Eikö Janne Niska ollut naimisissa?
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:48"]
Taisi olla sitten jotain riitaa isänsä ja sisarpuoltensa kanssa. Hyvin kiittämättömältä tuntuu, että antoi vieraille pois yrityksen, jonka oli itse saanut vielä elossa olleelta isältään. Olivatko nämä sisarpuolet äidin vai isän puolelta?
[/quote]Ilman muuta olisi pitänyt mennä isälleen joka on kaiken luonut. Isän puolelta sisarpuolia.
Yritys ja sen työntekijät olleet molemmille Niskoille todella tärkeitä. On hyvin mahdollista että isä Niska tiesi täysin mikä pojan testamentti siltä varalta jos jotain käy. Sisarpuolista ei selvästikään ollut yrityksen pyörittämiseen koska Janne peri isänsä yrityksen. Nyt on edellytykset että toiminta jatkuu.
Jos isä olisi halunnut jättää yrityksen muille lapsilleen, olisi tietysti sen jo tehnyt. Perintöverojen kauhistelu on tekopyhää: ilmaiseksi saadusta omaisuudesta veroa, iik kamalaa! Työllä ansaitusta rahasta on maksettava paljon enemmän veroa, silti itketään perintöveroa. Perintöveronkin voi välttää taitavalla verosuunnittelulla.
Ei siinä mitään riitaa tarvitse olla, vaan viisautta ja suunnitelmallisuutta. Mikä sen parempi tapa olisi ollut, kuin jättää yritys osaavien ja sitoutuneiden yritysjohdon käsiin, joka tahkoaa edelleen Niskan suvulle hyvät osingot.
Janne Niska lienee ollut sitoutunut sukunsa yritykseen, nuori kaveri, ottajia lienee ollut, mutta suurin osa lienee ollut rahan kiilto silmissä, niin kuin näistäkin kommenteista voi päätellä, eikä suinkaan yrityksen säilyminen.
"Taisi olla sitten jotain riitaa isänsä ja sisarpuoltensa kanssa. Hyvin kiittämättömältä tuntuu, että antoi vieraille pois yrityksen, jonka oli itse saanut vielä elossa olleelta isältään. Olivatko nämä sisarpuolet äidin vai isän puolelta?
[/quote]
Toivottavasti yritys pysyy jaloillaan eikä kaadu veroihin ja riitoihin jne.
Kuka nainen haluaa miehen joka on 24/7 töissä? Ei mua ainakaan pelkkä raha niin paljoa kiinnosta.
Siis onko Pekka Niskalla muitakin lapsia kuin tämä edesmennyt Janne? En ole aiemmin moista väitettä kuullut.
Surullista heidän kannaltaan jos isänsä sivuutti heidät ja Janne omistanut kaiken.
28: just sellainen mies olisi hyvä minulle, aina pois tieltä ja paksu tilipussi :-)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:53"]
Taisi olla sitten jotain riitaa isänsä ja sisarpuoltensa kanssa. Hyvin kiittämättömältä tuntuu, että antoi vieraille pois yrityksen, jonka oli itse saanut vielä elossa olleelta isältään. Olivatko nämä sisarpuolet äidin vai isän puolelta?
[/quote]No kenelle isä olisi antanut yrityksen? Ehkä yrityksen toimivalle johdolle. Sama lopputulos.
Eikös yleensä puhata sisaruksista jos on sama äiti, ja sisarpuolista jos on sama isä. Sisarukset voivat olla jostain isän entisestä elämästä, eihän Janne välttämättä edes tuntenut näitä ihmisiä. En tiedä, kunhan höpisen.
[/quote]
Täysin väärin! Juridisesti täyssisaruksia ovat ne, joilla on sama isä, vaikka olisi eri äiti. Puolikkaita taas ovat ne, joilla on sama äiti mutta eri isä.
http://www.finnvera.fi/Finnvera/Yritystarinat/Pekkaniska-nosti-itsensae-menestykseen
Pekkaniska nosti itsensä menestykseen
Pekka Niska aloitti toimintansa jo 1960-luvulla. Suvussa oli yrittäjiä jo monessa polvessa. – Ammatinvalinta oli minulle selvä jo kansakoulussa, kun mietin, ketä koulukavereitani voisin myöhemmin ottaa töihin. En tiennyt muita ammatteja kuin yrittäjän, Pekka Niska kertoo.
Niska ryhtyi töihin yhdellä traktorilla ja kaivinkoneella. – Kaivinkoneita rupesi juuri silloin tulemaan Suomeen. Seuraavaksi hankin kuorma-auton, ja sitten tulivatkin jo nosturit.
Tänään Pekkaniska on johtava henkilönostimia, nostureita ja trukkeja vuokraava ja myyvä konserni, joka toimii Suomessa, Venäjällä, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Ukrainassa. Kalustoa on jo 7 000 erilaista konetta, ja yhtiö on alallaan maailman kuudenneksitoista suurin. – Ne 15 muuta ovat pörssiyhtiöitä. Me olemme suurin yksityinen, Niska selventää.
Venäjä auttoi laman yli
Yhden miehen perustaman yrityksen kasvu sadan miljoonan euron luokkaan on ollut rauhallista mutta varmaa. – Kasvu on ollut koko ajan hanskassa. Joka vuosi on tähdätty vähän ylemmäs kuin edellisenä vuonna.
– Pääsiäisenä 1983 ajoin ensimmäisen nosturin Moskovaan. Sitten olivat vuorossa Pietari ja Tallinna. Nyt enemmän kuin puolet kalustosta on Suomen ulkopuolella.
1990-luvun lama koetteli tätäkin yritystä: Pekkaniska joutui velkasaneeraukseen vuonna 1993. Pankkien kanssa sovittiin uudet maksuajat ja korot, mutta penniäkään veloista ei leikattu. Kaikki maksettiin kuudessa vuodessa korkoineen takaisin. Siinäkin auttoi Venäjä.
– Venäjä on meidän suurin, paras ja tärkein naapurimme. Yhtenä vuonna olin Venäjällä yli 300 päivää hankkimassa töitä. Kun Suomessa ei rakennettu, niin rajan takaa löytyivät työt ,ja koko kalusto jylläsi siellä. Sen jälkeen en ole yhdessä maassa toiminut. Viimeisenä 20 vuonna on tehty enemmän voittoa Suomen ulkopuolella kuin Suomessa, ja sama kehitys jatkuu, sillä Suomi on pieni markkina-alue.
Finnvera rahoitti laajentumisen
Vuonna 2003 Pekkaniska alkoi voimakkaasti laajentaa toimintaansa Pietarin alueella. Finnvera ryhtyi rahoittamaan laajennusta, koska Pekkaniska oli operoinut Venäjällä jo 20 vuotta ja tunsi paikalliset toimintatavat, markkinat ja hintatason. Arviot kysynnän kasvusta tuntuivat rajuilta mutta osoittautuivat oikeiksi.
– Silloin, kun tarvitsimme apua, Finnvera auttoi. Monet merkittävät pankinjohtajat Suomessa ja Ruotsissa lähtivät juoksemaan kohti Atlanttia, kun Venäjällä laajenemisesta puhuttiin. Finnvera kuitenkin uskoi meihin – eikä turhaan. Ilman Finnveraa emme olisi nyt tässä.
Viisain yksittäinen teko
Pekkaniskan henkilöstöpolitiikka on tullut tunnetuksi terveiden elintapojen edistäjänä.
– Kaikilla on samat koneet, ja henkilökunta tulee samoista kouluista, mutta meillä työn tuottavuus on vähintään 30 % korkeampi kuin kilpailijoilla, Pekka Niska toteaa.
Rahapalkkioita maksetaan esimerkiksi tupakoimattomuudesta, raittiudesta ja kuntoilusta. Jokaisella työntekijällä on myös oikeus käyttää kuntoiluun tunti työaikaa päivässä, ja vaikkapa kävelystä maksetaan vielä euro kilometriltä. Työnantaja maksaa kaikki liikuntakulut, kuten esimerkiksi kuntosali- tai uimahallikäynnit.
– 1980-lopussa oli ankara työvoimapula. Meillä oli hyviä työntekijöitä, joilla ei ollut poissaoloja. Mieleeni tuli, että tuollaisesta elämäntavasta pitää palkita. Työn tuottavuus onkin meillä reilusti korkeampi kuin kilpailijoilla. Oli viisain yksittäinen tekoni ruveta huolehtimaan henkilökunnasta. Tämä systeemi pidetään kyllä minun elinaikani, ja poikanikin on luvannut jatkaa sitä. Minulle on suorastaan taivaan lahja, että paras työtoveri on oma poika.
– Henkilökunta on meidän menestystekijämme, ja me pidämme siitä huolta myös huonoina aikoina. On ihan sama, jos myymme yhden nosturin, kunhan palkkarahat saadaan kasaan.
Pekka Niska ei ole tyytynyt yhteen yritykseen. Hän on mukana myös Suomen suurimmassa yksityisessä maanrakennusta harjoittavassa yhtiössä Niska & Nyyssönen, jonka liikevaihto pyörii 100 miljoonan euron tuntumassa. – Kun minulla oli kaivinkone pienenä, niin täytyyhän sellainen olla isonakin, Niska naurahtaa.
Pekkaniska
Nostamisen lisäksi Pekkaniskan toimintaan kuuluvat sääsuojaus ja haalaustyöt.
Kalustoa noin 7 000 konetta.
Toimii Suomessa 15 kaupungissa ja lisäksi Venäjällä, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Ukrainassa.
Liikevaihto vuonna 2008 noin 100 milj. euroa.
Henkilöstöä noin 500.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:11"]
[/quote]No kenelle isä olisi antanut yrityksen? Ehkä yrityksen toimivalle johdolle. Sama lopputulos.
Eikös yleensä puhata sisaruksista jos on sama äiti, ja sisarpuolista jos on sama isä. Sisarukset voivat olla jostain isän entisestä elämästä, eihän Janne välttämättä edes tuntenut näitä ihmisiä. En tiedä, kunhan höpisen.
[/quote]
Täysin väärin! Juridisesti täyssisaruksia ovat ne, joilla on sama isä, vaikka olisi eri äiti. Puolikkaita taas ovat ne, joilla on sama äiti mutta eri isä.
[/quote]
Mihin perustat näin epäloogisen väitteesi?
http://www.pekkaniska.com/fi/fi/tietoa-meista/ajankohtaista.html?t=130314.html
13.3.2014 Pekkaniska Oy:n kuulumiset
Kiinnostus Janne Niskan perinnöksi jättämien yrityksen osakkeiden omistajuutta kohtaan on ollut valtava. Nettisivuillamme olemme kertoneet aiheesta kaiken, mitä tällä hetkellä voidaan kertoa. Toivommekin nyt työrauhaa, jotta voimme keskittyä jatkamaan yritystoimintaamme Janne Niskan toiveen mukaisesti sekä käyttämään energiamme asiakkaista, henkilökunnasta ja muista sidosryhmistä huolehtimiseen.
Tiedotamme yritystämme koskevista asioista säännöllisesti verkkosivuillamme, joilta saa aina ajankohtaisimman tiedon Pekkaniska Oy:n kuulumisista.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Olen perinyt äitini ihan samalla tavalla kuin kaksi sisarustani, joilla on eri isä. Äidin kuollessa omaisuus meni tasan meille kolmelle sisarukselle. ]
Täysin väärin! Eivät ole juridisesti täyssisaruksia, vaikka olisi sama isä, ovat sisarpuolia, paitsi lestaadiolaisilla, joka perustuu vanhaan ajatusmalliin, miehen perheen päänä ja naisen vähäisemmästä asemasta perheessä ja vanhaan avioliittolakiin 1900-luvun alkuun.
"Täysin väärin! Juridisesti täyssisaruksia ovat ne, joilla on sama isä, vaikka olisi eri äiti. Puolikkaita taas ovat ne, joilla on sama äiti mutta eri isä."
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:11"]
[/quote]
[/quote]
Mihin perustat näin epäloogisen väitteesi?
[/quote]
Kaikkihan tuon tietää. t: ohis
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:50"]
[/quote]Ei ehkä kuvitellut kuolevansa ennen isäänsä.
[/quote]
Eli teki sitten testamenttinsa väärin. Olen tosin sitä mieltä, että varmaan tässä oli taustalla uusperhekuviot. Halusi jotenkin kostaa sisarpuolille.
[/quote]Mitä järkeä siinä olisi että olsi testamentannut yrityksen takaisin isälle ja isä olisi taas maksanut veroja omasta vanhasta omaisuudestaan?!? Janne Niska on varmasti maksanut jo yhdet verot kun isä on antanut yrityksen pojalleen. Ja sitten taas yhdet verot lisää kun isä antaa yrityksen jollekkin, joka luultavasti olisi ollut sama taho kuin nyt oli.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 12:19"]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Olen perinyt äitini ihan samalla tavalla kuin kaksi sisarustani, joilla on eri isä. Äidin kuollessa omaisuus meni tasan meille kolmelle sisarukselle. ]
[/quote]
Teillä on sama äiti ja ÄIDIN perintö!
Todella omituinen toivomus osakeyhtiöltä, jonka omistussuhteiden tulisi olla lainsäädännön mukaan julkinen asia!
Testamenttasi. Niin jäi talo rakentamatta kun kuolo kutsuu.