Karkkien syömisetä, minkä ikäiselle olette antaneet ekan kerran karkkia?
Meillä kaksoset 2v4kk eivätkä ole vielä saaneet karkin karkkia.
Kommentit (19)
Sen jälkeen on saanut myös suklaata silloin tällöin. Muuta karkkia ei ole vielä syöty kun ei ole edes tajunnut pyytää. Mutta sitten kun kysyy, niin annan. Ei kai sitä kovin tiukkapipoisesti tähän(kään) kannata suhtautua.
Toinen olikin jo eri juttu, ehkä 1½-vuotiaana. Kuopus tulee varmaan kanssa saamaan joskus 1-1½-vuotiaana maistiaisia namuista.
Meillä on karkkipäivä lauantaisin, muuten ei syödä. Minä olen niin perso makealle, että tuo karkkipäivä on kaikkien kannalta hyvä ratkaisu :)
Meillä ensimmäiset maistiaiset saatiin jo reilun vuoden iässä ja sen jälkeen harvakseltaan (ehkä kerran kuussa) on jokin karkinpala saattanut suuhun päätyä. Onneksi tyttömme ei ole vielä innostunut lainkaan karkeista, joten maistiaiset ovat hyvin riittäneet, enkä näe siinä mitään pahaa, jos lapsi haluaa maistaa jotain, mitä muutkin syövät. Enkä nyt tarkoita sitä, että lapsen pitäisi saada aina kaikki haluamansa. Toisaalta pieni lapsi (kuten kukaan muukaan) ei kuitenkaan karkkia tarvitse, joten miksipä sitä tyrkyttää. Ainahan se on parempi, mitä pidemmälle karkinsyönnin aloitus siirtyy. Jos lapselle ei edes tarjoudu mahdollisuuksia karkkiin, ei hän niitä kaipaakaan. Vain periaatteen vuoksi en itse kuitenkaan pitäisi lapsia väkisin kokonaan erossa karkista, ellei sitten koko perhe jättäisi karkkeja tuoksi ajaksi rauhaan.
Turha sitä on pelätä niinkään karkin sokerimääriä, koska voihan sitten jättää jotain muuta makeaa väliin, mutta nuo keinotekoiset lisäaineet ym. tietenkin ovat haitallisia, eikä niitä toivoisi lapsen elimistöön kertyvän. Kannattaakin valita, millaisia karkkeja suosii ja ehkä itsekin hieman opetella uusille tavoille. Karkkipäivä on ihan hyvä juttu isommilla lapsilla, jos karkkia syödään silloinkin vain kohtuudella eikä koko päivää. Hampaille olisi parasta ajoittaa karkinsyönti ruokailuhetkiin, jolloin suussa on jo valmiiksi happohyökkäys. Ja hampaiden pesun merkitystä ei pidä vähätellä.
Reilu 1-v. lapsemme aloitti päiväkodin eikä ole kotona saanut karkkia, suurinta herkkua ovat maissinaksut ja riisikakut. Meinasin pyörtyä, kun selvisi että 1-2-vuotiaidenkin ryhmässä synttäreitä juhlistetaan karkeilla!! Mielestäni ei todellakaan ole tarpeen. Tällä laillahan sitä opetetaan nassuttamaan herkkuja, vaikka lapset eivät itse osaisi vielä mankua niitä. Eikö synttäreitä voisi juhlistaa jollakin muilla tavoilla?
Ei olla nähty tarpeelliseksi ja toisaalta pojan allergiatkin rajoittaisivat karkkien syömistä. Karkkeja kyllä on tyrkyllä jos joka paikassa, mut aina ollaan kieltäydytty (pojan puolesta ;). Hän ei edes tiedä mitä karkit ovat..
Kyllä muakin harmitti kun sain jälkikäteen kuulla että tyttö oli vähän yli 1-vuotiaana saanut päiväkodissa karkkia kun siellä oli ollut jonkun toisen lapsen synttärit. Tädit olivat meiltä kysymättä antaneet. Kertoivat asiasta kun tulin hakemaan ja sanoivat että unohtivat kysyä että olisko saanut antaa... No, ei olis saanu mutta minkäs sille sitten enää teet kun oli namia syönyt. Eihän se tietty mikään maailmanloppu ollut mutta olisimme kyllä mielummin itse päättäneet koska lapsi saa alkaa karkkia syömään. Saa nähdä kuinka pitkään pystytään kakkonen pitämään erossa nameista....
emilia75:
Reilu 1-v. lapsemme aloitti päiväkodin eikä ole kotona saanut karkkia, suurinta herkkua ovat maissinaksut ja riisikakut. Meinasin pyörtyä, kun selvisi että 1-2-vuotiaidenkin ryhmässä synttäreitä juhlistetaan karkeilla!! Mielestäni ei todellakaan ole tarpeen. Tällä laillahan sitä opetetaan nassuttamaan herkkuja, vaikka lapset eivät itse osaisi vielä mankua niitä. Eikö synttäreitä voisi juhlistaa jollakin muilla tavoilla?
Meidän pojalla on vuoden ikäsestä ollut karkkipäivä kerran viikossa tai ehkä lähenenpänä 2 vuotta ihan karkkipäivär alkoi,mutta maisteli jo vuoden ikäisenä.Pyörtyisitte jos kuulisitte miten pari tuttuani antoi puolivuotiaalle nokareen suklaata joskus.ite en todellakaan antanut.
Esikoiselle ehkä vähän myöhemmin, en muista... Karkit eivät ole meillä mikään peikko, pyritään opettamaan kaikessa kohtuutta eikä tehdä mistään kiellettyä hedelmää. Päiväkotiin emme vie merkkipäivinä varsinkaan pienempien ryhmään karkkia, eivätkä ymmärtääkseni muutkaan.
on saanut elämänsä aikana 2 karkkia. Molemmat onnistuneen parturissa olon jälkeen, eikä poika edes tiennyt, mitä ne olivat. Kutsuu näitä salaperäisiä herkkuja " parturiherkuiksi" . Eli meillä on se lähtökohta, että ei karkkia niin pitkään aikaan, ennenkuin lapsi sitä joskus osaa pyytää (ts. oppii sen hoitokavereiltaan tms.). Toivottavasti ei vielä pitkään aikaan kuulu karkit meidän arkeemme.
vielä annettu, eikä ole annettu muidenkaan antaa. Ikää 3,5 vuotta. Herkkuja on sitten jäätelöt jne...
Kaikki tästä eteenpäin on pelkkää plussaa.
ei 2- ja 3-vuotiaat saa karkkia kuin jonkun synttäreillä, en näe mitään järkevää syytä antaa kotona.. Mutta nykyään synttäreillä olen joutunut pyytämään että voiskos karkkikupit siirtää vähän syrjemmälle, kun ne pari tuntia on ollut lasten ulottuvilla. Nämä synttäripäiväien illat onkin ollut sitten kotona hirveää huutoa, kun sokerihumalassa ollaan eikä ruoka maistu.. en tajua miksi pikkulasten synttäreillä on niin hirveesti karkkia, eihän ne itse niitä kaipaa jos ei niitä ole..
Meillä molemmat ovat saaneet karkkimaistiaiset reilusti ennen vuoden ikää. Milläs nuorempaakaa estit kun muut söi. En näe siinä mitään vikaa. Varsinaista karkkipäivää ei ole, koska sen pitäminen joissakin tilanteissa olisi kovin vaikeaa. Karkki onkin enemmän jälkiruoka, asia jota hammaslääkäritkin suosittelee. Eli mielummin yksi pieni makeinen (hedelmänami / suklaan nokare) ruuan jalkeen, kun happohyökkäys on kuitenkin suussa, kuin karkkipäivänä kahmalo kaupalla, jolloin sokeritaso nousee pilviin ja ainakin meillä lapset tulevat levottomaksi. Monesti makeinen on hammaslääkärin suosittelemaan Läkeröl Dentsia (meillä ns hammasnami), joka lopettaa ruuan aiheuttaman happohyökköyksen ja sisältää paljon xylitolia.
Tarhassa on tapana myös pienten ryhmissä tarjota makeisia, jos olette asiasta omanne kohdalla eri mieltä, puhukaa asiasta tädeille ja vanhempainillassa, jotta yhteinen sävel löytyy. Meillä puhuttiin syksyllä, yhteinen karkin kannattava kanta oli. Jätskit, keksit ym ovat vaikeampia kun aina on allergiasia joukossa.
Onnea teille, joiden lapset ovat välttäneet karkit 3v. Eikä me jotka annetaan karkkia pienellikin tunneta antamisesta huonoa omaatuntoa, meitä on moneksi myös tällärintamalla!
Ja suklaa on karkkia siinä missä muutkin.
Sen verran olen nyt kakkosen kohdalla joustanut, että 1v11kk iässä saa jo SUKLAAkakku ja jätskitikun, jossa suklaakuorrutus. Kakki toffee- ym. karkkipohjaiset jätskit jne ovat edelleen kiellettyjen listalla.
Ja kolmoselle sama linja tulee pitämään.
Karkkipäivää ei ole ja vanhin 4v saa karkkia satunnaisesti, 1-2 makeista/kerta ja näitä kertoja ei ole viikottain.
Molemmilla vanhemmilla on ollut pk:ssa ohjeet olla antamatta karkkia alle 2 v ja tuo on myös pitänyt. Ovat sitten saaneet rusinoita tmv., kun on synttärikarkkeja tarjottu.
Meillä aloitettiin karkkipäivän pitäminen noin vuosi sitten (esikoinen silloin reilu 4v). Karkkipäivänä namuja syödään ruokailujen jälkeen 2-3krt päivässä. Päivä aloitettiin siksi, kun namujen syöminen alkoi vähän lipsua siihen suuntaan, että useamman kerran viikossa tuli ostettua karkkipussi kotiin ja siitä lapsetkin saivat aina välillä... Tämä on selkeämpi käytäntö. Synttärit ym. juhlat on tietty asia erikseen.
Kyllä meillä tuo 10-kuinen on saanut jo maistiaisia suklaasta ja vaahtokarkeista -en vaan laske niitä vielä karkin syönnin aloitukseksi :)
En osaa kovin hysteesisesti suhtautua tähän karkin syöntiin -enempi olen huolissani niistä alle vuoden ikäisistä hampurilaispaikassa ranskalaisia syömässä...
eivätkä ole koskaan maistaneetkaan karkkia. Ainakin osittain syynä on kyllä molempien allergia, mutta tämä on ehkä ihan hyvä sivuvaikutus. :-)
Pojan synttärit pidettii vajaa kaks viikkoa ennen kun oikeesti täytti ja silloin hän sai herkkuja. Muistaakseen sitä ennen on saanut kerran tai kaks herkkuja. Mä vähän synttäreillä mietein että annanko herkkuja mutta siskoni ja äitini sano että tottakai synttärisankari saa herkutella ja siks annoin.
Nyt meillä molemmilla on herkkupäivä perjantaisin. (mies ei välitä nameista). Perjantaisin siis herkutellaa, mutta kohtuudella ja ruoan jälkeen. Sitten jos tulee vieraita tai mennään johonkin kylään niin silloin myös saa herkutella. Tuntuu että poika osaa olla enempi erossa herkuista kun minä. Tällä viikolla on tullut rikottua sääntöä, mutta muuten olen pystynyt pitämään näppini erossa aika hyvin.
Pojan ollessa 10kk ikäsenä hammaslääkärissä, multa kysyttii että olenko antanut jo karkkia. Se oli iloinen kun sanoin että en, mutta sano että sitten kun alan antamaan karkkia niin kerta viikossa on ihan hyvä määrä. Joten nykyinen systeemi on ilmeisesti hyvä. Poika on 1v 7kk.
Vielä parempi toki ois että pystyisin tuohon kun säkin ja moni muu mutta mulla on myös kavereita jotka antaa monta kertaa viikossa alle 3v lapselleen karkkia ja siihen verrattuna teen ihan oikein.
Me ei syödä itse juurikaan karkkia miehen kanssa, eli ei tule kotiin ostettua. Ajattelin jatkaa hyvää karkkipäivä-perinnettä omasta lapsuudestani -eli sitten, kun tyttö itse alkaa karkin perään kyselemään.
Poika on 1v4kk ja on ollut karkitta tähän asti. Kerran isäni antoi vähän nuolaista karkista tosin. Mutta saa kyllä jonkin verran jäätelöä ja keksiä joskus. Ei vaan oikein maistu nuo gluteenittomat keksit enää, kun tavallisia ei allergioiden takia voi antaa.
Tämän asian kanssa pähkäilen kovasti. Toisaalta ajattelin alkuun, että ei mitään makeaa kovin nuorena (siis ei vielä 1-vuotiaanakaan) mutta mutta. Yritän itsekin syödä kaikkea sillä periaatteella, että kohtuus kaikessa. Joten välillä ajattelen niin, että kaikkea vois antaa maistaa, että tottuu siihen eikä tule kielletyn hedelmän tuntua. Mutta en tiedä. No ihan karkki karkit ei kyllä tule kuulumaan ruokavalioon vielä hetkeen. Itse olen kyllä kova syömään karkkia (tässä en osaa itsekään noudattaa kohtuus kaikessa periaatettani;) joten tulee kohta ajat eteen, jolloin on syötävä salassa:)
Kylla varmaan siina noin 1 v. oli, muttemme mitenkaan erityisesti paattaneet sita, naemme sen niin etta sokeria tulee muualtakin (mm. leivonnaisista, hedelmamehuista jne.) joten karkkiasia ei ollut meille mikaan " kynnyskysymys" . Emme tosin tykkaa jos syo jotain hirmuisen " keinotekoisia" karkkeja missa on variaineita, keinotekoisia makuja jne. mutta tyton herkkua onkin onneksi ihanat tummat suklaakonvehdit (asumme Belgiassa ja taalla on " maailman parhaat" suklaat... ;-)) joista itsekin tykkaamme kovasti. Taa on naita asioita missa mielestani jokainen tekee tavallaan, vaikka ihan kiinnostava tietaa miten muut tekee.