Mahan koko synnäriltä lähtiessä?
Nyt kun synnytys alkaa pikku hiljaa lähestyä, niin mulle tuli mieleen vähän ehkä hölmökin kysymys. Tietty tosi yksilöllistä, mutta miten paljon suunnilleen maha on pienempi siinä vaiheessa, kun kätilöopiston ovesta astelen vauvat kainalossa ulos? Varmaan kuitenkin mammahousut pysyy vielä siinä vaiheessa jalassa? Kokemuksista kiitollinen :)
Kommentit (10)
Tosi kiva, kun on aivan poikki synnytyksestä ja muutenkin hieman herkkänä ja yks papattaa joka kerta kun nähään, että sun mahas on niin hirveen iso. Ja tietysti, että kyllä hän nyt palautui kaksosista jo parissa päivässä eikä jäänyt tuollaiseksi läskiksi.. Huoh.. On ne sukulaiset ihania.
Mutta siis maha palautui pikkuhiljaa. Mulle ei jäänyt mitään nahkasäkkiä tai muuta sitten loppujen lopuksi, mutta kyllä mä sain useampaan kertaan vastata synnytyksen jälkeen, että vauvat on jo syntynyt etc.
Dummy + kaksikko (9kk)
kiloja tuli lisää raskauden aikana 16 kg, ja 15kg jäi synnärille.Samoilla farkuilla pärjäs heti kuin ennen raskauttakin.
ei ihan mennyt kiinni. Sitä turvotusta kuitenkin oli vähäsen yms.
Vai että normaalihousuissa olette lähteneet synnnäriltä... Mulla ei ollut kyllä mitään toivoa mahtua normaaleihin vaatteisiin, äitiyshousuja sain ehkä pari pykälää kiristää.
Painoa tuli raskauden aikana 16kg, joista 10kg jäi laitokselle, mutta olin kyllä edelleen raskaana olevan näköinen. Ja sama jatkui useamman viikon.
Tytöt ovat nyt 5,5kk, ja vatsaa on yhä edelleen. Paino taitaa olla lähtötilanteessa (olisiko jopa alle sen), mutta vatsaan on kyllä jäänyt ylimääräistä. Kai se siitä ajan kanssa lähtee, toivotaan ainakin...
Mahaa jäi vielä ihan kiitettävästi. Kaikkein paras oli kun yksi täysin tuntematon ihminen tuli muutama päivä synnytyksen jälkeen kyselemään, että ai sinäkin olet raskaana. Vähän katseli kummissaan kun sanoin, että synnytin tuossa just kaksoset. Kyllähän multa appiukkokin laitoksella kyseli, että ottivatko varmasti kaikki pois vai jäikö vielä joku sisälle, kun olin sen verran turvoksissa mahan kohdalta. Onneksi kuitenkin palauduin lopulta suht samoihin mittoihin.
kuin olisin ollut 7 kuulla. Tiesin jo edellisestä synnytyksestä, että laajentunut kohtu sun muut eivät todellakaan palaudu heti lasten synnyttyä, puhumattakaan yleisestä turvotuksesta. Meni siinä ainakin 4-6 vk ennen kuin vatsa vetäytyi melkein normaaliksi. Toki siihen jäi vähän silavaa päälle :) ja on vähän vieläkin (lapset kohta 8 kk). Painoa tuli 20 kg ja lähtöpainoon on vielä 4 kg.
Mulla jää nahka vähän löysäksi, muttei niin pajon että lähtisin sitä poistattamaan.
BTW, pakko vähän kehua retostella. Vatsalihakset ovat nyt tosi hyvässä kunnossa (läskin alla siis). Sain eilen tehtyä salilla suureksi riemukseni sellaisen telinejumppareiden vatsalihasliikkeen (roikutaan käsillä remmeillä puolapuista tai vastaavista, nostetaan jalat kattoon vatsalihaksia ja kehon muita apulihaksia hyväksikäyttäen ja kengän kärjet koskettaa seinää pään yläpuolella), jonka otin tavoitteeksi jo 16-vuotiaana. Ja nyt, 20 vuotta ja yksös ja tuplaraskauden jälkeen sain liikkeen tehtyä, vain 2 kertaa mutta kuitenkin!!! Vielä pitää saada 8 toistoa lisää, niin sitten on tavoite saavutettu.
Kyllä mummolla jalka vielä nousee -terkuin!!!
Eerikanäiti ja vauvelit 8 kk
Kyllä oli synnäriltä lähtiessä vielä semmoset turvotukset ja muut että ei tarvinnu farkuista haaveilla - hyvä kun omat kengät mahtui jalkaan ihan väkisin survoen :) Mulla tuli painoa 28 kg (!) josta sairaalaan jäi vain vajaat 10 kg, mutta puolessa vuodessa paino oli vähemmän kuin ennen raskautta. Kyllä kaksosarki hoitaa homman :) Mutta tosiaan ei käynyt ihan silmänräpäyksessä... verkkareissa mentiin pari kuukautta.
Painoa tuli 20 kg, 14 jäi laitokselle, mutta mahaa oli vielä reilusti: sektiota seuraavana päivänä se oli vain hieman pienempi kuin ennen, kotiin lähtiessä saman kokoinen kuin joskus viikolla 24, eli kunnon masu vielä. Ekat viikot siis hiippailtiin kotona äitiysvaatteissa vielä. Loput 6 kiloa lähti kuitenkin kuukauden sisällä ja mahakin hävisi tasaiseen tahtiin. Nyt vauvat 3 kk ja kaikki masut on hävinneet, vain nahka on vähän löysää tietty... Ja on taas saanut kaikki omat vanhat vaatteet käyttöön!
Mulle meni kans heti tavalliset farkut jalkaan. Vatsasta oli tullut (ja on vieläkin) tyhjä, ryppyinen, roikkuva pussi, mutta sen sai hyvin " sullottua" jo farkkuihin. Mulla tuli odotusaikana 6kg painoa ja muutama kilo oltiin miinuksella kun laitokselta lähdettiin... Nyt kaksoset ovat 9kk ja yritän epätoivon vimmalla saada jumpatuksi vatsaa hieman piukemmaksi, eihän se kokonaan vetäydy mutta kunpa edes vähän.... Nämä ovat niitä elämän jälkiä...Vai?!?
esim. minä synnytyin to. iltana ja pe. aamula laitoin päälle farkut, mitkä olit käytössä enneen raskautta:)!
T:Paksuna78 ja vaavit 2vk.