Miksi ihmiset vihaavat minua?
Minulla on PALJON hyviä kavereita, mutta paljon on myös ihmisiä jotka syystä tai toisesta vihaavat minua. Mikä ajaa ihmiset vihaamaan minua vaikken tee heitä kohtaan mitään väärää, päin vastoin.
Olen aina ystävällinen ja kohtelias, olen usein porukan hauska tyyppi ja kohtelen kaikkia tasapuolisesti. Jos joku on minua kohtaan oikeasti ilkeä osaan kyllä olla takaisin myös ilkeä ja ennen kaikkea osaan pitää puoleni.
Minulla on kuitenkin kertynyt varsin paljon tällaisia ihmisiä jotka vain vihaavat minua syystä tai toisesta enkä tajua miksi?
Jotain miehiäkin tähän porukkaan kuuluu, mutta pääosin toiset naiset syyllistyvät tähän. Yksikään nais esimies ei ole esimerkiksi pitänyt minusta vaikka olen ahkera ja tunnollinen työntekijä.
MIKSI?:(
Kommentit (74)
Paljastava katse? Itse en voi "sietää" ihmisiä joiden naamasta voi helposti tulkita tunteita. Pahimpia ovat tuominta ja arvostelu tai pilkka. Vaikka olet teoilla mukava ja kiltti hoksaatko ajattelevat negatiivisia asioita kanssa ihmisistäsi?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:45"]
Lainaus: usein porukan hauska tyyppi
Yliaktiivinen?! Yrität vähän liikaa ja olet jotenkin teennäinen?! Eli vedät jotain roolia, että olen hauska kaikkien kaveri. En osaa selittää, mutta sellaisessa ihmisessä on jotain hirveän ärsyttävää, joka yliaktiivisuudella yritää hakea huomiota olemalla koko ajan äänessä muka hauskasti.
[/quote]Ujot ja hiljaset masentuneet nössykät on aina kateellisia ihmisille jotka on selvästi suht itsevarmoja...Että ap älä välitä
[/quote]
Huomiohuoraus = itsevarmuus
Tuo lainauskessa mainuttu roolinvetäminen useimmiten näkyy epävarmojen käytöksessä. Itsevarman ei tarvitse vetää huomiota puoleensa tai tehdä tälläisia aloituksia keskustelupalstalle. Hän tietää olevan hyvä tyyppi ja hänelle on ihan sama vihaako joku häntä vai ei. Itsevarma osaa laittaa tuollaiset käyttäytyjän piikkin, eikä hae niitä vikoja itsestä. Itsevarman ei myöskään tarvitse puolustella virheitään tai hakea myötäilyä keskustelupalstalla.
Kateuskortin esille otto = loogisen ajattelun puute
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:58"]Sepä se, kun asioista ei puhuta, ehkä olet liian voimakas luonne. Ystävällinen ja kohtelias, kai senkin tähden voidaan vihata. Lakkaa olemasta liikaa sellainen.
[/quote]
Liian voimakas luonne!!!! LIIAN!
No, vain suomessa....
Ne on kateellisia sulle jostakin? Oot tosi kaunis?
Miten se tulee esille se, että sinua vihataan?
Ei kaikkien tarvi kaikista tykätä. Olemuksesi saattaa ärsyttää joitain ihmisiä.. puhutko ihmisistä p:tä seläntakana? oletko kaksinaamainen? patologinen valehtelija? syitä voi olla monia.
Sama juttu. Olen elämäni varrella huomannut että minulla on luontainen taipumus herättää voimakasta antipatiaa joissakin ihmisissä, mutten itse tiedä ollenkaan mistä se johtuu. Ilmeisesti tämän takia olin koulussakin aina kiusattu.
Erona sinun tilanteeseesi tosin, että minulla ei ole koskaan ollut erityisesti kavereita...
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 22:35"]
[/quote]
Esim yksi nainen järjesti illanistujaiset työporukallemme ja kutsui kaikki paitsi minut, ei myöskään pyytänyt minua facebook ryhmään jonka teki vaikka kaikki muut työporukastamme ovat siinä hänen kutsustaan. En ole erityisen paljon hänen kanssaan samassa vuorossa joten en ole edes jutellut usein hänen kanssaan, enkä usko että olen voinut häntä mitenkään loukata. Hyvin klassinen tapaus.
Samoin eräs lukio kaveri jo lukiossa (samasta tyttöpporukasta) jätti minua tahalteen porukan ulkopuolelle. Lukion jälkeen ajattelin että hän on aikuistunut ja välimme olivat jopa ihan mukavat pari vuotta kunnes viime vappuna hän vain päätti ettei siedä minua silmissään enää yhtään ja vaikka kaikki kaverimme ovat minun "puolelleni" koska en ole tehnyt häntä kohtaan MITÄÄN väärää hän ei enää edes moikkaa minua kun vastaan kävellään, eikä suostu tulemaan samoihin tapahtumiin kuin minä.
Puhun tietenkin hyvien kavereideni kanssa asioista joita en pakolla kaikille ihmisille sanoisi, eli jollain tasolla paskanpuhumista, mutta ei mitään oikeasti ilkeää tai perätöntä. Sellaista perus kavereiden kanssa juoruilua. Tämä vain todella hyvien kavereiden kanssa. Olen oikeasti tosi kiltti ja ymmärtäväinen ja aina yritän ymmärtää muiden näkökulmia. Joskus saatan heittää aika suoraa läppää, josta jotkut voisivat loukkaantua mutta vältän tätä uusien tuttavuuksien seurassa.
Olen mielestäni ihan nätti, mutta en mitenkään perinteisellä tavalla. En mitenkään kuitenkaan usko että olisin niin kaunis että siitä kannattaisi minua vihata...
Elämässä olen muuten ihan menestynyt vaikka kouluun en ole vielä kerinnyt/päässyt, olen rikkaasta perheestä, mutta en ikinä käyttäydy asian suhteen ylimielisesti ja olen tehnyt ihan samoja kassatädin töitä kuin muutkin nuoret.
olen usein porukan hauska tyyppi
Tuli tosta mieleen, että ehkä jotkut pitävät sua jotenkin pelottavana tai ärsyttävänä koska ovat kateellisia, useinhan niitä hyviä ja hauskoja tyyppejä "vihataan" vaan siksi, että ihmisiä vituttaa kun eivät itse ole yhtä suosittuja, tai ahkeria ja jaksavia.
On ihmeellistä miksi ihmiset luovat toisista ihmisistä niin vahvoja mielipiteitä tuntematta ihmistä ollenkaan? Olen pitkän elämäni aikana törmännyt ihan samaan ongelmaan, kuin täällä monet nuoremmat kirjoittajat. Työelämässä on aina ihmisiä jotka päättävät jostain henkilöstä etteivät pidä tästä vaikka mikä olisi. Ja kuitenkin samaan aikaan niin monet muut ihmiset pitävät tästä samasta henkilöstä paljon ja haluavat olla hänen kanssaan tekemisissä ja jopa hakeutuvat kyseisen ihmisen seuraan. Itse olen kohdannut tämän ilmiön työpaikallani. Muutamat naispuoliset työkaverit ovat olleet todella ilkeitä ja pahantahtoisia minua kohtaan. Ja puhuneet minusta pahaa toisille työkavereille. Mutta parasta on, että eräskin panettelija oli hiljennetty sanomalla, että tuo haukkumasi henkilö on parhaimpia tyyppejä mitä tietävät ja että sinä itse olet se jonka pitäisi mennä peilin eteen miettimään miten asiat ja työsi hoidat. Nämä puolustajat olivat miespuolisia työkavereitani, joita olen työssäni auttanut ja opastanut. Nyt siirryttyäni uuteen työtehtävään firman sisällä, on ilmennyt jälleen, että eräs vanhempi, kohta eläkkeelle jäävä naispuolinen kolleega, ei pidä minusta mitenkään suorastaan halveksii minua. Aikaisemmin olen hänen kanssaan joitain töitä hoitanut, aina ystävällisesti ja hoitaen asiat ammattimaisesti. Ja nyt kun työskentelemme samalla osastolla, hän on todella töykeä, jättää minut työasioissa huomioimatta. Ja myös muutenkin osoittaa että olen hänen silmissään pelkkä nolla. Eli jos olen ainoa joka voisi työasian hänelle selvittää, hän jättää mielummin asian selvittämättä ja antaa tämän työn jäädä odottamaan niin kauan että tulee joku muu joka voi asian selvittää. Esimieheni kerran kysyikin, että miksi jokin työ oli jäänyt odottamaan, niin hän vastasi että ketään ei ollut paikalla kuka olisi voinut asian selvittää. Esimies katsoi minua, ja minä kohautin olkapäitäni ja ilmoitin että minä olen ollut kyllä paikalla...
Tällaisia ihmisiä on aina ja tulee olemaan. Itse ystävällisenä sekä hyväntahtoisena ihmisenä vain hämmästelen, mitä nämä ihmiset itselleen saavat tällaisella käytöksellä? Toivottavasti elävät iloisen ja antoisan elämän kaikesta huolimatta. Vaikka epäilen, että kaikki ihmellinen viha ja inho toisia kohtaan vie heiltä elämästä paljon enemmän kuin mitä tuollainen käytös tuo. Mutta onneksi nämä ihmiset eivät kuulu lähipiiriini eivätkä tule kuulumaan.... Tsemppiä kaikille
Aivan sama juttu täällä! Ihmiset vihaavat kaikista ihanimpiakin ihmisiä, eli etsivät heistä jonkun kaikista pikkiriikkisemmän syyn miksi heitä voi vihata ja tekee siitä suuren jutun. Varsinkin kun itse olen ylä-asteella, siitä tulee hirveää draamaa
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan sama, olen todennut että taitavat olla kateellisia... Parasta on antaa heidän olla ja olla vielä ehkä extra ystävällisiä heitä kohtaan. On nimittäin kauheaa vihata ihmistä joka on super mukava:D
Kuulostaa tosi nololta, kun tyypit kuvittelevat, että jos joku ei heistä pidä, on sen oltava kateutta. Ei se ole, ehkä olet vain ärsyttävä! :D
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:05"]
Yliaktiivinen?! Yrität vähän liikaa ja olet jotenkin teennäinen?! Eli vedät jotain roolia, että olen hauska kaikkien kaveri. En osaa selittää, mutta sellaisessa ihmisessä on jotain hirveän ärsyttävää, joka yliaktiivisuudella yritää hakea huomiota olemalla koko ajan äänessä muka hauskasti.
Ujot ja hiljaset masentuneet nössykät on aina kateellisia ihmisille jotka on selvästi suht itsevarmoja...Että ap älä välitä
Tuo lainauskessa mainuttu roolinvetäminen useimmiten näkyy epävarmojen käytöksessä. Itsevarman ei tarvitse vetää huomiota puoleensa tai tehdä tälläisia aloituksia keskustelupalstalle. Hän tietää olevan hyvä tyyppi ja hänelle on ihan sama vihaako joku häntä vai ei. Itsevarma osaa laittaa tuollaiset käyttäytyjän piikkin, eikä hae niitä vikoja itsestä. Itsevarman ei myöskään tarvitse puolustella virheitään tai hakea myötäilyä keskustelupalstalla.
En ole todellakaan huomiota keräävä. Tämä hauska tyyppi tulee esiin kavereiden kanssa, ei esimerkiksi isossa porukassa töissä. Minulle nyt kuitenkin sattuu ja tapahtuu niin siitäkin jo muodostuu hauskoja tarinoita, joita en kuitenkaan lähde jakamaan kuin omalle porukalleni. Olen varsin itsevarma ja en ole välittänyt vaikka jotkut vihaavat minua niin että se häiritsisi minun elämääni, mutta kyllä se välillä tulee mieleen kun tajuaa että ei ole taaskaan kutusttu jonnekkin jne. Ihan jo vaan ymmärtääkseni ihmisiä olisi kiva saada selvyyttä että miksi näin. En kysy tätä sillä että lähtisin nyt muuttamaan itseäni. AP
Kysy kavereiltasi, eihän me tuntemattomat voida tietää mitä ärsyttäviä tai ikäviä piirteitä sinussa on - varsinkaan kun meillä on käytössämme vain oma kuvauksesi tilanteesta.
Ei siihen välttämättä paljoa tarvita tai ei välttämättä liity siihen millainen on ihmisenä. Joku saattaa vihata vain siksi, että rikkaan perheen lapsi "pääsee niin helpolla", kun itselle ei tule kaikki tarjottimella. Sellaista yleistä katkeruutta. Minusta ei esim. eräs pitänyt, koska tulin ehjästä perheestä ja minulla oli (hänenkin mielestään) erityisen ihana äiti. Oma äitinsä oli usein äkäinen yksinhuoltaja. Sain kummallisia kommentteja liittyen siihen, miten helppoa minulla on. Yksi työkaveri vain tuhahteli minulle. Syynä oli ilmeisesti se, että pystyin syömään lihomatta melkein mitä vain. Kummasti hän laihdutettuaan alkoi suhtautua minuun ystävällisesti ja oli selkeästi tyytyväinen itseensä. Syitä voi olla vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 22:35"]
Esim yksi nainen järjesti illanistujaiset työporukallemme ja kutsui kaikki paitsi minut, ei myöskään pyytänyt minua facebook ryhmään jonka teki vaikka kaikki muut työporukastamme ovat siinä hänen kutsustaan. En ole erityisen paljon hänen kanssaan samassa vuorossa joten en ole edes jutellut usein hänen kanssaan, enkä usko että olen voinut häntä mitenkään loukata. Hyvin klassinen tapaus.
Samoin eräs lukio kaveri jo lukiossa (samasta tyttöpporukasta) jätti minua tahalteen porukan ulkopuolelle. Lukion jälkeen ajattelin että hän on aikuistunut ja välimme olivat jopa ihan mukavat pari vuotta kunnes viime vappuna hän vain päätti ettei siedä minua silmissään enää yhtään ja vaikka kaikki kaverimme ovat minun "puolelleni" koska en ole tehnyt häntä kohtaan MITÄÄN väärää hän ei enää edes moikkaa minua kun vastaan kävellään, eikä suostu tulemaan samoihin tapahtumiin kuin minä.
Puhun tietenkin hyvien kavereideni kanssa asioista joita en pakolla kaikille ihmisille sanoisi, eli jollain tasolla paskanpuhumista, mutta ei mitään oikeasti ilkeää tai perätöntä. Sellaista perus kavereiden kanssa juoruilua. Tämä vain todella hyvien kavereiden kanssa. Olen oikeasti tosi kiltti ja ymmärtäväinen ja aina yritän ymmärtää muiden näkökulmia. Joskus saatan heittää aika suoraa läppää, josta jotkut voisivat loukkaantua mutta vältän tätä uusien tuttavuuksien seurassa.
Olen mielestäni ihan nätti, mutta en mitenkään perinteisellä tavalla. En mitenkään kuitenkaan usko että olisin niin kaunis että siitä kannattaisi minua vihata...
Elämässä olen muuten ihan menestynyt vaikka kouluun en ole vielä kerinnyt/päässyt, olen rikkaasta perheestä, mutta en ikinä käyttäydy asian suhteen ylimielisesti ja olen tehnyt ihan samoja kassatädin töitä kuin muutkin nuoret.
Sinulle ollaan kateellisia. Suosittelen jättämään ne ikävät tyypit omaan arvoonsa. Jotkut ei jostain syystä siedä itsevarmoja ihmisiä ollenkaan, kokevat sinut katsos jotenkin uhaksi.
Nämä ikävät ihmiset aivan varmasti mustamaalaavat sinut tai "puukottavat selkään" jos saavat tilaisuuden. Usko pois, mulla on näistä tyypeistä kokemusta, ovat itse heikolla itsetunnolla varustettuja vässyköitä. Ei ne nää todellista minääsi, eivätkä edes halua.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:05"]
Ujot ja hiljaset masentuneet nössykät on aina kateellisia ihmisille jotka on selvästi suht itsevarmoja...Että ap älä välitä
En ole todellakaan huomiota keräävä. Tämä hauska tyyppi tulee esiin kavereiden kanssa, ei esimerkiksi isossa porukassa töissä. Minulle nyt kuitenkin sattuu ja tapahtuu niin siitäkin jo muodostuu hauskoja tarinoita, joita en kuitenkaan lähde jakamaan kuin omalle porukalleni. Olen varsin itsevarma ja en ole välittänyt vaikka jotkut vihaavat minua niin että se häiritsisi minun elämääni, mutta kyllä se välillä tulee mieleen kun tajuaa että ei ole taaskaan kutusttu jonnekkin jne. Ihan jo vaan ymmärtääkseni ihmisiä olisi kiva saada selvyyttä että miksi näin. En kysy tätä sillä että lähtisin nyt muuttamaan itseäni. AP
Tuli vaan mieleen tuosta kateuskortista... vaikka olisi jollekin kateellinen (omaa ihailtuja piirteitä), silti kateelliset yleensä haluavat kaveerata, niinkuin monet muutkin, suosittujen tyyppien kanssa. Ei uskalleta kohdella kaltoin tai jättää ulkopuolelle, koska siinä se vasta voikin oma asema kärsiä muiden silmissä. Eli syrjityksi tulevat harvoin ovat kateuden kohteita, itsevarmoja ja kovapintaisia, vahvempia ei uskalleta epäsuosia ryhmäpaineen vuoksi.
Muuten en ymmärrä tätä ilmiötä, jotain sosiaalista tylppyyttä voi olla, jota ei itse hahmota.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:18"]
Ihmiset nyt vain vihaavat toisiaan, mitä sitten? Ärsyttää semmoinen kun joku ottaa tietynlaisen ilmeen ja puhuu sovittelevaan hiljaiseen ääneen kun kerrotaan juoruja hänestä. Miksei voi vain tokaista mitä sillä väliä? Kuin ihan käsittämätöntä olisi oman ylhäisyyden kolhaisu.
Tässä varmaan mietittiin mika vika on ihmisissä jotka ilman oikeaa syytä vihaavat toisia. Itse en ole ketään vihannut ilman selvää syytä jota en myös kertoisi tarvittaessa tälle vihaamisen kohteelleni...
Sama, yrittäisin selvittää asian tai jatkaisin normaalia kanssakäymistä :D En ole törmännyt ikinä tyyppeihin, jotka yhtäkkiä alkaisivat vältellä yms, kuulostaa oudolta, lapselliselta käytökseltä.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin pidetty ja vihattu kun näkymätön ja mauton. Menestyneet ihmiset on yleensä niitä joita vihataan ja rakastetaan!
Julkisuuttahan se on huonokin julkisuus... nykyajan uusi motto valitettavasti.
Tuli mieleen kun lukiossa luokallani oli henkilö kenet jätettiin aina ulkopuolelle. Oli todella kaunis ja lahjakas monissa asioissa mikä ei siis ollut kenellekkään mikään ongelma, mutta se tapa miten toi esille omaa paremmuuttaan ns. piilovittuilemalla oli todella raivostuttavaa. En usko että (välttämättä) itse tajusi edes tätä vaan varmaan ajatteli olevansa tosi mukava ja hauska. Olihan hänellä joitain kavereita välillä ja kaikki suhtautuivat melko neutraalisti häneen, mutta jätettiin ulkopuolelle koska oli todella raskasta olla hänen seurassaan. Sanoi tosi ilkeitäkin asioita ilman että välttämättä tajusi itsekään.
[/quote]Ujot ja hiljaset masentuneet nössykät on aina kateellisia ihmisille jotka on selvästi suht itsevarmoja...Että ap älä välitä