kuinka löydätte siittiöiden luovttajan?
Kommentit (5)
Anteeksi kun kuulostaa varmaan tyhmältä kysymykseltä, mutta olisin kiinnostunut tietämään asiasta.
koska spermaa ei kotioloissa voi mitenkään testata esim. hiv:n tai muiden sukupuolitautien varalle. Sen lisäksi, jos luovuttaja tietää luovutuksen saajan henkilöllisyyden, hän voi myös ajaa isyyskanteita tmv.
Siksi luovuttaja on yleensä joku luotettavaksi katsottu tuttavapiirin henkilö, joka on käynyt sp-tautitesteissä ja jonka kanssa on etukäteen sovittu, miten isyysasiat ratkaistaan (onko luovuttaja vain luovuttaja, kerrotaanko hänen henkilöllisyytensä lapsille, tuleeko hänestä kenties myös isä, ja jos, niin millä ehdoilla jne).
Jos halutaan anonyymiä spermaa, hakeudutaan klinikalle.
En ole kullut, että mistään saisi ostaa koti-inseminaatioon tarkoitettua spermaa..? Kertokaa, jos olen väärässä?
(joka käsitteli lesboperheitä) luin, että sikäläisissä piireissä on ollut myös tapana, että ystävänpalveluksena joku ystävä voi toimia välittäjänä & ' spermakuriirina' . Tällöin luovuttajan ja vastaanottajan henkilöllisyydet tuntee vain tämä yhteinen ystävä, he itse eivät tiedä toistensa nimiäkään (järjestely tehty juuri noiden isyyskanteiden estämiseksi). Olen kerran tavannut ulkomailla naisen, joka oli saanut lapsen tällä tavalla.
Suomessa en ole kuullut puhuttavankaan tällaisesta menettelytavasta. Sukupuolitautien yms. takia välittäjän olisi kyllä oltava todella järkevä ja luotettava ihminen, jolla on hyvä ihmistuntemus (hiv on teteissä näkymätön kolme ekaa kuukautta, joten luovuttajan olisi mielellään oltava turvaseksiä uskollisesti harjoittava)
Ana
Luuletteko, että löytyisi kivaa ja fiksua homomiestä joka olisi halukas luovuttamaan siittiöitä eikä olisi anonyymiyden kanssa kauhean tarkka? Tarkoitan, että voisiko mahd. lapsi halutessaan saada hänestä kaverin joskus, vaikka ei mistään hillittömästä isäilystä olisikaan kyse. Olen hetero-sinkkunainen ja en tiedä miten homoyhteisössä suhtaudutaan kaltaisiini naisiin.
Tarkoitatko siis tuttua luovuttajaa, jonka lapsi tuntee? Tuntemattomaksi jäävää luovuttajaa koti-inseminaation? Jotain muuta?