Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku laki, ettei kirkkoon kuuluva saa opiskella et:tä?!

Vierailija
06.02.2006 |

Siis tiedän, että piru vie tällainen käytäntö on ainakin Helsingissä, mutta ei kai se mikään laki ole? Kuulin, että joku on saanut poikkeusluvan. Meidän tulevan koulun rehtori ei meinaa lupaa antaa. Et-ryhmässäkin kyllä tilaa olisi. Voi helvetti sentään!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ev.lut, otodoksi, islam jne.

Mikäli haluat lapsellesi et opetusta niin eroa kirkosta. ET -opetusta ei anneta muille kuin " uskonnottomille" ,poikkeusluvista en ole kuullut.

Terv. ope

Vierailija
2/8 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin helsinkiläisessä lukiossa halunnut mennä sen " pakollisen" uskonnon opiskelun lisäksi et:n kurssille. Ei käynyt, vaikka kurssilla olisi ollut hyvin tilaa.

Olin koko peruskoulun käynyt et:ssä, enkä 8. luokalla joutunut rippikoulun jälkeen vaihtamaan uskontoon, vaikka kirkkoon liityinkin, kun yksinkertaisesti en maininnut asiasta mitään kummempaa koululla, vaan menin et-tunneille niinkuin ennenkin. Lukiossa sitten jossakin papereissani oli ilmeisesti ruksi ruudussa ev. lut.:in kohdalla, minkä takia sitten ei saanut opiskella mitään muuta kuin vain ja ainoastaan sitä ev.lut.:ia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi kuuluu kirkkoon, hän saa sen mukaista opetusta. Mikä siinä on hankala ymmärtää? Miksi poikkeuslupa pitäisi olla?

Vierailija
4/8 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että se reksi mua tahallaan kiusaa. Jos siis sillä olis mahdollisuus tehdä poikkeus. Mutta jos on asetus takana, niin kyllähän mä sitten ymmärrän.

Ei viitsitä kirkosta erota, kun oikeesti mun äiti saattaisi saada sen takia sydänkohtauksen. Miehenkin vanhemmat olis kovilla. Yöunet ainakin heiltäkin menis.

Että kai se sitten sitä uskontoa on vaan otettava. Onneksi ei sekään ole nykyään niin tunnustuksellista. Silti olis kyllä ollut mukava tarjota lapselle enemmän eettistä pohdintaa, jota et:ssä on..

Vierailija
5/8 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattavat haluta kirkkohäät tulevaisuudessa ;-)

Vierailija
6/8 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää huonoja tekosyitä?

Vierailija
7/8 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kuuluu kirkkoon, minä en. Lasta ei ole kastettu. Lapsi voi liittyä kirkkoon, jos haluaa, ei painosteta suuntaan eikä toiseen. Varmaan rippikouluikä on ensimmäinen, jossa tämä asia tulee esille.

Vierailija
8/8 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voin sinulle sanoa, että ev.lut. uskonnon opetus on lähes aina erittäin kaukana tunnustuksellisesta opetuksesta ja se sisältää nimenomaan kaipaamaasi eettistä pohdintaa. Ortodoksinen ja Islamin opetus ovat ihan toisella tavalla " tunnustuksellisia" , esim. ortodoksian opiskelijat rukoilevat ja polttavat usein tuohuksia tunnilla sekä käyttävät pyhiä kuvia. Ei tulisi kuuloonkaan meillä ev.lut tunneilla :) johan vanhemmat tulisivat lankoja pitkin jos ussan tunnilla rukoiltaisiin. Vaikka siihen mahdollisuus olisikin, ei niin tehdä vaan keskitytään enemmän uskontotieteelliseen lähestymistapaan.

Suosittelen etenkin pienten lasten kohdalla myös pyhäkoulua vaikka satunnaisestikin, täydentää muuten niin " kolkkoa" uskonnonopetustamme.

Terveisin teologi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä