Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko särkee luuydinnäytteen oton jälkeen?

Vierailija
14.05.2014 |

Minulta otettiin luuydinnäyte suoliluun harjanteesta pari päivää sitten ja alue on edelleen hyvin kipeä. Kauankohan särky jatkuu? Onko täällä kenelläkään kokemusta?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:20"]

Tutkimushan on todella, todella kivulias. Millä perusteella toiset saavat rauhoittavaa ja opioideja, toiset eivät?

[/quote]

Toivo esilääkitystä, niin saat sellaisen. Omien kokemusten perusteella todella kivuliaat potilaat ovat selvä vähemmistö. Valtaosa pitää luuydinnäytteenottoa siedettävänä, jotkut jopa täysin kivuttomana toimenpiteenä. Se on yksilöllistä. 6

Vierailija
22/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyte otetaan joko rintalastasta tai suoliluusta, riippuen, mitä löydöksiä halutaan etsiä, useimmiten rintalastasta.

Heti kärkeen sanon, että en halua pelotella ketään, joka on menossa tähän toimenpiteeseen. Jos olet arka, älä lue pidemmälle. Minulle vain sattui huono kokemus kohdalle.

Minulta otettiin näyte suoliluun harjanteesta viime marraskuussa. Etukäteen sanottiin, että sen päivän saa sairauslomaa. Minulta kysyttiin, haluanko rauhoittavaa etukäteen, mutta jos olisin ottanut, minun olisi pitänyt luvata, että kotona on joku seuraavat 6 tuntia kanssani. Itse ei olisi saanut ajaa kotiin. Sanoin, että kokeillaan ilman, koska minulla on korkea kipukynnys. Lääkäri oli jo aiemmin varoittanut, että kaikilta näytettä ei saa yhtä helposti. No minä satuin olemaan se henkilö. Iho puudutettiin ja lääkäri alkoi työntää neulaa sisälle. Neula lipsahti aina luun harjanteesta siihen "rinteeseen" ja se sattui aivan järkyttävän kovaa. Lääkärikin totesi, että "tiedän, että kipu on sama kuin luunmurtumassa, kun luukalvo menee rikki". Pari hoitajaa piti kiinni, etten liikkuisi. Aloin itkeä ja yritin olla hytisemättä. Lääkäri yritti ja yritti, mutta neula ei mennyt luun sisään. Lopulta hoitaja  sanoi, että nyt annetaan rouvalle lääkettä ja laittoikin suoraan suoneen. Se ei kipuun auttanut eikä neula mennyt paikalleen. Puolen tunnin yrittämisen jälkeen lääkäri kysyi, kestäisinkö vielä, jos kokeiltaisiin toisesta lonkasta. Sanoin, "etten lähde pois, ennenkuin homma on valmis, koska toista kertaa en tänne tule".

Sain lisää lääkettä ja yritettiin toiselta puolelta. Lopulta lääkäri sai neulan osittain oikeaan paikkaan ja imi näytteen neulaan. Se tuntui vain kirvelyltä ja  imulta jalkapohjaan asti. Mies haki minut kotiin. En päässyt kävelemään kolmeen päivään, en pystynyt istumaan viikkoon. Pistoskohdat olivat todella kipeät kolmisen kuukautta (särkylääkkeistä huolimatta) ja vaivaavat välillä vieläkin.

Lääkäri sanoi, että näin käy todella harvoin. Luu oli vain niin kovaa, että hänellä eivät voimat riittäneet sen puhkaisuun.

Ja tietenkin koevastauksessa luki, että näytettä oli liian pieni määrä, eli siitä ei voitu päätellä mitään.

Vaikka minulla epäillään vaikeaa verisairautta, en ikimaailmassa anna ottaa tuota näytettä uudelleen, edes nukutuksessa, koska jälkiseuraukset olivat niin kamalat. Ja minulla on yhä korkea kipukynnys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikossa pitäisi helpottaa. Jos joku mennyt vähän pieleen niin voipi jäädä ajottaisesti krooniseksi, eivät voi asialle mitään.

Vierailija
24/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
25/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:28"]

Tutkimushan on todella, todella kivulias. Millä perusteella toiset saavat rauhoittavaa ja opioideja, toiset eivät?

[/quote]

Toivo esilääkitystä, niin saat sellaisen. Omien kokemusten perusteella todella kivuliaat potilaat ovat selvä vähemmistö. Valtaosa pitää luuydinnäytteenottoa siedettävänä, jotkut jopa täysin kivuttomana toimenpiteenä. Se on yksilöllistä. 6

[/quote]

Taidat olla sadistinen lääkäri / hoitaja, joka ei vain ota potilaiden kipuja todesta :(

Vierailija
26/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisilla trombosyyttiarvoilla tohon pääsee/joutuu? Mulla on kans koholla olleet jo pitkään ja nyt vaan nousevat seurannassa.

Vierailija
27/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:28"]

[/quote]

[/quote]

Taidat olla sadistinen lääkäri / hoitaja, joka ei vain ota potilaiden kipuja todesta :(

[/quote]

Pöh. Viimeksikin näytteitä otettaessa yksi potilas pomppasi näytteenoton jälkeen iloisena ylös ja sanoi :"Se ei sattunut yhtään, vain puudutuspiikki tuntui." Useampi muu ihmetteli näytteenoton jälkeen, että joko se oli muka ohi ja että olivat pelänneet ihan turhaan. Yksikään ei ollut erityisen kivulias, vaikka aina joskus kivuliaitakin kokemuksia on. Uskon kyllä potilailta heti näytteenoton jälkeen saatua palautetta. 6

Vierailija
28/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:47"]

Minkälaisilla trombosyyttiarvoilla tohon pääsee/joutuu? Mulla on kans koholla olleet jo pitkään ja nyt vaan nousevat seurannassa.

[/quote]

Ota seuraavan kerran puheeksi lääkärissä. Jos ne ovat pysyvästi koholla esim.  yli puoli vuotta eikä mitään selittävää syytä (kuten joku tulehdustauti) ole, pitäisi harkita tutkimuksia. 6

Vierailija
29/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ne on ollu koholla kohta 2 v. Reumasairaus löytyi viime vuonna ja se on hoidossa lääkityksellä (sytostaatti) mutta siinä missä muut veriarvot on korjaantuneet niin trombot tosiaan vaan nousevat vaikka niiden pitäisi laskea. Nyt myös kuumeillut 4 vkoa, kai sitä pitää alkaa taas kyselemään missä on vika... 27

Vierailija
30/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole trombosyyteissä mitään vikaa, minulla on vaikea neutropenia, jonka syytä etsitään.

T. 23

23

Vierailija
31/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole luuydinnäytettä otettu, mutta suoliluun harjanteesta otettiin luuta jalan pirstaleisen murtuman korjaamiseen. Vaikka murtumakohtakin oli törkeän kipeä pitkään, se yllätti kuinka kipeä myös luunottokohta oli. Sellainen pistävä kipu monen viikon ajan.

Vierailija
32/40 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:39"]

Miksi näytettä ei otettu rintalastasta? Itseltäni otetaan ko näyte ensi viikolla ja olen siinä uskossa, että otetaan rintalastasta.

Saitko kipulääkitystä/rauhoittavaa ennen näytteenottoa?

[/quote]

En saanut kipulääkitystä tai rauhoittavaa ennen näytteenottoa. Minun kohdallani näyte otettiin suoliluun harjanteesta, koska näytettä piti saada useaan eri tarkoitukseen ja rintalastasta ei todennäköisesti oltaisi saatu tarvittavia määriä.

Vierailija
33/40 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus vaikuttaa epämiellyttävältä.

Minulla trombosyytit ovat olleet koholla.

Pikkuhiljaa nousseet.

Vuosi sitten huhtikuussa 576 (kaikkien aikojen korkein lukema),

tämän vuoden kesäkuussa 437, syyskuussa 429.

Nyt on tapahtunut laskua 🥰

Silti hematologi ehdottaa luuydinnäytettä. Mietinnässä suostunko, en haluaisi joutua ronklattavaksi.

Toivoa on, että laskisivat lisää.

En tupakoi, ei ylipainoa ja nivelpsori on.

Vierailija
34/40 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuydinnäyte ei satu. Sormesta otettava verinäyte sattuu, puudutus kirvelee. Miiten toimenpide on kivuton.

Vähän inhalta tuntuu kun näytettä imetään mutta muistaa vaan keskittyä hengittämiseen niin se on ohi äkkiä.

Nopein reissu alusta loppuun ollut 9min, pisin 12min.

Toivottavasti kukaan ei tosissaan lue näitä vuosvanhoja viestejä peloissaan.

Terkuin, 3kk välein näytteenotossa.

Vierailija
35/40 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
36/40 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
37/40 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta on niin kauan aikaa, etten jälkisärkyjä muista. Lapsena näyte otettiin ja sen muistan, että itse näytteenotto sattui julmetusti.  Kannattanee tosiaan kysyä sairaalasta. 

Vierailija
38/40 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin näytteen otossa yli kuukausi sitten. Se otettiin suoliluun harjanteesta. Näytteen otto oli erittäin kivulias, erityisesti luunäytteen otto. Kohta on yhä kipeä, pistää jokaisella askeleella, istuessa ja maatessa. Eteenpäin kumartaminen on kaikista kivuliainta. Äidillä sama koe otettiin yli vuosi sitten ja hänellä kohta on yhä kipeä. Hänellä luunäytteitä jouduttiin ottamaan kaksi, koska ensimmäinen meni jotenkin pieleen.Te joille pitkäaikaista kipua ei tule olette onnekkaita. 

Vierailija
39/40 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta otettiin luuydinkoe, ensin kaksi reikää oikealta puolelta ei saanut nestettä. Vasenmalta uudelleen 2 kertaa, sitten vaihtuu lääkäri. Lääkäri sai toisella yrittämällä nesteen. Eli kuudes onnistu nyt selässä mustelmat ja on vähän arkakin, sitten ajelin kotiin. Ei niin paha koe mitä kuulin, mutta vähän keljutti kun niin monesti yrittivät. 

Vierailija
40/40 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei aikoinaan saatu näytettä otettu rintalastasta vaikka kolme eri lääkäriä yritti näytettä ottaa.

Ylilääkäri sai otettua näytteen suoliluunharjanteen alueelta (tästäkin yritti varmaan 4kertaa)

En muista tuon tehneen yhtään kipeää tai miltään tuntuneen. Aikaa tuosta 20 vuotta.