Voiko naisen toiveet mennä överiksi parisuhteessa....
Parisuhteessa ollaan, syntyy lapsi ja toiveet muuttuvat. Puhutaan, sovitaan ja muutetaan asioita. Tuntuu että ollaan tyytyväisiä hetken. Tyytymättömyys palaa ja halutaan vielä enemmän miehen panosta ja osallistumista asioihin.
Onko naisen toiveet loputtomia? Meneekö jossain vaiheessa överiksi? Onko loputon kierre? Missä vaiheessa homma menee överiksi?
Ymmärsikö kukaan mitä haen takaa? Ovatko toiveeni menneet överiksi?
Kommentit (30)
Se raja vaan on niin eri eri asioissa ja eri ihmisissä. Tämäpäs oli todella hyvä vastaus!
Itse koen äärettömän raskaana sen, että lapsen tullessa niitä tuleekin kaksinkappalein, ts. mieskin taantuu lapseksi. Toivoisin vain että mies ottaisi vastuuta arjesta, eikä vain roikkuisi mukana. Arkiset askareet hoituvat samanlailla vuodesta toiseen, miksi joka kerta pitää siis kysyä samaa asiaa " miten tämä nyt tehtiin?" " missä se ja tuo ja tämä onkaan?" Ihan kuin talossa olisi se oikea lapsi ja ylikasvuinen kyselyikäinen.
kuin elämäkin. Mutta myös miehellä voi toiveet mennä överiksi. Tasapuolisuus avain sana. Kun on tasapuolista niin ei homma mene överiksi vai?
..ja yleensä meneekin!
Ja sitten kun ei mies enää kykene sitä kuuta taivaalta hakemaan niin se muuttuu paskaksi luuseriksi joka joutaa lempata pihalle....
Lusikat jakoon!
Voi mennä, aika usein taitaakin mennä yli kohtuuden.
Tähän mulla oli konsti, jota käytin menestyksekkäästi yhteen muuton jälkeen mieheen.
Minähän tietty (?) silloin aikoinaan purin muuttolaatikot paikoilleen ja siihen vedoten mies kysyi milloin minkäkin paikkaa. Puolisen vuotta vastailin asiallisesti, jonka jälkeen tyynesti - mihin tahansa missä-alkuiseen kysymykseen - vastaus oli " jääkaapin toiseksi ylimmällä hyllyllä vasemmassa reunassa" . Sukat, kalsarit, paitsinpannu, ihan mitä vaan. Mies oppi aika äkkiä että pitää itse miettiä ;) En siis vinoillut enkä tiuskaissut, ihan normaalilla äänellä vastasin.
Samoin jos kysyi että miten esim munakas tehtiin, vastaus oli " oikealla jalalla seisten vasen silmä sujettuna" samaan tyyliin. Ja pyykinpesusta piirsin kaaviot miten nappuloiden pitää olla :D esim " T-paidan kuva - lämpötilavalitsin - ohjelmavalitsin" Lakanat - sama jne. Annoin ymmärtää ettei se ole ihan tarkkaa, vaikka täytyy tunnustaa että eka kastike oli aika ... erikoisen makuista. Mutta kehumalla se siitä pikkuhiljaa parani :)
Vierailija:
" miten tämä nyt tehtiin?"
" missä se ja tuo ja tämä onkaan?"
Jos nainen löytää miehen, joka tienaa vaikkapa 50 000 vuodessa, alkaa hän muutaman vuoden ympärilleen katseltuaan hokemaan itselleen, että oikeastaanhan minä ANSAITSEN miehen joka tienaa 60 000 vuodessa.
Valittamisen määrä on aina vakio, aiheet vain vaihtelee.
Taisi olla nimittäin minun mies
kyllähän se miehen mielestä överiksi menee jos nainen pyytää tasavertoista ja itsenäistä osuutta mieheltä kodin hoitoon ja mies on kotonaan (ja ehkä naisenkin kanssa jo) tottunut että kaikki kannetaan hopealautasella eteen, kun vähän jotain örähtää.
Se, että tällaisista asioista pitää kuukausitolkulla riidellä, rautalangasta vääntää ja turpaansa ottaa vähentää hyvin paljon uskoa ja arvostusta mieheen, jota on vaikea ellei mahdoton palauttaa.
ja tiedoksi.. olen koko elämäni kuunnellut ja jaksanut kuunnella erinäistä valitusta ja kyllä se on nyt loppu!
Varsinkin jos mies koko ajan tekee, mitä vaimo toivoo. Sitten ei enää ole kyse siitä, että vaimo valittaisi oikeasti, vaan kokee hallitsevansa sätkynukkea. Ehkä miehesi olisi aika sanoa sinulle vähän vastaan.
jos tuntuu ettei ihan tiedä. Monet naiset päinvastoin pyytää ihan liian vähän, suostuu tekeen kaiken ja mies ei hoida lasta kuin sen verran että sano moi kotiin tullessa.
En ihan keksi mitä överiä täällä on ollut, vaikka onhan niitä joiden mielestä on ok että mies puolestaan tekee ihan kaiken ja palvelee polvillaan.
Vierailija:
kyllähän se miehen mielestä överiksi menee jos nainen pyytää tasavertoista ja itsenäistä osuutta mieheltä kodin hoitoon ja mies on kotonaan (ja ehkä naisenkin kanssa jo) tottunut että kaikki kannetaan hopealautasella eteen, kun vähän jotain örähtää.
Ihan samoin kuin naisen mielestä menee överiksi se kun mies pyytää tasavertaista ja itsenäistä osuutta naiselta rahan tienaamiseen ja nainen on kotonaan tottunut että mies kantaa rahaa hopealautasella eteen kun vähän jotain inahtaa.
Kotitöissä naiset osaavat olla ylitasa-arvoisia, jopa kotirouvat odottavat pitkää päivää painavalta mieheltään puolia kotitöistä. Mutta annas olla jos puhe siirtyy kustannusten jakamiseen ja rahaan, palataan oitis kivikaudelle.
onko käynyt mielessä että vaikka nainen lukisi itsensä kolme kertaa tohtoriksi, se naisen euro on 80 senttiä verrattuna miehen palkkaan.
Tosi kivaa että vaikka olen koulutetumpi kuin mieheni, ikinä en saa sitä kiinni palkassa. Onko siis tarkoitus että kun minä ja lapset syödään lauantaimakkaraa ja ajetaan vaarallisella 20 v vanhalla autolla, mies ylijäämärahallaan käy yksin Kanarialla, ostaa mersun ja käy pihviravintoloissa. Kyllä se minun puolesta tietysti niin saa tehdäkin, voin minä ne lapset yksinkin elättää...
minusta tulot ja kotityöt eivät ole yhteismitallisia, siten että jos mies tienaa enemmän hänen tarvitsee tehdä vähemmän kotitöitä ja hän voi helpommin valittaa kaikesta mikä ei mene mielen mukaan
Meillä minä tienaan vähemmän ja mies tekee pidempiä päiviä. Osittain tavallaan korvaukseksi pienemmästä taloudellisesta panoksesta teen " yli oman osuuteni" kotitöitä.
MUTTA teen niitä myös siksi, että sen pienen hetken kun mies on kotona, on mukavampaa olla rauhassa suhteellisen siistissä kodissa seurustellen kuin ojentaa imuri ja kotityölista käteen. Meillä järjestely toimii hyvin. Joskus molemmilla on ns blääh-päiviä, eli ei saa mitään aikaiseksi tai ei vaan huvita. Ne sallitaan molemmin päin, koska on tiedossa että joskus saa sitten itsekin vain olla melkein hyvällä omallatunnolla.
Täytyy myöntää, että aika (liian?) monet naiset ovat juuri näitä alla kuvattuja ;)
t. nro 10
Vierailija:
Ihan samoin kuin naisen mielestä menee överiksi se kun mies pyytää tasavertaista ja itsenäistä osuutta naiselta rahan tienaamiseen ja nainen on kotonaan tottunut että mies kantaa rahaa hopealautasella eteen kun vähän jotain inahtaa.
Kotitöissä naiset osaavat olla ylitasa-arvoisia, jopa kotirouvat odottavat pitkää päivää painavalta mieheltään puolia kotitöistä. Mutta annas olla jos puhe siirtyy kustannusten jakamiseen ja rahaan, palataan oitis kivikaudelle.
Vierailija:
onko käynyt mielessä että vaikka nainen lukisi itsensä kolme kertaa tohtoriksi, se naisen euro on 80 senttiä verrattuna miehen palkkaan.
Ja höpön löpön. Väität siis tosiaan, että jos luet itsesi moninkertaisesti tohtoriksi, miespuolinen poliisi tai palomies tienaa aina sinua enemmän?
Kyllä miehilläkin on matalapalkka-aloja, he vain hakeutuvat sinne harvemmin kuin naiset. Jos sinä päätät lukea itsesi sairaanhoitajaksi tietäen alan palkkauksen, onko vika sitten sinussa vai yhteiskunnassa jos et tienaakaan tonneja kuussa?
Jos oikeasti havaitsette, että työpaikallanne kaksi TÄYSIN samaa työtä tekevää, samalla pätevyydellä ja työkokemuksella varustettua, yhtä pitkää päivää tekevää ihmistä saa eri palkkaa, nostakaa oikeusjuttu. Se on laitonta.
Muistakaa myös, että miehet tekevät huomattavasti enemmän ylitöitä kuin naiset.
Vierailija:
minusta tulot ja kotityöt eivät ole yhteismitallisia, siten että jos mies tienaa enemmän hänen tarvitsee tehdä vähemmän kotitöitä ja hän voi helpommin valittaa kaikesta mikä ei mene mielen mukaan
Mutta jos mies on hereilläoloajastaan kotona 2-4 tuntia vuorokaudessa ja nainen 16 tuntia, voisi sen jotenkin ottaa huomioon kotitöiden jaossa.
kuka tahansa paperikonemies tienaa minua enemmän. Ja olen teknisellä alalla, en esim. hoitoalalla.
Olen ollut paljon työpaikoissa joissa samaa työtä tekevä mies saa isompaa palkkaa. Näin se maailma vaan on. Sinä joka väitit ettei ole, taidat olla mies. Kuka tahansa nainen tietää.
Tai ainakaan perusta perhettä tämän kanssa. Siinä siis osasyy siihen, miksi miehet muka aina tienaavat paremmin.
Miksiköhän minä olen aina saanut samaa palkkaa kuin miehet? Aloja on sentään kokeiltu monia. Poikkeuksena tietysti duunit, joihin on saanut itse neuvotella palkkansa. Miehethän kehtaavat pyytää törkeän kovaa liksaa, naiset ovat varovaisempia.
Asun muuten paperitehdaspaikkakunnalla ja tiedän monia paperinaisia, täsmälleen saman verran saavat kuin mieskollegansa.
On olemassa myös näitä valittajaämmiä, jotka valittavat ja vaativat aiiivan pieniä asioita joilla ei loppujen lopuksi ole minkään näköistä ,merkitystä.
Minun ex, oli valittajaämmä. Tein MITÄ VAIN hänen pyynnöistään, ja ihan keskityin niiden toteuttamiseen siinä toivossa että meille tulisi se vanha ihana arki takaisin, jolloin saksien paikasta ei tapeltu. Tilanne kärjistyi niin että kaiken tehneenäni, olin silti huono isä koska olin niin paljon töissä ja sen takia olin niin paljon töissä koska vaimoni tahtoi minun ansaitsevan rahaa mahdollisimman paljon niinkuin miehet kuulemma tekevät.
Iltaisin vietin aikani lapsen kanssa täysin kunnes yleensä sammuin lasten huoneeseen päivän päätteeksi. Tämä johti siihen että olin huono aviomies, koska minulla ei ollut näin enää aikaa vaimolleni.
Senkin sain onnistumaan jättämällä 8 tunnin uneni vain viiteen yössä että pystyin olemaan myös naiselleni mies. Tämä yöuni ja jatkuva sen puute, raskas työ aiheuttivat sen etten ollut kovinkaan siistin näköinen, en yksinkertaisesti jaksanut ajaa partaani tai käydä parturissa.
Se johti siihen että olin jälleen huono aviomies. Tätä mustaa sumua ja jatkuvaa asioiden korjaamista jatkui kolme pitkää vuotta lapseni syntymästä. Kerran karkasin kaverilleni riidan päätteeksi enkä vastannut puhelimeen, vain nukuin koko viikonlopun yli ja siitä sain maksaa seuraavat kaksi vuotta. Olin pettänyt häntä eikä mitkään todistukset enää kelvanneet.
Ja voitte uskoa, minä rakastin suunnattomasti ennen lapsen syntymää naistani, sitten kaikki muuttui.
Eräänä päivänä tapasin vanhan leikkikaverini lapsuudesta ja hän huomasi etten oikein ollut vedossa enää. Jäin keskustelumme pohjalta miettimään asioita ja sitten se iski. Erottiin.
Nyt seurustelen näin kahden vuoden jälkeen uuden naisen kanssa. Lastani en saanut itselleni koska olin niin paljon töissä ja näkemisestä saimme tapella hirmu pitkään. Käymme poikani kanssa salaa jätskillä tai kaakaolla koulunsa jälkeen joka päivä ja hän kertoo jatkuvasti mitä äitinsä häneltä nyt vaatii.
Nykyinen naiseni on myös aika herkkä vaatimaan ja valittamaan, mutta ne ovat peruspikku asioita joita en huomioi ja valitukset loppuvat kun muutan tapaani hoitaa asioita. Muistan esimerkiksi viedä roskat AINA kun menen ulos, ennen niistä aina piti minulle sanoa.
Vinkki: Jos nainen pyytää pieniä asioita jotka KUULUVAT parisuhteeseen, miehen pitäisi ne noudattaa, näin minut on kasvatettu, mutta jos asiat vain paisuvat mahdottomuuksiin, on kyseessä valittajaÄMMÄ.
-Sami-