Mitä teidän 2-vuotiaat osaavat?
Meillä on 2v4kk:n ikäinen poika ja olen oikein ylpeä seuraavista saavutuksista (:D): osaa värit (jo melkein vuoden osannut), käsitteet iso ja pieni (samoin osannut melkein vuoden) ja edessä ja takana, automerkit, h-,p-,b-,r- ja s- kirjaimet tekstistä, tuntee numerot 1-12 (mutta 6 ja 9 ovat aina 6).
Kuuntelee pitkiä satuja, leikkii yhä enemmän myös itsekseen ja keksii omia leikkejä. Osaa syödä itse, mutta aina ei halua. Kakkaa pottaan.
Heittää ja potkii palloa hyvin, mutta ei saa vielä palloa kiinni. Ei osaa hyppiä tasajalkaa, mutta jonkinlaista vuorolaukkaa.
Tekee hienoja tauluja (siis väriensä puolesta, jotka valitsee aina huolellisesti) ja on aika näppärä liimaamaan kuvia.
Ja sitten vielä yksi aiheen vierestä kysymys: meidän silmäterä on päivät äidin kanssa ja tapaa toisia lapsia aniharvoin. Tästä syystä ei haluakaan olla heidän kanssa tekemisissä. Miten voisin opettaa lasta lähestymään muita lapsia, sillä on syksyllä menossa hoitoon? On ollut tosi arka lapsi, mutta muutaman kuukauden aikana reipastunut niin, että lähestyy aikuisia kyllä esim. kaupassa tai bussipysäkillä.
Kommentit (7)
Ja sitten täällä kommentoidaan sitä oikein urakalla, juoko nämä samanikäiset mehua tai katsovatko pikkukakkosta. Kertokaa nyt uteliaalle. Ei meidän poika mikään ihmelapsi ole. Terv. ap
osaa tunnistaa presidenttimme lehtikuvista. Osaa myös arvostella Kiasman taidetta. Osaa useita lastenlauluja ulkoa. Osaa muutamia sanoja kahdella muulla kielellä kuin suomeksi, vaikka ei ole mokulapsi (esim. oppinut itsekseen laulamaan Happy Birthday-laulun englanniksi). Sanavarasto on tuhansia sanoja. Osaa kiivetä itse junaan ja ratikkaan. Päiväkuiva ollut pitkään. Osaa ajaa kolmipyörää ja tehdä 20 palan palapelin.
jne jne jne. Tavallinen kaksivuotias lapsi.
Osaa heittäytyä maahan ja kirkua. Osaa heitellä kaikkia tavaroita. Osaa purra. Osaa potkia. Osaa lyödä. Osaa sylkeä (ei olisi kannattanut opettaa pesemään hampaita). Osaa töniä. Osaa käydä kaikkien lasten kimppuun niin halutessaan. Osaa rikkoa tavaroita. Osaa olla erittäin hankala ja omapäinen halutessaan.
Meidän 2 v osaa myös värit, osaa leikata, osaa laulaa, osaa puhua, osaa syödä, osaa juoda, osaa vitsailla, osaa hyppiä tasajalkaa, osaa tehdä kuperkeikan, osaa avata kiinnittää muttereita, osaa pestä itsensä ja hampaansa, osaa leikkiä, osaa vaikka mitä, KUNHAN HALUAA.
Meidän 2 vee osaa olla todella uhmaikäinen pieni rakastettava vekkuli.
tykkää piirtää ja tehdä nuppipalapelejä. Osaa syödä ja juoda itse. Osaa pukea housut ja kengät ja lakin itse. Osaa riisua vaatteet itse. Käy potalla. Tykkää musiikista ja keksii omia lauluja ja tanssii useasti musiikin tahdissa. Keksii itse leikkejä ja leikkii myös itsekseen. Ei kuitenkaan osaa puhua vielä kuin muutamia sanoja(meillä 2 kieltä), ei osaa värejä, numeroita jne.
osaa juoda lasista (osannut jo kohta vuoden)
tehdä pissan pottaan
juoda pullosta
syödä itse
laulaa lauluista pätkiä..sit keskeytyy aina ja kysyy " miten se menikään" :D Tykkää kovasti piirtää. Esikoinen osasi myös tässä iässä värit mutta pieni vielä harjoittelee. Tekee palapelin jossa reilu 10 palaa (tätä kyllä harjoiteltu kovasti) laskee numerot noin kuuteen asti. On todella kiltti toisille lapsille, hänellä tosin on jo kokemusta iso-ja pikkusiskona olemisesta. On päiväkuiva ja yövaippakin usein kuiva. Tutin jätti juuri pois, pulloa ei oo koskaan ollutkaan. Puhuu ihan kaikki asiat.
pelata tietokonepelejä hiirtä apuna käyttäen
laittaa itse videon/DVD:n pyörimään (ja valita myös kielen)
tehdä 25 palan palapelin ja isommankin, jos on helppo
laskea numerot 17:ään
laskea leikkiä
huolehtia ettei pikkuveli laita suuhun paperia ja liian pieniä leluja
olla joskus niin rakastettava ja toisinaan niin raivostuttava!