VOI &%¤#&¤#&! noita Perhepäivähoitajia!
Jessus sentään. Nyt on pakko avautua teille kun olen niin tuohtunut ja järkyttynyt.
Olin tänä aamuna tavalliseen tapaan puistossa, jossa ulkoilee neljän pph:n porukka lapsineen. Olen seuraillut heidän olemistaan aina mielenkiinnolla, koska olen ajatellut, että hakisin mahdollisesti lapselleni pph-paikkaa ensi syksyksi. Mutta tämän aamun jälkeen olen varma, että en hae, en ainakaan tänne meidän alueelle.
Lapset leikkivät ja laskivat mäkeä tavalliseen tapaan ja nämä pph:t keskustelivat keskenään ringissä -kuten aina. MOnesti lapset satuttavat itseään vähän, alkavat kinastella tai lähtevät puistosta hortoilemaan läheisen rivarin parkkipaikalle, eivätkä nämä tädit korvaansa lotkauta.
No, nyt kävi sitten niin, että yksi lapsista lähti TAAS yrittämään ylöspäin liukumäen laskumäestä, sitähän he koettavat usein eikä kukaan kiellä. Samaan aikaan toinen lapsi päätti laskea alas mäestä ja yhteentörmäyshän siitä tuli.
Tämä ylöspäin kiipeäjä jäi laskijan jalkojen alle/töytäisemäksi, kaatui naamalleen liukumäen reunaan, otsasta alkoi valua verta ja lapsi makasi aivan tiedottoman näköisenä maassa.
NO, MITÄ TEKEE KOULUTETTU PPH?
EI MITÄÄN! Nämä helevetin juoruakat seisoivat viiden, kuuden metrin päässä ringissään juttelemassa ja vaikka huuto alkoi, ympärillä olevat lapset ja muut aikuiset hätääntyivät ja riensivät liukumäen luo lasta katsomaan, nämä akat eivät hievahtaneetkaan.
Meni minuutin verran kun huutelimme siinä puistossa, että kenen hoitolapsesta on kyse, kuka hänestä vastaa ja mitä hittoa... Koetimme saada selville kenen vastuulla pieni lapsi oli ja olimme todella hätääntyneitä pienen voinnista kun otsasta tuli haavasta verta ja lapsi toinnuttuaan pökkeröstä oli aivan hysteerinen.
Lopulta siitä ringistä erottautui yksi akka ja käveli luoksemme. Siinä vaiheessa he muutkin havahtuivat ja kiiruhtivat siihen lapsen luo ja alkoivat karjua ja huutaa toisilleen, erttä miten tällaista voi sattua. Se yksi täti oli sitten valkoinen kuin lakana ja rupesi halailemaan lasta ja kyselemään vointia, joka siinä vaiheessa oli jo ihan ok. Lapsi ei enää itkenyt vaikka verta tulikin vielä vähän.
Sitten nämä pph:t keräili kamppeensa ja lähtivät kukin suuntinsa. Tämä lapsi lähti pulkassa pph:n mukana tietty ja kovasti me muut aikuiset sanopimme sille pph:lle, että pitäiskö käydä lääkärissä tai jotain. Pph vaan tiuskaisi, että ei pienestä kuhmusta mihinkään lähdetä, mennään vaan kämpille maate niin unohtuu.
SIIS MITÄ V*TTUA??? Mä olen aivan järkyttynyt. Pitäiskö siitä akasta tehdä jonkin sortin valitus???
Kommentit (28)
Taitaa olla vähän liioteltu. Ja kielenkäyttö...akka siellä ja akka täällä.
Kirjoituksesi antaa sinusta todella sivistyneen kuvan. Ja ikävä kyllä ikäsikin paistaa läpi.
Voi olla että tekstini sekavaa, mutta olen edelleen ihmeissäni tuosta toiminnasta. Kyseessä on koulutetut ihmiset, pph:t siis, joiden huomaan vanhemmat uskoo lapsensa päiviksi. Eihän ne aikuiset ole siellä näkemässä miten heidän lapsiaan hoidetaan ja tässä tapauksessa, miten jätetään hoitamatta.
Voi olla, että aikaa meni enemmän kuin minuutti, en jostain syystä älynnyt ottaa teille aikaa ajastimella. Sori. Lapsen vointi mietityttää edelleen, kun kerran näytti siltä, että menetti tajuntansa ensin.
Ja minun ikäni on 28vuotta, jos se jotenkin on relevanttia tässä.
Liioittelenko minä nyt sitten? Olen hätääntynyt pelkästä ajatuksesta, että lapseni joutuisi tuollaisten AKKOJEN hoidetavaksi. Niin, siinä se akka taas tuli, mutta pointtini lienee selvä: Valvooko noiden PPH:n työtä ja työskentelyä kukaan?
-ap-
Älä ihmeessä vie lastasi hoitoon minnekään, hoida kotona ja opeta ihmeessä kuinka puhutaan muista naisista oikeilla nimillä AKKA.
käytöstä seistä juttelemassa kun pitäisi vahtia lapsia.Lapsi olisi kyllä pitänyt viedä lääkäriin.
Ketkä siellä tampereella toimivat esimiehinä,meillä täällä espoossa päiväkotien johtajat.
t.lastenhoitaja.
hoitajien lapset saavat leikkiä ja tehdä mitä vaaan ilman että hoitajat puuttuvat asiaan. Välillä on todella hurjankin näköisiä tilanteita.
Itse äitinä haluaisin kyllä tietää jos lapselleni jotain tuollaista hoidossa kävisi.... En kyllä tiedä mihin voisit ilmoituksen tehdä, mutta onko siellä teidän puistossa mitään ohjaajia. Heiltähän voisit kysäistä jos vaikka tietäisivät....
kyllä minäkin olisin tuohtuntut ja ihmeissäni. Hassua, miten av-mammat noin joukolla alkavat kyseisessä tapauksessa hoitajaa puolustelemaan, vaikka ilmiselvä laiminlyönti on tapahtunut. Kyllähän hoidossa (ja kotonakin) kolhuja sattuu, ei siltä voi välttyä, mutta siihen ainakin voi vaikuttaa, miten nopeasti niihin reagoi ja mitä niille tekee (ts. viekö lääkäriin vai ei).
Toivottavasti saavat kunnon puhuttelun, tai siis tämä kyseinen pph. Pelottaa kyllä viedä oma lapsi hoitoon, on kohta meilläkin ajankohtaista. Täytyypä ruveta puistossa kyttäilemään millainen on touhu täällä meilläpäin ;)
Mutta en tiedä sen pph:n nimeä. Mitenkähän ilmoituksen teko onnistuu ilman sitä? En nimittäin halua, että syytökset tai mahdolliset yhteydenotot mitenkään kohdistuisi niihin muihin, vaikka ei ne muutkaan siellä puistossa yhtään sen enempää hereillä olleet.
Ja kun tämä rassaa minua paljon siksikin, etä viime kesästä asti olen heitä seurannut. Olen ajatellut, että mahtaako tuo hommaa muuttua miksikään ja alan kyllä olla siinä uskossa, että ei muutu. Hullummaksi vaan menee kun nuo toisten lapsista vastuussa olevat ihmiset eivät HIEVAHDAKAAN vaikka lapsi loukkaantuu.
Kyllä ainakin minulle oman lapsen turvallisuus ja se, miten hän päivänsä viettää ja kenen kanssa, on tärkeä asia. Viitaten tuohon älykääpiön heittoon, niin aion toki hoitaakin lastani kotona vielä ensi syksyyn saakka. Mutta sitten taitaa olla parasta mennä päiväkotiin jossa on sentään useampi aikuinen seuraamassa lasten touhuja.
Ja herää kysymys onko nämä kirjoituksestani ärsyyntyneet kenties itse perhepäivähoitajia? Tai onko lapsenne pph:n hoivissa kun noin älähdätte. Kyllä tekin minun sijassani hermostuisitte vastaavassa tilanteessa jos nyt yleensä lastenne kanssa käytte puistoissa, seuraatte maailman menoa ja välitätte yhtään mistään yhtään mitään.
-järkyttynyt ap-
Noita tapauksia on joka päivä, satoja.. Vain äiti jonka lapsi on jonkun muun hoidossa ei usko näitä juttuja, ymmärrän kyllä miksi menette puolustus kannalle. Ettehän te voi koskaan tietää miten teidän Iina-Liinaa tai Samu-petteriä siellä hoidossa hoidetaan. Luuletteko että pph kerkiää puistossa kaikkien lasten perään, EHEI! Siellä huutaa yks jos toinenkin äitiä ja kukaan ei ole lohduttamassa. Kuka vaan melkein pääsee pph:ksi ja suurin osa näistä hoitajista on hyvin vittuuntuneita. Eihän ne sitä koskaan teillä näytä.
Niin, nämä kaikki pph:t ovat todella iäkkäitä ja väsähtäneen näköisiä. Ehkä heillä on kiinnostus loppunut jo aikapäiviä sitten. Mutta eiköhän siinä tilanteessa olisi aika hankkiutua vaikka eläkkeelle tai muihin hommiin kun ei enää nappaa huolehtia niistä lapsista, joiden turvallisuudesta on vastuussa.
varmasti toivoisit, jos sinun lapsesi olisi hoidossa ja vastaava kävisi, että joku toinen puistossa ollut äiti ilmoittaisi ylemmälle taholle. Minusta sinulla on äitinä melkeinpä " vastuu" ilmoittaa, jos asia kävi kuten kerroit. Soitat ja sanot, että sinua jäi asia vaivaamaan ja että halusit kertoa sen eteenpäin. Ovat luultavasti vain tyytyväisiä, että valvontaa tapahtuu myös puistoissa ihan kansalaisten toimesta.
Selvä keksitty tapaus. Jos on väsähtäneen näköinen niin ei jaksa hoitaa lapsia. HOHHOIJAA TAAS. Taas yksi joka arvostelee ulkonäön perusteella.
Katsos muuten itse peiliin, kuinkas väsyneen ja kiukkuisen näköinen tyyppi siellä on. Jonkun mielestä olet varmaan vittumaisin ihminen maan päällä, kun olet niin VÄSÄHTÄNEEN näköinen ja ai niin et osaa hoitaa lapsia.
pph on.Ainoat vaihtoehdot taitaa olla vaan esittäytyä ja teeskennellä olevansa kiinnostunut hoitopaikasta tai toinen on sitten seurata pokkana pphoota kotiin ja lukea ovesta nimi ja laittaa osoite muistiin.Vai keksiikö joku paremman keinon
Minulle kävi kerran niin, että hain lapsiani päivähoidosta.
Olin juuri menossa sisälle kun kuulin tutun itkun takapihalta.
Käännyin takasin ja kiersin talon sinne takapihalle (koko ajan tämä itku kuului ja itku oli kipuitkua). Kun tulin sinne takapihalle, näin että toinen lapsistani makasi maassa jäisen liukumäen alla. Ja itki tosi kovasti.
Mutta mitä teki tämä hoitaja?
Tulin hoitajan seläntakaa, eli ei huomannut mitään. Hän seisoi siellä mäen päällä huutaen täälle 2-vuotiaalle, että mitäs menit sinne, eikös ole kiellette sinne menemästä. Kyllä sinä sen tiedät, että jos sieltä kävelee, niin kaatuu (koko ajan lapseni itki ja muut lapset kerääntyivät häntä auttamaan).
Sitten vanhempilapsistani huomasi minut ja huusi, että tule auttamaan XX kaatui ja satutti päänsä.
No silloin tämä hoitotäti äkkäsi minut siinä ja JUOKSI sinne alas LOHDUITTAMAAN!!
Miksei hän mennyt sinne aikaisemmin, tarkistamaan, ettei mitään vakavampaa sattunut, kun kysessä oli kuitenkin jäinen mäki??
Minä olin niin vihainen, että nappasin lapseni ja lähdin. Onneksi mitään vakavampaa ei sattunut.
Miettikääpä itse hoitaa kitisevää kakaralaumaa koko päivä, kyllä siinä on hermo kireellä. Ei sitä vanhemmille näytetä! KOSKAAN!
Pph:ksi pääsee kuka vaan vuoden oppisopimus koulutuksella. Savossa kaikille ei ole edes koulutusta ja silti lapsia on 4-5hoidossa.
Onnettomuuksia sattuu ja tulee aina sattumaan, mutta kyllä niistä suurin osa on ihan hoitajien jaksamattomuutta ja huolimattomuutta.
Vaikka pph onkin väsähtäneen näköinen (sekö on mittari lasten hoidon tasosta) niin hoito on hyvää ja lapsista todellakin pidetään. Perhepäivähoitaja kutsuu oman lapsensa synttäreille ja muutaman kerran vuodessa järjestää lapsille kutsut. Poikani tykkää mennä hoitoon ja viikonloppuisinkin olisi menossa. Jos joku haaveri sattuu, niin hoitaja ilmoittaa heti vanhemmille ja lääkäriin vie, vaikka haava tai ruhje ei sellaista vaatisi.
Älkää niin yleistäkö. Ei kaikki ole vaikka joku nyt sattuukin olemaamaan väärässä ammatissa.
tarkoita että se on pelkkää juoruilua. Kyllä siinä saa olla silmätkin selässä kun seuraa mitä lapset tekee. Ja jos menen yhden lapsen kanssa mäkeen niin silloin jää ne 3-4 muuta lasta kyllä huomioimatta. Se on vaan niin helpompi seurata sitä tilannetta sieltä mäen alta jolloin näkee koko ajan mita KAIKKI lapset tekevät. Mutta kyllä tässä sun kirjoittamassa tapauksessa olisi kyllä pph pitänyt huomata heti mitä tapahtui ja mennä katsomaan tilannetta. Eikä todellakaan kannatta yleistää että kaikki pph ovat samanlaisia lapsiaan huonosti hoitavia juoruakkoja.
Kerroin asiani ja he kiittivät tiedosta ja sanoivat, etä tällaisesta täytyy aina ilmoittaa, vaikkei mitään pahaa välttämättä tapahtuisikaan.Toimistosta välitetään tieto myös tämän alueen päiväkodinjohtajalle, joka on tuon pph:n lähin esimies.
Oma oloni on jo ihan ok, olen rauhoittunut. Toivon vaan kovasti, että lapsella on kaikki ok. Sen olen päättänyt, että jos joskus törmään tähän lapseen äitinsä tai isänsä seurassa, kerron tästä episodista. Toivon tietty, että vanhemmat tivaavat totuuden tuolta pph:lta kun näkevät haavan lapsen päässä.
Ja muuten HUOM! Minä en kirjoittanut tuota " väsähtäneen näköiset" -viestiä, vaan joku muu leikkii minua. Kiitosta vaan. Noista tädeistä kaksi on kyllä vanhempia mutta kaksi on nuorempia enkä minä tapaa arvostella ketään naaman perusteella.
-ap-
Viestisi oli aika epäjohdonmukainen. Ensin lapsi ihan pökerryksissä, seuraavana hetkenä huutaa hysteerisenä ja heti perään onkin jo ihan rauhallinen? Ja tämä kaikki ehti tapahtua, mitä, minuutin aikana???? Haloo! Taisipa olla omaa keksintöäsi koko tapaus. Keksi jotain parempaa tekemistä!