Supistuskysymys
Montako päivää voi tulla kivuliaita epässäännölisiä supistuksia ennen kuin synnytys oikeasti alkaa? Itselläni on nyt kaksi vuorokautta käynyt kipeää, mutta ei jatkuvasti. Viime yönä en saanut enää nukuttua kunnolla. Voiko asialle tehdä jotain vai pitääkö vaan kärsiä?
Mietin tässä vaan, että miten sitä jaksaa enää synnyttää, jos tässä monta yötä ja päivää pitää vielä odottaa.
Kommentit (5)
Heräsin kipeisiin supistuksiin yöllä ja ne tulivat tasaisesti, mentiin synnärille vähän oli auki, mutta passittivat takaisin (toki oisin voinut jäädä, mut ajattelin että kotona mukavampi ja edullisempi) sit kuitenkin kun menin päikkäteille heräsin siihen että vähän lapsivettä tuli ja sit mentiin takaisin. 4h myöhemmin alkoivat ne oikeat supistukset ja jo toisesta meni kunnolla lapsivedet.
Voin sanoa että sitten ne supistukset ova tehokkaita kun et pysty seisomaan ja sattuu. Sinä varmasti tiedät että se on silloin menoa! On tietenkin tapauksia joilla ei supistukset nyt niin pahoja ollut, mutta minun kohdallani ne kyllä oikeaksi oikeat tunnisti. Toisaalta sairaalaan kannattaa mennä tarkistuttamaan jos epäilyttää aina sieltä kotiin pois pääsee ja toisaalta on kaikki paperit valmiina siellä, kun toisen kerran menet.
Ei muuta kuin onnea matkaan ja kyllä kaikki hyvin menee :o) Saat sieltä maailman parhaimman palkinnon! Voih, taas vauva kuumetta pukkaa kun ajattelee viime syksyä.
Mulla alkoi synnytys näin:
torstaipäivänä alkoi supistelemaan, välillä 15min väliä, välillä 40min väliä.. aina kun alkoi tihenemään, menin kuumaan suihkuun jossa ne laantuivat. Illan ja yön aikana kävin muistaakseni 3 kertaa suihkussa jossa supparit aina hävisivät ja sain loppuyön hyvin nukuttua. heräilin kyllä kun supisti noin 40min välein.
Perjantai aamuna ajattelin että eiköhän ne pian kovene kun nousen ylös mutta mitä vielä, hävisivät muutamaksi tunniksi, ja taas alkoivat puolen päivän aikaan. Kipu ei ollut mitenkään kova, siis ei kipua, kunhan tunsin supparit hyvin.
Iltapäivällä tilanne oli että tosi epäsäännöllisesti supisti, välillä 10 min väliä ja välillä 30 min.
kolmen jälkeen alkoi kipu jo hieman tuntua, mutta ei kovin.
Ajattelin että pitäisikö käydä synnärillä näytillä.
Vetkutin lähtöä ja vielä autoon mennessä sanoin miehelle että näinköhän joudutaan vielä kotiin takaisin, kun ei ollut mitenkään säännöllisiä mun supistukset.
sairaalassa oltiin 16.30 maissa ja ajomatkalla (30min) olikin alkanut tulla suppareita 5min välein.
Autosta noustessa 3min välein. Ja alkoi jo kipu enemmän tuntua!
Kun sisään päästiin, tutkiessa olin jo 6-7cm auki!!!!
Ja tyttö syntyi tästä vajaa 3 tunnin päästä jo!
Että hyvinkin pienillä kivuilla ja epämääräsillä supistuksilla saattaa hyvinkin olla jo tosi kyseessä!! Kuuntele kehoasi ja parempi käydä näytillä ajoissa kuin synnyttää vauva autossa!
caron ja tyttö 1kk
Nelli-80:
Voin sanoa että sitten ne supistukset ova tehokkaita kun et pysty seisomaan ja sattuu.
Minä tunnistin synnytyssupistukset siitä, että oli pakko olla seisaallaan! En yksinkertaisesti pystynyt istumaan, enkä makaamaan, vaan pystyyn oli päästävä. Nojailin seiniin ja pöydänkulmiin tai olin polvillani. Noita supistuksia tulikin aika säännöllisesti tasan seitsemän minuutin välein yli 2 vuorokautta, tosin yksi parin tunnin tauko oli välissä. Kahteen yöhön en nukkunut.
Mutta siis joo, synnytyssupistuksia voi ikävä kyllä tulla pitkäänkin ja onhan se rankkaa, jos joutuu vaikka kauan valvomaan niiden takia. Mutta yllättävän hyvin sitä jaksaa, luonto on ilmeisesti varustanut synnyttäjän sellaisilla endorfinihöyryillä ;) .
joo, kyllä sen sitten tiesi=)
nimim. poika, 3 päivää
Itse makasin viikon oysissa suoistusten takia, enneku synnytys (lopulta) käynnistettiin. Joka yö antovat petidiinipiikin pakaraan että sai nukutuksi. Yks lääkäri oli kesken vkon (olin su-su) patistamassa kotia, ja väitti et kivun kans pärjää kotona, mut onneks proffa päättiki sit seuraavana aamuna käynnistää...
Olipas tarina, mutta siis kipeitä supistuksia voi olla pitkään (ainakin mun tapauksessa) vaikka kohdunsuulla ei mitään tapahdukkaan.
Toivottavati selvensi =) Ja onnea odotukseen