Voiko 12 vuotiaan jättää yksin yöksi kotiin?
Lähiaikoina ollaan lähdössä tallinnaan yöksi ja 12 vuotiaalle pojalle ei ole löytynyt ketään hoitajaa siksi aikaa. Kai 12 vuotias yhden yön yksinkin selviää?
Kommentit (48)
Ehkä riippuu lapsesta kuitenkin? Oma 12-vuotias on niin arka ja pelokas etten voisi kuvitellakaan jättäväni. Itse saman ikäisenä hoitanut yön ylitse vauvaikäisiä mutta oma tyttäreni ei kykenisi millään tuohon. On aivan erilainen kuin itse olin tuonikäisenä.
Itse jouduin lopettamaan vuorotyön lapsen mentyä kouluun, kun ei enää saanut vuorohoitoa eikä mitään tukiverkkoa joka olisi yövuoroissa hoitanut, ole. Nyt olen ollut työttömänä kohta 8 vuotta. Töihin olen ajatellut palata kun lapsi lähtee opiskelemaan, silloin voin mielestäni jättää lapsen jo yöksi kotiin. Mielestäni 12-13 vuotias on vielä aika pieni. Lasten kanssa joutuu tinkimään niistä omista mielihaluistaan joskus, se on elämää se.
T:yh
Mä olin 12-vuotiaana useinkin yksin yön kotona, koska äiti teki vuorotyötä ja isä on kuollut. Mutta äiti oli tosiaankin pois vain yön: lähti kympin aikaan illalla, tuli takaisin jo ennen kun lähdin kouluun aamulla.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:11"]No voi. Meidän tyttö oli 13 -vuotiaana kaksi viikkoa itekseen kotona. Toki minun äitini oli taustatukena kun asuu samalla paikkakunnalla ja olisi ollut yötäkin vaikka kuinka paljon, mutta tyttö ei halunnut. Ja oli koira turvanaan jne. Ja ei, ei pitänyt bileitä. [/quote] Lastensuojelun asia. Heitteillejättö En jättäisi 13 v edes yhdeksi yöksi
[/quote]
Minkä ikäisen jättäisit kotiin yöksi?
Aikoinaan kaverini oli ekaa kertaa yksin yötä kotona 19 vuotiaana ja pelkäsi aivan tolkuttomasti jo pimeän tultua. Ja muutaman kuukauden kuluttua oli jo muutto omaan kotiin. Oliskohan kannattanut harjoitella aikaisemmin?
Oli rankka päivä jokin aikaa sitten koska kun vein toisen lapsista mummolaan 300 km päähän, jouduin palata samana päivänä takaisin kun 12 v jäi kotiin. Sanoi kyllä että olisi pärjännyt vaikka olisin tullut seuraava päivänä
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:57"]Oli rankka päivä jokin aikaa sitten koska kun vein toisen lapsista mummolaan 300 km päähän, jouduin palata samana päivänä takaisin kun 12 v jäi kotiin. Sanoi kyllä että olisi pärjännyt vaikka olisin tullut seuraava päivänä
[/quote]Olen siis lähihuoltaja
No varmaan osa 12-vuotiaista pärjää ja ehkä haluaakin olla yksin yötä kotona. Itsekin tunnen erään äidin joka teki näin ja tyttö oli ok asian kanssa.
Se mikä mulla särähtää korvaan on se, että lähtisitte Tallinnaan, toiseen maahan, josta ette niin vaan pääsekään ajelemaan takaisin kotiin, jos jotain sattuu tai lapsi alkaakin pelkäämään.
Tulee myös mieleen, että miksi sinne Tallinnaan on pakko päästä? Ja vielä niin että molemmat vanhemmat lähtevät. Ei kuulosta siltä, että reissu olisi pakollinen.
Ilmeisesti vanhemmat lähtisivät lomareissulle kahdenkeskistä aikaa viettämään. Mielestäni ainoa oikea ratkaisu tässä tilanteessa on, että lapsi kaverille yöksi. Kai voit ap sopia tästä lapsen jonkun kaverin vanhempien kanssa? Luulisi että itsestään pärjäävällä lapsella olisi myös kavereita?
Virallinen suositus on kyllä muuta, mutta mä vietin kotona öitä ilman äitiä jostain 11v lähtien kun äiti alko punkkaan miesystävällään. Jatku ja yöt ilman äitiä lisäänty iän myötä ja ihan terve normaali aikuinen musta tuli! Joskus tietty vähä hölmöiltiin, mutta ei mitään katastrofaalista. Mulla tosin on kaksosveli joten ihan yksin en ollut!
Mitä mieltä lapsi on? Meillä 12 v. oli omasta tahdostaan yksin yön. Kokeilimme niin, että olimme muutaman kilsan päässä hotellissa. Nyt haluaisi kovasti saman uudestaan. Kavereita ei halua, vaan olla itsekseen rauhassa ja nauttia. Itsestäni tuntuu hurjalta, mutta tyttö on tosi vastuullinen ja harkitseva. Lisäksi läheinen ihminen asuu muutaman sadan metrin päässä, jos hätä sattuisi tulemaan.
Meidän talvella 15 vuotta täyttävä tyttö oli juuri 2 yötä ilman vanhempia kotona.Toisen yön yksin ja toisen kaverin kanssa.Hyvin meni ja vähän oli kuulemma vaan ollut ikävä.Tomera ja itsenäinen tyttö ollut jo pienestä saakka, joten ei huolettanut häntä jättää kotiin.Mutta vastaus kysymykseen.. En jättäisi 12 vuotiasta yksin kotiin.
12v pärjää oikein hyvin ellei ole vammainen tms. Ihme helikopterivanhempia hyysäämässä. Ei ihme että lapset kasvavat kieroon nykyään ja sitten roikutaan huumeissa tai mennään leikkelemään alapää.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:09"]No ei todellakaan voi jättää vaikka siitä selviäisikin! En itse jättäisi 15v lastani yksin yöksi vaikka todellakin selviäisi. Ei voi olla noin itsekäs lasta kohtaan.
Miksi tämä saa alapeukkuja? Samaa mieltä 4 kanssa.
Mun mielestä 14-15 v on hyvä ikä aloittaa yksinolo satunnaisesti, mikäli se on lapsesta ok ja lapsi on pärjäävä. Monihan joutuu asumaan itsenäisesti koulun vuoksi heti peruskoulun jälkeen. Olisi hyvä, että olisi jo siihen mennessä hiukan kokemusta vastuun ottamisesta. Pehmeämpi lasku muutokseen.
En jättäisi vaikka pärjäiskin yksin. Mikä on niin pakottava syy lähteä Tallinnaan juuri nyt, että täytyy jättää lapsi yksin kotiin? Onko nuuska loppu?
Minut on jo jätetty 10-vuotiaasta asti yksin huolehtimaan pikkuveljestä, tosin en tiedä, kuinka normaaleja vanhempani ovat.
Riippuu valtavasti lapsesta. - ja hieman myös siiä, että vaikka ei voisi nmenomaista hoiajaa järjestää, niin löytyykö lapen läheltä kuitenkin joku "luottoaikuinen" joka voi "vähän katsoa perään" Tai johon lapsi voi olla yhteydessä, jos jotain odottamatonta sattuu, mutta ei ehkä vielä sellaista, johon haluaisi soittaa virkavallan paikalle. Mutta, mutta sanoisin ennen isompia viisasteluja, että hatunnostoni monelle yksinhuoltajalle ja vuorotöitätekevälle, siitä miten he onnistuvat ai ova onnistuneet pitämään "pakan koossa"
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 12-vuotiaana useinkin yksin yön kotona, koska äiti teki vuorotyötä ja isä on kuollut. Mutta äiti oli tosiaankin pois vain yön: lähti kympin aikaan illalla, tuli takaisin jo ennen kun lähdin kouluun aamulla.
Minäkin olen ollut usein yksin tämänikäisenä kotona juurikin vanhempien vuorotöiden vuoksi. Ei ollut realistista hankkia lastenhoitajaa aikavälille 22:00 - 06:00. Tosin äitini työpaikka oli kymmenen kilometrin säteellä, joten jos jotakin olisi sattunut, olisin voinut hänelle soittaa.
Oi aikoja, oi tapoja. Nykyisessä ylisuojelevassa maailmassa ei 12-vuotiasta tai välttämättä vähän vanhempaakaan voi jättää yksin. Kaverini miespuolinen, vietti ala-asteella viikonloppuja yksinään kotona, kun vanhemmat olivat himopurjehtijoita. Nykyisin tuo olisi varmaan lastensuojelun paikka, jos joku saisi tietää.
Tyttäreni poika joskus illan yksin kotona kun äiti myöhään töissä. Haluaa olla. Itse asun naapurissa niin voi tulla tänne jos on hätä
Lapsikohtaista. Alle yläasteikäistä en jättäisi, ja silloinkin vain jos apua on välittömästi saatavilla/pääsen itse nopeasti paikalle, ja vielä jos tuleekin yöllä hätä, on joku turvallinen paikka jonne lapsi voi mennä. Toki lapsen pitää myös itse haluta jäädä yksin kotiin.