oletteko muuten koskaan laskeneet tarkalleen paljonko
se rahasumma on mikä jää käteen kun menet töihin tai hoidat lapsen/lapsesi kotona?
Eli taloudellisesti se kannattavuus, että on järkeä mennä töihin...
Jos syöt töissä, tarvitsette toisen auton (siitä kuluja vaikka kuinka), tarvitset uusia työvaatteita, lapselle hoitovaatteita, hoitomaksut jne muita kuluja mitä tulee kun toinen vanhemmista jatkaa työelämässä kotona olon jälkeen. Eli onko se tosiaankin taloudellisesti kannattavaa? Ja kun moni sanoo, että rahan takia palaa takaisin töihin....
Ja rahassa ei tietenkään sitten voi mitata sitä aikaa, mikä menee työmatkohin, lasten hoitoon viemishakemismatkohin....
Eikö se ole stressaavaa kun pitää kellon kanssa juosta työpäivinä, että ehtii kaiken hoitaa, lapset ajoissa hoitoon, itse työpaikalle, kauppareissu kotimatkalla, lapset hoidosta ja sitten vielä pitäis ehtiä kotonakin hoitaa asioita, harrastaa, tavata ystäviä jne...
Eli summa summarum: Onko se muutaman sadan (?) euron ero niin merkittävä rahasumma, että kannattaa " taloudellisesti" mennä töihin kun sen muutaman sadan euron takia saisi elämässä rauhallisemman tahdin, ja lapset saisivat vähän vielä kasvaa kotona, ettei 9kk iässä tarvitse hoitoon mennä...????
Nyt en tarkoita sellaisia isompia taaperoita jotka jo " kaipaavat" leikkiseuraa ja viihtyvät jo ryhmässä ja ohjatussa toiminnassa, vaan sitä nuorempia (esm. 9kk, jne...)
Kommentit (12)
Mutta kun saa 1000e nettona ja siitä maksaa 3 lapsen hoitomaksut ja mahdolliset muut kustannukset, niin ei kannata.
Erotus kotihoidontuen (ei lisäosaa) ja käteen jäävän palkan (miinustettu verot, bensat ja hoitomaksut, työvaatteita en laske, koska samoja vaatteita voin käyttää ja käytän muutenkin) erotus on noin 1000 euroa. Eli kyllä kannatti mennä töihin. Emme tosin tarvitse kahta autoa, eli meillä ei sitä kulua ole. Lisäksi syön omia eväitä töissä (hedelmiä yleensä). Lapset osa-aikaisessa hoidossa.
Siis ero kotihoidontuen ja palkan välillä on noin 1000 euroa. :)
Jos esim. kolme lasta vie hoitoon maksimihinnalla, saa hankkia aika paljon että hyöty näkyy.
siitä pitäis vähentää verot, pk-maksu, seutulippu, uudet työ- ja hoitovaatteet, mahd. lounas ja välipala,
plussalle jäisin n. 500¿/kk ja tyttö 1½v. joutuis olemaan 9h/vrk hoidossa. En ottanut työtä vastaan, koska en halua lasta noin pitkäksi aikaa hoitoon.
Tämä ei meillä ihan vielä ajankohtaista, mutta olen pohtinut asiaa.
Töissä syöminen, no pitäähän minun syödä kotonakin, tähän asti olen ottanut omat eväät=edullista mutta tulevassa työpaikassa on tarjolla myös edullinen työpaikkaruoka
Meillä ei ole ensimmäistäkään autoa joten tuskin tarvitsemme sitä toistakaan
Hoitovaatteet, tarvitsee se lapsi kotonakin vaatteet, ei sinne hoitoon mitään kalliita tarvitse ostaa. Ja teen itse paljon sekä lasten että omia vaatteita. Työskentelen sellaisella alalla etten tarvitse sen kummoisempia työvaatteita, joten niistäkään ei tule juuri mitään kuluja.
Hoitomaksuja tietenkin tulee, mutta suuruutta en ole vielä selvittänyt. Ja tuo kiire niin sitä ei voi mitata rahassa, eihän se kiva ole jos on kauhea stressi. Jos käy hyvä tuuri niin hoitopaikka on sopivasti oman matkan varrella jolloin ei tarvitse stressata, mutta huonolla tuurilla saa lapsia viedä ties minne asti.
Kaikenkaikkiaan meillä jäädään selvästi plussan puolelle vaikka menisin pian töihin. Toisaalta mieskin on miettinyt vähäksi aikaa kotiin jäämistä, saas nähdä toteutuuko
nettopalkka 1800e
- hoitomaksu 380e
- työvaatteisiin ei suuria uhrauksia 0e
- eväät mukana 0e
- entisellä autolla pärjätään 0e
eli nettona jää käteen noin 1400e!
kotihoidontuki käteen lisineen noin 350e!
joten, KYLLÄ! ehdottomasti kannatti mennä töihin!
Nettopalkkani on hiukan alle 2000 euroa. Erillisiä ruokakuluja ei tule (lounassetelit on jo vähennetty tuosta). Työmatkat sujuvat julkisilla välineillä nopeammin kuin omalla autolla, joten bussilippuun menee n. 40 euroa kuukaudessa Lasten vaatteista ei tule sen kummempia kuluja oli lapsi sitten kotona tai hoidossa, omiin työvaatteisiin menee n. 30 euroa kuukaudessa ylimääräistä (kyllähän kotiäidinkin pitää pukeutua). Hoitomaksuihin menee 400 euroa kuukaudessa (johon sisältyy aamiainen, lounas ja välipala, jotka pitäisi kotona ollessa maksaa itse).
Jos jäisin kotiin, saisin kotihoidon tukea n. 400 euroa. Erotus on siis reilut 1100 euroa kuukaudessa, 13000 euroa vuodessa.
Vierailija:
se rahasumma on mikä jää käteen kun menet töihin tai hoidat lapsen/lapsesi kotona?Eli taloudellisesti se kannattavuus, että on järkeä mennä töihin...
Jos syöt töissä, tarvitsette toisen auton (siitä kuluja vaikka kuinka), tarvitset uusia työvaatteita, lapselle hoitovaatteita, hoitomaksut jne muita kuluja mitä tulee kun toinen vanhemmista jatkaa työelämässä kotona olon jälkeen. Eli onko se tosiaankin taloudellisesti kannattavaa? Ja kun moni sanoo, että rahan takia palaa takaisin töihin....
Ja rahassa ei tietenkään sitten voi mitata sitä aikaa, mikä menee työmatkohin, lasten hoitoon viemishakemismatkohin....
Eikö se ole stressaavaa kun pitää kellon kanssa juosta työpäivinä, että ehtii kaiken hoitaa, lapset ajoissa hoitoon, itse työpaikalle, kauppareissu kotimatkalla, lapset hoidosta ja sitten vielä pitäis ehtiä kotonakin hoitaa asioita, harrastaa, tavata ystäviä jne...
Eli summa summarum: Onko se muutaman sadan (?) euron ero niin merkittävä rahasumma, että kannattaa " taloudellisesti" mennä töihin kun sen muutaman sadan euron takia saisi elämässä rauhallisemman tahdin, ja lapset saisivat vähän vielä kasvaa kotona, ettei 9kk iässä tarvitse hoitoon mennä...????
Nyt en tarkoita sellaisia isompia taaperoita jotka jo " kaipaavat" leikkiseuraa ja viihtyvät jo ryhmässä ja ohjatussa toiminnassa, vaan sitä nuorempia (esm. 9kk, jne...)
Jään kotiin töihin, joten lapsistani ei mene hoitomaksua ja pienemmästä saan kotihoidontukea aina kun hän täyttää 3v ja verotuksessa voin vähentää lähes kaiken.
Työvaatteet (siis omat vaatteet), lelut, kotitalousvähennyksen...
Jos olisin mennyt töihin olisi minulla jäänyt pari sataa euroa enemmän käteen, joten valitsin kodin. täällä missä asun saa kelan rahojen lisäksi kuntalisää.
-Minun nettopalkkani on n. 1400 euroa kuukaudessa
-Hoitomaksut 290 euroa kuukaudessa
-Lapset saavat ruokailla päiväkodissa (aamupala, lounas ja välipala), itse syön kotoa vietyjä eväitä töissä. Enemmän meillä ruokailuun kului rahaa silloin kun olimme kotona.
-Samalla autolla on pärjätty kuin tähänkin asti. Autoa ei edes pävittäin tarvita, lasten hoitomatka 200m ja oma työmatkani 0,5km joka kyllä taittuu ihan kävellen viidessä minuutissa.
-Lasten hoitoon viemiseen ja hakuun kuluu korkeintaan 15min koko päivästä.
-Töissä käymisen ja hoitovapaalle jäämisen taloudellinen erotus olisi siis reilut 1000 euroa. Olen laskenut, että taitaapa kannattaa...
-Lisäisin vielä, että arkemme sujuu kiirettömästi ja meillä on työpäivän jälkeen kiitettävästi aikaa olla yhdessä lasten kanssa, kun olen kotona yleensä jo klo 15. Monesti töissäkäymisessä voi olla myös muu kuin taloudellinen funktio, itse ainakin koen olevani tasapainoisempi kun kotielämän vastapainona on myös työrooli ja -yhteisö.