Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

paljonko teille tullut painoa lisää?

03.02.2006 |

Hei!

mulla ei oo tullu tän raskauden aikana kun joku 5 kg ja nyt jouduin sokerien takia välttämään rasvaa ja sokeria ja paino on taas laskenut kevyemmän ruokavalion myötä:( huoli painaa. onko muita joilla ei painoa erityisemmin tullut lisää raskauden aikana? huoli vauvasta on kuitenkin mielessä:(

rv 30+ ja aina ollut hoikka, jokseenkin alipainoinen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan kun mulle on tullut noin 8 kg ja terkkari jo juputti, että kovasti nousee paino...

31+1

Vierailija
2/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hirveästi vertailla ja stressata paljonko paino on kenelläkin noussut. Painon nousu on niin yksilöllistä ja riippuu pituudesta, turvotuksista, lähtöpainosta ym. Luulen, että painon nousun suhteen ei kannata olla ylivarovainen, jos ei ole mitään ongelmia, kuten raskausajan diabetesta.

Oheinen artikkeli löytyy MTV3:n Internet-sivuilta:

Raskauden aikainen painon nousu on monen naisen harmina. Nykyaikainen kauneusihanne ja luurankomaiset julkkisäidit luovat mielikuvaa siitä, että terveelliseen raskauteen ei kuulu runsas painon nousu. Onneksi tutkijat ovat osoittaneet, että lisäpaino raskauden aikana on suositeltavaa ja turvaa terveellisemmän lapsen syntymän.

Tutkimus ei valitettavasti vielä antanut suosituksia painon nousun määrästä. Täytyy muistaa, että liiallinen lihavuus on myös vaarallista. Liian vähäinen painon nousu näkyy lähinnä pienenä syntyvänä lapsena, jolla on suurempi riski kuolla tai myöhäisempiä ongelmia kasvun ja koulunkäynnin kanssa. Nähtäväksi jää tuleeko äitiysneuvoloihin tarkemmat painonseurannat äideille?

Lähde: Obstetrics & Gynecology

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti painoa on tullut tarpeeksi sinulle jotta vauva kasvaa ja minulle sanottiin neuvolassa että kyllä vauva ottaa kaiken tarvitsemansa ja jos äidin paino ei nouse niin vauva " syö" äidin painoa eli itse laihdut. Olipas hankalasti selitetty, mutta omalla kohdalla kävi keskimmäisen raskaudessa niin että painoni nousi " vain" vauvan painon verran eli 1,9kg ja jälkitarkastuksessa painoin itse neljä kiloa vähemmän kuin ennen raskautta vaikka olen ollut myös pieni (alle 50kg)

Minä jouduin myös tuosta raskaudesta juoksemaan vaikka missä testeissä, mutta hyvin poika selvisi vaikka oli keskonen.

Toivon että sinulla menee raskaus hyville viikoille asti ja varmasti voit olla huolettomasti että vauvalla on kaikki hyvin, onnea oppu raskauteen ;)

Tansku ja kolme tenavaa

Vierailija
4/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

15kg on pudonnut loput on tiukassa saada pois...

Vierailija
5/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vauva imee kaiken tarpeellisen äidistään.

Minulla tuli esikoisesta 17,5kg (kolmisen kiloa tuosta turvotusta).

Tästä toisesta on tullut nyt 8kg. Rv on 36+4. Mutta nyt lähtöpainoa oli 12kg enempi kuin esikosta, joten vauva ilmeisestikin käyttää mun omia varantojani hyväkseen eikä mun tarttee syödä " kahden edestä" . Mikä sekin käsitteenä aika hassu :)

Varmasti kaikki on kunnossa, kyllä vauva puolensa pitää.

Vierailija
6/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä raskaudessa olin normaalipainoinen, painoa tuli 7kg

Tässä raskaudessa olin alussa lähes alipainoinen ja painoa ei ole vielä tullut yhtään (nyt rv 22). Putosi aluksi pari kiloa ja nyt noussut kilon.

Neuvolatäti ei ole yhtään huolissaan kun kumminkin syön monipuolisesti ja terveellisesti (5 ateriaa/vrk, vähän suolaa, vähän sokeria, paljon kasviksia jne)

Vierailija
7/8 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut painoa 4kg, tänään rv 38+5. Lähtöpainossa oli jo vähän liikaa joten sen suhteen ei haittaa, vararavintoa imetyksen varalle kyllä on. Syön ihan normaalisti, mulla on kyllä raskausajandiabetes todettu (tosin epäilen itse sitä, tähän on syitä) joten vältän sokeria ja ylimääräistä makean puputtamista. Mutta oikeastaan raskausaikana ruokaa olen syönyt paljon enemmän kun töissä oli aina lounas aika ja oli kunnon eväät (kotona ollessa aiemmin saattoi syömiset unohtua).

Kyllä vauva omansa ottaa, äiti kärsii jos jostain on puutetta. Mutta kun syö monipuolisesti ja terveellisesti niin kaikki on ok. Ystäväni muuten painoi synnyttämään Lähtiessä 4kg vähemmän kuin ennen raskautta! Yhteensä oli reilut -10kg kun synnäriltä tuli... Mutta vauvalla kaikki ok!

Vierailija
8/8 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennessä on tullut lisää 3kg.

Lapsen painoarvio oli 1400g rv28+5 eli meni yli keskikäyrän reilusti.

Olen myös sokereiden vuoksi erikoisruokavaliolla (1tyypin diabetes) ja vähäinen painonnousu on ollut vain hyvä asia diabeteslääkärin sanojen mukaan.