Huhtikuiset uuteen viikkoon!
vau, mikä pino viikonloppuna!
Joku valitteli eilen nenäverenvuotoa. Meidän esikoisella on ollut sama ongelma joka talvi, kun on kuiva ilma ja vähänkin nuhaa. B-vitamiini nenätipat auttaa vahvistamaan limakalvoja. Tarkistakaa vielä että saa käyttää raskaana.
Pelkoni synnyttää täällä Singaporessa sai eilen vähän uutta perspektiiviä, kun juttelin erään äidin kanssa, joka oli synnyttänyt Indonesiassa, Burmassa ja täällä. Burmassa oli pitänyt itse siivota synnytyshuone, vaikka olivat pyytäneet sairaalaan parhaan huoneen. Tikit tulehtuneet jne. Joten enköhän minä täällä pärjää.
Vauva potkii niin ahkeraan (ja nyt on kerran potkinut jopa ylöspäin), että en osaa olla kovin huolissani. Kyllähän tuo huoli tuolla taka-alalla aina on, mutta kovin on luottavainen mieli. Aikamoisia ruipeloita ovat meidän pojatkin syntyessään olleet; -10% käyrällä painon suhteen. Ovat sitten ottaneet parissa kuukaudessa kiinni ja siirtyneet +10% käyrän tienoille, josta sitten hiljalleen tulleet alas nollakäyrälle, kun ovat alkaneet enemmän liikkua.
Eilen huomasin, että maitoa alkaa tihkua. Tälläkertaa taitaa kuitenkin olla myöhemmin kuin poikia odottaessa. Hyvä niin, sillä liivinsuojia ei tee mieli vielä alkaa käyttämään.
Sain sen hemmetin torakan hengiltä viimeviikolla, joten nyt voisi varmaan alkaa laittamaan pikkuvaatteita kaappiin. Teitä muita kuunnellessa tajusin, ettei mitään ole vielä tehtynä. paniikki iskee!
Aloin juuri pohtia, että miten sijoitamme lapset sitten kun vauva muuttaa pois meidän makkarista. Nyt pojilla on omat huoneet. Laitanko sitten pojat 2 ja 4v samaan huoneeseen ja tytölle oma vai pitäisiköhän esikoisella olla oma huone. Miten te muut joilla 3 lasta ja 2 lasten huonetta aikoo ratkaista tilanteen? Asutaan tässä asunnossa ainakin siihen asti että vauva on vuoden, korkeintaan 2 vuotta.
Supisteluja minullakin on heti jos esim kävelen pitempään, kannan lapsia tai heti jos ajatukset menee tolle k18 puolelle. Toistaiseksi ovat onneksi kivuttomia, eivätkä ne ainakaan edellisessä raskaudessa saaneet paikkoja avautumaan vaikka niitä oli paljon. Mulla on aika selkeä ero ollut synnytyssupistusten ja näiden raskausaikaisten kanssa. Synnytyssupparit on ollut sitten ihan älyttömän kivuliaita. Olen miettinyt, että johtuukohan siitä että olen koko pienen ikäni kärsinyt kovista kuukautiskivuista. Alkaa vähitellen ajatukset pyöriä synnytyksen ympärillä. Miten ihmeessä olen taas saattanut itseni tähän tilanteeseen? ; )
Kommentit (32)
Täällä kans kärsitään nenäverenvuodosta. Yleensä se on kuitenki niin vähäistä, että ei valu mutta tulee kun niistää. Kun muutenkin on vähän nuha ollu jo kaks kuukautta. Luin jostain, että raskauden aikana on herkemmät vuotamaan verta ja kun mulla on jo ilman raskauttakin herkät vuotamaan. Mulla se ei ainakaan voi olla yhteydessä korkeaan verenpaineeseen, koska sellaista ei ole. En oo ollu ollenkaan huolissaan, vaikka onhan se ärsyttävää, kun puoleksi tämä nuha johtuu verenvuodosta.
Mulla ois huomenna taas se sokerirasitus. Saapa nähä minkälaisia tuloksia ne tällä kertaa saa. Onneksi ei ainakaan oo enää jälellä kuin pari kuukautta, jos dieetille pitää alkaa. Jotenki nyt ei enää jaksais ajatella mitään dieettiä, kun on jo tämä pelkkä oleminen aika työlästä. Kaikkien muiden kolotusten lisäksi on joka päivä maha kipeä, todennäköisesti suoliston toiminnasta johtuvaa.
Mä oon nukkunu viime aikoina muuten aika hyvin mutta toisella kyljellä nukkuessa vauva on alkanut potkimaan kylkiluihin. Sillon en uskalla nukkua kun koko ajan pelkään, että se potkasee oikein mojovan potkun ja käy hirveän kipeää.
Paksua päivän jatkoa kaikille! Minä yritän keksiä itselleni jotain ajanvietettä!
lyyli 32+2
p.s. Onko syntyneestä huhtihurmurista kuulunut mitään?
piti lähteä vihdoin sairastelujen jälkeen ulkoilmaan, mutta peruutinpa suunnitelmat samantien kun katsoin mittaria joka näytti -26. että sisäpäivä taas...
tällä viikolla olisi taas polilla tarkastus supistusten vuoksi, joita ei nyt onneksi ole tullut taas viime viikon jälkeen ollenkaan. kauhea paine vain tuntuu jatkuvasti pystyssä ollessa, taitaa aika alhaalla vauva jo olla. tuon yhteydessä myös jomottaa niin kuin kuukautiset olisi tulossa.
kummallista kuvotusta esiintyy myös aika ajoin.
minullakin vuotaa verta nenästä, mutta vain niistäessä. muutenkin tuntuu että nokka on tuhissut koko odotusajan.
viime yö meni taas asentoa etsiessä, alan olla aika malttamaton saamaan tämän pikkuisen pois mahasta...mahallaan nukkumista on kauhia ikävä! vielä pitäisi kuitenkin jaksaa pari kuukautta (joka kyllä menee hurjan nopeasti loppujen lopuksi)
kyselikö joku miten lasten huoneet jakautuu vai näinköhän unta...no vastaan kuitenkin miten meillä. tällä hetkellä esikoinen jakaa huoneen pikkusiskonsa kanssa ja vauva asettuu meidän makkariin. aikanaan he jakavat huoneen sitten kolmestaan ainakin jonkun aikaa (huone on suuri) tilannetta katsotaan sitten uudestaan kun pikkusisaret alkavat käydä totaalisesti isomman hermoille...mutta maksimissaan kahdessa lasten huoneessa meidän huushollissa pysytään, enempään ei ole tilaa tai sitten olisi alettava laajentamaan...
oikein kirpeää päivän jatkoa, minä taidan lähteä ruuan laittoon :)
hope@ rv 32+0
en ole kerenny koneelle ku pikasesti aina pinoja selaamaan mutta nyt kerkeää kirjottamaankin.pari päivää meni viime viikolla kun maalattiin lastenhuonetta=)voi että siitä tuli ihana.kyllä kelpaa masusta sinne muuttaa=)!!sänky ja hoitopöytä on vielä hakematta muta ikeasta ne ois tarkotus hakea kun keritään.
kaikki on valitellu nenäveren vuotoa..mulla on myös koko raskausajan vuotanu sillon tällön.nuha on ollu koko raskausajan myös.niin oli ekassakin.tosi kurja kun koko ajan on röörit tukossa ja aamulla varsinkin.hemppa oli viimeksikin vain 115 ja sitä varten on rautaa..en vaan voi syödää nitä kun maha meni niin kovalle.nyt kun olen viikon ollu ilman ni mahakin alkanu pikkuhiljaa toimimaan.pitää kattoa neuvolas et jos tuo hemppa vielä laskee ni mitä sit tehää.
mieskultaa kamala ikävä kun se taas oli viikonlopun kiinni intissä=(no..ens vko:n loppuna sit pidennetty loma maanantaihin=)!!!on masennus vaan pahentunu...koko ajan itkettää ja ahdistaa kaikki.onneksi pienen rakkaan potkut ja muljahtelut piristää!<3!
tänään on yksityisellä kontrolli käynti ja tarkistetaan tuon kohdunkaulan tilanne.olo on ollu niin hyvä(ei suppareita)että tuskin siel mitään on pielessä mutta tarkistus kuitenkin.peukut pystyyn!!!keskiviikkona on sitte koksiin mentävä yöksi sinne sokeriseurantaan...toivottavasti siellä ois arvot kohillaan ni ei tarvis mitää lääkkeit ja jne.=(!
nyt on pakko mennä aamiaiselle..alkaa masussa olla sellanen meno päällä et aamupalaa on saatava=)=)!!
kaunista pakkaspäivää pinoilijoille!!!!!
hjo ja rakastus 30+5
Joo, -26 näyttää mittari meilläkin, hrrr!
Vein tytön eskariin ja pojan samaksi aikaa hoitoon, minulle kun selvisi tuo että en enää mene töihin ennen äitiysloman alkua, niin lopetin tytöltä päivähoidon kokonaan ja pienensin pojan hoidon niin, että hän käy ma, ke ja pe hoidossa 9-13. Ei sitten tarvitse montaa kertaa kuskailla edes takaisin, vielä kun ovat milemmat samassa paikassa niin käy kätevästi kuljettaminen.
Töissä onneksi on sijainen aloittanut jo hyvissä ajoin, ja pätevältä tuntuu, ettei tarvitse siitä asiasta huolta kantaa.
Huonejakoa on meilläkin mietitty, meillä on kolme makuuhuonetta, jotka tällä hetkellä jakautuvat siis tasan. Ja auksi vauva tulee tietenkin meidän makuuhuoneeseen, mutta sitten on tarkoitus siirtää isonveljen kanssa samaan huoneeseen. Meillehän on useammankin ultran mukaan poika tulossa.
Ja tyttö kun aloittaa koulun ensi syksynä, niin saa olla " omissa oloissaan" koulutehtäviensä kanssa. Siitä vuosi eteenpäin meneekin sitten poika kouluun, ja ollaan ajateltu että tehtäisiin meidän kodinhoitohuoneesta meille itsellemme makuuhuone siinä vaiheessa. Kun minusta on jotenkin mukavampaa että lapsilla on omat huoneet viimeistään siinä vaiheessa kun kouluun menevät, mikäli se vain tilan puolesta on mahdollista. Mutta tämä vasta siis puolentoista vuoden kuluttua,ensi alkuun pojat jakavat huoneen.
Nenäveren vuodosta on monet kärsineet, minä olen siinä päässyt helpommalla, verta tulee ainoastaan silloin kun niistän. Limakalvot kai vaan niin kuivat tai jotain.
Oma napa voi hyvin, olo alkaa olla sitä levollisempi ja luottavaisempi mitä pitemmälle viikot kuluvat. Tänään 31 viikkoa täynnä :)
Meillä ilmeisesti tuo poika 5v alkaa ihan tosissaan oivaltaa, että kohta meillä on kaksi poikaa. On nimittäin käytös ollut aivan kamalaa viime päivinä, tuntuu että aivan loppuu keinot! Joku uhmaikä on varmasti kanssa päällä, mutta kyllä tämä tuleva vauvakin jännitteitä ilmaan luo. Kun mikään asia ei tunnu sujuvan ilman tappelua, ja mikä eniten minua harmittaa, olen minä itse... Minun kun pitäisi olla se aikuinen ja pysyä järkevänä ja hillitä itseni, niin mitä vielä: huudetaan kilpaa toisillemme, ja sanotaan asioita joita ei kumpikaan tarkoita :(
Onneksi poika on jo sen verran iso, että kun saadaan riitä sovittua ja anteeksi pyydettyä, olen puhunut juuri tuosta asiasta kuinka sitä tulee suutuspäissään sanottua asioita joita ei oikeasti tarkoita. Ainakin toivon, että tuon ikäinen jo ymmärtää sen asian.
No, onneksi nämä kaikkein kamalimmat uhmakaudet ei yleensä kestä ikuisuuksia... Tätä on jatkunut nyt muutaman viikon. Ja minä tunnen itseni universumin surkeimmaksi ja huonoimmaksi äidiksi joka kerta kun yhteen otetaan ja huudan pojalle :(
Se tässäkyllä kohduttaa, että tuolla reilun vuoden vanhemmalla siskolla oli myös vastaava vaihe, josta ei enää ole tietoakaan. Tosin hän ei ole koskaan ollut aivan niin kovapäinen kuin pikkuveljensä, mutta kyllä minä vielä muistan, miten olen tytönkin kanssa ottanut yhteen.
Joten toivoa on, että tämä on vain ohimenevää!
Mies raukka ei tiedä miten minua lohduttaisi, hän kun ei ota noita uhmakohtausten säestämiä riitatilanteita ollenkaan niin vakavasti. Ne vain kuuluvat elämään, enkä minä kuulemma ole ollenkaan huono äiti. Että kaikki muutkin vanhemmat huutavat lapsilleen, ja niin kai se onkin... Minä vain näissä hormonimyrskyissäni ryven itsesäälissä heti kun ääntäni korotan:(
Tulipas taas valitusta, mutta ihanaa kun saa purkaa näitä ajatuksia jonnekin!
Eipä muuta tänään, paremmalla mielellä eteenpäin, pitäkää peukkuja ettei meillä tänään uhmailla, ei lapset eikä äiti :)
Eusenia 31
Se on sitten tänään 30 vko tasan!!! :) Kyllä on aika mennyt nopeasti. Tuntuu että vastahan sitä odoteltiin, että masu alkaisi näkyä! Vähän meinaa paniikki iskeä kun aika kuluu niin nopeasti. Tässä menee vielä kuukausi ainakin opiskellessa, jos vaan vointi sen sallii... Pitäisi kuitenkin järjestää hiukan henkistäkin valmistautumisaikaa ennen synnytystä että ei ihan yllättäen kaikki käy.
Huomenna on sitten se neuvola! :) Kivaa päästä katsomaan missä mennään. Kunpa vaan kaikki olisi kunnossa, vauva ainakin myllertää masussa ja on pää alaspäin... Äsken soittivat yhdestä koulusta, olisivat tarvinneet tälle viikolle sijaista! Harmin paikka kun jouduin kieltäytymään, kun pitää lähteä opiskelupaikkakunnalle lopettelemaan harjoittelua. Olis vaan saanut hyvät rahat! :/
Nenäverenvuodosta on näköjään tullu monelle riesa. Minulla ei ole verta vuotanut kertaakaan raskauden aikana, vaikka välillä hemppa on käynyt tosi alhaalla. Pienempänä mulla sitten nenä vuosikin verta ihan alvariinsa. Nuhakin on nyt raskauden aikana ollut vain kerran. Toivottavasti ei enää kevätflunssaa pukkaakaan.
Tämmöinen hassu kysymys tuli mieleeni, kun niin moni on jo pessyt vauvan vaatteita, että pesettekö te uudetkin vaatteet 60 c vai riittäiskö jos ne pesis ihan 40 asteessa, kun periaatteessa nehän on puhtaita?! Vaikka toisaalta kai värien kiinnittymisen ja kutistumisen kannalta vaatteet pitäis pestä ekan kerran siinä korkeimmassa lämpötilassa... Tuli vaan mieleen, kun en ite ole vielä pyykkisouvia aloittanut...
Mutta nyt pitää mennä aamupalalle ja sitten tehdä pari opiskelujuttua valmiiksi.
Hmar, tasan 30 rv :)
Ajattelimpas minäkin rohjeta kirjoittamaan ensimmäistä kertaa pinoon. Olen aiemmin lueskellut ahkerasti teidän muiden huhtisten kuulumisia, mutta nyt jäädessäni sairaslomalle ajattelin itsekin rueta pinoutumaan kun on aikaa ja energiaa enemmän. Sain pari viikkoa sitten sairasloman äippälomaan asti selkäsäryn ja lyhentyneen ja pehmenneen kohdunkaulan vuoksi.
Minullakin on tuo tukkoinen nenä vaivannut parisen viikkoa jo, verenvuotoa ei onneksi ole, mutta niistäessä verta tulee hieman.
Viimeyön erikoinen oli kun heräsin aivan yks kaks siihen että oksennus tulee sieraimiin ja suuhun, onneksi kerkesin vessaan, säästyi mies yöpesulta! Kääntyikohän vauveli raivotarjontaan vai mikähän tämä tempaus mahtoi olla? No sitä seurasi tietysti uneton yö, päänsärky ja paha olo, voi kun on ihanaaa!
Minä olen aloitellut vauvapyykin pesun ja 40 asteessa olen pessyt, ei muuten tullut mieleenkään et pitäisi pestä 60 asteessa, ups! Toivottavasti tuo pesu nyt on ihan ok, ei millään viitsisi rueta uudestaan pesemään ja silittelemään.
Mutta eiköhän tässä tullutkin tätä juttua jo ihan yhdelle kertaa tarpeeksi!
Mukavaa odotusta kaikille huhtiksille ja hyvää vointia!!
29+2
Onko teillä pahaa oloa, siis sellasta, että tuntuu että kohta tulee oksennus? Ei oo tullu kysyttyä neuvolassa, mistä vois johtua. Sitä on jatkunu satunnaisesti muutamia viikkoja.
täällä yksi mamma jota on alkanut viime aikoina kuvottamaan hirveästi. pariin kertaan olen oksentanutkin, muuten se vain velloo taustalla.
polilta sanoivat vain että voisi liittyä näihin supistuksiin ja jos kovin monta kertaa alkaa oksentamaan niin sitten lääkäriin.
eipä ole enää oksennusta tullut, mutta ei tämä pahaolo herkkuakaan ole.
meinaan tuo oksennus homma. Minulla siis samanlaista ongelmaa viime yönä, kirjoittelinkin siitä aiemmassa viestissäni ja nyt on koko aamun ollut sellainen olo että okse tulee hetkellä millä hyvänsä, mutta ei ole vielä kuitenkaan tullut. Mistähän siis voisi olla kyse?
Täällä sama vaiva ollut jo pitemmän aikaa, neuvolassa ei oikein osannut täti mitään sanoa, muuta kuin että ilmeisesti oire oireiden joukossa.
Lääkäri epäili, että myös tuo minun supistuksia estävä lääkitykseni aiheuttaa huonovointisuutta, ja se tuntuut pitävän paikkansa. Kun olen Indometiniä syönyt, niin kuvotus on vielä voimakkaampaa. Tosin minullakin oli tätä pahaa oloa jo ennen lääkehoitoa, nyt se on vaan pahentunut.
Oksentamaan en ole minäkään joutunut, mutta sellainen omituinen kuvotus on päällä lähes tulkoon koko ajan. Omituista...
Mutta eiköhän tämä tästä, minulla auttaa hetkellisesti joku raikas juoma, kun paha olo tulee.
Neuvolassa kävin aamulla ja kaikki ok. Ei siis uutta sillä rintamalla. Jotenkin nyt on sellainen seesteinen vaihe, että kaikki menee omalla painollaan.
Nenäverenvuoto rajoittuu minulla niistämiseen. Näin oli esikoisenkin aikana ja kuuluu herkistyneihin limakalvoihin.
Pahoinvoinnista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ystäväni kärsi ko. vaivasta. Hänellä painoi kohtu tuonne vatsalaukkuun ja muihin sisäelimiin aiheuttaen pahoinvointia, etenkin makuulla.
Pyykinpesu on täällä vielä edessä. En jaksa sen kanssa pitää kiirettä, kun kaappitila on vielä lopullisesti raivaamatta. Tämän viikon ohjelmassa onkin lisähyllyjen hankkiminen, jee...
Työviikko näyttää melkoiselle, mutta ajatus parin viikon kuluttua alkavasti äitiyslomasta auttaa kummasti jaksamaan. Eiköhän tämä tästä!
S 32+2
Loppuajan pahoinvointi vaivannut munkin paria ystävää. Heilläkin lähinnä tuo kohdun painaminen syynä. Nyt on tosin aika paljon vatsatautipöpöjäkin liikkeellä, eli voi olla vain tauti kyseessä.
Itsellä ei onneksi pahemmin närästystä tai pahoinvointia, mutta oksennusrefleksi yhä tosi herkkä. Etenkin aamuisin, kun on tukkoinen olo ja räkää kurkussa, tulee oksennettua helposti :-(
Nyt on mullakin lonkat niin kipeät, että yö oli yhtä tuskaa. Ei ollut enää yhtään edes hivenen mukavaa asentoa. Vieläkin on jäykkä olo, mutta onneksi pahin kipu on poissa. Täytyy illalla kaivaa se tukivyö esiin ja testata josko auttaisi. Muutama tuollainen yö lisää, ja pakko hakea sairaslomaa....
Ostin ekan " ison" hankinnan tulokkaalle viikonloppuna, baby björnin sitterin. Vanhan perussitterin olin jo myynyt pois ja ihastuin tuohon kaverin luona. Sen saa pienikin vauva pomppimaan hyvin :-) Plus, että kuosi oli kiva (yksivärinen), en oikein perusta nalle-systeemeistä. Lisäetuna on se, ettei sitteri leviä vaikka esikoinenkin siinä kiikkuisi - mikä tapahtuu taatusti jossain vaiheessa. Toivottavasti kuitenkin niin, ettei Kalle ole alimmaisena ;-))
Pipsukka 32+1
Siinähän tuo viikonloppu meni röhässä ja aurinkoisessa pakkassäässä. Katsooko kukaan muu muuten perjantaina, kun ykköseltä tulee Laakson kuningas?! Meinasi leipomukset jäädä kesken, kun pääsi alkamaan :)
Maha- asukille ei mitään uutta, yrittää mönkiä tuossa kylkiluiden välistä ulos. Supistukset on edelleen vaivanneet, mutta keskiviikkona olisi neuvola -jonka jälkeen taas hetken viisaampi. Perjantaina on sokerirasitus. Viimeksi ei ollut mitään ongelmia sokerin kanssa, mutta eihän sitä tiedä.
Joku kysyi pyykinpesusta. Meillä pestään kaikki 40ssä, paitsi pyyhkeet ja lakanat, tyynyliinat ja pussilakanat. Verta ei ole nenästä tullut, vaikka nuha on tässä ollut muutamaankin kertaan. Kaikilla näyttää olevan pahoinvointia. Itselläni on nyt helpottanut vähän, mutta toisinaaaan iskee sitten monen päivän edestä -oksentaa ei ole tarvinnut. Viime raskaudessa kävin samasta syystä oikein lääkärissä ja mitään ei ollut, kuuluu taudinkuvaan :)
Jos sitä jatkaisi askareita.
-viivi_84 ja maha- asukki 30+2
Varasin äsken uuden ajan neuvolasta,kun perjantainen aika jäi sairaalassa olon jalkoihin.
Samalla sitten kysäisin tuosta nenän vuotamisesta,niin täti oli sitä mieltä,että minulla se johtuu ihan tuosta koholla olevasta verenpaineesta.
Verenvuoto nenästä kuuluu tosiaankin korkean RR:n oireisiin,kuten tuossa aamulla kirjoittelin,että olin jostain sitä kuullut.
Niksu 32+2 edelleen=)
Taas yksi viiriö vipeltää vintillä, onhan päiväuniaika¿ Gaas, eilenkin meni nukahtamiseen tunti, nyt hillunut jo 45 min.
Mocca1: Tervetuloa pinojen jatkoksi! Mukavaa kaikkien juttuja lueskella!
Nenästä: Mullakin tavallista herkemmät nuo limakalvot, onneksi nyt ei ihan solkenaan valu kuitenkaan. Mutta käsittääkseni kuuluu ihan asiaan, kun limakalvot ovat herkemmällä. Ja taatusti ei aivan vaikuttamatta tämä kuiva sääkään...
( . ) Mulla siis sairasloma jatkuu vielä tämän viikon ainakin, ensi viikolla sitten katsellaan taas. Mutta täytyy myöntää, että vaikealta untuu ajatus mennä 1½vkoksi töihin kolmen viikon paussin jälkeen. Mutta katsellaan! Nyt olo ollut ihan ok, mutta ahkerampi aherrus laittaa kyllä supistamaan. Perjantaina vähän järjestelin huoneita ja ilta oli ihan tuskaa: suppasi ja lisäksi särki julmetusti lonkkia&selkää. portaita kavutessa tuo lonkkaosasto muistuttelee olemassaolostaan aina. (ja tuleekin kyllä ravattua, etenkin näin päikkäriaikaan¿) Masun asukas tuntuu kyllä aina vaan rauhalliselta tapukselta, mutta öisin herätessä usein myllerrystä tuntuu. Kyllä säännöllisesti liikkuu, mutta ei mitään kauheaa jylläystä.
Viiriö huutelee sitkeesti, täytynee hypätä¿
Hyvää päivänjatkoa kaikille!
Meillä on ollut touhukas aamupäivä ihan näin sisällä. Aamulla mittari näytti -30c, joten eipäs tullut ulos lähdettyä! Nyt pakkanen kuitenkin on laskenut alle 20:een, joten varmaankin tuossa parin tunnin pääsät käydään lasten kanssa hiukan raitista ilmaa haistelemassa. Kuitenkin sisällä olon johdosta ollaan saatu askarreltua ystävänpäiväkortteja, keitettyä soppaa ja vielä leivottua sämpylöitä. Ja nyt on kanaa tulossa uunissa. Joten ihan hyvä näin!
Illalla on tosin koira lenkittettävä vähintään tunti, joten mulle kyllä mukavasti tulee sitten pakkasessa oloa..
Mulla on myös takana katkonainen yö. En vain saanut nukuttua, ja kun nukuin, niin aivan ihme unia näytti ja saman tien aloin taas valvomaan..
Mut jos asia ensiyönä korjaantuisi!
(.):ssa on ollut mukavanlaista nikottelua nyt viikonlopun yli, ja jatkuen juuri nytkin. :) Aikasemmin tällä vauvilla ei ole hikkaa juuri tainnut ollakkaan, joten hassulta tuntuu taas tämäkin tunne. Voinnissa ei mulla mitään valittelemista, mitä nyt olen aivan äärimmäisen yliherkkä noin tunteellisesti. Itkeä pillittäisin joka asiasta.
Ja eusenialle tiedoksi, että jos olisit täällä meillä kuuntelemassa, kun minä ja pian 5-vuotias otetaan yhteen, niin huomaisit, että " kyllä sitä muillakin" .. Minä myös räävin aivan kauheissa omantunnon tuskissa ja huonommuuden olossa riitojen jälkeen, joita meidän uhmiksen kanssa käydään useita kertoja päivässä.. Tuntuu, ettei mulla ole pätkääkään pinnaa, vaan samantien räjähdän.. :(( nyyh..
Mutta mieli pois ahdingosta, ja jutusta seuraavaan: Huonejärjestelyt: mehän siis nukkumisen kannalta yritämme edelleenkin mahduttautua samaan huoneeseen kaikkien kolmen lasten kanssa. Ilmeisesti niin, että kaksi nuorimmaista nukkuu meidän sängyssämme, ja isoimman sänky on aivan kiinni meidän sängyssä.
Meillä on juuri tällä hetkellä tonttihakemus vetämässä, ja Heinäkuussa pitäisi tulla talopaketti, jos vain saadaan tontti... Sielläkin luultavasti nukutaan yhä samassa huoneessa kaikki, mutta huone tulisi olemaan huomattavasti isompi kuin nykyinen! Yksi makareista olisi edelleenkin lasten yhteinen huone, koska tarvitsemme myös työhuoneen. Ja taloomme tulee siis vain 3 makaria. (Parin vuoden " sijoitusratkaisu" siis)
Hjo: oletko puhunut masennuksestasi neuvolassa? Auttaisiko oloosi jutella vaikka neuvolapsykologin kanssa? Sinulla on kuitenkin rankkojakokemuksia taustalla, ja nyt vielä ikäväkin. Koeta jaksaa, voimahaleja!
Täytyy nyt alkaa lasten huonetta lasten kanssa siivoilemaan, että päästään välipalalle tuoreita sämpylöitä syömään, maiskis!:)
Antoisaa alkanutta viikkoa!
tilda ja tirriäinen 29+1
huh tulipas taas nukuttua ja olo on mitä mainioin=). täällä on 20 astetta pakkasta että jos sitä uskaltautuisi tytön kanssa pulkkamäkeen ainakin tunniksi.
(.) ei mitään uutta, paitsi että kivuttomat supparit on lisääntyneet huomattavasti, eilen tarkkailin niin niitä tuli tunnissa jopa viisi..normaalia?? muistaakseni tyttöä odottaessa ei ollut läheskään näin paljon..meilläkin alkanut kunnon hikottelut, vauveli taitaa olla oikeinpäin kun hikka tuntuu alhaalla.
Hjo:lle..minusta kannattaisi puhua neuvolasta jos kovasti masentaa, varsinkin kokemasi jälkeen..kyllä se puhuminen aina vähän helpottaa..jaksamisia sinnepäin=).
T: peetu ja pikkuinen 28+2
VAU mikä pino viikonloppuna!!! Kivaa kun oli niin paljon luettavaa.
Itse en ehtinyt pinoutua, kun äitini oli kylässä ja kun hän touhusi esikoisen kanssa yritin saada kaikki rästissä olevat hommat tehtyä.
Olin neuvolassa perjantaina, ja nyt oli kohtu kasvanut sentin viikossa, kaikki ok, paitsi että perätilassa istuskelee meidän pikkuinen. Sillä on nyt 4 viikkoa aikaa ymmärtää kääntyä ja sitten saan lähetteen polille synnytystapa-arvioon. Ajattelin kyllä suostua kääntöyritykseen mutta perätilaista en synnytä, vaikka alateitse synnyttää haluaisinkin. Katsotaan nyt kuinka käy.
Minullakin on nenän limakalvot turvoksissa, olen ollut jo monta kuukautta varsinkin öisin ihan tukossa. Verta tulee kun niistää. Mutta siis kuuluu asiaan niinkuin muittenkin limakalvojen turvotus;)
Huonejärjestyksestä, meillä nukutaan kaikki samassa makuuhuoneessa, esikoinen perhepedissä ja katsotaan suostuuko uusi tuloksa omaan sänkyynsä, joka siis myös makuuhuoneessamme. Esikoisella on oma huone, ja uusi vauva saa jakaa esikoisen huoneen vielä pitkään. Yksi makuuhuone on varattu työhuoneeksi/vierashuoneeksi.
Vaatteiden pesusta: minä pesen aika lailla pesuohjeen mukaan, siis joko 40 tai 60. Lisäksi laitan kaikki lasten vaatteet (lukuunottamatta toppahaalareita) myös kuivausrumpuun, vaikka aika monessa pesuohjeessa se on kielletty.
Aurinkoista päivänjatkoa,
Lala 30+2 (liitys siis kolmekymppiä ohittaneisiin-vihdoinkin!)
Moi kaikki!
Kova pakkanen täällä Pirkanmaalla, mutta aurinko piristää meikää aina. Raahasin petivaatteet ulos tuulettumaan ja harkitsin jo mattojen tamppausta, kun alkoi supistelemaan. Tarttee pitää pieni tauko netin ja kahvikupin ääressä.
Olen ollut viikon verran saikulla väsymyksen ja supistelujen takia. 15. päivä on neuvolalääkäri ja silloin mietitään olenko viimeiset kolme viikkoa töissä vai kotona. Tämä pikkukakkosen odotus on ollut yllättävän työläs ja väsyttävä esikoisen odotukseen verrattuna.
Kävin lauantaina lastentarvikeliikkeissä ja ihmettelin mihin kaikkea sitä tavaramäärää oikein tarvii.Potta, joka soi. Kävelyyn opettelutuoli jne. Etsin itseasiassa keltaisia pinnasängyn reunuksia+katosta+ehkä pussilakanoita, mutta n. 100 e yhteishinta tuntuu kohtuuttomalta. Tänään kävin jo yhdessä kangaskaupassa vilkaisemassa lastenkankaita. Nyt kun on aikaa ommella itsekin eikä noi myynnissä olevat näyttäneet ompeluteknisesti kovinkaan haastavilta.
Raskausdementia iskee taas. Oli mulla jotain muutakin asiaa, mutten millään enää muista mitä.
Pelargonia ja 30+6
Mymlanhan laittoikin aikaiseen pinkan pystyyn=)
Minä eilen valittelin tuosta nokan vuotamisesta ja tänä yönä heräsin kahden aikaan,kun tavaraa taas tuli sieraimesta ulos.
Makkarin valkoinen mattokin sain punaiset posket,kun jouduin jälleen ravaamaan käsi " klyyvarin" edessä vessaan hakemaan paperia..
Eipä olla tuon episodin jälkeen nukuttu.
Alkuyökin oli yhtä tuskaa päänsäryn vuoksi.Tämä minulle jo perusvaivaksi muodotunut päänsärky ei antanut taaskaan rauhaa.Kipu,kun on kova,niin unenpäästä on turhaa koettaa saada kiinni.Kävin puolilta öin ottamassa kaksi panadol 500mg tabuakin helpotuksen toivossa.Kakan marjat ne mitään auttaneet.Pää jatkoi omaa elämäänsä ja sitten alkoikin tuo verenvuoto ja loputkin väsymyksestä oli pois..
Eipä tässä ololla pääse vieläkään hihkumaan=(
Tulin nettiin lueskelemaan,kun en sängyssä viitsi pyöriä ja häiritä isännän yöunta.
Olisin joskus kuullut,että kohonneella verenpaineella ja nenäverenvuodolla olisi jonkinlainen yhteys.Onko kellään tarkempaa tietoa asiasta?
Flunssasta tämä ei voi johtua,koska en ole millään tavoin nuhainen.Huoneilmakin on ihan samanlainen,kuin ennenkin ja hb:kin on noussut 120...Hitto,kun tälläisestä pienestäkin ja taatusti mitättömästä asiasta alkaa kuvittelemaan vaikka mitä=/
On minulla ainakin näillä yön tunteina ollut seuraa.Masussa melskataan niin mahdottomasti ja muutama reippaanlainen supparikin tuntui tulevan...Kuinkahan napero nyt näin on innostunut jumppaamaan,kun muulloin on oltu niin hiiren hiljaa.
Esikoisella tuleekin tänään vapaa päivä eskarista,kun mittari näyttää tällä hetkellä -23 astetta ja herätys olisi puolen tunnin päästä,kun isäntä lähtee töihin.
Ei tuolla pakkasella pientä poikaa raaski ulos laittaa.Huomenna heillä on eskarissa jokin homma,niin sitten ei varmaan edes malta olla pois.
Nyt jos menisi laittamaan ukolle eväät valmiiksi,kun kerran pystyssä keikun.
Verinenä Niksu 32+2