Päiväuniongelma päivähoidossa aloittamisen jälkeen, kertokaapas
...miten tämä nyt ratkaistaisiin. Kuopus 2 v. aloitti tammikuun alussa perhepäivähoitajalla osa-aikahoidossa, on 3-4 päivää viikossa klo 9-15. Kaikki on mennyt loistavasti ja kaikki osapuolet viihtyvät muuten, mutta meillä on nyt pienoinen uniongelma.
Hänessä on kotonakin usein aikamoinen tahkoaminen päiväunille, nukkuu kuitenkin helposti pari tuntia ensin nukahdettuaan, n. klo 13-15. Vaunuissa nukkumisen ulkona lopetti tyystin joskus keväällä, eli nyt on nukuttu vain sisällä. PPH:lla ei suostu nukkumaan laisinkaan, ei niin millään ilveellä, vaikka on väsynyt. Kuitenkin päiväunille on ihan selkeä tarve vielä, sillä jos päiväunet jäävät väliin tai ovat kovin lyhyet, niin koko loppuilta on klo 16-17 eteenpäin hirveää huutoa ja raivoamista ja on rättiväsynyt jo kuuden-puoli seitsemän aikaan, ja vastaavasti näin aikaisin nukahdettuaan sitten aamulla heräisi viiden maissa - ei kiitos, tämä ei sovi muun perheen aikatauluihin lainkaan.
Olen nyt laittanut nukkumaan heti kolmen jälkeen sitten kun on tullut hoidosta kotiin mutta siinä on sitten se ongelma, että nukkuisi mielellään sen pari tuntia tai vähintään tunnin ja herää sitten tuossa puoli viiden aikaan. Se taas tarkoittaa sitä, että on koko illan pirteä kuin peipponen eikä taatusti nukahda yöunilleen ennen yhdeksää-kymmentä, ja aamulla sitten vastaavasti haluaisi herätä vasta myöhään. Se ei taas hoitoon menon ja mun työnteon kannalta oikein passaa. Jos päiväunilta herättelee esim. puolen tunnin jälkeen, niin on usein kuitenkin kiukkuinen ja väsynyt siltkin.
Mitenhän päin tätä unisysteemiä nyt justeeraisi? Koska lapset yleensä lopettavat päiväunien nukkuminen? Esikoinen meillä oli varsinainen unikeko, nukkui vielä nelivuotiaanakin usein päiväunia, aivan eri maata kuin siskonsa...
vasta klo 21-22, mun lapsi nukkuu päikkärit pk:ssa " oikeeseen" aikaan ja silti menee yö unille klo 21