Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KAUHEA sokerirasitus!

01.02.2006 |

Pakko päästä purkamaan tänne tämänaamuista kokemusta, joka sataprosenttisella varmuudella, ohi nielurisojen poiston ja luomien leikkelyn, on kamalin mitä ikinä olen kokenut!

Ihan mielenkiinnosta, miten muualla Suomessa otetaan sokerirasituskokeen verinäytteet?

Menin sitten aamulla turvallisin mielin, olinhan nuevolassa saanut terveydenhoitajan kertomuksen siitä mitä tapahtuu. Ja sitten tämä hoitaja käskee vetää hihaa ylös. Herrajumala, ehdin hetken ajatella, eihän ne otakaan sitä sormesta KUTEN NEUVOLASSA VÄITETTIIN vaan kyynärtaipeesta! Järkyttävän piikkikammon ja maailman matalimman kipukynnyksen kanssa sitten näyte otettiin ja hui hirvitys, meinasi mennä taju. Sen jälkeen sitten annettiin juotavaksi se kamala sokerilitku, oksennus tuli suuhun asti mutta päätin että tästä kunnialla selvitään ja join koko hurjat 2 desiä. Mutta kauhistus sitä makua, tuntuu että edelleen mistuu kitalaessa. Sitten odotellaan tunti, samasta kädestä veret, toinen tunti ja taas pistetään samaan käteen! Suonet näkyy huonosti, hoitaja tökkii ja jopa kiroilee. Nyt koko käsi on musta ja kauhea tuska.

Kun oisin ees osannut varautua etukäteen ja tiennyt ettei sitä verta oteta sormesta niinkuin mulle sanottiin!

Jälkeenpäin oma käytös vähän hävettää, pari vuotiaat lapset ostuu siellä kokeissa huutamatta ja minä, aikuinen ihminen kitisen vaikka nyt sentään on kyse muustakin kuin omasta hyvinvoinnista.

Mutta kauheaa se oli. Ja ei auta kun todella toivoa että arvot on ok ettei vaan jouduta uudestaan pistettäväksi!

Tsemppiä kaikille niin odotukseen kun kaikkiin kamaliin testeihinkin...! Kyllähän näistä aina selvitään, sitten loppujen lopuksi;)

Br1t ja Mercedes 27+0

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kolmesti sokerirasituksessa ja joka kerta otettu suonesta.

Eihän kunnon verinäytteitä saa mistään sormenpäästä otettua..

Vierailija
2/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta kamalaa siinä ei ollut kuin se, että meinasin kuolla tylsyyteen. Ja hiivatin teipit joilla ne sen tupon teippaa käteen kiinni. Meidän terveyskeskuksen labran toope täti ei voinut millään uskoa, ettei tarvitse teipata, riittää kun minä pidän sitä tuppoa siinä. No, hänhän se tietää parhaiten miten mun suonet käyttäytyy...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvot vaihtelee nimittäin tosi paljon ottaako suonesta vai sormenpäästä. Olisi siitä tietty neuvolassa pitänyt mainita kun siellä varmaan sun kammon tietävät. Jossain päin olen kyllä kuullut että otetaan sormesta, mutta luultavasti heillä on sitten myös eri raja-arvot.

Ärsyttävintä musta oli kuitenkin se kun molempiin käsiin jäi mustelmat jotka näytti ihan kuin olisi joku kovaa tarttunut käteen. Siinä sitten kesähelteillä yritin piilotella käsiä naapurinmummoilta etteivät luulisi miehestä mitään. Ja ne mustelma kesti pari viikkoa.

Vierailija
4/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös on otettu molemmissa raskauksissa käsivarresta - ja aivan samalla lailla, kaikki 3 näytettä samasta suonesta (toisessa kädessä kun on huonosti näkyvät suonet). Eikä se sokerilitku hyvää ole, mutta minäkin meinasin lähinnä kuolla tylsyyteen vaikka tällä toisella kerralla olinkin tajunnut varata kirjan mukaan;)

Jos yhtään lohduttaa, niin meidän neuvolassa otetaan myös hemoglobiini AINA kyynärtaipeesta, ei sormenpäästä- neuvolan tädit kun eivät luota siihen sormenpäämittariin;)

Lala 29+4

Vierailija
5/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään neuloja minäkin, mutta kauheinta oli se kun piti olla syömättä...minulle tuli tosi heikko olo. Ja se litku tosiaan maistui ihan hirveälle :(

Oloani olisi varmaan helpottanut, jos olisin kokeiden välillä saanut mennä ulos haukkaamaan raitista ilmaa, mutta ei, koko aika piti

istua tunkkaisessa odotushuoneessa.

Toivon todella, etten tässä raskaudessa joudu moiseen.

Vierailija
6/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä täällä Porvoossa on ihan samalaista. se litku on ihan kauhee, siis yök!!!! neula-kammo ei täällä on niin se menee ihan ok paitsi jos sattuu olee kokematon pistäjä. se koe kestää myös sen verran et vaikee keksii tekemistä ja nälkä on kova. esikoista odottaessa kävin kerran ja tokaa kaks kertaa. arvot ovat aina olleet hyät.

my_selene ja Remppa rv23+

Vierailija
7/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kävin sokerirasituksessa ja kiskoin jo paidan hihaa ylemmäs, kun hoitaja sanoi, että näyte otetaan sormenpäästä. Eli voidaan tutkia myös näin. Viitearvot vaan ovat erit, kun suonesta otetussa, yhtä luotettavaa pitäis olla, kun seurataanhan paastoarvoja yleensäkin sormenpäästä otetulla näytteellä. Piikkikammoiselle varmastikin mieluisampi vaihtoehto!

~cadavera&muru~ rv32+3

Vierailija
8/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin piikkikammoisena käsken aina laittamaan tuolin makuuasentoon, ennenkuin näytetäänkään piikkiä!

Esikoisesta kävin oksentamassa sen labran lattian ja taisipa sitä mennä seinillekin :( Eli sain ehkä noin desin sitä litkua juotua, kun tulikin jo takaisin päin..

En todellakaan ole varma pystynkö siihen vieläkään..

Mulla kans tulee valtavat mustelmat ja turvotukset käteen noista verikokeista. Kyynärtaipeet ei meinaa taipua ainakaan sinä päivänä :(

Vierailija
9/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormenpäästä ottivat verikokeen mutta se litku oli sitäkin kamalampaa. Oli heikko olo mennä lekuriin jo heti valmiiksi kun ei ollut aamiaista syönyt. Sitten kun olin hampaat irvessä juonut sen tökötin niin ohjasivatkin jo johonkin sivuhuoneeseen lepäämään kun valahdin kasvoista ihan valkoiseksi...Lopputuloksena arvot kunnossa mutta kokemus oli samoin minullakin epämiellyttävä...

Hermione 32+3

Vierailija
10/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no olo oli tietty jo valmiiksi huono kun oli paastonnut 12 tuntia,mutta verikokeiden otto ei ole koskaan ollut ongelma.ja lisäksi,join oikeen mielelläni ja ahnaasti sen HYVÄN MAKUISEN colalta maistuvan hiilihapollisen nesteen,harmi ettei sitä saanut enempää :) odotteluaika oli paha,minulle ei tarjottu edes mahdollisuutta pötköttelyyn vaan notkuin pää seinää vasten odotusaulassa.Muuten juttu oli ok,kaveria siellä olis kaivannut vaan.

Edessä viel ainakin pari sokerirasitusta,kerrankun narahtaa niin aina epäillään ;)

Vierailija
11/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitearvot ovat erilaiset eri näytteenottopaikoista mutta molemmat tutkimustavat luotettavia. En tiedä miksi joissakin paikoissa edelleen otetaan suonesta. Se litku oli tällä kertaa työläämpi juoda mutta onneksi sitä ei ole paljon ja sain sen juotua suht reippaasti.

Vierailija
12/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itse olen myös joutumassa kyseiseen testiin, mutta koska olen töissä labrassa niin eipä tule mitään uutta vastaan.

Haluaisin vain mainita, että kyllä suonesta eli sieltä kyynärtaipeesta otettu näyte on tulokseltaan luotettavampi, tosin varmasti tuo sormenpää näytekin on ihan ok. Itse ainakin toivon että otetaan tuo suoniverestä. Kuitenkin pikamittarit (joilla siis tehdään sormenpäänäytteet) eivät ole isojen analysaattorien tasoa.

Nii ja jos joku ihmettelee miksei saa poistua ulos tms kokeen aikana, niin se on ihan turvallisuus kysymys.

Ääh ei pitänyt nyt alkaa saarnaamaan..katotaan mikä on sitte oma mielipide kun on kokeillut asiakkaan näkökulmaa ;)

-norppa

Vierailija
13/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan liikkuminenhan kuluttaa?

Vierailija
14/14 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin taallakin suonesta kyynertaipeesta, katta vaihdettiin valilla kylla kun ei oikein enaa yhdesta onnistunut. Sokerilitkukin meni ihan hyvin alas. Ei musta mitenkaan kauhea kokemus.