Lääkärin kirjaukset aiheeseen liittymättömistä asioista
Kävin taannoin gynekologisessa tutkimuksessa ja nyt tuli yhteenveto käynnistä kotiin. Muuten kirjaukset ok, mutta yhteen väliin oli kirjoitettu "potilaalla vanhoja arpia reisissä". Ei tietääkseni liity mitenkään gynekologiin juttuihin yläasteaikaiset viiltelytyhmyydet, joista on pian vuosikymmen aikaa. Kadun niitä kovasti, mutta en noita arpia koskaan tule saamaan pois.
Olen aikaisemminkin joutunut tentityksi noista arvista, lapsen saannin jälkeen kun noita tutkimuksia on saanut käydä enemmän läpi.
Kyllähän noista nyt näkee, että ne ovat ikivanhoja. Miksi ne pitää jatkuvasti tuoda esille, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Tuostakin kirjauksesta saa nyt sitten sen kuvan kuin viiltelisin edelleen.
Voiko tuosta tehdä jonkun valituksen ja pyytää poistamaan kirjauksen?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:30"]Kysymys on nyt siitä kuuluuko GYNEGOLOGIN mainita mistään muista havainnoista, kuin GYNEGOLOGISISTA. Olen huomannut että jotkut lääkärit mielellään leikkivät psykiatria. Minusta sellainen on.....noh noloa.
[/quote]
ÄLä jaksa.
Koita nyt vaan hyväksyä se että jaloissasi on ne arvet.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:30"]
Kysymys on nyt siitä kuuluuko GYNEGOLOGIN mainita mistään muista havainnoista, kuin GYNEGOLOGISISTA. Olen huomannut että jotkut lääkärit mielellään leikkivät psykiatria. Minusta sellainen on.....noh noloa.
[/quote]
No tottakai kuuluu. Voi haloo, eikö esim kardiologi saisi mainita jos rinnan alueella vaikkapa on ärhäkkä ihotulehdus tai ihottuma, koska eihän se ole sydän ja sydäntä pitäisi tutkia?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:25"]Voit pyytää poistamista.
Viiltelyä ei edes luokitella itsetuhoisena käyttäytymisenä. Viiltely on nuoruusiässä usein tunnesäätelyn keino, eikä liity mitenkään itsetuhoisuuteen. On aika yleistäkin nuorten keskuudessa, joten ei ole merkittävää tietoa potilaasta
[/quote]
En ymmärrä miksi tämä sai alapeukkuja monta. Tämä on totta. Ei ihmisten tietoja pidä kirjata asiakirjoihin, joihin ne eivät kuulu! Lisäksi nuoruusiän viiltely ei todellakaan kerro mitään aikuisiän psyykkisestä tilasta tai ennusta yhtään mitään. Eikä sitä luokitella itsetuhoiseksi käyttäytymiseksi. Harvempi viiltelijä haluaa kuolla. Nuori viiltelee, koska se helpottaa psyykkistä ahdistusta. Ja hänellä ei ehkä ole muita keinoja helpottaa tuota ahdistusta. Eli se on tunnesäätelyä.
Terveisin psykiatrisen alan ammattilainen
Muakin vähän harmitti, kun synnytyskertomuksessa oli parikin kertaa mainittu sana "obeesi". Ihan vain siksi, kun taas tajusin olevani se obeesi.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:05"]
No minä muistan entisen työkaverini, joka kirjoitteli naisten epikriiseihin aina vartalon muodon. '28-vuotias perusterve nainen, omenavartalo'. No asiaan, periaatteessa tuo ap:n lääkärin teksti kuuluu asiaan. Ymmärrän kyllä että harmittaa. [/quote]
Kalpea obesis on suosikkini.
Aloittajan kannattaa ehkä hankkia sisältöä elämäänsä, jos saa jostain arpien mainitsemisesta ongelman aikaiseksi. Mikä ihmisiä nykyään oikein vaivaa?
Minäkin kävin näyttämässä ihottumaa, ja lääkäri kirjasi että olen asiallinen ja yhteistyöhaluinen :-) Nuo ovat aivan normaaleja kirjaamiskäytäntöjä ja niiden tarkoituksena on antaa jonkinlaista kuvaa potilaasta. Ihan samalla tavalla tuo tieto arvistasi on hyvinkin relevantti tieto. Valitettavasti terveydenhuollon teksit eivät yleensäkään ole sitä puolta, mitä ihminen haluaisi itsestään antaa eli "kiillotettuja" vaan siellä on nolojakin asioita.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:57"]Ihan oma syy.
[/quote]
Mee Nicke pois
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:30"]Kysymys on nyt siitä kuuluuko GYNEGOLOGIN mainita mistään muista havainnoista, kuin GYNEGOLOGISISTA. Olen huomannut että jotkut lääkärit mielellään leikkivät psykiatria. Minusta sellainen on.....noh noloa.
[/quote]
ÄLä jaksa.
[/quote] Minulla ei ole jaloissani arpia, mutta oma gynegologini sanoi, ettei minun pitäisi tehdä enempää lapsia, koska minulla oli joskus hoitokontakti psykiatriseen. Tätä asiatontta kommenttiaan ei sentään kirjannut, mutta koska rupesin itkemään(hormoonit!!!) kirjasi minun olevan epävakainen ym. Seuraava lääkäri kirjasi täysin päinvastaista, aivan kuin kumotakseen asiattoman lääkärin " havainnot".
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:30"]Kysymys on nyt siitä kuuluuko GYNEGOLOGIN mainita mistään muista havainnoista, kuin GYNEGOLOGISISTA. Olen huomannut että jotkut lääkärit mielellään leikkivät psykiatria. Minusta sellainen on.....noh noloa.
[/quote]
ÄLä jaksa.
[/quote] Minulla ei ole jaloissani arpia, mutta oma gynegologini sanoi, ettei minun pitäisi tehdä enempää lapsia, koska minulla oli joskus hoitokontakti psykiatriseen. Tätä asiatontta kommenttiaan ei sentään kirjannut, mutta koska rupesin itkemään(hormoonit!!!) kirjasi minun olevan epävakainen ym. Seuraava lääkäri kirjasi täysin päinvastaista, aivan kuin kumotakseen asiattoman lääkärin " havainnot".
[/quote] Ja siis menin uudelleen lääkäriin n.viikon päästä, ja tunteet olivat pinnassa vielä edellisen lääkärikäynnin jäljiltä, niin tuokin lääkäri olisi helposti voinut kirjata "potilas on itkuinen, epävakainen ym.." mutta ymmärsi vissiin raskaushormonien vaikutuksen, sekä edellisen lääkärin asiattomuuden.
Muutamia otteita Potilaan haastattelu -kirjasta:
"Status praesens (nykytila) on lääkärin havaintoihin perustuva kuvaus potilaan tilasta tutkimuksen ajankohtana. Potilaan kliinisen tutkimuksen tavoitteena on todeta ja kuvata mahdolliset normaalista poikkeavat löydökset, jotka saattavat olla osoitus sairaudesta. [...] Myös täysin normaalin löydöksen toteaminen tutkimushetkellä ja sen kirjaaminen potilasasiakirjoihin on tärkeää. Potilasta myöhemmin tutkittaessa tällainen merkintä voi olla hyvinkin tärkeä tieto."
"Yleistutkimus; Iho, karvoitus kynnet:
-Ihon väri, pigmentaatiot
-Ihon muutokset, arvet
-Karvoitus (jakautuminen, poikkeavuudet)
-Kynnet"
"Potilaan nykytilasta tehdyt havinnot tulee kirjata potilaskertomukseen siten, että myös potilasta myöhemmin tutkiville lääkäreille muodostuu selkeä käsitys siitä, mitä on tutkittu ja mitä poikkeavuuksia on havaitttu."
Kirjan sisällön perusteella kirjaus vaikuttaisi ihan asialliselta. Yleensäkin tietoihin pyritään kirjaamaan pieniltäkin näyttävät yksityiskohdat, koska niillä voi olla jatkossa merkitystä. Voit pyytää tietojen poistoa, ja kuormittaa näin terveydenhuoltojärjestelmää pyynnölläsi; todennäköisesti seuraava lääkäri tekee saman havainnon myöhemmin ja kirjaa sen tietoihisi uudestaan.
Toisinaan tutkimukseen liittyvät yksityiskohdat voivat vaikuttaa kummallisilta, esimerkiksi täällä palstalla joku ihmetteli miksi lääkäri oli tiedustellut häneltä oliko hän ajanut alapääkarvansa. Joissakin sairauksissa kun karvojen kasvaminen voi olla puutteellista tai alueellisesti/puolittain häiriintynyttä, ja tiedon kirjaaminen voi olla tärkeää jatkon kannalta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:30"]Kysymys on nyt siitä kuuluuko GYNEGOLOGIN mainita mistään muista havainnoista, kuin GYNEGOLOGISISTA. Olen huomannut että jotkut lääkärit mielellään leikkivät psykiatria. Minusta sellainen on.....noh noloa. [/quote] ÄLä jaksa. Koita nyt vaan hyväksyä se että jaloissasi on ne arvet. [/quote] Minulla ei ole jaloissani arpia, mutta oma gynegologini sanoi, ettei minun pitäisi tehdä enempää lapsia, koska minulla oli joskus hoitokontakti psykiatriseen. Tätä asiatontta kommenttiaan ei sentään kirjannut, mutta koska rupesin itkemään(hormoonit!!!) kirjasi minun olevan epävakainen ym. Seuraava lääkäri kirjasi täysin päinvastaista, aivan kuin kumotakseen asiattoman lääkärin " havainnot". [/quote] Ja siis menin uudelleen lääkäriin n.viikon päästä, ja tunteet olivat pinnassa vielä edellisen lääkärikäynnin jäljiltä, niin tuokin lääkäri olisi helposti voinut kirjata "potilas on itkuinen, epävakainen ym.." mutta ymmärsi vissiin raskaushormonien vaikutuksen, sekä edellisen lääkärin asiattomuuden.
[/quote]
Tuskin siinä mistään tuollaisesta oli kysymys. Tuo on vain sinun tulkintasi asiasta. Aika harva myöntää itse olevansa epävakaa. Itkit viikon päästä vielä lääkärin jotain kommenttia, joka tuskin oli edes kuvatunlainen? On eri asia sanoa: "Ei kannata hankkia lapsia psyyketaustasi vuoksi" tai "Tällaisella psyyketaustalla harkitsisin lastentekoa", jne.
Se on gynekologi. Ei gynegologi.
Itse asiasta: noista lääkärien saneluitten aivopieruista on tehty kolme kirjaakin. Älä ota ittees. Ne arvet on osa elämää ja näyttää että olet SELVIYTYJÄ.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:30"]Kysymys on nyt siitä kuuluuko GYNEGOLOGIN mainita mistään muista havainnoista, kuin GYNEGOLOGISISTA. Olen huomannut että jotkut lääkärit mielellään leikkivät psykiatria. Minusta sellainen on.....noh noloa. [/quote] ÄLä jaksa. Koita nyt vaan hyväksyä se että jaloissasi on ne arvet. [/quote] Minulla ei ole jaloissani arpia, mutta oma gynegologini sanoi, ettei minun pitäisi tehdä enempää lapsia, koska minulla oli joskus hoitokontakti psykiatriseen. Tätä asiatontta kommenttiaan ei sentään kirjannut, mutta koska rupesin itkemään(hormoonit!!!) kirjasi minun olevan epävakainen ym. Seuraava lääkäri kirjasi täysin päinvastaista, aivan kuin kumotakseen asiattoman lääkärin " havainnot". [/quote] Ja siis menin uudelleen lääkäriin n.viikon päästä, ja tunteet olivat pinnassa vielä edellisen lääkärikäynnin jäljiltä, niin tuokin lääkäri olisi helposti voinut kirjata "potilas on itkuinen, epävakainen ym.." mutta ymmärsi vissiin raskaushormonien vaikutuksen, sekä edellisen lääkärin asiattomuuden.
[/quote]
Tuskin siinä mistään tuollaisesta oli kysymys. Tuo on vain sinun tulkintasi asiasta. Aika harva myöntää itse olevansa epävakaa. Itkit viikon päästä vielä lääkärin jotain kommenttia, joka tuskin oli edes kuvatunlainen? On eri asia sanoa: "Ei kannata hankkia lapsia psyyketaustasi vuoksi" tai "Tällaisella psyyketaustalla harkitsisin lastentekoa", jne.
[/quote] Olin siis raskaana ja sanasta sanaan lääkäri sanoi "sinun ei tulisi enää hankkia lapsia." Muistan sen tilanteen kuin eilisen päivän. Miten itse tulkitsisit kommentin? Minä mietin ettei tämäkään lapsi olisi toivottu., että "onpa nyt harmillista kun olet raskaana..."
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:48"]
[/quote]
[/quote]. Ja totta kai olin epävakainen! Kuka raskaana oleva ei olisi?! Lääkärinkirjauksesta sai kuvan, että olisin mielisairas ja loppuun kirjasi vielä "tahdosta riippumattoman hoidon kriteerit eivät täyty" Eli lääkäri mukamas tosissaan arvio, olenko mielisairas koska purskahdin itkuun.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:25"]Voit pyytää poistamista. Viiltelyä ei edes luokitella itsetuhoisena käyttäytymisenä. Viiltely on nuoruusiässä usein tunnesäätelyn keino, eikä liity mitenkään itsetuhoisuuteen. On aika yleistäkin nuorten keskuudessa, joten ei ole merkittävää tietoa potilaasta [/quote] En ymmärrä miksi tämä sai alapeukkuja monta. Tämä on totta. Ei ihmisten tietoja pidä kirjata asiakirjoihin, joihin ne eivät kuulu! Lisäksi nuoruusiän viiltely ei todellakaan kerro mitään aikuisiän psyykkisestä tilasta tai ennusta yhtään mitään. Eikä sitä luokitella itsetuhoiseksi käyttäytymiseksi. Harvempi viiltelijä haluaa kuolla. Nuori viiltelee, koska se helpottaa psyykkistä ahdistusta. Ja hänellä ei ehkä ole muita keinoja helpottaa tuota ahdistusta. Eli se on tunnesäätelyä. Terveisin psykiatrisen alan ammattilainen
[/quote]
Lääkäri ei ollut maininnut mitään viilelystä, vaan kirjoittanut havaintonsa "vanhoja arpia reisissä" täysin objektiivisesti, niin kuin kuuluukin. Lääkärin työhön kuuluu tehdä havaintoja ja mainita poikkeavista asioista. Arvet ovat reisissä ja sillä siisti. Tekstissä ei ole minkäänlaista vihjailua niiden alkuperästä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:48"] [quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:30"]Kysymys on nyt siitä kuuluuko GYNEGOLOGIN mainita mistään muista havainnoista, kuin GYNEGOLOGISISTA. Olen huomannut että jotkut lääkärit mielellään leikkivät psykiatria. Minusta sellainen on.....noh noloa. [/quote] ÄLä jaksa. Koita nyt vaan hyväksyä se että jaloissasi on ne arvet. [/quote] Minulla ei ole jaloissani arpia, mutta oma gynegologini sanoi, ettei minun pitäisi tehdä enempää lapsia, koska minulla oli joskus hoitokontakti psykiatriseen. Tätä asiatontta kommenttiaan ei sentään kirjannut, mutta koska rupesin itkemään(hormoonit!!!) kirjasi minun olevan epävakainen ym. Seuraava lääkäri kirjasi täysin päinvastaista, aivan kuin kumotakseen asiattoman lääkärin " havainnot". [/quote] Ja siis menin uudelleen lääkäriin n.viikon päästä, ja tunteet olivat pinnassa vielä edellisen lääkärikäynnin jäljiltä, niin tuokin lääkäri olisi helposti voinut kirjata "potilas on itkuinen, epävakainen ym.." mutta ymmärsi vissiin raskaushormonien vaikutuksen, sekä edellisen lääkärin asiattomuuden. [/quote] Tuskin siinä mistään tuollaisesta oli kysymys. Tuo on vain sinun tulkintasi asiasta. Aika harva myöntää itse olevansa epävakaa. Itkit viikon päästä vielä lääkärin jotain kommenttia, joka tuskin oli edes kuvatunlainen? On eri asia sanoa: "Ei kannata hankkia lapsia psyyketaustasi vuoksi" tai "Tällaisella psyyketaustalla harkitsisin lastentekoa", jne. [/quote]. Ja totta kai olin epävakainen! Kuka raskaana oleva ei olisi?! Lääkärinkirjauksesta sai kuvan, että olisin mielisairas ja loppuun kirjasi vielä "tahdosta riippumattoman hoidon kriteerit eivät täyty" Eli lääkäri mukamas tosissaan arvio, olenko mielisairas koska purskahdin itkuun.
[/quote]
Valitusta perään, loppuu tommosen gynen hommat kerrasta. Minä olisin jo sinuna laittanu vähän noottia.
Rakas ap, kirjoituksia voi pyytää poistamaan mutta arvet ovat siellä oli niistä kirjoituksia tai ei.
Sinä olet ihana ihminen, oli sinulla ne arvet tai ei. Onko mahdollista että yrittäisit muuttaa tuntemuksiasi siihen suuntaan että sinun käsityksesi sinusta itsestäsi ei muutu riippuen siitä onko joku kirjoittanut tai muuten huomautellut niistä arvista tai ei.
Tämä ei ehkä pahemmin auta, mutta joissain kulttuureissa sekä naiset että miehet arpeuttavat omaa ihoaan ja tätä pidetään koristeluna. Mies ei esimerkiksi naisi naista jolla ei olisi näitä 'normiarpia' eli suhteellista kaikki.
Näistä lääkäreistä vielä jotka sinua tutkivat; lääkärikin vain ihminen, valitettavasti ja kun näkee sinulla ne arvet niin saattaa tuntea uteliaisuutta tai tarvetta käsitellä tätä asiaa, se lääkärinrenttu itse ja siksi kirjaa niitä mietteitään sinne papereihin.
Eli hän pyrkii ikään kuin purkamaan omia pohdintojaan mikä tietysti sinusta tuntuu typerältä koska eihän sitä sinulle tarvitsisi tiedoksi tuoda että sinulla niitä arpia on.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:39"]Muakin vähän harmitti, kun synnytyskertomuksessa oli parikin kertaa mainittu sana "obeesi". Ihan vain siksi, kun taas tajusin olevani se obeesi.
[/quote]
Mullakin lukee aina potilaskertomuksissa että obeesi, ihan sama mikä käynti kyseessä. Ymmärrän kyllä että se voi liittyä moneen asiaan, mutta.
sosiaalityöntekijä muuten saa lukea jokaisen suomalaisen asiakkaan potilastiedot! joo ja tämähän muuten on totta! En meinannut itsekkään uskoa, joten tarkistin asian, ja vastaus on kyllä! Vaikka hakisit toimeentulotukea. ne saa lukea kaikki sinun salaisetkin potilasasiakirjat! joten ole erittäin tarkkana mitä sinusta on kirjoitettu mihinkään!Juuri nuo asiattomuudet, tai hullun leiman lyömisen yrittämiset, jos joku tekee vaikka vitsinä susta ls-ilmotuksen , kaikki käydään läpi ja ne vaikuttaa huoltajuuteesi!
mun lääkäit myös kirjoittaa kaikke paskaa musta,mm: potilas uskoo itsepintaisesti etä hänellä on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja se ei pidä ollenkaan paikkaans, päin vastoin, en ole ikinä sanonut mitään tollaista.jne.