eli veri ei hyytynyt juuri ollenkaan. Synnytys edistettiin vauhdilla, yli 4 kiloinen vauva oli täydellisessä asennossa ja tehtiin ihan pieni eppari. Istukka irtosi hyvin ja kokonaisveren vuotomäärä oli normaali. Seuraavana päivänä trombot jo 125.

Nyt arvoja on seurattu, viimeksi kävin tänään näytteen antamassa, viime viikolla oli 145 ja LA on 16.2. Mutta jännittää toki ettei mikään mene kovasti pieleen.

Vierailija
2/4 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin netistä tietoa OYS anesteetikon kirjoittamana, epiduraali tai spinaali voitaisiin laittaa vielä jos trombot >75, mutta silloin anestesialääkärin oltava kokenut ja tuossa ohjeistuksessa on aika pitkä lista asioista, jotka tulee ottaa huomioon puudutusta laittaessa.

NKL, jonne olen menossa antaa seurannan suositusarvoksi 120, OYS 115, joten varmaan tapauskohtaisesti mennään joka kerralla.

Itse en halua epiduraalia laitettavan, koska lääkäreiden keskustelu edellisessä synnytyksessä (1999, NKL) oli kiivasta, eikä lopputulokseen päästy. Itse olin kipuineni valmis mihin vaan mutta mieheni, joka keskustelua oli seurannut, kielsi puudutuksen antamisen halvaantumisen vaarassa. Ja selvittiinhän siitä ilmankin.

Tällä kertaa toivon vain että synnytys saisi edetä omalla painollaan eikä vaihdittavia oksitosiinitippoja annettaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seppo Alahuhdan kirjoitus, jossa mm. ohjeita puudutuksen antamiselle

http://www.fimnet.fi/finnanest/lehdet/2001/no_4/a_alahuhta.pdf

Mutta kuten hänkin mainitsee, nämä hoito-ohjeet eivät ole näyttöön perustuvia, vaan kokemuksen kautta tulleita suosituksia, joten olisi mukava kuulla miten muilla trombopeniasta raskauden aikana kärsivillä ovat synnytyksen menneet.

Vierailija
4/4 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä, mutta silloin trombosyytit oli jotain 60 päälle. Tämä ei perustu väärään mielikuvaan, koska kävin viime viikolla juttelemassa näistä asioista. Ja silloin tuli kuva, että puudutteen laittaja ei ollut kokenut, koska sitä tökittiin paikalleen pitkään onnistumatta ja kutsuttiiin toinen lääkäri, joka sen sai kerralla kohdalleen.