Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylivarovaiset vanhemmat

02.02.2006 |

Tuttavaperheessä on 4 lasta (4kk - 9 v.). Kaikkia näitä lapsia on suojeltu ulkopuolisilta kontakteilta todella paljon. Esimerkiksi isovanhemmat ovat saaneet vauvat syliinsä vasta usean viikon, osan vasta usean kuukauden ikäisinä. Vierailut ko perheeseen on kielletty aina uuden vauvan syntymän jälkeen vähintään 2 kk. Ja kun vieraita sitten päästetään käymään, pitää kaikkien persä ja desinfioida kädet ensi töikseen. Lapset eivät vauvaikäisinä pääse kauppa- tai kyläreissuille, eikä isompien lasten kaverit pääse sisälle kun talossa on vauvaikäinen. Viimeisin " veto" on se, että perheen isä muutti pariksi päiväksi vanhempiensa luo, ettei tartuta flunssaa lapsiinsa. Omasta mielestäni tämä kaikki on jo liioittelua. Mitä mieltä muut ovat? Omat lapseni (nyt jo vauvaiän yli) ovat kumpikin olleet aina mukanani joka paikassa, oli kyse sitten kylä- tai kauppareissuista. Vauvauinnissakin olemme käyneet. Kumpikaan lapsistani ei ole ikinä sairastanut mitään ihmeellistä, pari tavallista flunssaa, joskus korvatulehdus.

Kumpi tapa on mielestänne parempi, suojella viimeiseen asti vai antaa lasten kulkea mukana ja altistua " maailmalle" ?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokemusta siitä että kuopus sairasteli taukoamatta koko ensimmäisen elinvuotensa. Flunssia, kuumeella tai kuumeetta ja jokaisesta sai korvatulehduksen.

Paranemisen jälkeen saattoi 2 tai enintään 3 viikkoa mennä ja taas oltiin kipeinä. Joka flunssa tiesi aina sen 2 lääkärikäyntiä. Ensin haettiin antibiootit korvatulehdukseen, sitten jälkitarkastus. Joskus ei mennyt tulehdus ohi edes niillä ensimmäisillä antibiooteilla ja jouduttiin ottamaan toinen kuuri perään.

Sinä et ehkä tiedä millaista on olla infektiokierteisen vauvan äiti? Ehkä lapsesi ovat aina olleet terveitä ja siksi sinulla on varaa hymyillen ylenkatsoa toisten tapoja?

Kyllä minua ainakin suututti kun osa vaan pokkana tuli yskäisenä ja räkäisenä (aikuiset siis) vauvaa katsomaan. Vauvaa joka sairasti muutenkin koko ajan.

Pikkuisen ajattelukykyä itse kultakin peräänkuulutan.

Vierailija
2/9 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi lapseni sai tuoda kotiin vain yhden kaverin kerrallaan.

Jos oli isompi porukka piti leikkiä ulkona. Kyseessä oli kesävauva.

Muuten on viisasta kieltää liian tieheät vierailut. Veteraani äidit osaavat sanoa ei vieraille silloin kun ei sovi.

Muiden on opittava sellaista kunnioittamaan.

Vauva + 3 lasta on aika iso tyomäärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tuttavaperhe, joka kutsuu kylään, vaikka itse ovat sairaina. Viimeksi saatiin mukaan vatsatauti, sitä ennen flunssa..

Vierailija
4/9 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ollut todella hyvä tuuri, kun olet saanut terveet lapset, jotka eivät ole edes juurikaan olleet kipeinä. Tuttavillasi saattaa olla esim. omakohtaisia tai lähipiirin kokemuksia siitä, mitä se on kun vauva sairastaa vakavasti. Heillä on varmasti syynsä toimia niin kuin toimivat. Joissain maissa on muuten tietääkseni ihan yleinen käytäntö, ettei vauva ole kosketuksissa vieraisiin ihmisiin ensimmäisinä viikkoina - ja siihenkin ratkaisuun on varmasti " kantapään kautta" tultu.

Itse en veisi pientä vauvaa kauppa- tai kyläreissuille ihan huvin vuoksi. Vauvalle ei ole niistä mitään hyötyä, ja tietysti tartuntavaara on aina olemassa, kun ihmisten joukossa liikkuu.

Vierailija
5/9 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut maassa, jossa ensimmäisiin viikkoihin ei kukaan vieraile uuden vauvan talossa (tartuntavaara ja perheenkin on hyvä rauhoittua keskenään) -asia varmistetaan laittamalla ilouutinen oven yläpuolelle plakaatilla. Siten minusta oli tosi rasittavaa että KAIKKI halusivat vierailla luonani sairaalassa ja kotona HETI vauvan syntymän jälkeen. Suoraan sanoen toivotin kaikki sairaalassa niin pitkälle kuin pippuri kasvaa -kun ekasta vieraasta pääsin hämmennyksissäni. Olin itse todella sairas pitkään synnytyksen jälkeen joten ei tullut mieleeni viedä lasta edes kauppaan.

Ymmärrän kyllä tätä perhettä, varsinkin jos heillä on jotain sairautta joka pahenee esim flunssasta. Tietty kun en tunne paremmin tapausta niin paha mennä sanomaan onko tämä liioiteltua vai ei.

Vierailija
6/9 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisella on oikeus toimia niin kuin parhaaksi katsoo, mutta itse en tuollaiseen varjelemiseen ryhtyisi, ainakaan jos lapset ovat terveitä.

Osa allergialääkäreistäkin suosittelee lapsen altistamista bakteereille, jotta vastustuskyky ja suolisto kehittyvät (eräs lääkäri tosiaan suositteli kengän pohjien jyrsimistä yms. joka kuulosti minustakin jo liioittelulta). Tutkimustietoa näistä asioista ei ole riittävästi, joten jokainen joutuu ratkaisemaan omat toimintatapansa itse.

Me elämme normaalia elämää eli tapaamme ihmisiä ja käymme ulkona, ostoksilla jne., mutta emme kyläile paikoissa, joissa tiedän olevan flunssaisia lapsia tms. Poikamme on aina pitänyt ihmisten tapaamisesta ja uusien asioiden katselemisesta (kävimme mm. Thaimaassa kun poika oli 7 kk ja hän nautti silminnähtävästi joka hetkestä:) eikä ole koskaan vierastanut ketään.

Vierailija
7/9 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että itse emme kyllä kotoa ole poistuneet flunssien yms. takia. Meillä kaksoset syntyivät aikanaan keskosina ja elimme hyvin eristettyä elämää desinfiointiaineineen päivineen (sairaalan suositus), koska flunssa olisi voinut aiheuttaa paluun sairaalaan, hengityskoneen yms. Meillä on myös ollut flunssan yhteydessä hengenahdistusta, toisella pojalla leikkauksia ja kaikenlaista. Itse kärsin siitä kovasti, että meillä oli kovin paljon paineita ja ihmiset vielä kyseenalaistivat nuo meidän toimemme kuten sinä nyt. Ehkä on helppoa, jos asiat ovat menneet putkeen ja lapset olleet täysiaikaisia, terveitä yms, mutta pitää myös hyväksyä muiden ihmisten valinnat. Itse en usein edes välittänyt vieraista, kun osa suhtautui boikotoivasti. Niin, emme tosiaankaan menneet kauppakeskuksiin, flunssaisiin koteihin enkä edelleenkään halua meille flunssaisia ihmisiä. Kädet pestään edelleen, desinfiointiaine jäi ensimmäisen talven jälkeen. On myös aika rumba, jos neljä lasta sairastuu kerralla ihan vaan sen takia, että joku haluaa tulla flunssaisena kylään. Kukin toimii valintansa mukaan, mutta usein tuntuu, että tällaisia ratkaisuja ei hyväksytä, vaikka ohjeet tulisi sairaalasta.

Vierailija
8/9 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan pienien vauvojen kanssa kannattaa varoa, kädet pestään ja flunssaisia ym. vieraita ei oteta vastaan. Ensimmäisten kuukausien aikana vauva joutuu herkästi sairaalaan sairastelusta. Mutta isompien lasten kohdalla mielestäni ihan normaali harkinta on paikallaan, jossain vaiheessa sitä kuitenkin pitää vastustuskykyäkin saada.

Vierailija
9/9 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisen valintaa täytyy kunnioittaa!

Sellaiset perusasiat kuten käsien pesu kotiin tultaessa olisi mielestäni hyvä perheessä kun perheessä, ei vaadi paljon ja tulee automaattisesti kun siihen oppii.

Jos perheessä on terveet lapset ja ei sairastelu kierrettä, ei tälläisiä asioihin tule varmasti monestikkaan mietittyä kunnolla. Jos perheessä taas on muuten sairaita lapsia tai kierteitä, niin näillä perustoiminnoilla voi yrittää vaikuttaa ja ei vaadi paljon.

Kuulosti kuitenkin hieman yliliioitellulta, että isä muuttaa muualle sairastamaan flunssaa!!!!? Mutta se, että perhe haluaa että kädet pestään/desinfioidaan kylään tultaessa on mielestäni sellainen asia, jota täytyy kunnioittaa mukisematta.

Myös se,että pienten lasten kanssa ei kuljeta ympäriinsä huvikseen, on vain hyvä, vastikäänkin kun oli tämä virus ja osastot täynnä pieniä :(