Oletko luovuttanut verta? Miksi et?
Pieni vaiva ja suuri hyöty. Suosittelen kaikille terveille!
Kommentit (32)
Hb korkea ja näin saadaan kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Tosin muutama tauko on tullut, koska olen saanut 2 lasta ja imettänyt molempia yli vuoden. Lisäksi olin vatsan alueen leikkauksessa, jonka jälkeen "karenssi" oli vuoden mittainen. Hb-ongelmia ei ole koskaan ollut vaan se on aina ollut 130-140. (En ole myöskään raskauden aikana joutunut rautakuurille..)
Ja kyllä, nykyohjeiden mukaan verta saa luovuttaa HETI imetyksen loputtua.
Siksi pelkään uupuvani täysin operaation jälkeen. Hemoglobiini kyllä on jotain 130 luokkaa, joten ei mikään huono. Veriryhmä Rh- olisi hyvä luovutukseen.
Nyt ollut kaksi krt peräkkäin raskaana. Heti, kun tokasta raskaudesta oli kulunut vuosi, niin menin luovuttamaan. Olin hommannut lastenvahdin sitä ja paria muuta asiaa varten. Silloin vain sattui olemaan veripalvelun henkilökuntaa niin paljon sairaana, etteivät ottaneet luovuttajia vastaan : ( Pelkästään sen vuoksi, en MLL:n lastenvahtia ota, eikä ole muuta syytä lähiaikoina ottaa, mutta miehen lomalla menen luovuttamaan varmasti.
Nyt olis tarpeeksi massaa :) , mutta hemoglobiinitasosta en tiedä. Vois tietty käydä tsekkaamassa.
paino ei riitä. Painan 39 kg. Ja on kyllä muitakin syitä.
eivät halua minua sinne --- eivät saa multa verta otettua. Eli luovutin, mutta sitten sanoivat, että kiitos, mutta älä tule enää - suonia ei kerta kaikkiaan löydy.
Hb huitelee liki 160:ssa eli ohentaisin mieluusti tällä tavoin (olen siis nainen ja hb rupeaa olemaan ylärajoissa)
Joulukuusta asti olen ollut luovutuskiellossa, kun hb tippui turhan alas, kävin säännöllisesti 3 kk välein luovuttamassa. Pitänee harventaa 4 kk:een noi välit. Nyt saisin taas mennä, pitänee ottaa ohjelmaan tässä kesän mittaan.
Hyvä kun tuli tämä asia puheeksi. Kävin lukemassa veripalvelun sivuja, ja huomasin että lääkitykseni ei enää nykyään olekaan este luovutukselle. Hienoa! Nyt täytyy vaan odottaa, että synnytyksestä on kulunut tarpeeksi aikaa.
Se synnytys- ja imetyssääntö menee siis niin että synnytyksestä täytyy olla kulunut 12 kuukautta. Jos silloin vielä imettää täytyy odottaa imetyksen loppumista. Siis kun synnytyksestä on kulunut vuosi, voi luovuttaa verta heti kun on lopettanut imettämisen.
En ole tarkistanut, mutta muistelen, etä jos on joskus sairastanut syövän, ei saa luovuttaa. Mun sairaudesta on yli 20 vuotta aikaa ja pelkkä leikkaus riitti hoidoksi. Mun poika luovuttaa verta ja olen patistanut miestäkin luovuttamaan, mutta se ei uskalla.
ja tuo veri sopii antaa kaikille, nainkohan se oli? Mutta eivat taida enaa huolia koska olen asunut Briteissa ja syonyt naudanlihaa ja pelkaavat etta voisi tulla "hullunlehmantautia" veresta.
Yleensä hemoglobiinikin on siinä rajoilla... Vielä ei oikeen ole ollut tilaisuutta kun on näitä raskauksia, huono hemoglobiini ja leikkaus ollut... Mutta kyllä menen sitten kun/jos minut sinne huolitaan.
Onkohan veriryhmävasta-aineet este verenluovutukselle?