Minkälaiset kirjoitusvirheet antavat kirjoittajasta yksinkertaisen kuvan?
Omasta mielestäni yhdyssanavirheet ja possessiivisuffiksin puuttuminen, esim. "minun auto".
Entä minkälaiset kirjoitusvirheet eivät niinkään haittaa?
Kommentit (198)
yhdyssanavirheet pahimpia, kaksoiskonsonantti kuten sanat piirrustus, sydämmellinen. Posessiivisuffiksin puuttuminen ei niinkään haittaa.
Yhdys sana virheet häiritsevät minuakin paljon. Samoin tuo "enään" paljastaa alhaisen koulutustason. Tiettyjen sanojen (nämä eivät varsinaisesti toki ole kirjoitusvirheitä, enemmänkin kai "ajatusvirheitä"), kuten broisku, ihq, käyttö on myös selkeä varoitusmerkki.
Toistuvat. Yhdyssanavirheet tökkii pahiten. Myös isot alkukirjaimet, siis niiden puute.
T: Niimpä
Yhdyssanavirheet, pilkut käsittämättömissä paikoissa, vierasperäisten sanojen kirjoittaminen "varmuuden vuoksi" pehmeillä konsonanteilla haittaavat, tai luovat kuvan tyhmästä kirjoittajasta.
"Ajattelin että, kokkaisin pojille avogado pastaa. Ostin kuitenkin, masgarbone juustoa kun en muistanut mitä, ämmällä alkavaa juustoa siihen tuli. Vonko käyttää, tuon juuston pastaan?"
Yhdys_sanat ja "ketä" ovat häiritseviä virheitä, muilla ei ole juurikaan väliä nettifoorumeilla kirjoitellessa. Toki joitain välimerkkejä voisi silti käyttää, ja valtavat tekstiseinät voisi jakaa ainakin puoliksi.
Ehkä "enään" ei haittaa niinkään, mutta kyllä isot alkukirjaimet, pilkutuksen puuttuminen ja pisteiden, sekä muisen merkkien väliin jätettävät välit kertovat minulle eniten.
Eli näin: sit ulla tuli ja sano et mun kaa ei voi skrivaa ku sei ymmärrä ja mä oli ihan hooloimasena vaikka suomee kirjoitan sille .ja vaik se on ite tarkkislainen ja vtun cool !!
Yhdyssanavirheet lienevät paljastavimpia, mutta pakostakin huomioni kiintyy myös rektiovirheisiin ja puuttuviin possesiivisuffikseihin.
Yhdyssanavirheet on pahin. Lisäksi juuri nuo 7:n mainitsemat vierasperäisten kirjaimien käyttöön liittyvät virheet. Juuri eilen jostain fb ryhmästä luin kuinka kovasti haluttiin "bandapipoa" vaaleanpunaisena... Myös se, jos ei osata kirjoittaa ihan yksinkertaisia sanoja oikein, esimerkiksi yksi tuttuni kirjoittaa (ja lausuu) toistuvasti teatterin "tiatteri" ja pianon "pieno" jne...
Mitä siis tarkoittaa kirjoitus virheet. Kaikkihan, kirjottaa oikein omalla tavalla: .
Itse olet yksin kertainen !
Turha j:n käyttö sanoissa kuten poijes, aijoin (pois, aioin) .
Se antaa yksinkertaisen kuvan, kun toistuvia kirjoitusvirheitä puolustellaan sillä että "mä en oo hei mikään kieli_poliisi! Ei mun tarvii kirjottaa netissä oikein, siis ketä kiinnostaa, en todellakaan jaksa kirjottaa oikein jos ei oo pakko!" Pistää vähän epäilemään, että kyse ei kyllä ole tahdosta vaan taidosta, enkä ymmärrä miten oikein kirjoittaminen (jos sen siis sujuvasti osaa) on yhtään sen rankempaa kuin väärin kirjoittaminen?
Kaikkien yllä mainittujen lisäksi mm. vierasperaisten sanojen virheellinen käyttö. Monimutkaiset lauserakenteet. Välimerkkien huolimaton käyttö. Isojen alkukirjainten hylkääminen niin erisnimissä kuin virkkeen alussakin. Liiallinen puhekielen käyttö, esim. subjekti monikossa, predikaatti yksikössä, sanavalinta.
Useimmat kirjoitusvirheet antavat kirjoittajastaan alkeellisen kuvan. Vain selvästi tahattomat "painovirheet", kuten yksittäisen kirjaimen puuttuminen sanasta tai vähän vaativammissa pilkkusäännöissä sattuneet kömmähdykset ovat ok.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:23"]Turha j:n käyttö sanoissa kuten poijes, aijoin (pois, aioin) .
[/quote]
Sekä j-kirjaimen pois jättäminen niistä sanoista, joihin se kuuluisi. Vartia, kirjailia, juoksia yms. Useimmiten näitä kahta virhettä tekee vielä sama ihminen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:26"]Se antaa yksinkertaisen kuvan, kun toistuvia kirjoitusvirheitä puolustellaan sillä että "mä en oo hei mikään kieli_poliisi! Ei mun tarvii kirjottaa netissä oikein, siis ketä kiinnostaa, en todellakaan jaksa kirjottaa oikein jos ei oo pakko!" Pistää vähän epäilemään, että kyse ei kyllä ole tahdosta vaan taidosta, enkä ymmärrä miten oikein kirjoittaminen (jos sen siis sujuvasti osaa) on yhtään sen rankempaa kuin väärin kirjoittaminen?
[/quote]
tämä on niin totta!
Ny6kyään aivan tavallisia kielivirheitä puolustellaan sillä, että kirjoitetaan tabletilla tai puhelimella. On monesti naurattanut, kun on pitänyt kirjoittajan päästä kehumaan uudella tabletilla tai älypuhelimella!
Enään, kuullostaa, puollustaa, laitan sokeria kaakaooseen, en kykenyt johonkin...