Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

neuvolassa kauhisteltiin

Vierailija
03.02.2006 |

lapseni pituutta kun poika 2v on 98cm pitkä...kesällä mennään taas pituus mittaamaan uuudestaan.minusta outoa että tuollaista asiaa kauhistellaan.onko muilla vastaavaa? minkä kokosia muiden n.2v on?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se tietysti mietityttää, mitä tahansa kuka tahansa sanoo omasta lapsestaan, mutta ota iisisti silti.

Meillä on 3v tuon pituinen.

Vierailija
2/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2 v on 85 cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kyllä toi hurjan pitkältä kuulostaa. Yleensä 3-vuotiaat tuon pituisia.

Vierailija
4/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyseli vielä että onko kukaan sanonut että poika olisi ison kokoinen

-ap

Vierailija
5/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin oltiin just jonkin kauhistelurajan alapuolella. terkkari vaan totesi että onpa iso poika ja varmaan tulee isona yli 180sentiseksi...

Vierailija
6/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 105cm

Vierailija
7/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en sitä silti kauhistele.

Luulisi että neuvolassa olisi totuttu kaikenkokoisiin lapsiin. Ja ei kai pitkän lapsen kasvua pidä mitenkään erityisesti seurata? Meilläkin pienen lapsen kasvua seurattiin vain ekat pari kk ja kun kasvaa omalla käyrällään tasaisesti niin antaa sitten kasvaa :)

Onko muuten isokasvuisuudessa jotain " vaaraa" niin kuin pienikasvuisuudessa?

Vierailija
8/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pitkä lapsi teillä on. Meillä kauhistellaan mieluumminkin pojan lyhyttä, kun ollaa muut pitkiä. Ihan normaalikokoinen on, mutta tuskin kasvaa yhtä pitkäksi kuin isoveljet.

Sitähän sanotaan että kaksivuotiaan pituus kertaa kaksi on lapsen pituus aikuisena. Teidän lapsen kohdalla siis pituutta kertyisi 196 senttiä. Ymmärrän kauhistelun jos lapsenne on tyttö...?

En silti olisi seurannasta niin pahoillani, hyvähän se on että neuvola seuraa tarkasti.

Vierailija
9/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen kanssa ravattiin neuvolassa ja lastenlääkärilläkin kun ei tullut riittävästi pituutta. No, terveeksi todettiin ja ikäluokkansa pienimpiä on yhä mutta muuten ihan tavallinen.

Toisen lapsen päänympärys ei kasvanut käyrillä, ts. oli liian pieni. Taas ravattiin neuvolassa tarkistuksissa ja lopulta lastenlääkärillä. Ja ihan normaalimitoissa on nyt.

Siskon lapsi kävi tarkistuksissa kun pää oli" liian iso" . Poika on ihan terve, ei ole huolta.

Ei kannata vielä murehtia, vaikka kuinka isoksi täällä sanovatkaan. Ehkä on ollut kunnon kasvunkausi.

Vierailija
10/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika siis kyseessä. Kivahan se on että kasvaa pitkä poika (itse pitkänä naisena en ikinä näe pituutta huonona pojissa, nuorena tyttönä kärsin kyllä itse pituuskompleksista...)

t. 14

Vierailija
11/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintötekijöistähän se pituuskin pitkälti riippuu.

Vierailija
12/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat olleet 2-vuotiaina 92cm ja 94cm. Pituus ollut aina molemmilla +1,5-2 käyrillä. Eli isona ovat luultavasti ainakin lähes isänsä mittaisia, joka on 186cm. Pitäähän niitä pitkiäkin ihmisiä olla ;)

Vierailija
13/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan joskus voi olla jotain häiriötä, jonka vuoksi on niin pitkä.

Vierailija
14/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysty oikein noista lapsen mitoista arvioimaan - tai ainakin omalla kohdallani olin tuossa ennen kouluikää aika pienikokoinen (sekä lyhyt että hoikka) mutta loppujen lopuksi saavutin kuitenkin 170cm pituuden, eli en ihan hirveän lyhyt ole kuitenkaan.

Tällä hetkellä tyttäreni menee ihan samoilla käyrillä kuin minä aikanaan :). Katsotaan nyt tuleeko hänestä sitten lyhyt vai pitkä...

Vierailija
15/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se varmasti erittäin poikkeavaa!

Saattaa olla joku sairaus kyseessä.

Vierailija
16/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos lapsi kasvaa epätavallisen nopeasti/suurena verrattuna vanhempiinsa (&ennustuspituuteen), on syytä selvittää ettei taustalla todellakin ole esim. kilpirauhasen toimintahäiriö.

Vierailija
17/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiassa ei ole mitään kauhistelemista eikä epänormaalia. Meillä esikoinen oli aina yläkäyrän yläpuolella hitusen, on nyt 15v. ja 191cm!

Vierailija
18/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli esikko 2-vuotiaana 95,5 cm ja juniori 88,8 cm eli huima pituusero veljesten kesken.

Meille sanottiin esikon kohdalla ettei se haittaa vaikka on pitkä kunhan pituuskäyrä menee tasaisesti eli ei tule mitään kasvu/kasvamattomuus piikkejä.

Poika on nyt 11-vuotias 162 cm, pitkä poika on. Me vanhemmat emme ole mitään hirmupitkiä 169 cm/174 cm, mutta molempien suvuissa on pitkiä miehiä joten perimä tulee kait sieltä.

En usko että on syytä huoleen.

Vierailija
19/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuon kaavan mukaan mentäs niin meikä ois 180 cm pitkä, joten suht. pitkä naiseksi. Olen kuitenkin vajaa 170 cm.

luulen että ajatus tuosta pituudesta ei pidä paikkaansa, vaikkakin olen itsekin kuullut tuosta, luulen että se on joku vanhan kansan uskomus...

Vierailija
20/32 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kilpirauhas- ja keliakiakokeet ottivat kun lapsi oli " liian lyhyt" . Mitään vikaa ei ollut. Mutta siksi juuri tutkivat, että mahdollinen sairaus saataisiin ajoissa hoitoon. Kasvukäyrä laski 2 käyrän väliä, jolloin otettiin seurantaan. Nyt eskarilaisen aon kasvu kiihtynyt ja ottanut ehkä hieman ikätovereitaan kiinni. Eli jos on kaksivuotiaana pitkä, ei välttämättä tarkoita että on aina se pisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi