Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kielletyistä ruoka-aineista?

06.02.2006 |

Hei, miten se olikaan näiden raskausaikana kiellettyjen ruoka-aineiden kanssa:

- voiko pastoroimattomia juustoja syödä, jos juusto on ollut uunissa (esim. eilen kieltäydyin pizzasta, jonka päällä oli mozzarellaa...olikohan turhaa, olisivatko nuo listeria pöpöt kuolleet uunissa?)

- kun on kielletty syömästä esim pakastemarjoa ilman kuumentamista, niin koskeeko tämä myös itse pakastettuja marjoja, ts. marjoja jotka olen itse mökiltä poiminut ja pakastanut. Voisiko näitä itse pakastettuja huoletta syödä jäisinäkin/itse sulaneina?

Kiitos jos osaatte auttaa!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellettyjä ruoka-aineita löytyy googlettamalla lisää, mutta tässä yksi juttu, koskien juustoja sinihome-, että tuorejuustoja, kuten fetaakin.

Viime perjantaina laitoin Pirkka-palveluun kysymyksen nettilomakkeella. Kysymys kuului; onko Pirkka sinihomejuusto valmistettu pastöroidusta maidosta?

Ja vastauksen sain; kaikki Pirkka Juustotuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Pakkauksissa on erikseen ilmoitettava, siinä tapauksessa että juusto on valmistettu pastöroimattomasta maidosta.

Tämä juusto-osio kun on ollut hieman pimennossa ja ihmiset ovat montaa eri mieltä asiasta. Tulipahan nyt asiantuntijalausunto. (myös siis pirkka mozzarella tehty pastöroidusta maidosta).

Elisa ja Typy 33+4

Vierailija
2/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pastöroimattomia tuotteita voi syödä kypsennettynä, muttei missään nimessä kypsentämättömänä elikkä tuorejuustot, homejuusto ainakin kuuluvat näihin.

Pakastevihanneksista minulle on sanottu, että näitä saa syödä vain kypsennettyinä, eikä mitään ole mainittu pakastemarjoista, mutta järjellä ajateltuna, itse söisin kaupasta ostetut kypsennettyinä ja itse keräämäni uskaltaisin syödä myös silleensä ilman kysennystä.

Hauki on muuten uutena täysin kiellettyjen joukossa! Samoin pellavansiemenet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeria kuolee +72 ja sitä kuumemmassa. ELi hyvin olisi pizzan voinut syödä.

Mä itse söin koko alkuraskauden pakastettuja marjoja jäisinä, se auttoi jonkin verran pahaanoloon. Ainakin vielä masuasukkin on masussa ja kasvaa ja voi hyvin =/ -> rv 20+1

Neuvolasta saadusta kiellettyjen ruoka-aineiden listalla mun omassa ei ole kielletty. Mutta yleinen suositus kai on, että kaikki vihannekset, kasvikset ja marjat pitäs esikypsyttää ennen syömistä???? Tämä menee veikkukseksi.

Ite olen hiukan huoleton kaiken kanssa, joten en ole niiiiiiiin tarkkaan näihin perehtynyt ;D

Vierailija
4/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vältettävä. mä pelaan terveellä maalaisjärjellä ja hyvin masussa voidaan. tupakka ja alkoholi pois, siinä ne mun kielletyt!

meppe81 ja ruoto27rv

Vierailija
5/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Olen hiukka hysteerinen näiden ruoka-juttujen kanssa mutta syynä lienee se, että takana pitkä lapsettomuus ja useita vasta melko myöhäisessä vaiheessa olleita keskenmenoja, joten nyt yritän ottaa " varman päälle" enkä ainakaan omilla syöpöttelyilläni sitten pilaisi raskautta...

Vierailija
6/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tullut mieleenkään, ettei itse pakastettuja marjoja saisi syödä..meillä syödään tosi paljon..söin ekan raskaudenki aikana..ja sitte olen maatalosta kotosin, joten tilamaitoa käytetään lapsuuden kotonani. Olen syönyt siitä tehtyjä leivonnaisia sekä puuroja ja laittanut maitoa kahviin ekanki raskauden aikana eikä siinä mitään ollut. Maksalaatikkoa en ole syönyt. Sellasia kai pitää välttää, jos salaattiin laitetaan esim. kuumentamattomia herne-maissi-paprika-sekotusta.

Vierailija
7/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ole kukaan koskaan noista marjoista sanonut. Ja koskaan en ole niitä kuumennellut ennen syömistä. Tosin en osta kaupan marjoja vaan poimin ja pakastan itse.

Vierailija
8/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoista sen verran, että osasta tuonti vadelmista (ainakin vadelmista) on löydetty listeriaa joskus ja sen vuoksi ulkomaiset marjat pitäisi kypsentää. (listeria kuolee +72). Itse kyllä kypsentäisin kaikki kaupasta ostetut ulkomaiset. Niitä vadelmia oli minun käsityksen mukaan kasteltu vedellä joka oli saastuttanu ne (tää voi olla väärä tieto).

" Pakkauksissa on erikseen ilmoitettava, siinä tapauksessa että juusto on valmistettu pastöroimattomasta maidosta"

Koskeekohan tämä kaikkia juustoja? ja voidaanko tuorejuusto tehdä pastöroidusta maidosta? (kyllä kai) olen nimittäin syönyt creme bonjourin juustoja.

Tässä toisessa raskaudessa en muuten ole läheskään niin " tiukka" kielletyissä ruoka-aineissa, kuin ensimmäisessä. Minusta kaikkea kohtuudella on hyvä periaate. Ja alkoholista sen verran, että olen kyllä silloin tällöin juonut 1/2-1 pullon siideriä saunan jälkeen ilman omantunnon tuskia.

Oona ja sintti 7+1

Vierailija
9/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaruokia ja maksamakkaraa vältetään raskauden aikana korkean A-vitamiini- ja raskasmetallipitoisuuden vuoksi.

Liha, broileri ja kala tulee aina kypsyttää hyvin (kauttaaltaan +70° C:ksi) bakteeri-infektioiden ehkäisemiseksi.

Kala-aterioita voi syödä 2-3 kertaa viikossa vaihdellen valtameri- ja sisävesikaloja, kuten kasvatettua kirjolohta ja taimenta, siikaa, muikkua, puna-ahventa ja seitiä. Seuraavien kalojen käyttöä kehotetaan rajoittamaan ympäristösaasteiden takia:

* ei lainkaan haukea raskauden ja imetyksen aikana

* Itämeren isoa yli 17 cm:n silakkaa ja Itämeren lohta voi syödä korkeintaan 1-2 kertaa kuukaudessa dioksiinien ja PCB:n takia

* rajoitetusti sisävesien suuria ja vanhoja petokaloja (ahven, kuha, made)

Tyhjiöpakattua, graavisuolattua, kylmäsavustettua kalaa ja mätiä vältetään listeriavaaran takia raskauden aikana.

Vihannekset ja juurekset tulee pestä ja kuoria listeriainfektion ehkäisemiseksi raskauden aikana.

Ulkomaiset pakastevadelmat tulee kuumentaa kiehumispisteeseen 2 minuutin ajan ennen käyttöä Noro-virusinfektiovaaran takia.

Pastoroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja home- ja tuorejuustoja ei suositella listeriavaaran vuoksi raskauden aikana.

Makeutusaineista sakariinin ja syklamaatin käyttöä ei suositella raskauden ja imetyksen aikana. Aspartaami ja asesulfaami on sallittu.

Lakritsin ja salmiakin säännöllistä käyttöä ei suositella (kerta-annos alle 50 grammaa) korkean glykyrritsiinipitoisuuden takia. Se voi aiheuttaa mm. turvotusta ja verenpaineen nousua raskauden aikana.

Kahvia enintään 3 kupillista päivässä. Kofeiinin saanti ei saa ylittää 300 milligrammaa vuorokauden aikana. Rajoitus on huomioitava myös muiden kofeiinipitoisten juomien, kuten kola- ja energiajuomien käytössä raskauden ja imetyksen aikana.

Korvasieniä ei suositella käsittelystä huolimatta raskauden eikä imetyksen aikana.

Pellavansiemeniä ei ole syytä käyttää niiden sisältämien haitta-aineiden, kadmiumin ja syaanivedyn takia raskauden ja imetyksen aikana.

Erilaisten rohdosvalmisteiden ja yrttiteen käyttöä on hyvä välttää kokonaan, koska ei ole riittävää tietoa niiden turvallisuudesta raskauden ja imetyksen aikana.

A-vitamiinia sisältäviä vitamiini- tai rohdosvalmisteita ei suositella raskauden aikana mahdollisten haittavaikutusten takia.

Raskauden ja imetyksen aikana ei ole syytä käyttää merilevävalmisteita, jos ei tiedä niiden jodipitoisuutta. Jodin liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle.

Alkoholin käyttöä ei suositella raskauden aikana. Täysin turvallista käyttömäärää ei tiedetä.

Alkuraskauden pahoinvointiin voit kokeilla pieniä, tiheitä aterioita ja viileitä ruokia. Vältä kovin mausteisia ja rasvaisia ruokia.

Muistathan käsien pesun ennen ja jälkeen ruoanlaiton sekä aina ennen ateriaa!

Yllä oleva on Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveystoimen ohje äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaille.

Vierailija
10/11 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mun kuuleman mukaan pakastemarjoja ei ole kiellettyjen listalla.

Toki ulkomaalaisten marjojen kanssa voi olla varovaisempi. Meidän neuvolassa tuosta pakastevihanneskohdasta täti kommentoi lisäksi, että lähinnä eksoottisemmat vihannekset... vähän oudosti ehkä sanottu minusta, ehkä tarkoitti sellaisia epämääräistä alkuperistä tulevia pakasteita (ehkä ei voi olla varma, miten ovat Suomeen matkanneet tai jotain). Pakastevihannesten kohdalla tuntuu loogiselta tuo kuumennussääntö, koska esimerkiksi pakasteherneet myös pilaantuvat melko nopeasti sulatuksen jälkeen jos ovat huoneenlämmössä. Eli eivät ole päivän vanhoina terveellisiä kenellekään enää. Itse välttelen siis esimerkiksi salaattipöytien herneitä tai herne-maissi-paprika-sekoituksia.

Vierailija
11/11 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kaupassa myytävistä juustoista on valmistettu pastöroidusta maidosta, myös tuore- ja homejuustoista. Ja jos vähänkin epäilyttää, niin kypsennettynähän niitä voi ainakin syödä.