Ultrakuvat TAYSissa?
Esikoinen syntyi Seinäjoella ja rakenneultra osui ihanaan aikaan, kun oli äitipolilla sellainen videolaite kokeilussa, niin sai rakenneultrasta oikein videon mukaan... niiden kuvien lisäksi.
Mutta nyt seuraava odotusaika vietetään näillä näkymin kokonaan Tampereella ja olen kuullut, ettei TAYSista saa ultrattaessa tulostettua kuvaa mukaan. Pitääkö paikkansa? Tuttuni oli tarjoutunut jopa maksamaan kuvasta, koska aviomies ei päässyt mukaan. Hänelle oli vaan tylysti sanottu, etteivät nämä ole mitään perhealbumikuvia vaan lääketieteellisiä dokumentteja.
Sattuiko kohdalle vain äreä kätilö vai onko tuo todella TAYSin yleinen käytäntö?
Kommentit (4)
Just tuota ihan tavallista rakenneultrakuvaa tarkoitin.
Tampereella siis ultrat tehdään keskusäitiysneuvolassa Satakunnankadulla ja saat mukaasi vain ja ainoastaan tulostetun kuvan.
Niin ja täällähän on se käytäntö, et saat vaan yhden ultran kaupungin puolesta ja se on joko rv 13 tai 20. Mulle neuvolan täti antoi kuitenkin vinkin, että 50% viikon 13 ultran valinneista pääsee rv 20 toiseenkin ultraan, jos ei vaikka ekassa näy vielä kaikki rakenteet tai on muuta tarkistettavaa..
Me valittiin se rv 13 ultra ja päästiin munuaisallaslaajentuma-epäilyn takia toiseen ultraan rv 20 ja yllätykseksemme se olikin tuo paljon kohistu 3D. No vauvalla ei enää rv 20 mitään munuais-juttua ollut, mutta silti olimme niin jännittyneitä, että tästä toisesta ultrasta emme tajunneet edes pyytää kuvaa mukaan. Onneksi rv 13 ultrasta on muistona 5 hyvää kuvaa.
Ja koska ultra on tosiaan vain ja ainoastaan lääketieteellisiin juttuihin, niin ei vauvan kasvoja 3d:llä katsottu. Sen verran kuitenkin sain suustani irti, että sukupuolen kysyin ja sen lääkäri katsoikin mielellään, vaikka siihen hieman menikin ylimääräistä aikaa.
Niin ja sit jos loppuraskaudesta on jotain syytä ultrata niin ne tehään sit TAYS:ssa.
Huh, tulipas tekstiä.
Anu rv 30+4
tehdään myös loppuraskauden ultria, asia riippunee vähän siitä kuka lähettää ja miksi. Itse kävin nyt lopussa Tays:ssa ultrassa heidän lähetteellään kokoarviossa, kun vauva näytti isolta joulukuisella synnytysvastaanotto käynnillä, joka onneksi oli " turha" . Kaveri taas kävi ultrassa kokoarviossa keskusäitiysneuvolassa, kun lähettäjänä oli oma th. Tays käynti maksaa 22¿, keskusäitiysneuvolan palvelut ovat maksuttomia. Itse olen käynyt Tays:ssa ultrassa rv 9, rv 13 ja nyt rv 37 ja keskusäitiysneuvolassa kunnan tarjoamassa rakenneultrassa rv 20. Kaikkialta saa kuvan/kuvia jos pyytää.
Tampereella saa nykyään yhden ultran jos ei ole mitään erikoista raskaudessa mitä pitäisi seurata. Tämä ultra tehdään keskusäitiysneuvolassa, ei Taysissa, ja siitä saa kyllä yhden kuvan mukaan.