Milloin voi pestä lasten ja aikuisten pyykit yhdessä?
Olen tähän asti kerännyt poikani (1v 7kk) pyykit eri koriin mitä mun ja mieheni pyykit ja en ole pessyt niitä keskenään. Olen miettinyt että koskakohan ne pyykit voi sekottaa.
Mistä lähtien olet pessyt/aio pestä lapsen/lasten pyykit yhdessä aikusten pyykkien kanssa?
Kommentit (50)
Kyllä pöpöt kuolevat 60 asteessa! Kuuma tappaa paljon
tehokkaammin kuin kylmä. Pölypunkeistakin pääsee
eroon, kun laittaa petivaatteet kuumaan, kuivaan saunaan
pariksi tunniksi. Ulkona petivaatteita pitäisi pitää paukku-
pakkasillakin yli vuorokausi.
Muuten kestovaipatkin pestään vain 60 asteessa, eikä niihinkään
mitään pöpöjä jää. Toki suositus on, että kestovaipat keittopestäisiin
(eli pestäisiin koneessa 90+ asteessa) parin viikon välein, mutta
tämäkään ei ole mikään ehdoton pakko. Ja eiköhän
kakkavaipoissa tosiaan pöpötaso ole vähän eri luokkaa kuin tavallisissa vaatteissa!
Minäkään en pesisi työmiehen vaatteita samassa koneessa
vauvan vaatteiden kanssa, mutta normaalia siistiä, toimistotyötä
tekevän mieheni aluspaita ei taatusti ole sen likaisempi kuin
vauvan puklaama body. Rajansa hygieenisyydelläkin.
Ja meillä ei tosiaan käytetä pesuaineena muita kuin allergia-
testattuja tuotteita. Enkä ikinä käytä huuhteluaineena muuta
kuin tilkan etikkaa, jos sitäkään.
Ansi:
Erikseen pesemistä voidaan perustella kahdella syyllä eli hygienia: Vauvan vaatteet eivät saa näin mahdollisia pöpöjä muiden perheenjäsenten vaatteista, kun tuo 60 astetta ei ihan kaikkiin pöpöihin tepsi.
Esikon vauva-aikana pesin pyykit erilleen 6kk ikään saakka. Nyt la kahden viikon kuluttua, ja tulevan vauvan vaatteita olen jo pessyt sekaisin meidän aikuisten ja taaperon pyykin kanssa, jopa 40 asteessa.Luin juuri jostain, että ei ole mitään perusteita pestä pyykkejä erillään.Vauva ei tarvitse steriiliä ympäristöä, puhdas riittää. Tietysti tuttipullojen ja ruuan " puhtauden" kanssa täytyy olla tarkka.
Spiral 37+3 kera mahan ja 2v tytön
Ostettiin ennen vauvan syntymää hajusteettomat pesuaineet valmiiksi ja siirryttiin käyttämään niitä, kun aiemmin olimme käyttäneet vähän mitä sattui. Alkuun pesin ilman huuhteluainetta, mutta sitten ostin myös hajusteetonta huuhteluainetta eikä ole iho-ongelmia ollut (kop). Vaipat pyörivät muun pyykin joukossa (jolloin huuhteluaineena etikka tai ei mitään), mutta silloin tällöin keittopesen ne erikseen.
Silloin joskus ennen lasta, kun mies teki vielä likaista, fyysistä työtä, hänen työvaatteensa (haalarit, hanskat yms.) pestiin erikseen. Ei olis tullu mieleenkään pestä niiden kanssa mitään muita vaatteita, ei edes miehen omia tavallisia vaatteita ;-)
Ei meillä ole edes lapsille niin paljon vaatteita, että voisin kerätä niitä koneelliseen asti ja sitten vasta pestä....
Ihan vaan siintä syystä että tuntuu helpommalle. Vaatteita on lapsilla niin paljon että kyllä saa helposti koneellisen tai kaks viikossa.
Lisäks lähes kaikki lasten vaatteet saa laittaa kuivausrumpuun (aikuisten ei, meillä siis) ni helppo mättää koneesta toiseen sen enempää valistelematta.
Turha kai tapella että miksi pestään erikseen/yhessä. Jokaisen oma asia.
ja hyvin terve tyttö on ollut kaiken aikaa (kop kop)!
Minulta ainakin on mennyt täysin ohi, että vauvan pyykki olisi pitänyt pestä erikseen! Mikä voi olla niin likaista, ettei samaa pesua kestäisi, kun kerran nukutaan samassa sängyssä ja ollaan muutenkin lähekkäin??
Mä vähän arvasinkin että vastaukset ovat tommosia. = )
Itseasiassa mä en ole ajatellut sitä että miksi pesen pojan ja meidän pyykit erikseen. Se on jäänyt äidiltä se tapa. Äiti sanoi vähän aikaa sitten että " ei sun tarvi enää pestä erikseen, se on vaan se ihan vauva ikä jolloin on pestävä erikseen" , mutta silti se tapa on vaan jäänyt päälle. Ehkäpä se on aika alkaa pestä samassa koneellisessa kaikki. Äiti varmaan meinas esim. sitä että ei oo kiva kun vauvan body pyörii yhessä omien likasten pikkuhousujen kanssa, mikä on ymmärrettävää.
mä pesen aina pyykit 40 asteessa koska joitakin vaatteita ei saa pestä isommassa asteessa. Säästän aikaa ja vaivaa kun en kato pesulapuista missä asteessa mitäkin saan pestä vaan tungen kaikki 40 asteeseen ja siinä hyvä. Eli ehkä siinäkin on hyvä syy siihen miksi olen pessyt erikseen.
nykyisin ja koko toisen lapsen vauva-ajan oon pessyt kaikki pyykit sekaisin paitsi noi isännän remppa- ym. ajovaatteet erillään. Lämpötila 40 astetta tai 60 astetta. Pyykkipulverina oon käyttänyt Miniriskiä niin ei tuoksu niin älyttömästi pesun jälkeen pyykit. Musta noi omot ym bio luvilit ei tuoksu vaan haisee pyykeissä eli musta pyykit ei tuoksu silloin puhtaalle. Ei oo hyvä et kilometrin päähän haistaa et mitä pulverii vastaan tulija käyttää.
Tyttäret 4 v ja 1,5 v
Hygieenisyyssyistä on ihan turha erotella pyykkejä.
Pesulämpötila ratkaisee enemmänkin: itse pesin
vauvan vaatteet enimmäkseen 60 asteessa. Useimmissa
pikkuvauvojen vaatteissahan pesulämpötilasuositus on 60
astetta. Mukaan mahtui silti hyvin puuvillaisia aluspaitoja
ja sukkia mieheltäni ja minulta, T-paitoja, liivinsuojuksia,
pyyhkeitä, puklurättejä jne.
Mitä pesuaineeseen tulee, meillä pestään kaikki pyykki
allergiatestatulla pyykinpesuaineella, jossa ei ole hajusteita,
valkaisuaineita tms. Olen itse atoopikko, enkä kestä
myöskään kovia hajusteita.