Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysrahan maksusta...

01.02.2006 |

Eli mikäli aloitan äitiysloman 22.03 niin milloin saan äitiysrahaa?

Kun Kelan sivuilla lukee näin, että " Viimeisenä arkipäivänä ennen laskettua aikaa, Äitiysrahan ensimmäisen erän voi nostaa." Eli siis olenko täysin rahatta tuon 22.03-22.05, kun laskettuaika on 23.05?

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/010302083339EH?openDocument

Kurmeli rv 24+1

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos homma on tosiaan noin.

Iglu ja Kepa rv30+1

Vierailija
2/18 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin äitiysloman 26.1.2006 ja laskettuaikani on 2.3.2006. Päätöksessäni lukee, että ensimmäisen erän, eli ajalta 26.1.2006 - 1.3.2006 maksupäivä on 1.3.2006. Näin se sitten taitaa olla, että tuona aikana ei muualta rahaa heru. Valitettavasti!

terveisin

mine + piiperoinen 36 + 0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli viimeinen erä palkasta tai muusta äitiysrahaa edeltävästä tulosta kyllä tulee silloin kun äitiyslomalle jää.

Eli mun esimerkissä: meillä on palkanmaksu päivä 16. kuuta. Äitiysloma mulla alkoi 9.1 ja laskettu on 13.2. Viimeinen palkka tulee 16.1 ja äitiyspäiväraha maksetaan 10.2. (ajalta 9.1-13.2)

Tosin käytännössä mulle maksettiin vika palkka jo 16.12 jossa oli sairasajanpalkka 16.12 asti (22.11-16.12, s-loma jatkui 8.1 asti), ja kela ei Edelleenkään ole tehnyt sairaspäivärahapäätöstä, eikä äitiyspäiväraha päätöstä, joten minä kyllä olen ollut käytännössä rahatta tuolta joulukuun puolesta välistä. Sairaspäivärahat olisi pitänyt maksaa 9.1. ja äitiyspäiväraha tulee maksuun ensi perjantaina...

Hassua kun kelasta aina kuulee sen saman virren: " Mutta kyllä tää maksetaan sitten takautuvasti kun päätös tehdään" . Joo, me voidaan kyllä myös varmaan syödä takautuvasti...

Mutta tämä vain ylimääräinen purkaus, ei liity varsinaisesti aiheeseen....

Vierailija
4/18 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli normaalia 25 päivää pidempiä eli rahattomia ollaan täälläkin helmikuun lopusta huhtikuun puoliväliin.

Ikävää, mutta totta.

Vierailija
5/18 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan käynyt kelan sivujen easointipuolella katsomassa omia tietojanne? Mulle sinne oli nyt tänään ilmestynyt päätös äitiyspäivärahasta ja yllätyin saamaani summaa... onkohan sinne maksetaan kohtaan laskettu jo verot pois. Tietääkö kukaan?

-Monkey rv. 33+1-

Vierailija
6/18 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se summa siellä kjelan sivuilla on se, mistä lähtee vielä verot. Maksetaan kohdassa on ihan koko summa ja sitten kun kohtaan " maksettu" ilmestyy summa (eli maksun jälkeen) niin siitä on vasta verot pois.

-Santtu 36+1

Niin ja tosiaan. äp-rahan ensimmäinen maksujakso on 30 päivää, eli jos aloittaa äippäloman nosrmaalisti eikä varhennettuna, saa rahat vasta edellisenä päivän ennen la. Meillä esikoinen synty rv 37+4 eli 2,5 viikkoa odottelin vielä vauvan syntymän jälkeen äippärahoja. Nyt kun oen ollut esikoisen aknssa hoitovapaalla ja äippäloma lakoi 18.1. sain kotihoidontukea vai 17. päivältä (200e) ja äippärahat tulee 21.2. Tuolla piti maksaa laskut ja ostaa ruuat, joten 100e on meillä nyt sit riitettävä 20 päivän ruokiin. Mies maksaa vuokrat ja lainat ja hänelle ei jää mitään.

Vierailija
7/18 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rupee näyttää siltä, mitä oli laskenutkin saavani... olisin kyllä mielelläni tuon isommankin summan ottanut =)

-monkey-

Vierailija
8/18 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaa äitiysloman varhennettuna, päteekö tuo sama...

30 päivää maksetaan laskettuna aikana? Eli 50 päivää ilman MITÄÄN tuloja...? Vai maksetaanko tuo 50 päivää sitten laskettuna aikana...?

Vierailija
9/18 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla on varhennettu äitiysloma, sen 50 päivää ja sain rahaa ekan 30 päivän jälkeen suunnilleen. Eli 15.12. alkoi ja 20.1. tuli eka erä.

Nemma&muksis 38+

Vierailija
10/18 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan noviisina täällä. Mutta muistelen että ystäväni olisi sanonut, että työnantajan palkanmaksu jatkuu 3 kk äitiysloman jo alettua. Eli käytännössä jos la olisi 1.10.2006 ja jäisin ä-lomalle syyskuun alussa, niin saisin vielä marraskuussa (eli ä-loman ajalla syys, loka, marras) normaalin palkan (mistä työnantaja tietysti maksaa vain osan, ja kela loput). Onko tällainen tieto täysin väärää?? Ja että tämä jälkeen alkaisi sitten vasta se perus äitiyspäivärahakausi?

Korjaattehan jos olen/ystäväni on täysin väärässä.

Vierailija
11/18 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos työnantaja maksaa 3 kk palkkaa äitiysloman alusta, niin se maksaa kyllä normaalisti koko palkan työntekijälle. Firma hakee itselleen Kelalta takaisin osan siitä palkasta. Eli kyllä tuo palkka tulee fyysisesti pelkästään työnantajalta. Sen jälkeen lähtee juoksemaan Kelan maksamat päivärahat. Ne, jotka eivät mahdollisesti saa palkkaa äitiyslomalta, saavat sitten suoraan Kelan päivärahoja. Kelahan maksaa päivärahat jälkikäteen eli kyllä kaikilta äitiyslomapäiviltä rahan saa, ne saa vaan jälkikäteen. Kelan päätöksissä on aina mainittu maksupäivät ja maksuerät.

Vierailija
12/18 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niinhän se olikin, että mulle tietty maksaa työnantaja, mutta että työnantaja saa " tukea" kelalta.

Mutta että kuitenkin tuo tietoni piti paikkaansa, huh. Helpottaa kummasti noin niinku taloudellisesti :)

Vierailija
13/18 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiysloman aluksi, mutta esim mun työnantaja ei maksa vaan heti alkoi tulla vain kelan äit.pvä.rahaa. Jos on kunnalla töissä niin kunta taitaa maksaa palkkaa alkuun. Kannattaa varmistaa asia vaikka palkanlaskijalta!

Vierailija
14/18 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen työpaikkani tes:ksen mukaan palkka maksetaan, mutta taas edellisessä työpaikassa (eri ala) sitä ei maksettu. Tämä vaan selvennykseksi sinulle Olivia, koska kirjoituksestasi ei selvinnyt se, että oletko samalla alalla ystäväsi kanssa ja siis oikeutettu tuohon 3kk:n palkkaan.

Vierailija
15/18 |
04.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ollaan ystäväni kanssa samassa työpaikassa, mutta kiitos silti tarkennuksesta!

Vierailija
16/18 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään postitse äitiyspäivärahapäätöksen ja siinä luki, että " veroa pidätetään palkkaa varten annetun henkilökohtaisen prosentin mukaan korotettuna kahdella yksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin vähintään 20 prosenttia." Enkö siis voi saada pienempää ennakonpidätystä vaikka tilaisin uuden verokortin sosiaalietuuksia varten? Nyt palkkaa varten mun veroprosentti olis ollu 15%.

-Monkey-

Vierailija
17/18 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, että näitä asioita voi sähköisestikin seurata. Todella kätevää.

Vierailija
18/18 |
06.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä laskettamassa veroprosentti uudelleen. Mulla palkkaa varten olisi % ollut 15, tänään kävin laskettamassa ja nousi 22% !! Perusteena tälle on osittain se että tuosta ei enää peritä työeläkemaksuja yms, mitkä on suunnilleen 6% eli käytännössä ei prosentti paljon muutu, mutta hurjalta se kyllä kuulostaa.

Eli ehdottomasti kannattaa AINA käydä tarkistuttamassa oma veroprosentti, sitten on vaan hyvä jos se ei muutu näin paljon. Verotoimiston laskemaan prosenttiin ei enää lisätä sitä ylimääräistä 2%.

(vertailun vuoksi: äitini veroprosentti on laskettu 25000e mukaan ja se on 23%, mun tämän vuoden tulevat tulot on n. 12000e ja siis veroa on 22%. Että silleen...)