Lapsi jäi kiinni näpistyksestä..
Tavallinen perhe olemme eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia lasten kanssa. Nyt 6-luokkalainen lapsemme jäi kiinni näpistyksestä. Pari karkkirasiaa oli laittanut laukkuunsa. Hyvä kun jäi kiinni. Mutta seuraamukset ovat yllättävät. Vartija, poliisit paikalle, lastensuojeluilmoitus. Olen ihan kauhuissani.. Pelottaa kaikki ihmisten jakamat huonot kokemukset lastensuojelusta ja nyt vain mietin, että voiko pelkkä näpistys olla sellainen, että meidän perhettä aletaan seuraamaan suhteettomissa mittakaavoissa lastensuojelun osalta.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:26"]Hyvin olet kasvatustyössäsi onnistunut, onneksi olkoon!
[/quote]
Idioottimainen kommentti. Mun veli varasti pienenä about 5v ja tasapainoiseksi nuoreksi kasvoi. Opiskelee turvallisuusalalla ja haaveilee poliisin ammatista.
Meidän kakkosluokkalainen teki saman pari vuotta sitten. Ei siitä lastensuojeluilmoituksesta seurannut kuin se että käytiin yhdessä pojan kanssa juttelemassa nuorisotyöntekijän kanssa tapahtuneesta. Itsekin panikoin asian kanssa, mutta lopulta ei siitä mitään pahaa seurannut. Toki pojan kanssa juteltiiin paljon ja sen jälkeen ei (ainakaan toistaiseksi) ole mitään tyhmää enää tehnyt. Toivon todella, että opetus meni perille.
Tällä palstalla näpistely on normaalia ja kuuluu lapsen kehitykseen.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:29"]
Meidän kakkosluokkalainen teki saman pari vuotta sitten. Ei siitä lastensuojeluilmoituksesta seurannut kuin se että käytiin yhdessä pojan kanssa juttelemassa nuorisotyöntekijän kanssa tapahtuneesta. Itsekin panikoin asian kanssa, mutta lopulta ei siitä mitään pahaa seurannut. Toki pojan kanssa juteltiiin paljon ja sen jälkeen ei (ainakaan toistaiseksi) ole mitään tyhmää enää tehnyt. Toivon todella, että opetus meni perille.
[/quote]
Poika oli siis silloin kakkosella, nykyään nelosella. Ei sentään näpistänyt jo alle kouluikäisenä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:29"]Tällä palstalla näpistely on normaalia ja kuuluu lapsen kehitykseen.
[/quote]Jep ja lastensuojelu ahdistelee syyttä viattomia.
*huoh* ei seuraa asiasta maailmanloppua. Rauhoitu.
Meillä kävi sama juttu. Ja sille joka nälvit kasvatustyöstä niin suurin osa on jossain vaiheessa elämäänsä näpistänyt jotain, tosi yleistä jossain vaiheessa lapsilla etenkin. Eipä siinä mitään kun käytiin sossussa kerran juttelemassa, asiakkuuteen ei ollut aihetta. Selvittävät vaan onko kaikki kunnossa kotona, ei siinä normaalille perheelle mitään seuraa.
Kurja juttu :( Todella outoa, että tuollaisesta tehdään lastensuojeluilmoitus. Ihan resurssien tuhlaamista.
Itse varastin ala-asteella kaupasta meikkejä ja jäin kiinni. Vartija haki koppiinsa ja kutsui poliisit, sain nuhteet ja pääsin kotiin. Herran jestas että hävetti!! Tuon jälkeen en ole ikinä mitään varastanut.
Minusta ei tehty lastensuojeluilmoitusta, enkä kyllä kokenut tarpeelliseksikaan.
Tähän voisi ottaa käytännön, että jos kaksi kertaa jää tuollaisesta kiinni, niin sitten lasuilmoitus.
Tuollainen saattoi olla vain kertakokeilu.
Älä ainakaan itseäsi syytä! Itse olin ihan normaalista perheestä, äiti ja isä ovat todella, todella rehellisiä ihmisiä ja mielestäni kasvattaneet minut hyvin, tuo vain oli sellainen mitä halusi jännityksen huumassa kokeilla.
Uskon, että jos teillä on muuten kaikki hyvin, niin sossut käyvät vain kerran teillä juttelemassa/te käytte siellä, ja siinä se. Tsemppiä!
No sehän se. Olen kuvitellut, että meillä on kaikki kunnossa. Ja olen kuvitellut osaavani kasvattaa lapset ymmärtämään oikean ja väärän. Hyväkäytöksisiä ovat aina olleet. Koulu sujuu hyvin. On harrastuksia, ystäviä. En polta, en juo. Mikä on mennyt vikaan? ap
Ja ei ole ap:n mielestä näpistely normaalia ja sanoinkin, että hyvä kun jäi kiinni. Nyt kuitenkin epäilys kalvaa, onko tehnyt aikaisemminkin, miksi teki niin. Ja kyllä koen, että olen "viaton" asiaan..
Jos asia on jo poliisien kanssa käsitelty, niin vähän jäi ihmetyttämään, että ilmoitus tehdään lastensuojeluun. Julkisuuden tietojen perusteella ihmiset voivat häärätä lastensa kanssa melkoisia asioita, ilman että kukaan puuttuu ja tekee mitään. Ja sitten kun laitat karkkirasian laukkuun, seuraukset ovat tavallaan pahemmat. Eli käytännössä se, että lapsi näpistää jotain, on isompi asia, kuin vaikka vanhempi, joka pahoinpitelee ja piinaa lastaan.
Lasu-ilmoitus tehdään nykyään aina rutiinisti, jos lapsi jää näpistyksestä kiinni. Monesti toi tarkoittaa käytännössä vain sitä, että lastensuojelusta soitetaan lapsen huoltajalle tai vaihtoehtoisesti kutsutaan käymään lastensuojelussa paikanpäälle. Harvoin johtaa tuon lasun ensikontaktin jälkeen jatkotoimiin. Oma lapseni kiristetiin 2. luokalla varastamaan karkkia lähikaupasta ja lasu-ilmo tuostakin seurasi. Olivat nämä muut lapset poliisille myöntäneet pakottaneensa lapseni varastamaan heille karkkia. Siltikin poliisit tekivät lasu-ilmoituksen. Lastensuojelusta soitettiin viikon sisällä eikä tarvinnut käydä edes siellä paikan päällä. Asian katsottiin olevan sillä puhelinsoitolla selvä ja loppuunkäsitelty.
Minäkin jäin kiinni lapsena näpistyksestä, ei tullut nuorisokriminaalia tai narkkaria vaan ihan täysjärkinen aikuinen. Tyhmä päähänpisto josta otin opiksi, ei sitä kaikki pysty elämään elämää tekemättä sen elon aikana yhtään virhettä tai tyhmyyksiä, ehkä jotkut siihen pystyvät, minä en ollut sellainen ihminen.
Se mitä olen omien lasteni kautta huomannut, niin näpistely On tosi tavallista, valitettavasti. Molemmat ovat ala-asteella ja kumpikin tietää omalta luokaltaan ainakin 4 lasta jotka näpistelee. Tunnen itsekin näitä lapsia ja ihan normaaleja, harrastuksissa käyviä lapsia ovat. Tunnen myös heidän vanhempiaan ja ihan tasa-painoisilta vaikuttavat.
Ona lapseni jäi myös kiinni. Kauppias soitti minulle ja selvitimme asian ilman viranomaisia. Kauppias kertoi että ottavat yhteyttä poliisiin, jos eivät saa vanhempaa kiinni tai jos vanhempi ei halua selvittää asiaa.
Lasu tehdään poliisin toimesta aina, automaattisesti, jos näpistys viedään poliisille asti. Näin kävi ystäväni lapselle, koska kauppias ei ollut saanut ystävääni kiinni näpistystilanteen yhteydessä.
Me näpistimme ala-asteikäisinä siskoni ja kaverimme kanssa joskus reilu 15v sitten, vartijankopista poliisiautolla kotiin mutta ei tehty mitään lasuja. Ainakin minä ja siskoni oltiin kilttejä lapsia, kaikki kolme nykyään normaaleja, työssäkäyviä aikuisia.
Rankaise lastasi kunnolla että oppii. Mä antaisin kotiarestia loppuvuoden ja kännykkä+netti pois.
Tyttäreni tuli kotiin yksi päivä ja huomasin että hän oli ottanut koululta mukaan muutaman käytetyn cd-levyn. Voiko tästä seurata myöhemmin jotain vaikeuksia?
Voit olla varma ettei ollut ensimmäinen kerta kun varasti.
Rajojaan täytyy kokeilla, suurin osa ei jää koskaan kiinni. Likimain kiinni riitti siihen jotten tehnyt sitä pidempään. Karkkeja vain mutta opin läksyni. Ihan normaalia.
Hyvin olet kasvatustyössäsi onnistunut, onneksi olkoon!