Mikä koirarotu vahtikoiraksi?
Vaatimukset: suurikokoinen, peloton vartija, mutta perheelle kiltti ja uskollinen. Isoääninen.
Ihan nykyisen tilanteen takia haluan vahdin kotiini. Ei saksanpaimenkoiraa, rottweileria tai dobermannia.
Ensin ajattelin villisikaa mutta taitaa olla liian vaarallinen omalle perhelle.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 19:29"]Saksanpaimenkoira! Olen aika pehmeä kasvattaja, onnistuisikohan? En jaksa tapella koirien kanssa ja liian kovalla kurilla saa vain vihaisia/tottelemattomia koiria mun mielestä.
Koiran pitää haluta totella. Onko tuhoon tuomittu yritys?
[/quote]
Kovalla kurilla (ei väkivallalla!) nimenomaan saa luotettavan ja tottelevaisen koiran. Jos et pysty siihen, niin ota joku pehmeämpi rotu.
Nää on sellasia juttuja, että et sä voi AP vaan ottaa jotain laumanvartijakoiraa tai muutakaan vahvitiettistä, dominoivaa rotua noin vaan, koska SINÄ HALUAT jonkun suojaksi ja turvaksi.
Rotuihin täytyy perehtyä ja sulla täytyy olla hyvin vankkaa koirakokemusta jo ennestään, mikäli todella ajattelit ottaa jonku laumiksen.
Jos otat pentuna, sun täytyy todella hyvin sosiaalistaa ja kouluttaa se, mutta jos otat aikuisen, et voi sillonkaa aatella et "no täähän on aikunen ja valmiiks koulutettu" et mä vaan nyt hommaa tosta ton.
Laumikset on äärettömän hyviä vahtikoiria ja todellakin puolustavat omaa perhettään. Eivät saa kuitenkaan olla puhtaasti aggressiivia ja hyökkäillä ihmisten päälle.
On täysin eri asia omistaa laumanvartijakoira kuin vaikka labbis tai kultsi. Mä tiedän lukuisista kokemuksista, oon harrastanu koiria 25v ja viimesimpänä on ollu estrelanvuoristokoiria.
Jos olet valmis ottamaan asiantuntijan apua kasvatukseen, niin kyllä kaukkari taitaisi olla numero 1. Mutta ensimmäisenä koiranasi et osaa itse sosiaalistaa vieraille vaarattomaksi.
Meillä aikoinaan riitti pihakanin hankinta herättämään kaukkarissa hieman liian korkean työvaiston. Paras puoli meidän kaukkareissa on ollut sataprosenttinen varmuus lapsia kohtaan. Yksi vahinko käynyt pihalle tulleen vieraan suuren sekarotuisen kanssa. Kaukkarimme tulkitsi vaaratilanteeksi ja tappoi.
ok
Vierailija kirjoitti:
Basset hound
Tällä koiralla on geenivirheen aiheuttama kehitysvamma. Miksi haluat tukea kehitysvammaisten koirien jalostusta?
10 vuotta vanha ketju. Vieläköhän ap.lla on tarvetta vahtikoiraan...?
Labradorinnoutaja. Meillä on. On isokokoinen ja roteva, haukkuu isolla äänellä. Toisin lauhkea ja kiltti, mutta kyllä sitä väistellään haluttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Labradorinnoutaja. Meillä on. On isokokoinen ja roteva, haukkuu isolla äänellä. Toisin lauhkea ja kiltti, mutta kyllä sitä väistellään haluttaessa.
Meillä on ollut kaksi eri noutajaa, kultainen ja sileäkarvainen, sekä gordoninsetteri. Todella lutuisia perhevässyköitä ja helppo kouluttaa herkuilla. Lapset saavat pyöriä ympärillä eikä koira tee mitään, heilutaa häntää vain. Toisaalta pitävät kyllä huolen tiedottamisesta, jos joku ajaa pihaan (tai naapuriin) tai jos meille tulee vieraita.
Sileäkarvainen noutaja teki ihan kouluttamatta niin, että jos meitä lähestyi lenkillä joku, se siirtyi ihmisen ja tulijan väliin ja jähmettyi tuijottamaan vastaan- tai takaatulijaa sillä meiningillä, että parasta kiertää meidät kaukaa. Ei se siis murissut tai pörhistänyt niskakarvoja, mutta se jäykkä tuijotus oli taatusti hieman arveluttava muista kulkijoista.
Kultainennoutaja taas meni makuulle aina kun vastaan tuli muita koirantaluttajia, koska se halusi vaikuttaa mahdollisimman vähän uhkaavalta. Sitten innokkaasti ylös ja haistelemaan, kun joku pysähtyi kohdalle.
Hitsi miten kauan ne lenkit kestivät...
Hovawart,suomeksi pihavahti.Ei tule kutsumattomia vieraita.Paras.Mutta koulutuksen vaatii.
Nimim.kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Basset hound
Hahhhah.Ei vahdi mitään.Sen tiedätkin.
Saksanpaimenkoira! Olen aika pehmeä kasvattaja, onnistuisikohan? En jaksa tapella koirien kanssa ja liian kovalla kurilla saa vain vihaisia/tottelemattomia koiria mun mielestä.
Koiran pitää haluta totella. Onko tuhoon tuomittu yritys?