Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin voi pestä lasten ja aikuisten pyykit yhdessä?

01.02.2006 |

Olen tähän asti kerännyt poikani (1v 7kk) pyykit eri koriin mitä mun ja mieheni pyykit ja en ole pessyt niitä keskenään. Olen miettinyt että koskakohan ne pyykit voi sekottaa.

Mistä lähtien olet pessyt/aio pestä lapsen/lasten pyykit yhdessä aikusten pyykkien kanssa?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi teillä pestään lapsen pyykit erikseen?

Minulta on varmaan jäänyt neuvolan brosyyrit lukematta, en ole koskaan kuullutkaan tälläisestä..Meillä pestään kaikkien pyykki samassa ja kaikki hajustamattomilla pesuaineilla.

Miksi niitä ei saisi sekoittaa *ei ymmärrä*

Jenni_äiti:

Olen tähän asti kerännyt poikani (1v 7kk) pyykit eri koriin mitä mun ja mieheni pyykit ja en ole pessyt niitä keskenään. Olen miettinyt että koskakohan ne pyykit voi sekottaa.

Mistä lähtien olet pessyt/aio pestä lapsen/lasten pyykit yhdessä aikusten pyykkien kanssa?

Vierailija
22/50 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on pesty, eipä ole muut tullut mieleenkään :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan alusta asti - pesuaineet on kaikilla samat erisan/result/minirisk/lvi. Ja pesutulos erittäin hyvä, ei voi valittaa ettei tahrat lähtisi kun muistaa käyttää suositeltavaa 60asteen lämpötilaa.

Vierailija
24/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytettiin jo ennen lapsen syntymää hajusteettomia pesuaineita, en voi sietää sitä että vaatteet haisee jollekkin :)

en ole rehellisesti sanottuna koskaan ymmärtänyt miksi ei voisi pestä samalla omat ja lapsen vaatteet. nehän peseytyy kuitenkin koneessa joten en ole nähnyt syytä pestä erikseen.

Vierailija
25/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olen alussa pessyt vauvanvaatteet erikseen, enkä ole kuullut mitään hyviä perusteluja tälle. Tosi omituista, näin sitä ihminen toimii kuulopuheiden ja ihmeellisten ohjeiden mukaan joskus:D

Vierailija
26/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi vauvan vaatteet pitäisi pestä erikseen...

Vierailija
27/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin pidätte näitä puhtoisia lapsianne sylissänne. (vaikka vaatteissanne on pöpöjä?)

Meillä pestään vaatteet siis samassa koneessa. Lajittelen vain värin ja lämpöasteiden mukaan. Uskon, että pyykki puhdistuu tarpeeksi pesukoneessa ja bakteeritonta elämää ei olekaan. Tosin pyykin huuhteluaineiden hajusteet ei tietenkään ole välttämättä kovin kivoja vauvalle, mutta jos vauvan iho ei siitä ärsyynny, niin silloin sitäkin voi mielestäni käyttää. Tuoksuista ei ole kait mitään haittaa vauvalle, koska haisteleehan vauva niitä äidin sylissä olleessaankin.

Vierailija
28/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan hajustettuja pesuaineita, joten pestään vain hajusteettomilla, enkä laita huuhteluainetta kuin harvoin esim. neuleisiin ja tummiin vaatteisiin.

Kaikki vauvan/lapsen pyykki on pesty alusta asti samassa, myös vaipat.

Vierailija
29/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, ehkä niitä pöpöjä tulee pikemminkin niistä alusvaatteista. Järki käteen!!!

Niin ja en kyllä maininnut olevani pöpökammoinen. Tiesinpähän asiasta enemmän kuin jotkut ja halusin jakaa tietoni. Kun kerran ei ilmeisesti ole oppaissa mainittu syytä, miksi näin tehdään.

Ja hienoa, että teillä lapsen iho kestää jo vauvasta huuhteluaineet yms.

Vierailija
30/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän lasta voi sillon pitää sylissä, saatika antaa jollekulla vieraalla syliin. Minä halailen kaikkia lapsia, yksi tuo " pöpöjä" koulusta, toinen jostakin muualta, vauva saa tottua meidän kodin ja perheen pöpöihin. Eikös se ole ihan tutkittu juttu että lapselle on hyväksi ja välttämätöntä tottua alussa kodin bakteereihin jotta saa vastustuskykyä sitten oikeisiin ulkopuolelta tuleviin pöpöihin. En itse erityisesti pidä hajuvesistä mutta kyllähän jokainen jollekin " haisee" ja vauva saa sitten haistella eri hajuja.

Meillä on paljon lastenvaatteita jotka saa pestä korkeintaan 40 asteessa, toisaalta paljon aikuisten vaatteita jotka voi pestä 60 asteessa. Lajittelen lämpötilan ja värin mukaan vaatteet, erikseen esim tosi likaset ulkovaatteet, lakanat jne. Minusta tuntuu että vauvan kakkapyykithän ne niitä " likasimpia" on eikä suinkaan minun sukat joita käytän yhden päivän. Toisaalta jos rupeaisin viiden ihmisen pyykin pesemään kaikki erikseen niin vähän tuhlaukseltahan se tuntuisi, meillä kun ei kuitenkaan niin älyttömän paljon vaatteita ole että voisin pari viikkoa odottaa ennen kun pesen.

Vierailija
31/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alusvaatteet ovat niin kovin likaisia, että niitä ei voi vauvanpyykin kanssa pestä, niin entäs sitten alatiesynnytys?? Ööh- meillä on useampi tenava ja olen sitä mieltä, että kodin pöpöt ( myös ne vanhempien mahd. pöpöt vain suojaavat lasta) Ja niinhän se on todettu alatiesynnytyksen yhdeksi eduksikin.

Lapsi saa normaalin pöpökannan kotoaan ja nämä kodin hyvät pöpöt suojaavat lasta ulkomaailman pöpöilta.

Vierailija
32/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyykit samassa koneessa toki kun poika oli ihan vauva niin pestiin " miedommalla" pesu aineella mutta nykyään käytän ihan arielia

miks niitä vaatteita ei vois pestä samassa koneessa?

Vierailija
33/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pesuaineet ja koneet (jos edes oli konetta) eivät olleet niin tehokkaita kuin nykyisin. Eli silloin kun pyykit piti pestä käsin, niin ei vaatteitakaan vaihdettu kaikkia joka päivä, eikä käyty jatkuvasti suihkussa niinkuin nykyisin. Tehtiin likaisia töitä, enemmän ulkotöitä jne. Nykyisinhän aika harva siistin sisätyön tekijä ainakaan pitää vaatteita likaiseksi asti.

Niin, meillä ei ole pesty vauvanvaatteita erikseen. Jopa kestovaipat on pesty muun pyykin mukana, kakat vain huuhdottu pois ensin. Välillä sitten pesty vaippoja 90 asteessa. Ja alkuperäiseen kysymykseen: jos haluaa pestä alkuun vauvanvaatteet erillään, niin varmaan ainakin siinä vaiheessa voi rauhassa lopettaa kun vauva mönkii jo lattialla ja panee kaiken mahdollisen suuhunsa.

Vierailija
34/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi olisi hyvä pestä erikseen, jos esim. alusvaatteissa on kuukautisverta tms eritettä, niin ei laittaisi sitten samaan pyykkiin vauvan vaatteiden kanssa. Mä pesen edelleen erillään, tyttö 1v4kk, kun mun mielestä helpompi ja selkeämpi lajitella pyykit jne. Omat vaatteet yleensä 40 asteessa ja lapsen 60 asteessa.

Vierailija
35/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö luulisi että se on yksi niistä eritteistä mihin vauva on kaikkein eniten tottunut? Onko tästä olemassa jotakin ihan faktaa että eri eritteet olisivat jotenkin pahasta? Siis en ollenkaan epäile etteikö neuvolassa olisi noin sanottu mutta kuitenkin...

Vierailija
36/50 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin paljon on eritteitä alusvaatteissa, niin syytä on kyllä tosiaankin huolestua - eikä vain vauvan terveydestä. Hohhoijakkaa mitä neuvoja.

Enkeli1:

siksi olisi hyvä pestä erikseen, jos esim. alusvaatteissa on kuukautisverta tms eritettä, niin ei laittaisi sitten samaan pyykkiin vauvan vaatteiden kanssa. Mä pesen edelleen erillään, tyttö 1v4kk, kun mun mielestä helpompi ja selkeämpi lajitella pyykit jne. Omat vaatteet yleensä 40 asteessa ja lapsen 60 asteessa.

Vierailija
37/50 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siis th:n ohjeiden takia pese erillään, vaan siksi, että se on käytännöllistä; mun ja miehen vaatteet jakaantuu mustiin ja vaaleisiin, pesen 40 asteessa, lapsen vaaleisiin ja punaisiin, pesen 60 asteessa ja samassa sit pyyhkeet ym. Eli väreittäin ja pesulämpötiloittain ja näin ollen joskus tulee laitettua myös samaan pyykkiin väristä/materiaalista riippuen sekä aikuisten ja lapsen vaatteet, mut yleensä erillään.

Vierailija
38/50 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan kauhea äiti, kun pesen vielä omia kestositeitä samassa pyykissä lapsen vaippojen ja vaatteiden kanssa.

Vierailija
39/50 |
03.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että miksi olen pessyt vauvan pyykit erikseen. Vauvan paikkahan on siis sylissä, eli on koko ajan kosketuksissa vanhempiensa vaatteisiin. Ja mitä tulee alusvaatteisiin...eihän nekään nyt kai kenelläkään ole mitenkään erityisen eritteisiä, ei ainakaan pitäisi olla!

Meillä pestiin vauvan synnyttyä kaikki pyykki hajusteettomalla pesuaineella. Huuhteluainetta en ole käyttänyt koskaan (urheilutekstiileistä menee kimmoisuus). Eli en ymmärrä vieläkään omaa toimintaani;)

Vierailija
40/50 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä kanssa samaa mieltä,pöpöjä on joka paikassa ja olisipa hullua ajatella etten vain niitä pesukoneessa levitä.

meillä taisin olla myös niin hölmö että pesin pari ekaa kk pyykit erikseen mutta sitten luovuin siitä.en edes tiedä miksi pesin erikseen...

nykyään pojan 1v 5kk vaatteet laitan erilliseen pyykkikoppaan ja aikuisten vaatteet erikseen.sekin vain sen takia että on helpompi seurata likaisten vaatteiden määrää ja koska pitäisi taas pestä.