Mies jäi valheesta kiinni:-/Mitä tehdä?
Meillä on parisuhteessamme kaksi jatkuvaa riitaa aiheuttavaa ongelmaa: miehen baarissa juokseminen ja valkoiset valheet. Nyt mies jäi kiinni kummastakin, kerralla. En tiedä, miten taas ottaisin asian puheeksi. Kaipaisin jotain uutta lähestymistapaa, jolla saisin miehen oikeasti tajuamaan, miten vakavasta asiasta on kyse. Pienistä puroista kasvaa suuri virta, eli pienet valheet saavat aikaan yleistä epäluottamusta välillemme ja sitä en kestä. Minulla ei ole ollut syytä epäillä miestäni pettämisestä tai mistään muusta sellaisesta todella vakavasta jutusta, mutta pienet epärehellisyydet saavat minut kohta epäilemään ihan kaikkea.
Tänään kahvittelin kaverini kanssa, joka ohimennen tokaisi, että näki mieheni kaupungilla " ilmeisesti baariin menossa" lauantaina siihen aikaan, kun mies oli minulle sanonut olevansa töissä. Haluaisin kysyä asiaa mieheltä, mutta miten nyt sitten saada totuus ulos, kun kerran on jo valehdellut? Luultavasti nyt sitten väittää, että kaverini on erehtynyt tyypistä, ja keskustelu jää siihen :-(
Mieheni on useaan otteeseen sanonut, että on parempi kiertää totuutta hiukan, kuin aiheuttaa riitaa. Oli aivan onnessaan, kun sai minut kerran kiinni jostain tuon tyylisestä, kun olin kiertänyt totuutta tuttavalle, jota en halunnut silloin kylään. Tämä " ei niin vakavien valheiden" hyväksyminen on yleinen ajatustapa hänen kulttuurissaan ja muidenkin hänen perheenjäsentensä kesken. Usein mies aivan hyvin tietää, että esim. sisko ei kertonut totuutta jostakin asiasta, mutta hyväksyy sen aivan normaalina asiana. Minä olen kuitenkin tehnyt selväksi, että minä en tuollaista hyväksy. Ensinnäkin: en hyväksy sitä, että parisuhteessa valehdellaan mistään syystä. Ja toiseksi: jos mies kerran tietää tekevänsä jotain sellaista, mikä aiheuttaisi riitaa, pitäisi hänen olla tekemättä sitä sen sijaan, että tekee ja peittelee. Eikös tämä ole aika yksinkertaista?
Miten siis ottaa asia puheeksi? En nyt jaksa mitään JSSAP-juttuja, kiitos, vaan ihan rakentavia kommentteja kaipailisin...
Kommentit (18)
Oli kaupungilla " baarikadulla" siihen aikaan, kun olisi pitänyt olla töissä ihan muualla eli sama se, valehteli joka tapauksessa :-(
Ap
teidän yhteisiä asioita vähän syvemminkin?
Onko miehen lieka liian tiukalla ja siksi valehtelee?
Miksei näe valehtelua ongelmana?
jne.
Parisuhteen pointti kai on että kumpikin on vapaasta tahdostaan yhdessä ja myös kunnioittaa toista. Eli onko teillä kaikki ihan ok. kun tarttee valehdella? Mitkä ovat miehesi prioriteetit elämässä: baari vai perhe? Onko joku muutosaika menossa?
Menkää terapeutille, saatte objektiivisen arvion suhteenne tilasta.
Vierailija:
Exäni oli täysin samanlainen... tosin tämä valehteli ihan kaikista asioista välttääkseen riitaa. Mikään meidän reilu parin vuoden suhtessa ei tainnut miehen osalta pitää paikkaansa. Sain just viikonloppuna kuulla mm. sellaista, että miehellä onkin jo 4 lasta. Minun tiedossa on niistä vain 2... toinen niistä on oma lapseni kyseisen miehen kanssa. Ja miehellä oli suhde ainakin yhden, ellei kahdenkin naisen kanssa koko meidän seurustelun ajan.Raivostuttavaa kun toinen jää vielä valheista kiinni, eikä kuitenkaan suostu myöntämään niitä.
Oluen haju hengityksessä...? Tupakan haju vaatteissa..?
Kyllä minä ainakin tiedän heti milloin on oltu työssä ja milloin baarissa.
eli saattaisin jättää kertomatta että olin shoppailemassa työpäivän jälkeen enkä, kauheaa kauheaa, tullutkaan suoraan kotiin.
Minäkin vähän kysyisin onko lieka liian tiukalla?
siellä missä näki lauantaina. Ja totea, että et selvästikään ollut töissä, miksi taas valehtelit.
Jos todella haluat jatkaa miehesi kanssa olemista, sinun täytyy varautua siihen, ettei hän koskaan tuon kummemmaksi muutu. Jos kerran se vielä on hänen kulttuurinsa ja lapsuudenperheensä tapa. Edelleen, jos haluat miehesi kanssa jatkaa, täytynee sinun myös vain koettaa kestää se yleinen epäluottamuksen ilmapiiri, joka ymmärrettävästi noista valeista muodostuu.
Jos kerran olette jo asiasta moneen kertaan keskustelleet, mies ymmärtänyt kuin iso merkitys asialla sinulle on ja silti jatkaa käyttäytymistään, luulen, että hän ei tule muuttumaan.
Ei ole miehellä lieka liian tiukalla. Saa mennä ja tulla lähes, miten huvittaa. En ole kieltelemässä, nalkuttamassa tai rajoittamassa hänen elämäänsä. Ainoa asia, josta olen sanonut, on ettei mielestäni koko viikonloppua voi viettää kavereiden kanssa, vaan edes toinen ilta olisi kyllä syytä rauhoittaa perheen kanssa olemiseen. Ei kai tuo ole liikaa vaadittu? Ja juuri tuosta oli nyt kyse, koska mies oli menossa koko edellisen viikonlopun, olin viikolla aika hiilenä...Keksi siis sitten työvuoron lauantaiksi...
Lisäinfoksi, että olen viimeisilläni raskaana ja kotona on hyvin vilkas 1-vuotias hoidettavana eli miehen apu kotona on oikeasti nyt tarpeen. Hiukan kohtuullisuutta vain häöenltä toivoisin. *huoh*
Ei mieheni tarvitse minulla joka minuuttia tilittää, mutta itse kertoi olleensa töissä siihen ja siihen asti ja tulleensa suoraan kotiin, joten hiukan on " askel harhautunut" , kun oli monta tuntia ennen töistäpääsyä toisella puolen kaupunkia.
Terapia voisi tosiaan tehdä terää...
Ap
Mutta kavereiden kanssa varmaan tuopin ottaa...? Kyllä kai suukotellessa henki alkoholille haisee jos on baarissa käynyt tuopillisella?
mitä sinulla on sydämellä = koet tilanteen epäreiluksi ja että tarvitsisit erityisesti tukea nyt kun olet raskaana, tuskin miehesi mihinkään terapiaan suostuu lähtemään. Veikkaan, että hänen mielestään suhteessanne ei ole mitään suurempia ongelmia.
Oikeasti, taas kerran en voi muuta kuin ihmetellä, minkälaisten miesten kanssa niin moni nainen suostuu olemaan ja vielä hankkii siihen liemeen lapsiakin! Jos olitte yhtään pitempään yhdessä ennen ekan lapsen tuloa, nuo piirteet (valehtelu ja baarissa käynti) eivät ole voineet tulla ap:lle yllätyksenä.
Niin makaa kuin petaa.
Mies nimittäin valehtelee, koska se on hänestä pienempi paha kuin totuuden kertominen. Miksiköhän...?
Eli suutut asioista, kontrolloit miehesi tekemisiä ja menemisiä, vaadit tlityksiä joka helkutin asiasta? Eikö vain...
Esim. tuo baarijuttu. Mies tietää, että sinä et hyväksy sitä tai ainakaan ole siitä kovin " riemuissasi" . niinpä mies peittelee asiaa, ettei tarvis taas kuunnella jäkätystä ja mäkätystä...
Jos mies sanoisi olleensa baarissa parilla (tuskin sieltä nyt missään rapakunnossa tulee muutenkaan; silloinhan viimeistään jäisi kiinni) ja sinä siihen, että " ai jaa, oliko hauskaa, näkyikö tuttuja?" , niin mies tuskin valehtelisi, koska siihen ei olisi tarvetta.
Sama esimerkki koskee esim. tupakan polttoa ja rahojen käyttöä. Mun yhden tutun mies (miehen tunsin paremmin) oli niin tossun alla, että valehteli kerran avokilleen SAANEENSA uuden talvitakin joltain kaveriltaan, jolle se ei mahtunut. Tietysti mies oli sen ostanut ja ihan tarpeeseen kuulemma.
Ei vaan uskaltanut sitä sanoa, koska ei jaksanut kuunnella sitä ainaista " oliko sun nyt se pakko ostaa?" " kuinka paljon siihen meni rahaa (taas)?" " Olikse muka tarpeellinen" ja kaiken huippu " olisit kysynyt multa ensin" !
No se avoliitto loppu aika lyhyeen...
Joko alkaa sytyttää, ap? Mä olen aika helkutin varma, että kyse on just tästä (tai sitten mies saa jotku ihme kiksit valehdeltuaan)
petä, mutta valehtelee vanhasta tottumuksestaan. Omakin teki niin suhteemme alussa.
Se kyseli aina mielipidettä millon suurempaan, millon pienempään asiaan. Väärä vastaus sai aikaan parhaimmassa tapauksessa hirveän raivarin. Jotein muotoilin vastaukseni loppujen lopuksi häntä miellyttäviksi.
Kaveri huomasi valehtelun ja " riemastui" . Noh,oli muutenkin hankala ihminen. Nykyisille kavereille ei tarvitse valehdella. Mielipiteet osaavat ottaa mielipiteinä.
Syy voi olla myös siinä, että olet liian uhrautuvainen luonne?
Se, että mies saa käydä joka toinen ilta ulkona jne. on mielestäni aika paljon. Saatko itse käydä yhtä paljon, hoitaako mies perhettä saman verran kuin sinä?
Älkää naiset uhrautuko miehen vuoksi vaan pistäkää rajat. En tarkoita mitään dominointia vaan tasavertaista suhdetta. Kun osaatte vaatia, mieskin alkaa arvostaa ihan eri tavalla.
Meillä molemmat saavat elää omaa elämäänsä ja kumpikin on välillä kotona kun toinen on ulkona tai harrastuksissa. Vietämme myös yhdessä perheaikaa. Kaiken kaikkiaan hoidamme lasta ja perhettä suurinpiirtein yhtä paljon.
En ymmärrä, miksi niin usein lapsen syntymän jälkeen mies jatkaa elämää entiseen malliin ja nainen jää kotiin..
mutakuono? " Tämä " ei niin vakavien valheiden" hyväksyminen on yleinen ajatustapa hänen kulttuurissaan "
mutakuono? " Tämä " ei niin vakavien valheiden" hyväksyminen on yleinen ajatustapa hänen kulttuurissaan "
Ihan kamalaa, että puolet vastaajista syyttää ap:ta tiukkapipoiseksi mäkättäjäksi (ja siksi muka on ap:n vika, että mies valehtelee), ja toisaalta apt:ta syytetään myös liian kiltiksi tassukaksi, joka ei vaadi mieheltään tarpeeksi (ja siksi mies muka valehtelee).
Ei miehen huono käytös ole naisen vika.
Varmasti meissä kaikissa on omat vikamme, mutta jatkuva valehtelu on kyllä tasan valehtelijan vika eikä sen toisen. Mikään ei sitä oikeuta.
Minun mielestäni muuten mikään ei myöskään oikeuta pienten lasten isää olemaan joka toinen ilta " vapaalla" ja tulemaan ja menemään " miten huvittaa" .
Exäni oli täysin samanlainen... tosin tämä valehteli ihan kaikista asioista välttääkseen riitaa. Mikään meidän reilu parin vuoden suhtessa ei tainnut miehen osalta pitää paikkaansa. Sain just viikonloppuna kuulla mm. sellaista, että miehellä onkin jo 4 lasta. Minun tiedossa on niistä vain 2... toinen niistä on oma lapseni kyseisen miehen kanssa. Ja miehellä oli suhde ainakin yhden, ellei kahdenkin naisen kanssa koko meidän seurustelun ajan.
Raivostuttavaa kun toinen jää vielä valheista kiinni, eikä kuitenkaan suostu myöntämään niitä.