Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukaan ei "tarvitse" puolisoa

Vierailija
01.06.2024 |

Täällä on nyt jonkin aikaa joka päivä aloitettu ja nopeasti poistettu ketju, jossa mieheksi esittäytyvä julistaa ettei "tarvitse" naista mihinkään, oletuksena ilmeisesti että naisia jotenkin loukkaisi ajatus että heitä ei tarvita. Haluaisin herätellä tästä aiheesta syvällisempää ja asiallisempaa keskustelua. 

Ajatus on kummallinen ja ihmistä välineellistävä, eikä toimi edes provona koska siinä yritetään uhkailla naisia asialla joka ei ole lainkaan uhkaava. 

Ymmärrän, että joillain miehillä on hankala sopeutua maailmaan jossa heitä ei enää "tarvita" elättäjiksi eikä edes auton renkaidenvaihtajiksi. Jollekin, jonka ajatuksenpolut kulkevat vain materiaalisten ja konkreettisten asioiden ympärillä ihmissuhteet tarkoittavat hyötymistä. He usein myös edelleen elävät maailmassa, jossa miehen tehtävä ja ainoa velvollisuus jolla "ansaitaan" vaimo, oli taloudellisen turvan tuominen. Jos emotionaalisten tarpeiden täyttäminen on liian abstrakti asia, niin henkilö saattaa tuntea itsensä hyödyttömäksi, kun hänen normaali työssäkäymisensä ei enää olekaan se suuri saavutus, joka tekee hänestä tavoiteltavan kumppanin ja josta vastineeksi saadaan sitten kodinhoidollisia hyötyjä naisen taholta. Työssäkäyminen ja leivän pöytään tuominen ei ole enää miesten sankariteko perhettä ja yhteiskuntaa kohtaan, vaan jokaiselta aikuiselta sukupuoleen katsomatta odotettava itsestäänselvyys. 

Modernissa suomessa kukaan, nainen tai mies ei tarvitse puolisoa selviytymiseen. Ruuan ja katon päälle saaminen ei ole kiinni toisesta ihmisestä ja suurin osa pystyy järjestämään itselleen hyvinkin miellyttävän elintason ja taloudellisen vakauden itsenäisesti. Perusasiat ja ihmisarvoisen elämän edellytykset eivät ole riippuvaisia puolisosta. 

Sen sijaan emotionaalisten tarpeiden täyttyminen edellyttää läheisiä ihmissuhteita. Puoliso ei tässäkään ole automaatio tai välttämättömyys, myös muut läheiset ihmissuhteet voivat täyttää tätä tarvetta. On kuitenkin ihan luonnollista tuntea halua pariutumiseen, jossa elämä jaetaan toisen ihmisen kanssa ja henkinen yhteys on muita ihmissuhteita intiimimpi ja läheisempi. 

TLDR: Kukaan ei TARVITSE puolisoa eikä siinä ole mitään loukkaavaa toista sukupuolta kohtaan. Pariutuminen nykyään lähtee HALUSTA, ei tarpeesta. On ok haluta parisuhdetta ja on täysin ok olla haluamatta sitä. Miesten tai naistenkaan ihmisarvoa tai merkitystä yhteiskunnan jäseninä ei mitata sillä että heitä "tarvittaisiin" parisuhteeseen joten "en tarvitse miestä" tai "en tarvitse naista" ei ole mikään loukkaus ketään kohtaan. En minäkään tarvitse kissaa, mutta olen silti onnellinen kissanomistaja eikä minua loukkaa se, että ne jotka eivät halua kissaa eivät sellaista hanki. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän miehiä renkaanvaihtajiksi tarvitaan. En oo vielä yhtää naista nähnyt rengasliikkeissä sitä tekemässä. 

Vierailija
2/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän miehiä renkaanvaihtajiksi tarvitaan. En oo vielä yhtää naista nähnyt rengasliikkeissä sitä tekemässä. 

Auton renkaan vaihtaminen ei kyllä ole vaikeaa. Jos on välineet niin kuka tahansa voi katsoa muutaman minuutin ohjevideon ja hoitaa homman itse. Jos välineitä ei ole tai haluaa muutenvain säästää omaa vaivannäköään niin liikkeessä tosiaan homma hoituu. Vaikka et ole nähnyt naisia rengasliikkeissä, se ei tarkoita etteikö yhtään naista alalla työskentelisi tai että renkaidenvaihto olisi jokin miesten salatiede. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkiitos tästä hyvästä kirjoituksestasi. Toivottavasti moni lukee tämän ja / tai jää pyörimään nettiin ja palstoille (näin näyttää monelle hyvälle ja huonollekin ketjulle käyvän joten tänne kirjoittaminen hyvin ja asiallisesti ei todellakaan ole turhaa).

Vierailija
4/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyn lässyn

Vierailija
5/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan tarvitse yhtään mitään. Moni haluaa kaikenlaista, mutta loppupeleissä kukaan ei tarvitse mitään.

Vierailija
6/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisriippuvainen tarvitsee puolison. J'oppojen ja n'rsistien puolisot ovat esim sellaisia

Vierailija
7/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin tarvitsen

Vierailija
8/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsojen ja viallisten ikisinkkujen selittelyjä kun kukaan ei heitä halua. He aina huutelevat kuinka onnellisia olevat, mutta oikeasti onnellinen ihminen ei tarvitse huudella mielialojaan muille.

Vierailija
9/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nirsojen ja viallisten ikisinkkujen selittelyjä kun kukaan ei heitä halua. He aina huutelevat kuinka onnellisia olevat, mutta oikeasti onnellinen ihminen ei tarvitse huudella mielialojaan muille.

Kyllä minä naimisissa olevana voin ihan hyvin tunnustaa, että ei minun puolisoni minua mihinkään erityisemmin tarvitse. Hän kyllä haluaa olla kanssani, mutta hyvin hän selviäisi ilman minuakin.

Vierailija
10/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla on myös eräs joka luulee, että naiset pelkäisivät suuresti MGTOW-liikettä. Hän toisinaan kirjoittelee hieman surkuhupaisiakin fantasioita siitä, miten miehet jonain päivänä kollektiivisesti lakkaavat jahtaamasta naisia (ironisesti hän yleensä liittää tämän "jahtaamisen" keskusteluihin joissa puhutaan tosiasiallisesti ahdistelusta) ja sitten naiset kauhistuvat ja hajoavat täysin kun heitä ei enää ahdistella, anteeksi siis jahdata. 

Hän myös vetää yhtäläisyysmerkin parisuhteiden ja yleisen yhteiskunnassa ihmisten välisen yhteistyön välille. Että jos nainen ei "suostu" parisuhteeseen miehen kanssa joka hänet päättää haluta, niin silloin looginen seuraus olisi että kyseinen mies "kostaisi" siten että kieltäytyisi olemasta missään tekemisissä kenenkään naisen kanssa koskaan. Kuvitelkaa miten absurdia olisi, jos töissä miespuolinen kollegasi kieltäytyisi työskentelemästä kanssasi koska hän ei päässyt parisuhteeseen jonkun haluamansa naisen kanssa joka ei liity sinuun eikä työhön millään tavalla. Noh, eihän se yhteiskunta niin pyöri eikä tuollaisen logiikan omaavat menesty työelämässä kovin hyvin. 

Vierailija
11/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde?

Vierailija
12/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 17-vuotias tytär on vaihtanut renkaat jo monen vuoden ajan. Samoin itsekin olen tehnyt parikymmisenä. Se ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä.

Sama kuin väittäisi että miehet eivät osaa hoitaa vaikka neuvolan telkkarin hommia, kun ei niitä niissä hommissa näy. Tuskin on osaamisesta kiinni, samoin kun renkaanvaihto.

Vierailija
13/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on itse onnellisessa parisuhteessa, mutta en siksi että TARVITSISIN miestäni. Asumme erillään joten en nauti edes jaettujen asunkustannusten vaikutuksesta elintasoon. Olen hänen kanssaan koska HALUAN olla hänen kanssaan, en laskelmoiden parisuhteen hyötyjä. Olin ihan tyytyväinen sinkkunakin, kunnes rakastuin. Puolisoni tarjoaa minulle henkistä yhteyttä, emotionaalista tukea, luottamusta ja kumppanuutta. En tarvitse häntä remonttireiskaksi, en taloudelliseksi turvaksi enkä todellakaan renkaidenvaihtajaksi (en edes omista autoa). Parisuhteemme perustuu syvään kunnioitukseen ja keskinäiseen haluun olla yhdessä, ei ulkoisiin pakotteisiin tai hyödyntavoitteluun. 

- AP

Vierailija
14/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-vuotiaana alan olla sitä mieltä, että ihmiset tarvitsevat toisiaan. Lapset tarvitsevat vanhempiaan ja vanhukset tarvitsevat lapsiaan. Myös yksineläjän elämä olisi huomattavasti helpompaa, jos olisi sitä arjenapua ja tukea, mitä muut saa perheenjäseniltään. Saattaa ihmiset sittenkin tarvita toisiaan. Kun on ollut suurimman osan elämästään yksineläjä, ei oikein voi saavuttaa niitä monia asioita, joita muut saa "sosiaalisilla verkostoilla." Niitä asioita on todella paljon. 

Vierailija
15/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miesten halun olla tarpeellisia jollekulle. Minusta se on tavallaan ihan suloistakin. Mutten ymmärrä halua olla tarpeellinen jollekin geneeriselle naiselle sen sijaan että vaikka miettisi, minkälaiset ominaisuudet hänessä ovat sellaisia, joita hänen unelmiensa nainen saattaisi kaivata elämäänsä. 

Minun elämäni on ehdottomasti parempaa mieheni ansiosta. Ei se olisi kurjaa ilmankaan, mutta kyllä minä tarvitsen häntä jos haluan elää tällaista elämää tässä kodissa joka meillä nyt on. Enkä tarkoita sitä juurikaan taloudellisessa mielessä, vaan siinä että hän on minulle juuri sopiva, täydennämme toisiamme ja luomme toisillemme kodin. 

Vierailija
16/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro se palstafemcelille.

Vierailija
17/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos ihmisen täytyy joka päivä hokea tuntemattomille ihmisille internetissä sitä kuinka onnellinen hän on sinkkuna, niin kyllä ainakin itselläni ensimmäinen ajatus joka herää on että tuo ihminen ei todellisuudessa ole onnellinen sinkkuna. 

Vierailija
18/18 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti puoliso on tarvittu lasten tekoon ja lapsista huolehtimiseen. Mutta nykyisin tuolla ei enää ole juurikaan merkitystä, kun länsimaisissa kulttuureissa on luovuttu lasten teosta.