Nimiäisistä kysyisin!
Hei kaikki nimiäisjuhlissa olleet tai järjestäneet tahi muuten vain idearikkaat ihmiset!
Meillä on nimiäiset tulossa ja haluisin jotain mukavaa ohjelmaa juhliin. Nyt esim. puun istutus tai muu ulkoaktiviteetti ei oikein käy. Miten voisimme juhlistaa ihanaa lastamme yhdessä läheisten kanssa???
Ja olen tutustunut jo aiheen nettisivustoihin jms. Nyt Teidän ideoita peliin! Ja juhlat on nyt viikonloppuna.
Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (8)
http://www.etunimet.net/kauppa/index.htm .
Ja otan mielelläni myös vastaan nimiäisehdotuksia, voin sitten omille sivuilleni kirjoittaa aiheesta.
Kannattaa tuohon todistukseen heti korjata, sen pitäisi olla HALTIAkummi, ei HATIJAkummi.
Haltia= hyvä haltiatar; kuten prinsessa ruusunen, jolla hyvät haltiakummit, eli haltiattaret kummeina.
Haltija= omistaja, esim. " Olen tämän asunnon haltija" = omistan tämän asunnon.
Itse aiheeseen: meillä nimiäisohjelmassa oli " vain" sukulaistytön kaunis viuluesitys. Isä paljasti nimen ja nostettiin malja.
Tuttavalla isoisä lausui runon.
heti alussa, eli todistuksessa pitää lukea HALTIAKUMMI, ei HALTIJAKUMMI. Siis J-pois.
Ja " HALTIJA" ei välttämättä tarkoita esim auton haltijaa tms vaan ihan haltijaa. " HALTIA" sen sijaan on _suomalainen_ versio " HALTIJASTA" eli suomalainen henkiolento(vanhan kansan uskomuksissa). Tässä linkkiä selitykseen jonka minä olen lukenut. http://fi.wikipedia.org/wiki/Haltija
Tosin mä olen sellaista miettinyt että asiakas itse saisi päättää onko se " HALTIA" vai " HALTIJA" , itse miellän haltijan enemmän " keijumaiseksi" tms ja haltian taasen enemmän " metsäläiseksi" . :)
Kertokaa lapsen nimi ja toivottakaa tervetulleeksi perheeseen tai vaikka koko yhteiskuntaan. Voitte seremonian yhteydessä laittaa lapsen päähän kukkaseppeleen, kaulaan korun, sytyttää (ts. isä ja äiti) yhdessä kynttilän (esim. kahden kynttilän avulla), puhaltaa saippuakuplia... mitä nyt ikinä keksitte. Musiikki on aina juhlavaa (yhteislaulu, musiikkiesitys...). Myös jos on jossain muussa (esim. jonglööraus) taitavia ystäviä tai sukulaisia, niin heitäkin voi pyytää esiintymään. Halutessanne voitte pyytää jotakuta supliikkia ihmistä juontajaksi.
Yleensä on kiva, jos nimen taustasta kerrotaan: miten itse päädyitte siihen, mitä nimi merkitsee tms. Ehkä lapsestakin, jos synnytykseen, odotukseen, vauvan toivomiseen tms. on liittynyt jotain merkittävää. Sitten voitte halutessanne kertoa vaikka juhlapaikasta (jos on jotenkin merkityksellinen), miksi nimenoantojuhlat (ehkä teidän uskonnottomasta vakaumuksestanne ja/tai siitä, että lapsi ansaitsee kuitenkin omat juhlat ja kummit ja " initiaatioriitin" , hyvä syy kutsua sukulaiset ja ystävät yhdessä jne.) Yksissä nimiäisissä esiteltiin kaikki vieraatkin ja näiden yhteys vauvan perheeseen sekä kaikkia erityisesti kiitettiin saapumisesta.
Kirjassa " Perheen omat juhlat" on joitain vinkkejä; meillä tosin jäi siitä käteen aika vähän mitään kouriintuntuvaa. Meillä oli kavereita ja sukulaisia nimenantojuhlissa ja juhlat haluttiin pitää mahdollisimman vapaamuotoisina. Kiitettiin saapujia, kerrottiin nimenantojuhlien tausta ja vähän nimestä, isoisä puhui vähän (ex tempore), vauvalla oli nimenantomekko (näytti kastemekolta). Ja sitten muuten vaan syötiin jotain pientä ja oltiin sosiaalisia.
Nimiäisissä on se kiva juttu, ettei ole mitään pakollista, vaan kaikki saavat tehdä itsensä näköisen juhlan.
mun mielestäni nimiäisiä voi viettää ihan samalla tavalla kuin ristiäiset, mut ilman pappia ja kastetta. joku kiva runo joka paljastaa nimen. kakkua ja kahvia ja sit jos lapsen nimi liittyy esim. luontoon niin niitä nimiäiset voi pitää esim. luontoon liittyvässä museossa. et paikka liittyy vähän siihen nimeenkin..vauva-ledessä oli kerran pitkä juttu siitä. ja kivalta näytti!
sit voi tehdä joku erikoinen vieraskirja, esim. saveen painetut kädenjäljet tai vastaavaa.
niin, sitä puutakin voi ottaa mukaan ja vaan siirtää se isompaan ruukkuun ja sit myöhemmin esim. kesällä siirtää se puutarhaan. ainakin kiva muisto.
m_s
isovanhemmat kukin ryhmä omansa. Ne sisälsivät hyvän elämän toivotukset pienelle.
Itsekin on vähän pallo hukassa, kun nämä nimiäiset tuntuu olevan vielä suhteellisen uusi tai harvinainen ilmiö. Meilläkin on kuukauden päästä pojan nimiäiset, koska emme usko, joten ristiäishomma tuntuisi tekopyhältä. Nimenanto tai julkistaminen on kuitenkin aika juhlallinen tilaisuus ja itsekin kaipaan jonkinnäköistä seremoniaa.
Tuo nimen paljastava runo oli tosi hyvä idea omasta mielestä! Sen aion ainakin toteuttaa.
Lapsellamme tulee olemaan myös kaksi " kummia" , joten pidämme heille myös puheen. Muuta ohjelmaa emme olekaan sitten vielä keksineet -muuta kuin syöminen! Odotan jo innolla anopin tekemiä voileipäkakkuja! Njam njam.