EMÄTINTULEHDUKSISTA raskausaikana kärsineet, huomio!
kaipaisin vähän vertaistukea teistä muista, jos teitä on. Eli mulla on nyt jo kaksi emätintulehdusta todettu tässä raskaudessa. Kyseessä on siis epäspesifi emätintulehdus/bakteerivaginoosi/emättimen bakteeritulehdus. " Rakkaalla" lapsella on monta nimeä. Kyse siis ei ole hiivasta eikä streptokista.
Onko muita, joilla tämä tulehdus uusii ja uusii vaan. Mulla on vielä viikkoja jäljellä ja yhtään ei huvittaisi kärsiä näitä tulehduksia enää. Kaksikin lääkäriä on sanonut, että nämä ovat herkkiä uusimaan. Ei paljon lohduta. Nämähän hoitamattomina aiheuttavat keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä. Myös sen kokeneilta kaipaisin kommentteja, sillä viimeisin tulehdus minulla pääsi niin pitkälle, että kivuliaita supistuksia alkoi tulemaan päivittäin ja kohdunsuu on pehmennyt. Antibioottikuuri auttoi.
Eli kaikenlaiset tiedonmuruset/kokemukse/kommentit olisi erittäin tervetulleita. Lääkäreiden mukaan tämä on hyvin yleinen vaiva, mutta nepä tunne ketään tai ole kenenkään koskaan kuullut asiasta puhuvan. neuvolassakaan ei osata sanoa mitään järkevää.
Asia vaivaa minua päivittäin. kiitos kaikille jotka viitsii vastata :)
Kommentit (9)
eli mulla kanssa jatkuvasti spesifiä, jo ihan alkuraskaudesta lähtien. nyt viikkoja 32+3 ja taas on vaiva päällä, inhottavaa kaiken muun huolen lisäksi tuo ällöttävä silakkatehtaan löyhkä joka häiritsee itseäni jatkuvasti, vaikkakin mies säälistä(kö) väitti ettei viereen sentäs haise.. todella ikävä vaiva, mulla on ollut lisäksi myös useita hiivoja ja tähän spesifiinkin on jo 2 antibioottikuuria ja 3 flagyylikuuria (emätinpuikkokuuri 10pvä) vedelty koko raskausaikana:(
esikoisesta mulla oli samat vaivat 2 vuotta sitten, loppuivat kun raskauskin päättyi, synnytys käynnistyi syöksyllä tasan vkolla 38, tiedä sitten oliko vaikutusta vai ei, tosin poikakin oli jo yli nelikiloinen eli saikin jo tulla..
ei mullekaan neuvolassa ole sen enempää sanottu, aina vaan harmittelevat ja myötäelävät, muakin jo kuitenkin supistellut 20 viikosta lähtien, mutta kohdunsuulla ei ole tapahtunut mitään, eli voivat olla muuten vaan ennekoivia.. tiedä näistä. eivät sen enempää huolestuneet edes taysissa kun ravaan siellä kontrolleissa, tosin muista syistä, sanoivat vaan että seuraillaan! ahdistavaa!
itse pelkään etten voi synnyttää kohta alakautta ollenkaan jos alapää on jatkuvasti tulehtunut tautipesäke, kai se voi jo vauvaankin jotenkin tarttua? esikoinen lopulta leikattiin, enkä haluaisi toista sektiota!
mutta jokatapauksessa, et ole yksin! koitetaan kärvistellä ja tovottavasti kaikki menee hyvin:)
Mitkä ovat oireet ja miten todetaan?
Tämä on niin uskomattoman inhottava vaiva, etten juuri pahempaa voisi kuvitella. Minun kohdalla tästä tekee vielä vaikeampaa se, ettei minulla ole selkeitä oireita, valkovuoto ei yleensä haise, on normaalin väristä ja näköistä; ensimmäinen löydettiin vahingossa samoin kuin tämä toinenkin. Eli mun täytyy kaiken lisäksi elää jatkuvassa epätietoisuudessa, onko sitä vai eikö sitä ole. Mieluummin ottaisin selkeät oireet, kuten juuri tuon haisevan vuodon...:/ Joudun siis kuukauden välein käymään labrassa jättämässä näytteen :( Ja suurella todennäköisyydellä sieltä aina löytyykin se mitä haetaan :(
KOlmonen kyseli oireista (sori en muista sun nimimerkkiä) ja ainakin mun tietääkseni oirelista voi olla oireettomasta (kuten mulla) hyvinkin moniin oireisiin kuten: Haiseva (silli) valkovuoto, kellertävä/vihertävä valkovuoto, kokkareinen valkovuoto, tulehduksen edetessä pitemmälle kivuliaat supistukset ja jopa synnytys.
Minua myös huolestuttaa tulehdusten vaikutus vauvaan, vaikka vakuutellaankin ettei ole haittaa. Ekalla kerralla söin 7 pvän kuurin dalacinia, nyt toisella Flagyl Comp 7 pvän kuurin (ei siis kymmenen kuin sinulle Allikka, miksikähän...?).
Tulehdukset sinällään on helppo hoitaa, mutta voi hitto, tätä pelkäämistä milloin se taas uusii. Onneksi hiivalta olen vielä (kop, kop...) säästynyt!!
Lisää kommentteja ja omakohtaisia kokemuksia kaivataan! Koitetaan jaksaa tämän inhottavan asian kanssa :(
Minullakaan ei ollut hajuoiretta. Supistukset, kivuttomat tosin, alkoivat rv 17. En vielä huolestunut. rv19 alkoi alapäätä jomottamaan kovasti ja oli painontunnetta kohdunsuulla. Alavatsa oli kosketusarka ja askellut tuntui kohdunsuulla. Valkovuoto oli runsaanlaista, seassa vihertävää ja kellertävää klönttiä, mutta se ei siis haissut. Nyt jo huoletti ja oli pakko käydä tsekkauttamassa paikat. Onneksi mitään ei vielä ollut ehtinyt tapahtua ja sain kuurin, mikä auttoi. Toivottavasti ei uusi. Nyt on menossa rv21+6.
Kannattaa käydä lääkärissä, jos vähänkään tuntuu epäilyttävältä. Viime synnytyksen jälkeen sain emätintulehduksen, mutta silloin oli vahva siilin haju, mikä sitten paljasti heti tulehduksen.
Toivottavasti vaivasi helpottuu!!
Hiivalääkkeet eivät auttaneet, joten lääkäri päätteli sen olevan epäspesifiä ja antoi Starogyn -voidekuurin. Se sitten auttoi, eikä oireita enää ollut. En vain tiedä jäikö piileväksi tms, mutta kohtu tulehtui synnytyksen jälkeen ja piti mennä takaisin synnärille pariksi päiväksi tippaan ja sitten kotona syödä todella vahvat flagylit ja antibiootit toista viikkoa. :( Nyt on kolmannen kanssa ollut jo yksi hiiva ja toivottavasti jäi siihen...
vaikka kuinka monta kertaa, jos ette hoida miestänne samaan aikaan!!
kyllä ne lääkärit ovat miehellekin salvat ja kuurit kirjoittaneet, mies myös ne käyttänyt, vieläpä olemme viikov 20 jälkeen kondomia käyttäneet ja ihan joka kerran jälkeen pisut ja pesut huolehdittu,mutta kuule silti vaan saattaa toisilla olla herkemmät paikat kuin kissalla itsellään. joudinpa nuoruudessani aina seksin jäkeen syömään antibiootinkin kroonisen virtsatietulehduksen estämiseksi joka puhkesi muutoin pelkän tamppooninkin käytöstä!
kyllä ne uusii muutenkin jos on uusiutuakseen vaikka selibaatissa eläisi, samalla tavalla kuin muutkin taudit; toiset esim lapset sairastavat ensimmäisen vuoden aikana yli kymmenen korvatulehdusta ja toisilla ei korvia punota vielä kouluikäisenäkään..
inhottavaa joka tapauksessa..onko muuten muut saaneet emätinflagyylien seuraksi kefexiini kuuria? mä en ole muuta saanutkaan. niin ja enpä muuten osaa sanoa miksi mulle juuri kymmenen päivän flagyylit, enpä edes tiennyt niitä pienempinä erinä olevankaan.. tsemppiä vaivasille:)
minä olen myös viimeisen parin vuoden aikana " saanut" tutustua tähän vaivaan, ensimmäisessä kahdessa raskaudessa ei ollut. Ennen tätä raskautta olen mm. käyttänyt FlagylComp -kuurin, siitä roihahti hiiva entistä hurjempana parin viikon päästä. Minulla on sekä tuota tulehdusta että hiivaa, yksi läkäri sanoi, että hiiva peittää tulehduksen oireita, joten minäkään en niitä sitten huomaa, mikä aiheuttaa murhetta ennenaikaisesta synnytyksestä jne. Ennen raskautta opin tulemaan toimeen tämän kanssa, hiiva alkoi tulla yleensä kierron puolivälin aikoihin ja pärjäsin hiukan jollain hiivavoiteella rasvaten, ei ollut niin paha. No, nyt sain vuodenvaihteessa Dalacin - ja Pevaryl -kuurit neuvolalääkärin määräyksestä. Niiden jälkeen meni ehkä viikko, kun aloin ounastella oireita taas. Menin apteekkiin ja tutkin intiimiosastoa... Nappasin mukaani GYNOCAPS -valmisteen, jota käytin viikon verran. Viikko sen käytön lopettamisesta tuli raju hiiva, viime perjantaina. Ensin olin tarttumassa hiivalääkkeeseen, mutta minulla ei niistä todellakaan ole mitään totaalisen parantavia kokemuksia... Niinpä sitten vain launtaina aikana hiiva alkoi helpottaa, sunnuntaina ei ollut enää jälkeäkään!!! En olisi ikinä uskonut! Lisäksi sivelin ulkoisesti Canesten -voidetta kirveleville ja kutiseville limakalvoille. Aion nyt jatkaa tuon GYNOCAPS:in kanssa. Se sisältää Döderlein -flooraa, jota normaalissa tasapainossa olevassa emättimessä kuuluisi olla vallitsevana. Jonkinlaisesta epätasapainostahan näissä jutuissa on kyse. (Hiivalääke olisi kyllä muuten varmasti auttanut joitakin tunteja nopeammin, mutta jotenkin tuntuu turhalta niitäkin jatkuvasti käyttää, jos eivät auta kuin sen hetken ja kohta hiiva taas päällä.)
Aika ajoin harmittaa, ettei lääkäreiltä saa oikein mitään vakuuttavaa kommenttia tai hoitoa tähän vaivaan, neljä eri lääkäriä on minua hoitanut, näistä ainoa mies on suhtautunut yliolkaisimmin. Täältä nettipalstalta olen saanut hyvää vertaistukea, esim. juuri kuvauksen siitä, että jollakulla mullakin hiiva on noussut kieron puolivälissä, tämän miesläkärin mukaan sellaisesta ei ole kuultukaan... Aikomuksenani on keskustella neuvolassa ja ehkä pyytää jotain näytekontrollia tuon tulehduksen osalta. Hiivan oireet siis minua kiusaavat, mutta se tulehdus on siellä myös vaikkei " tunnukaan" . Kyllä tuolle GYNOCAPS:illekin joku kovan linjan lääkäri varmasti voisi nauraa, mutta minulla se nyt ainakin auttoi, ehkä voisi auttaa jotakuta muutakin. Itse täytyy joka tapuksessa olla aktiivinen oman terveytensä kanssa!
Terkut ja tsempit lähettää Lapaniina 18+4
... Rv 21 alkoi supistelemaan kivuttomasti, mutta runsaasti. Muita oireita, kuten muutoksia valkovuodossa, ei ollut. Supistuksista huolestuneena selvitin neuvolan/labran kautta syyn ja diagnoosiksi sain tuon epäspesifin emätintulehduksen. Sain viikon mittaisen Dalacin- emätinvoidekuurin (antibiootti), ja suosituksen välttää rasitusta. Supistelut vähenivät tuon hoitokuuriviikon aikana ja lakkasivat 2 viikon kuluessa oikeastaan kokonaan. Neuvolan terveydenhoitaja suositteli myös tekemään alapääpesut Ph-neutraalilla pesuaineella (Lactacyd, Sebamed, mitä näitä on) ja syömään maitohappobakteereita. Näitä ohjeita olen noudattanut, eikä tulehdusta tai supisteluita ole tullut uudelleen. Toivottavasti pysyykin poissa. Tsemppiä teille muille tulehtuneille. Kokeilkaa, jos maitohappobakteerit tasapainottaisi emättimen bakteeritasapainoa; sen heittelehtimisestähän noissa tulehduksissa on kyse.
Bea rv 28+6