Gallup:Ekaluokkalainen yksin kotona ja koulumatkalla
Kuinka moni antaa ekaluokkalaisen kulkea yksin koulumatkat (meillä 0.5 km omakotialueella) ja tulla kotiin ennen kuin vanhemmat tulevat töistä? Jotenkin tuntuu että meidän lapsi on ihan poikkeus omalla luokallaan ja jopa syyllistämistä olen kuullut vanhempain illassa.Tyttömme kulkee aamulla naapurin tytön kanssa yhdessä kouluun, menee iltapäiväkerhoon ja sieltä yksin kotiin. Tammikuussa tyttö halusi olla yksin kotona ja lähtee nyt iltapäiväkerhosta klo 15.30 joten on yksin kotona n. 30-60 min ennen kuin jompi kumpi vanhemmista tulee. Hänellä on kännykkä, mutta emme ole juuri tehneet joka päivä tarkistussoittojakaan, vaan hän on aina tehnyt niin kuin pitää. Ja puhelimellahan voi soittaa jos tulee ongelmia. Ja naapurissa on aina joku tuttu kotona. Mielestäni on ihan hyvä harjoitella kun siihen intoa löytyy. Pitäähän sitten jossain vaiheessa selvitä koko iltapäivä yksin. Lapsi ei kaipaa kavereitakaan vaan kertoo että on kivaa olla vähän aikaa ihan yksin (kaksi pienempää sisarusta terrorisoi sitten koko illan). Olisi kiva kuulla miten muilla ekaluokkalaisilla menee!!
Kommentit (6)
Meillä ekaluokkalainen tyttö kulkee yksin koulumatkat kävellen (n. 400m yhteen suuntaan), paitsi joskus kahdeksan aamuina pääsee isän kyydissä. Koulumatkat sujuu ihan hyvin, ensimmäiset pari kuukautta kuljin hänen kanssaan, kun olen äitiyslomalla kotona.
Yksin ekaluokkalaiseni ei tahdo kotona juurikaan olla. Pariin otteeseen hän on jäänyt kotiin yksin, kun olen piipahtanut lähikaupassa, mutta yleensä hän haluaa aina lähteä mukaan. En ole alkanut " opettaa" hänelle yksinoloa kotona, koska nykyisessä tilanteessamme hänen ei tarvitse välttämättä yksin olla lainkaan.
Meilläkin poika kulkee itse kävellen koulumatkansa (poikkeuksena kaksi aamua viikosta jolloin menee kahdeksaan ja pääsee minun kyydissäni), Matkaa 2½km/suunta. Tulee kotiinsa ja on lähes joka päivä hetken yksin. Jonain päivänä se voi olla 15min mutta useimmiten n. tunti. Yhtenä päivänä kotona yksinoloaika venyisi yli kolmeksi tunniksi kun poika pääsee jo klo 12 ja minulla on silloin töitä pitempään, joten silloin pojalle kaveriksi tulee eläkkeellä oleva tätini. (Mieheni on aina pitempään töissä kuin minä, joten äiti on se joka saapuu aikuisista ekana kotiin yleensä yhdessä hoidosta haettujen pikkusisarten kanssa).
Meidän ekaluokkalainen siis on 3kertaa viikossa aamuisin yksin ja yksin lähtee kouluun (soittaa minulle kun on lähdössä). Yhtään kertaa ei oo valittanut liian pitkästä matkasta tai yksinolosta (ennemminkin valittaa kun ei saa omaa rauhaa). Tykkää puuhailla yksin, piirtää ja lukea.
Pojan koulumatka on 15 km. Asumme Helsigissä. Saatan pojan bussipysäkille ja hän kulkee matkan yksin. Bussissa on usein myös luokkatovereita. Keskustassa hänellä on yksi tienylitys. Poika soittaa minulle kun on päässyt kouluun. Satunnaisesti kuljen lapsen mukana, jos se sopii työn puolesta. Syyslukukaudella harjoittelimme ja silloin hän ei vielä kulkenut yksin.
Poika on koulun ip-kerhossa, josta hänet haetaan autolla (vuorottelemme toisen perheen kanssa). Iltaisin hänen ei tarvitse olla kuin satunnaisesti yksin (max 30 min).
aloitti yksin kulkemisen marraskuussa ensimmäisellä luokalla. Hän kävelee bussille ja kulkee parin kilometrin matkan bussilla koululle. Monet vanhemmat ihmettelivät tätä viime vuonna, itse kuskaavat autoilla kouluun jopa yläasteikäisiä..
Tyttö on tarkka ja vastuuntuntoinen enkä epäillyt hetkeäkään päästää häntä kulkemaan yksin. Matka oli muutenkin tuttu,oltiin kuljettu sitä päivittäin jo puolitoista vuotta..
Mielestäni lapsille ei anneta riittävästi vastuuta,sitten mietitään miksi he eivät osaa käyttäytyä esim. bussissa?
Lapseni iltis on kello 6 asti. Joten ei ole yksin kotona ollenkaan.
Jos tulisi aikaisemmin itse kotiin niin kyllä meilläkin olisi naapuri kotona, mutta naapurilla on oma elämä.
Ihan hyvältä mun mielestä kuulostaa teidän systeemi, ei tunti päivässä ole mun mielestä liikaa ekaluokkalaiselle, jos kerran itse haluaa.
Meillä on niin pitkä ja vaarallinen koulumatka etten ole yksin päästänyt kulkemaan kuin vain osan matkasta, yhteensä siis 2.9km eikä jalkakäytäviä lainkaan! Mutta jos olisi sellainen matka kuin teillä niin varmasti päästäisin.
Meidän pojan luokalla pikemminkin tuntuu olevan käytäntö että tosi moni on todella pitkiä aikoja yksin, eli koulusta suoraan klo 12.00 kotiin ja vanhemmat tulevat vasta viiden kuuden aikaan kotiin. Se on mun mielestä ihan liikaa!! Mun mielestä toi on hyvä ratkaisu että on iltapäivän kerhossa ja kuitenkin saa jo harjoitella vähän sitä yksin oloa ja selviytymistä.
Luulen että aina löytyy syyllistäjiä tekipä niin tai näin, musta varmaan ainakin moni pojan kaverin äiti ajattelee että paapon liikaa meidän poikaa....mutta mulla on onni olla vuorotyön takia kotona paljon arkisin niin ettei yksinoloa tule ellei poika niin halua.