1-v: kiipeää ja kaatuu, kuhmuja ja kuhmuja...
siis tämä on meidän arkipäivää. annoin pojan kiivetä keittiön tuoleille ja nyt kun alun varovaisuus on vain muisto, tippuu poika tuolilta ja päähän tulee kuhmu, kamala itku jne.
ONKO KOHTALOTOVEREITA???
toinen juttu on vesihanat esim. wc:ssä. mukava, kun ne osaa avata mutta entäs sitten kun hanasta tuleekin kuumat vedet käsille.
Ilmeisesti olen tyhmä, kun annoin pojalle luvan itse tehdä ja kokeilla näitä juttuja....
Nyt on mieli maassa.
Kommentit (2)
" kiva" kuulla, että emme ole ainoita. meillä ei toistaiseksi ole tehty mitään huonekalujärjestelyjä, vaan on katsottu, miten asia etenee. tämän päivän jälkeen kyllä on keittiön tuoleille kiipeäminen ehdottomasti Stop ja samoin yksin vessaan hanoille meneminen.
mahtavaa, odotan jo milloin tämä aikakausi loppuu.
En tiedä onko se nyt oleellista mitä on antanut tehdä ja mitä ei, lapsethan nyt vaan tekee mitä vaan ja tutkii joka paikan jos sattuvat olemaan sen luonteisia!
Meillä poika lähti 10kk iässä kävelemään ja siitä asti eli nyt 4kk ajan meillä on mukasahdeltu päivittäin ja äidillä on hermot riekaleina. Meillä on sidottu keittiön tuolit pöydänjalkoihin kiinni (katkalaukkujen nauhoilla, on nopea irrottaa), olohuoneen pöytä on sohvan edessä ettei pääse sohvalle, laatikot teljetty ettei pääse niihin, telkkarin edessä este ettei rämppää sitä kiinni ja auki. Sisustutyylimme on nykyään siis melko persoonallinen... Poika on tippunut sohvalta, tuolilta, sängystä ja ties mistä vaikka kuinka yrittää vahtia.
Ennenkuin kukaan ehtii neuvomaan että kyllä se lapsi oppii kun sitä tarpeeksi usein kieltää niin voin sanoa että ei opi. Esikoinen kyllä oppi kiertämään vaaranpaikat ja kyllästyi nopeasti kiipeilyyn tai telkkarin rämpyttämiseen mutta tämä tyyppi toimii ihan eri tavalla. Kun olin viisi kuukautta kieltänyt ja kantanut poikaa videoiden luota pois noin 30 kertaa päivässä niin päätin nostaa ne ylös ja samalla myös eristää muut kielletyt paikat. Nyt pääsen vähän helpommalla ja pystyn jopa tekemäänkin päivisin jotain. Paitsi kun 4v esikoinen käy vessassa ja unohtaa laittaa oven perässään kiinni, tai vie roskia roskikseen ja unohtaa solmia oven kiinni, tai jättää maitolasin pöydän reunalle, tai....