vesirokko ja raskaus
Voiko sikiölle tulla jotain vaurioita??? Sairastettu rv 17. Onko kellään kokemusta/tietoa asiasta?
Kommentit (7)
Hei!
Minulle taas kerrottiin neuvolasta, että vesirokko on sikiölle vaarallinen alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa, ei keskivaiheilla. Eli kannattaa ottaa neuvolaan, jotta saat varman tiedon.
Kerrothan tännekin, kun on niin eriäviä mielipiteitä!
Esikoistani odottaessani olimme menossa yökylään perheeseen, jossa oli juuri riehunut vesirokko. Olen sen käsittääkseni lapsuudessa sairastanut, mutta varmistin kuitenkin äitipolilta. Jos äiti on sen aikaisemmin sairastanut, vasta-aineiden pitäisi suojata sikiötä. On totta, että vesirokko on vaarallinen 24 raskausviikkoon asti, johon saakka sikiön rakenteet muotoutuvat - sen jälkeen kehitys on lähinnä kasvua. Tässä vaiheessa voi ikävä kyllä tulla isojakin vaurioita. Loppuraskaudessa sikiö voi sairastaa vesirokon kohdussa eikä siitä välttämättä ole mitään haittaa. Taas synnytyksen yhteydessä vesirokko on vauvalle hengenvaarallinen.
Siis, toivotaan parasta ja pelätään pahinta! Olethan menossa äitipolille tutkimuksiin asiasta?
2% mahdollisuus on et tulee sikiölle jotain. Neuvolaan soitin, mut neuvolantäti ei osannut sanoo mitään asiasta!!!! Ens viikol oon menos ultraan äippäpolille. Naistenklinikalle kun soitin, niin sair.hoitaja lohdutti, et on niin pieni mahdollisuus, et sikiö olis vaurioitunu. Söin 2 estolääkityskuuria. Toiv. ultras kaikki ok.
kukaan oo sairastanu vesirokkoa raskauden aikana tai tietäis jonkun joka olis??? Noin 30 tapausta on kuiteski vuodessa. En halua mitään tietämätöntä pelottelua vaan faktaa asiasta. Lääkärit keltä oon kysynyt , niin eivät pidä vaurioitumisriskiä suurena. Mikä on totuus??
ja kaikki tuntui olevan ihan kunnossa ,onneksi.
sairasti vesirokon odottaessaan mua. Ei muita vaurioita kuin että synnyin todella pienikokoisena viikkoihin nähden= rv 42+2, 2650g ja 48 cm. Oli siis aiheuttanut pientä häikkää istukassa.
En itse sairastanut rokkoa kohdussa koska olen sen sairastanut myöhemmin.
Äidin vesirokko voi vaurioittaa sikiötä. Olet harmiksi vielä sairastanut taudin pahimpaan aikaan eli keskikolmanneksessa, jolloin sikiöllä on suurin riski saada synnynnäinen vesirokko ja vaurioitua siitä. Onneksi sikiö ei aina sairastu, vaan suurin osa vauvoista syntyykin terveenä. Toivotaan siis parasta!
Ota kuitenkin mahd pian yhteyttä neuvolaan, mistä saat lähetteen äit.pkl:lle.